Ook ik heb een erg leuke dag gehad, De reis samen met Henry was lang vanuit het verre Friesland maar meer dan waard. Toch een stuk gezelliger om samen te kunnen reizen.
Ik heb allerhande wat componenten mee genomen die inmiddels al in de bakjes zitten dus hier helaas geen foto van. Een lading printboortjes (je moest wel moeite doen om deze schaarse boortjes te vinden)
Een groot display waarop de tijd datum en temperatuur word aangegeven (foto komt nog) Er is als het goed is nog iemand met eenzelfde display weg gegaan.
En op het laatste moment nog een gigantisch stekkerblok gevonden samen op de plek waar Tidak zijn ESD matje vond. Deze hangt inmiddels boven het bureau en hij past nog maar net.
Iedereen nog bedankt voor de gezellige dag en ik doe zeker nog een keer mee.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dat ESD matje was niet compleet, aar laat ik nou ooit es een setje ESD spullen (bandjes een tester, verbindigssnoertjes e,d. hebben gekocht waat precies het bijpassende snoetje in zat. Die grote drukknopen zijn eigelijk kleine, want de drukker van het snoertje past er in inplaats van er omheen 
Volkomen tevreden dus!!
Nu moet ik na de jaarwisselling aleen mijn volledige werktafel leeg halen om die mat er op te leggern en te zorgen dar de metalen behuizing van de voedingen, e.d. geen contact met de mat kunnen maken. Dat is ruim 100kg ijzer op en neer sjouwen...
Mooi werkplekje overigens IchtusMonsterosum 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
sjouwen.., kwestie van een grote schroevendraaier eronder steken en de boel op te heffen en mat eronder schuiven. niet moeilijker maken als dat het hoeft te zijn. heb je wel een esd mat nodig met radiobuizen en andere pre esd tijd hobbyartikelen 
mijn meetapparatuur heeft kunstof of rubber pootjes, heb je ijzeren pootjes eronder zitten ofzo?
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dommekrachten gebruik ik alleen als ik zware betontegels moet oplichten, of een Laro weer op de 'rails' (lees boomstammen) moet zetten 
Bovendien mag die meetapparatuur geen contact maken met de mat, dus daar moet nog wat meer tussen. Mosfets waren er al in het begin van de jaren 70, hoor!:P
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]
Tidak Ada
Op 30 december 2013 21:16:24 schreef Schimanski:
[....]
[....] Ik ben wat huiverig om hem open te maken, niet vanwege de techniek maar het ding is oliegevuld en gezien de leeftijd zal dat wel PCB-houdende olie zijn.
[....]
/edit: Heb ondertussen een manual bij Bird vandaan. Er zit een minerale olie in (GE 10C Transil).
Mocht die minearle olie PCB's bevatten kun je gewoon latex of lieve vinyl handschoenen dragen. Er bestaat geen gevaar voor inademing van de geuren. Heel practisch zijn veterinaire handschoenen *), die gaan tot ver over de elleboog. Plastic schortjes kun jij wel op je werk bemachtigen. Verder is het een kwestie van een flinke morsbak en niet knoeien.
Ik heb het nog meegemaakt dat service technici voor röntgenapparatuur gewoon tot hun elleboog in de olie graaiden om hoogspanningsgelijkrichters te vervangen 
*) Misschien op de gynaecologie?? Anders bij een veearts vragen?
In een Bird Manual vond ik volgende opmerking.
Bird liquid dielectric Load Resistors have never been and are not now manufactured with Poly Chlorinated Biphenyis (PCBs).
Verder schijnt Transil geen PCBs te bevatten. Het komt ook niet voor in de lijst met handelsnamen van PCB houdende olieën. (zie blz. 26)
Ga ik toch maar eens kijken wat er aan mankeert. Als het niet te repareren valt kan de load alsnog naar het chemisch afval
. Eerst maar eens op zoek naar een grote container o.i.d. Er zit een Gallon olie in het ding.
Tidak Ada
OK, dat klinkt safe 
Ik heb namelijk idd twee van die Rö-technici aan die PCB troep zien verdwijnen. Durf ik je nu wel te vertellen. Ik heb ze tijdens een sollicitatie daar ook op die veterinaire handschienen gewezen, maar helaas blijkbaar te laat 
Bedenk echter dat voor hen een extreem en frekwent contact een rol heeft gespeeld. Als je weet waar je mee bezig bent kun je adequate maatregelen nemen. Je zal immers ook niet zonder maatregelen aan een zendereindtrap gaan zitten frutselen...
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (33%)]
Hoewel OT wil ik hier toch nog even de reparatie van de Bird dummyload melden. Ik heb hem gedemonteerd en zag dat de weerstand van de conische verloop was losgebroken (blijkbaar is de dummy gevallen). De weerstand zit hier klem in (perspassing). Het laatste (rechte) deel van het verloop vormt het middencontact van de connector.
De weerstand heeft aan beide uiteinden een opgedampte koperen laag van 15mm breed als aansluiting. Aan de afgebroken zijde was er nog zo'n 8mm over (het restant zat in het conische deel en heb ik verwijderd). Omdat de weerstand even dik is als het conisch deel kreeg ik hem er niet meer ingeperst ( in de fabriek zal dit wel als een geheel gemaakt zijn). Ik heb toen een stukje latoenkoper over beide delen gewikkeld, met een slangklem tijdelijk gefixeerd en daarna met een gasvlam snel vastgesoldeerd.

Hierna de weerstand weer in de houder gemonteerd en de dummy verder in elkaar gezet.

Hij meet 51,7 Ohm (specificatie op het typeplaatje 51,5 Ohm). De koperen verbinding zal ongetwijfeld voor een impedantiesprong zorgen waardoor de originele specificatie tot 1GHz niet meer gehaald zal worden. Als 500W dummy tot 30MHz lijkt hij me nog prima bruikbaar. Ik kan hem altijd nog eens laten meten bij Fred op de VNA om te zien hoeveel de afwijking bedraagt.
Nog een fotootje van de kalender die ik heb meegenomen uit de loodsen van Kareltje. Best een leuk ding. Ik heb voor de andere persoon die hem ook heeft er een ''instructie handleiding'' bij (1 a4tje) Mocht deze niet bij jou in de doos hebben gezeten.
darkpinguin
gezocht: nieuw potje " magische rook "
Door alle knutseldrukte met de onderdelen die ik uit de loods heb gehaald nu toch eindelijk een berichtje. Het was echt weer een gezellige dag. Nog mijn dank voor alle goede zorgen!
Het was toch maar goed dat ik van sommige onderdelen een boel heb meegenomen. Het gaat toch eerder stuk dan gewenst ( door experimenteren uiteraard ). Zal binnen kort wel wat laten zien in het show-topic.
Weet iemand toevallig of er ( in het algemeen ) ook trimcondensators zijn in de nF range ipv pF?
Monstervisje, het blijft een leuk ding. Alleen het cijfer achter "week" blijft verwarrend omdat dit de dag van de week aangeeft.
Weet iemand toevallig of er ( in het algemeen ) ook trimcondensators zijn in de nF range ipv pF?
Die zullen dan wel groot worden. Zo'n 2x 500pF folieblokje uit een transistorradio is al gauw 15 x 15 x 15 mm.
Je kunt altijd een vaste C parallel zetten aan een trimmertje, totale capaciteit wordt dan groter maar het regelbereik blijft gelijk aan dat van de trimmer.
Rosmalen is voorbij. Dus, wanneer gaan we weer? Ik heb al geruime tijd last van ontwenningsverschijnselen. 
Rosmalen heb ik gemist, ik heb er een week langs gekeken, en ik had er wel zo graag naar toe gewild 
Maar ja, volgende keer beter.
Wat de loodsbezoeken betreft, kunnen we weer!
Het weer gaat weer steeds beter worden, dus dat lijkt me weer gezellig buiten toeven, en snuffelen.
We gaan dus weer een volledige nieuwe lijst samenstellen!
Diegene die hiervoor interesse hebben, om eens een dagje in de onuitputtelijke loodsen rond te struinen kunnen zich weer bij mij opgeven.
Doe dit niet hier, maar stuur mij even een mailtje!!
Als er voor Helenaveen belangstelling genoeg is, dan valt er altijd wel wat te regelen.
Het is dan wel zo, dat de groep zeker niet te groot word, daar is gewoon veel te weinig loopruimte.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb Deurne langzamerhand wel een beetje gezien (Kan dat dan? Wel als je "een beetje" letterlijk neemt natuurlijk) maar zou zeker interesse hebben in een keertje Helenaveen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
Deurne heb ik nog lang niet gezien, maar ik zie ook graag een combi bezoek Helenaveen/Deurne. In Helenaveen zijn er voor mijn gevoel nog hoekjes die nog niet ontdekt zijn en er ligt nog een halve ton (letterlijk) printmateriaal.
Tidak Ada
Karel,
Houd s.v.p. rekening met de beurzen in den lande en krap daaromheen.
Ten overvloede hier de link van de site van ON4LEA, waar het hele Europese beursgebeuren is samengeveoged.
Plus de beurs van de NVHR in Driebergen op 21 juni.
WouterJ1993
Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Ik zou graag een keer langskomen. Geheel onbekend met beide
loodsen vraag ik me af waar het handig is om te 'beginnen'? 
Tidak Ada