Beste forumleden,
ik ben van plan om met de resten van een oude Philips radio een klein versterkertje te bouwen, namelijk de RH84.
Nu zaten er in de donor radio luidsprekers met een gelijkstroomweerstand van plus minus 500 Ohm.
Ook vond ik de onderstaande uitgangstrafootjes.
Kan iemand mij daar iets over vertellen? Kan ik die gebruiken om 8 Ohm luidsprekers aan te sturen?
Ik heb de nummers die erop staan gegoogled maar daar kwam niets uit.
met vriendelijke groet, Adrie.

Het ziet er uit als een 5000 naar 800 ohm uitgangstrafo uit een Philips plano. Je kan er dus geen 8 ohm speakers op aansluiten. Je weet het pas zeker als je 'm hebt doorgemeten (de transformatieverhouding)
Welke nummers staan er op? Ik heb thuis wel een databook met Philips nummers. Ik zit nu in Zweden maar kan dat maandag wel nazoeken.
Uit welke radio komt die trafo? type nummer?
Als de trafo uit een Philips OTL komt met EL84/EL86 of 2x EL86 eindtrap is het geen trafo maar zijn het smoorspoelen.
Voorbeeld van een AG9018 eindtrafo. Er worden slim twee hulpwikkelingen gebruikt voor 8 en 16 ohm speakers.
De 800ohm speakers staan echter rechtstreeks op de eindtrap.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hij is gemaakt in Leuven, in week 45 van 1962, dat is in elk geval met zekerheid te vertellen omdat er PL452 op staat. Dat zegt in elk geval 100% zeker dat het om een Philips radio ging, en inderdaad hoogstwaarschijnlijk een plano. Het nummer A3 154 21.0 (eventueel exclusief het laatste cijfer) is het artikelnummer dat je in servicedocumentatie terug kan vinden. Handiger is natuurlijk om even te kijken naar het typenummer van de radio die je gesloopt hebt...
Roelken
Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Als je de formules van een transformator bekijkt dan zie je dat :
De verhouding tussen ingangs en uitgangsspanning = verhouding tussen het aantal primaire en secundaire windingen.
Maar ook dat de verhouding tussen de ingangsimpedantie en de uitgangsimpedantie = kwadraat van de verhouding tussen het aantal primaire en secundaire windingen.
Stel : primair = 1000 windingen & secundair = 100 windingen.
Stel : oude luidspreker = 500 Ohm.
In dat geval "ziet" het primaire circuit een impedantie van 500 Ohm x kwadraat van (1000 / 100) = 50 KOhm
Stel : je vervangt oude 500Ohm luidspreker door een 8 Ohm luidspreker, dan "ziet" het primaire circuit een impedantie van 8 Ohm x kwadraat van (1000 / 100) = 800 Ohm (wat wel heel veel lager is als 50K Ohm).
Als de primaire winding van de audio trafo tussen de anode van een buis en de voeding van pakweg 300V zit, dan zal je door een 8 Ohm luidspreker aan de secundaire te hangen, ervoor zorgen dat er een pak meer stroom door de buis gaat lopen, zodat die gaat oversturen of zelfs niet meer goed versterken. Als de buis niet door de knieën gaat, dan denk ik dat je luidspreker het niet gaat uithouden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb het model van de radio opgezocht, het is (was) een B5X23A.
Hieronder staat het schema dat ik gevonden heb op de site van kvdijke.radiocollection.net. Ik hoop dat ik zo geen copyright of andere wetten overtreed.

Roelken
Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Anything you say or do can and will be held against you in the court of law. You have the right to speak to an attorney....
Zoals ik al dacht, 5000 naar 800 ohm. Het zijn prima trafo's voor midden/hoge tonen. In het laag schieten ze wat tekort.
Ik heb de trafo doorgemeten en bestaat uit drie gescheiden wikkelingen.
Twee van die wikkelingen waren extern doorverbonden. (zie het schema).
Een wikkeling heeft een gelijkstroomweerstand van 493 Ohm, een van 73 Ohm en een van 28 Ohm.
Als ik op de wikkeling van 493 Ohm een wisselspanning van 13,5 volt zet komt er op de 28 Ohm een spanning van 0,3 volt uit. Dus een wikkelverhouding van 45.
De impedantieverhouding wordt dan 2025. Bij een luidspreker van 4 Ohm kom ik dan op een ingangsimpedantie van 2025 *4 = 8100 Ohm. doe ik dit goed?
Nou vraagt het schema van de RH84 om een impedantie van 5 Kohm. Valt hier nog wat mee te schuiven?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
B5X23 klopt inderdaad met 1962, dus alle losse eindjes komen netjes bij elkaar 
Volgens mij klopt je berekening wel. Een EL84 vraagt als ik me goed herinner om een uitgangsimpedantie van 7600 ohm, dus ook de uitkomst klopt naar mijn idee heel aardig. Waarom men in jouw schema 5k aanhoudt weet ik niet, mogelijk omdat die trafo's los beter te krijgen zijn.
Ik vermoed alleen wel dat je van deze trafo's geen wonderen mag verwachten in het lagetonengebied: veel te klein.
@Arco: verdorie, je hebt volgens het schema gelijk! Waarschijnlijk onbruikbaar dus. Dan snap ik niet hoe het zit met de gemeten wikkelverhouding, en op het schema staan ook maar 2 gescheiden wikkelingen. Is het misschien het staartje linksonder van de primaire wikkeling? Dan zou het in de bedrading doorverbonden geweest moeten zijn. De wikkeling die 73 ohm meet zal de secundaire zijn. Indien de wikkeling die 28 ohm meet van voldoende dik draad gemaakt is, kan je de gok wagen. Maar er zitten gevaren van isolatie (hoogspanning op je speaker) en vervorming aan lijkt me.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Arco
Special Member
Ik heb even gekeken (heb er hier nog een paar liggen)
De 493 Ohm wikkeling zit in serie met de 28 Ohm wikkeling (primair), de 73 Ohm is secundair.
Het schema heeft men schijnbaar nooit helemaal goed bijgewerkt...
Erg nauwkeurig werden ze ook niet gewikkeld.
Heb er een paar gemeten, en de primaire wikkeling varieert van 474 tot 524 Ohm...
maartenbakker
Golden Member
Dit schema is afkomstig uit de serviceboeken deel 1 t/m 6, die werden per definitie niet bijgewerkt. Overigens denk ik dat dit ook nog gewoon de originele constructie kan zijn geweest, Philipstrafo's hebben fysiek vaak een heel andere constructie dan uit de schema's bleek. Mijn vermoeden is dat de apparatenfabriek een specificatie naar de trafoboer stuurde, en dat die dan een optimale inrichting van de trafo verzorgde.
Met die theorie gaat in dit geval maar 1 dingetje mis: De trafo zou volgens de opschriften afkomstig zijn uit Leuven, en dat is de apparatenfabriek. Ik wist zelfs niet dat ze daar ooit trafo's maakten. Doorgaans kwamen die toch bij Volt vandaan, eventueel uit Turnhout of anders uit Wetzlar.
Arco
Special Member
@ arco,
vergeef mij mijn eigenwijsheid maar ik maar graag experimenteren.
Als ik op jouw bovenste foto kijk zijn er bij die trafo extern 2 lippen doorverbonden, namelijk links onder met middenonder.
Die heb ik losgehaald en dan zijn het drie afzonderlijke wikkelingen, rechtsonder met middenonder (493Ω ), linksonder met linksboven (28Ω ) en middenboven met rechtsboven (73Ω ).
Je mag kwaad op mij worden maar zo kom ik aan mijn berekeningen.
Maar als het echt niet wil moet ik dus wat anders verzinnen.
Ik heb ook nog een paar 6 volt voedingstrafootjes dus misschien is dat ook wel wat.
Arco
Special Member
De 28 Ohm is een deel van de primaire wikkeling en dus van dunner draad als de secundaire. En daardoor niet zo goed geschikt als secundaire wikkeling. (Nog afgezien van de eerder genoemde isolatie)
okay ik geef me gewonnen en ga wat anders proberen.
Ik heb de tijd trouwens nog wel want op dit moment ben ik alles nog aan het los solderen. maar bedankt iedereen.
maartenbakker
Golden Member
Een voedingstrafo'tje is voor een single ended eindtrap niet geschikt vanwege de gelijkstroomcomponent die de buis trekt.
Wat je als laatste poging nog zou kunnen controleren is de draaddikte van de 28 ohm wikkeling. Daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar, want we gaan er nou wel klakkeloos van uit dat die te dun is, en gezien de weerstandsmeting vermoed ik het ook wel, maar als je het niet controleert weet je het niet zeker.
P.S. Je kan je eigen versterkertje natuurlijk met de originele 800 ohm speakers laten werken... Dat zal opzich nog best leuk geluid geven.
P.P.S. Die speakers in elk geval niet weggooien, er zijn op andere fora genoeg liefhebbers die er zo nu en dan eentje zoeken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Ik weet dat de laatste post al een hele tijd geleden was maar ik wil toch even kwijt hoe het afgelopen is.
Ik heb de RH 84 versterker gebouwd en voor de uitgangstrafo van die stekkervoedingen gesloopt
Die van mij hadden heel veel aftakkingen dus daar kon ik wel wat mee.
Om een lang verhaal kort te maken Hij werkt.Ik gebruik hem voor het geluid van mijn computer (ubuntu) en het geluid valt helemaal niet tegen. Alleen de volume knop ben ik nog niet te vreden over.
Bijgaand nog twee foto's. Iedereen die meegedacht heeft nog bedankt.

Ik was dit topic uit het oog verloren. De versterker ziet er goed uit.
Een voedingstrafo als UGT gebruiken gaat wel maar je mist de luchtspleet zoals bij een single ended UGT.
Nu zal de trafo vrij snel in verzadiging gaan door de DC stroom en krijg je vervorming.
Voor niet al te veel geld (paar tientjes) zijn er universele UGT's te koop.
We willen natuurlijk ook de 'ingewanden' zien. Mijn ervaringen met dergelijke trafo's zijn ook niet zo goed, een zeer beperkte bandbreedte opgemerkt.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb (nog) geen verstand van buizen versterkers.
Dus of hij goed is weet ik niet maar voor de afwerking krijg je van mij een dikke 10. 
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Nice alleen spijtig van dat idiote knopje links
, kun je daar geen houten stokje ofzo ver zetten? Haja en een foto van het interne deel willen ze hier ook graag zien.
[Bericht gewijzigd door Damic op (26%)]