weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
aangevuld met verassingen.
zover wil ik eigenlijk nog niet gaan.
hoop nog een poosje te leven.
verder blijf ik dit geheel volgen,is interesant.
gr, weetal
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Ja, post het hier maar in het topic als je het bij vraag en aanbod hebt gezet: dan zie ik het wel voorbij komen: vraag en aanbod kijk ik niet elke dag 
Hallo grabbag-liefhebbers,
Ben net terug met 4 grote kratten met componentjes.
Voor de meesten heb ik aan hun 'verzoekjes' kunnen voldoen.
Helaas was mijn tijd vandaag te kort om een groter assortiment te kunnen verzamelen.
Nu ik juist begonnen ben, met de SMD grabbags kwam ik tegen hetvolgende probleem:
Ik heb hier stapels spoelen, zakjes en railtjes liggen, maar als ik overal een strookje afknip kunnen jullie die dan nog identificeren?
w.b. weerstanden, elko's en ic's geen probleem, maar er zitten wel erg kleine componentjes tussen zonder opschrift.
Kortom: kunnen jullie zelf die componentjes identificeren?
Hopelijk wel, want anders word het wel een monsterklus, om alle strookjes van opschrift te voorzien.
Mocht dat wel nodig zijn, wat moet erop komen te staan?
ik heb zakjes en spoelen met de volgende fabriekscodes:
Ook voor de HF-liefhebbers heb ik het een en ander kunnen verzamelen, zoals diverse spoeltjes,trimmers, kleine ferrietkerntjes, en MKT C's
Waarschijnlijk ook mosfets, maar dat moet ik allemaal nog uitzoeken.
Ook diverse logische ic's 40xx 74xxxx zijn meegekomen.
Wat je misschien kan doen is op de smd weerstanden stripjes die je af heb geknipt met een pen de waarde erop schijven. Maar SMD weerstanden zijn wel te identificeren, maar is wel handig als het erop staat.
Edit/
Zet bijvoorbeeld eenmalig op het hele stipje wat je afknipt, 10k 1%.
[Bericht gewijzigd door peter79 op (16%)]
zoiets zou het handigste zijn, maar ik heb hier zo'n 50 verschillende componentjes, en die moeten in zo'n 15 grabbags.
De meeste zakken en spoelen zijn voorzien van bovenstaande codering, maar waar kan ik zien, wat ik erop moet zetten?
Bovenste reel is de BSS 138 www.fairchildsemi.com/ds/BS/BSS138.pdf
Onderste zakje 21E5 1% 1206
Weerstanden hebben eigenlijk geen codering nodig. De meeste smd'ers kunnen dat gewoon 'lezen' en 't is zelfs makkelijker dan kleurringen !
Componenten zonder opschrift kom je niet vaak tegen .. deze kun je dus idd het beste wel labelen.
Op bijv. de BSS138 zal als 'k de datasheet goed bekeken heb op de behuizing SS staan.
Aan deze codering is het onderdeel na enig zoekwerk meestal wel te herleiden.
ik ben een beginner, en ben wel geinteresseerd
deze componenten lijken mij goedkoper, dan dat je ze doorgaans in een winkel koopt.
als er een breadboard bij zit, ben ik wel geinteresseerd, heb namelijk nog bijna geen elektronica componenten
op weerstandjes staat nog wel een waarde.
Op C's niet en van de halfgeleiders zijn alle codes te vinden.
Mijn tip: strookje van 10 oid knippen en met stift de waarde erop schrijven.
Op 7 mei 2011 19:07:10 schreef help:
Bovenste reel is de BSS 138 www.fairchildsemi.com/ds/BS/BSS138.pdf
Onderste zakje 21E5 1% 1206Weerstanden hebben eigenlijk geen codering nodig. De meeste smd'ers kunnen dat gewoon 'lezen' en 't is zelfs makkelijker dan kleurringen !
Componenten zonder opschrift kom je niet vaak tegen .. deze kun je dus idd het beste wel labelen.
Op bijv. de BSS138 zal als 'k de datasheet goed bekeken heb op de behuizing SS staan.
Aan deze codering is het onderdeel na enig zoekwerk meestal wel te herleiden.
Dus, ervaren smd'ers kunnen met de codering goed overweg, en kan ik gerust overal strookjes afknippen?
Het zou zonde zijn, als dit spul straks weg gegooid moet worden omdat niemand weet wat voor componentje hij voor zich heeft.
Bedankt Help.
@Pieter:
Er komen leuke grabbags met veel elkos C's weerstanden, siodes etc.
Kortom, wat een hobbyist veel nodig heeft.
Houd dit topic in de gaten, ik laat weten wanneer de grabbags gereed zijn.
@Willie Wortel
Ik was hier aan begonnen, maar zo'n 200 strookjes coderen....
Mogelijk kan ik dat wel met condensators doen.
Edit: @pe5ocb
Dit zou een erg goed idee zijn voor de ongecodeerde componentjes
Op de reels staan wel de waarden geschreven.
zet er gewoon een nummer op en plaats een lijstje met welk nummer wat is, kan iedereen het zelf overschrijven.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heel erg off-topic, maar weet jij toevallig van welk Philips-bedrijf de spoel en zak op de foto afkomstig zijn (ja ik weet dat de onderdelen zelf niet van Philips zijn)? Als de vorige eigenaar bij Philips werkte misschien te achterhalen, anders waarschijnlijk gewoon ergens willekeurig uit het opkoopcircuit afkomstig?
P.S. Datasheet voor de BSS138 is misschien beter op http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/44784/SIEMENS/BSS138.htm… te vinden aangezien dat een Siemens sheet is en geen Fairchild. Je weet maar nooit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Voor condensators is het inderdaad wel een must .. daarvan kun je zonder meter geen waarde bepalen/achterhalen !
@maartenbakker, ik heb zo de eerste de beste datasheet gepakt die ik kon vinden maar het is inderdaad goed om er de juiste bij te hebben.
ivm identieficatie voor degenen die straks geleverd krijgen.
Inplaats van alles overal op te moeten schrijven even een paa duidelijke fotos in de openings post, met de data van de onderdelen erbij.
mits ze natuulijk niet teveel op elkaar lijken
in de titel staat wel ac, wil je daarmee zeggen dat dit wisselstroomonderdelen zijn ? want daar ben ik niet veel mee. ik wil immers circuits bouwen op gelijkspanningsbatterijen, en later op accu's en adapters. maar ze zien er ook niet ac uit
en wat zijn de betaalmogelijkheden ? zou ik kunnen betalen met prepaid card ?
AC = animo check in dit geval.
Condensatoren zijn natuurlijk alleen nuttig als er een wisselstroom component is, maar ik gok dat z'n weerstandjes en transistoren ook best met gelijkstroom werken
.
Wat betreft de SMD's:
Zou het niet een idee zijn dat je in Word/Excel een lijst maakt met een overzicht over alle componenten.
Alle componenten geef je een uniek nummer. Dit nummer schrijf je op een klein rond stickertje en deze plak je op de desbetreffende strip met componenten.
Dit hoef je uiteraard alleen te doen voor de SMD's zonder en die met moeilijk te achterhalen codering. Weerstanden zijn zoals gesteld geen enkel probleem.
De kopers krijgen een copie van de lijst mee gestuurd.
Hoe dan ook, het blijft een hele klus, maar ik denk dat het op die manier redelijk snel moet lukken.
(Sorry MOD's voor de dubbele post, maar ik klikte op het verkeerde knopje!)
[Bericht gewijzigd door ronw op (11%)]
Ik ga morgen alle spoelen met C's en andere ongecodeerde componenten nummeren.
Het is te doen, om de nummers op de achterzijde te schrijven, dan hoef ik straks alleen maar lijstjes uit te printen en erbij te doen.
Goeie tips Ronw en pe5ocb
@MaartenBakker:
Geen idee waar die spoelen en zakjes vandaan komen, en ik denk ook niet meer te achterhalen.
@Chiptronic:
Ik liep ook al met het idee om alle etiketten van die spoelen te fotograferen met een strookje erbij, maar er zijn teveel componentje die op mekaar lijken.
Maar het kan wel met een uniek nummer van mij erbij, dat ik dan op zo'n strookje schrijf.
Het is te doen, om de nummers op de achterzijde te schrijven, dan hoef ik straks alleen maar lijstjes uit te printen en erbij te doen.
Wat mij betreft hoef je dat niet te doen. Een lijstje op internet lijk mij meer dan genoeg. Scheelt je toch weer wat werk en kosten.
@ hieronder
Ik doelde eigenlijk op het laatste deel het printen en toevoegen van de lijstjes
[Bericht gewijzigd door naffets op (15%)]
@naffets:
Hij gaat alleen de ongecodeerde componenten nummeren.
Op bijvoorbeeld keramische SMD c-tjes en 0402 weerstanden staat meestal geen waarde/type. Is niet echt handig als er tig van die stripjes in een zakje zitten, moet je alles gaan meten 
maak anders een exel bestandje, waar je de foto van de componenten bij zet, en de nummers. dze druk je dan af, en steek je bij elke bag
gaat wss iets vlotter
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Was al voorgesteld
En ook dat afdrukken eigenlijk niet nodig is, als het online staat. Dan kan iedereen zonodig zelf printen, scheelt Kareltje tijd en middelen. (Dat bedoeld naffets).
Ik ga ook maar eens mailen 
Op 8 mei 2011 11:33:42 schreef pieter?:
maak anders een exel bestandje, waar je de foto van de componenten bij zet, en de nummers. dze druk je dan af, en steek je bij elke bag
gaat wss iets vlotter
Foto's van de componenten zelf werkt absoluut niet.
Ik kan hier zo al een 10-tal componentjes van verschillende waarden langs elkaar leggen waar je het verschil nit ziet.
Maar al die etiketten van 'blanco' componenten op 1 pagina zetten, met nummers die corosponderen met de genummerde stripjes lijkt mij het minst arbeidsintensief.
Wil ik echt alles voorzien van waarde, dan kom ik aan andere grabbags niet meer toe, en daar maak ik geen vrienden mee 
En uhh.. het lijkt mij redelijk dat ik niet al het zoekwerk ook nog zelf moet verrichten.
Ik ben zeer benieuwd naar de TTL logica.
Hier heb ik een redelijk aantal verschillende ic's van gevonden.
Ben ook wel erg geïnteresseerd in een grabbag SMD componentjes.
Verder heb ik ook een aan obsessie grenzende verzamelwoede voor (mooie) drukknoppen en displays.