[IA] Grab-bags

Beste CO vrienden,

Bij toeval, en prive omstandigheden van mensen, waar ik verder niet op in wil gaan, kan ik uit een gigantische 'verzameling' componenten zg. Grab-bags samenstellen als hier animo voor is.
Daar ik dit zelf nog nooit gedaan heb, en ik ook geen handelaar ben, zou ik jullie willen vragen wat jullie ervan vinden.
Wat betreft de inhoud, om dit zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zowel de gevorderde, als vooral de beginnende hobbyist vraag ik jullie mening.
Hoe meer ideeën hoe leuker de inhoud zal zijn.

Ik kan bv. zakken maken, met universeelmateriaal (weerstanden, C's Elko's, ic-voetjes, ledjes, transistors, etc.)
Ook is er volop HF-materiaal (spoeltjes, trimmers, pluggen, connectoren etc.)
Ook zijn er volop SMD componenten aanwezig op spoelen en trays.
Het is bijna niet te omschrijven wat daar aan componentje liggen.
1 ding kan ik wel beloven, de inhoud zal de kosten zeker waard zijn

Nog 1 ding wil ik even duidelijk maken:
Dit is niet om mijn eigen portomonee te spekken, ik verdien er alleen goed gevulde laadjes mee, het gaat vóóral om een paar mensen vooruit te helpen.
Het hele verhaal hierachter is bekend bij de mods, en die geven mij voor dit topic toestemming.
Mijn dank hiervoor.

Het hangt van de prijs af, maar ik ben wel voorstander van zo'n zakje als je kan kiezen uit verschillende 'smaken' (ik heb bijv. niks aan hf)

Lijkt mij inderdaad ook interessant, beetje afhankelijk van prijs/hoevelheid en of het met doenbare kosten naar België te verzenden valt.

klein is fijn

Moderator

Leuk voor de beginner, maar de gevorderde zit meestal alleen te wachten op exact hetgeen wat ie nodig heeft.

Als het een grote en enigzins geordernde verzameling betreft kun je die beter in zijn geheel overdoen aan een onderdelen webshop lijkt me. Die beschikken over de infrastructuur om het efficient te gelde te maken.

Zelfs een kleine winkelvoorraad, zoals ik die laatst uit een faillissement zag, zou al honderden grab-bags opleveren, ik vraag mij af of je zelfs zo een aaantal gemakkelijk kwijtraakt.

w.b. de prijs, die gaat ongeveer € 15,- incl. verzendkosten worden, en voor onze Belgische vrienden 'iets' meer.
Het gaat dan om brievenbusdoosjes van 300X200X30 mm zodat dit de portokosten laag kan houden.

Het is niet mijn bedoeling die vol condensators en weerstandjes te proppen, maar er zal zeker altijd leuke dingen bevatten, zoals bv. 7 segment displays ic-voetjes keollichaampjes of dergelijke.

@ Aart: enkele webshops zijn hier al over gemaild en willen vooral sepecifieke onderdelen tegen erg lage prijzen.
Ik wil vooral hier de mensen de gelegenheid geven om hun bakjes met 'grijpspul' mee aan te vullen.

@ KIF: ik heb een tijdje terug ook iemand zien vragen naar bv. mini sappenschakelaars, en nog wel in groot aantal, ook dit is er.
De meest denkbare connectoren zijn hier aanwezig, dus ook dit zou mogelijk kunnen zijn.

Mij maakt het niet zoveel uit. Ik experimenteer flink aan met van alles en nog wat. Een grijpzak is dan wel handig. Er moeten wel verschillende waardes van alles inzitten. Bijvoorbeeld een zak elco's van verschillende spanningen/capaciteiten. Sorteren doe ik zelf wel, ben je zo mee klaar.

wat betreft de smd spullen op reel, misschien een idee op condensator kitjes en weerstand kitjes te maken?

[Bericht gewijzigd door williewortel op 30 april 2011 20:39:25 (10%)

Zoiets als de futurlec assortimenten. Displays zou ik graag los willen bestellen, aan bv 3 stuks heb ik niets voor een 4 digit display, keuze CC of CA is ook wel handig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 30 april 2011 20:30:34 schreef TheCrazyInventor:
Mij maakt het niet zoveel uit. Ik experimenteer flink aan met van alles en nog wat. Een grijpzak is dan wel handig. Er moeten wel verschillende waardes van alles inzitten. Bijvoorbeeld een zak elco's van verschillende spanningen/capaciteiten. Sorteren doe ik zelf wel, ben je zo mee klaar.

met elco's is dat nog te doen maar ik heb hier een bak van 20*20*7.5cm vol met weerstanden die ongesorteerd zijn , dat is gekke werk hoor , dat doe ik nie ;p

if alcohol kills millions of brain cells why doesn't it kill the ones that make me wanna drink

Indien er specifieke 'smaken' grabbags komen dan ben ik wel in voor een (of enkele) HF bags. Dan ga ik er van uit dat er wat hf torren en fets in zitten, wat spoelkerntjes, enz...

Afhankelijk van wat de opbrengst moet zijn zou je voor de beginners op het forum misschien (halve) kilo-zakken met de meest normale componenten kunnen maken.

Op 30 april 2011 21:38:33 schreef 6502:
Indien er specifieke 'smaken' grabbags komen dan ben ik wel in voor een (of enkele) HF bags. Dan ga ik er van uit dat er wat hf torren en fets in zitten, wat spoelkerntjes, enz...

Afhankelijk van wat de opbrengst moet zijn zou je voor de beginners op het forum misschien (halve) kilo-zakken met de meest normale componenten kunnen maken.

Dit is precies waar ik zo'n beetje naar toe wil 'specifieke smaken'
Voor beginners dacht ik zelf aan bv. enkele soorten transistors, schakelaartjes, diodes, vele soorten weerstanden, ledjes, div. soorten elko's
Dit is op zich geen probleem.
Gewoon overal van de rollen een strookje afscheuren, en voor de 10K en 100n een langer strookje ;)

Ik ga komende week enkele 'experimentele grabbags samenstellen.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Afhankelijk van de prijs heb ik wel interesse in grijpzakken met elko's, condensatoren, transistoren en leds.

zo'n weerstanden bak heb ik ook liggen. gevalletje 'overige'

daar kijk ik meestal in als een waarde op blijkt te zijn

Shiptronic

Overleden

is het niet handiger om alles in een tijdelijke web shop te zetten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik denk dat iedereen wel zo'n bak heeft, alles netjes opruimen na een test op een breadboard is veel werk, alles gaat bij mij in een bak en als ik weer wat nodig heb haal ik het er wel weer uit.
Maar ter zake mooie foto's op je site met veel mooie spullen en ik heb ook wel trek in een paar grijpzakjes (grab-bags). Maar maak wel een paar verschillende soorten, bv. beginners, HF, digitaal, voetjes, leds, enz. Veel succes.

Shiptronic

Overleden

elek, het gaat hier om ies ander aantallen al jij en ik samen in een bakje hebben ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ship het gaat er ook niet om, de grijpzakjes in m'n dumpbak(je) te gooien, ik zal alles netjes sorteren en m'n ladekasjes doen, der kan nog wel wat bij.

Ik heb ook wel interesse, in C'tjes elko's led's diode's transitoren enz.

Liefst zonder weerstanden, die zijn al aanwezig.

Op 1 mei 2011 08:08:30 schreef Shiptronic:
is het niet handiger om alles in een tijdelijke web shop te zetten?

Dat is onmogelijk Chip, het zou mij weken fulltime bezig houden met indexeren en uitzoeken.
Daarna zou ik het allemaal ook nogeens op een site moeten zetten.

Een webshop besteld een x aantal componentjes van diverse waarden.
Op al zijn artikelen zijn keurig de waarden vermeld, en kan hij die keurig in zijn voorraadbakken doen.

Hoe het hier is: stapels rollen met weerstanden waar je niet overheen kunt kijken, dozen vol met elkos, een paar honderd laden met diverse andere spullen, dozen met ic's, alles bij elkaar een flinke garagebox vol.
Ga hierin maar alles uitzoeken.

Een zak met weerstanden van 1 Watt en hoger wil ik wel, verschillende waardes. En een zak met HF spul (van alles wat, met een rolletje litzedraad erbij ofzo.) Maar eerst moet ik wel een beeld hebben wat ik kan verwachten, dus die voorbeeld grab bags maken is een goed idee!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Zitten er ook ICs bij? Voor SMD ICs heb ik altijd wel wat interesse. Van de standaard passieve componenten zoals weerstanden, caps, enz. heb ik voldoende voorraad, maar specialere dingen kan ik gebruiken (LED displays, schakelaars, connectoren, enz.)

Klinkt best interessant
Mag graag wat prutsen en dan kan je nooit genoeg hebben
smd weerstanden gebruik in ook vaak dus die komen ook wel van pas.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/grabbag1.jpg

Zo zou een Grabbag eruit kunnen zien.
Dit is spul, wat ik op dit moment wel thuis heb liggen.
Over SMD, HF, en grote aantallen (metaalfilm)weerstanden kan ik pas volgende week beschikken.

Dit is maar als voorbeeld, om jullie mening te horen.
De prijs zal ergens rond de 15 euro komen te liggen (incl. verzendkosten.)

edit: vraag a.u.b. niet naar de waarden van de componentjes, het is gewoon gangbaar spul.

if alcohol kills millions of brain cells why doesn't it kill the ones that make me wanna drink