Hallo,
Ik snap de regelversterker niet helemaal, ik heb een paar vraagjes.
- waar moet je de massa op aansluiten?
- ik heb 5 luidsprekers, 1 bas van 4 ohm en 20w en 4 gewone van 4 ohm en 2w hoe moet ik die aansluiten tot ik uit elke luidspreker het volle volume haal als de volume pot helemaal op de max staat?
- waar kan ik de IC LM1036 kopen?
- kan iemand een duidelijkere lijst van benodigtheden geven het liefst met bestelnummers van conrad of een andere site?
Alvast bedankt
groeten,
Bart Bas
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
de ground moet gewoon aan de min van je voedingsbron.
en de plus aan de plus natuurlijk.
je kan ook de tda1524 gebruiken als je die andere niet kan vinden.
en het is inderdaad geen eindversterker. die moet er nog achter komen
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?IC-LM1036-DIP
kosste me welgeteld 5,6 seconden op google
[Bericht gewijzigd door tysie op (26%)]
oke, maar welke eidversterker moet ik dan gebruiken om L en R in een keer te versterken? en moet ik daar dan nog een volume pot op zetten of kan dat met die ven de regelversterker?
Welke eindversterker je kiest mag je zelf weten. Stereo kan je met 2 1k weerstandjes samenvoegen tot mono. In sommige muziek zit echter veel galm of andersoortige fase effecten, als je dat bij elkaar optelt kan het zijn dat er een instrument/partij wegvalt...
Op 1 mei 2011 20:10:15 schreef Bart Bas:
en moet ik daar dan nog een volume pot op zetten of kan dat met die ven de regelversterker?
Kijk eens goed naar het schema...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
heel erg bedankt allemaal, maar bestaat er niet een versterker die L en R apart versterkt of moet ik dan 2 versterkers hebben 1 voor L en 1 voor R?
En ik heb dus 5 boxen daarvan wil ik er 2 van 4Ω en 2 watt L aansluiten 2 van 4Ω en 2 watt R aansluiten en 1 grote van 4Ω en 20 watt midden aansluiten. Hoe sluit ik die aan welke eindversterker heb ik nodig als ik dus eerst de regelversterker gebruik (want er is versgil in watt, blaas ik de kleine niet op als ik er 20 watt i.v.p 2 watt op zet) en hoe maak ik van L en R midden?
wat denk ik het makkelijkste is voor jou is 3 versterkers.
een voor rechts
een voor links
en een voor bas
voor die laatste voeg je beide ingangskanalen samen om zo mono te krijgen.
je zou ook kunnen kijken voor de basspeaker in brug tussen de versterker links en rechts. maar dat kan bij lang niet alle versterkers. dat zou ik niet proberen.
je zou bijvoorbeeld 2 keer deze kunnen maken:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…
en een keer deze:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/105/audio/20-watt-versterke…
dat is een goed idee, maar als ik een 10 watt versterker maak en ik sluit er paralel 2 2watt luidsprekers op aan krijgen ze toch veel te veel stroom?
niet als je het volume binnen de grenzen houdt.
overigens zou ik de speakers in serie zetten, dat komt nu denk ik beter uit.
je kan makkelijk een 1W speaker op een 1000W versterker aansluiten. als je het werkelijk uitgaande vermogen van de versterker laag genoeg houdt kan dat makkelijk.
die versterker kan 1000w leveren, maar dat hoeft niet.
maar als ik de volume knop helemaal open zet wil ik niet meteen mijn boxen opblazen moet ik er dan een weerstand tussenzetten? of gewoon een 4 watt versterker in zetten, of zo een pot die je 1 keer in moet stellen met een schroevendraaier en verder niet aan moet zitten.
je hoort heel snel of je speakers overbelast, dan maken ze gewoon een hels kabaal (dat niet klinkt naar muziek).
er is wel een mogelijkheid van volumebeperking. maar het is vaak ook afhankelijk van het nummer dat je draait.
Ik heb zelf ook wel eens zoiets gedaan. daar had ik 2 volumepots in serie. een aan de buitenkant van het apparaat en een instelpotmeterje binnenin. dan kan de 'onvervaren' gebruiker niet direct alles opblazen, maar als ik vindt dat het iets meer mag zijn kan ik dat instellen.
Oke dus als ik eerst de regelversterker maak dan 1 10 watt versterker voor L dan een 10 watt versterker voor R en dan een 20 watt versterker voor de bas( dus van L en R mono maken en daar op aansluiten) en voor elke boxen serie een instelpotmetertje zet de volume knop op de regelversterker helemaal open zetten en dan de instelpotmetertjes zo afstel dat de boxen het net aankunnen. Dan komt het dus helemaal goed?
nee een instelpotmetertje kan niet in de speaker lijnen.
die blaas je meteen op met dat vermogen. er zijn wel vermogenspotmeters, maar dat zou zonde van je geld zijn imo (zijn duur).
die instelpotmeter zou ik gewoon in serie zetten met de volumepot. zoals dit:
signaal+
o------+---+
| |
_ |
| | |
| |<-+
|_|
|
|
|
_
| |
| |<-------------- naar versterker
|_|
|
o------+---------------- ground
Ik snap niet veel van je tekening, het wordt mijn eerste printplaat en ik ben pas 14 jaar oud. 
maar, hij kan toch ook voor de ingang bij de versterkers?
[Bericht gewijzigd door Bart Bas op (51%)]
dit moet ook voor de ingang van de versterker.
tussen de regelversterker en de eindversterker.
omdat er al een volumeregeling in de regelversterker zit zou je er ook voor kunnen kiezen om alleen de instelpotmeters tussen de regelversterker en eindversterker te plaatsen.
nog een extra volumepot heeft dan niet zoveel zin.
en dan de tekening.
een potmeter kun je zien als een weerstand met een 3e pootje. dit derde pootje kun je over de weerstand heen schuiven.
een 10k potmeter geeft bijvoorbeeld 10k tussen links en de 'loper' en 0 ohm tussen rechts en de loper in de ene uiterste stand.
de andere uiterste stand geeft 0 ohm tussen links en loper en 10k tussen rechts en loper.
in het midden zijn beide 5k Ohm
In de tekening zie je 2 maal een blokje. dat stellen de vaste weerstanden voor (van 2 potmeters) met een contact aan de boven en de onderkant. rechts zie je een pijltje. dit is de loper die je over de weerstand schuift.
bij de instelpot (bovenste) sluit je de loper aan op een van de uiteinden. dan krijg je een variabele weerstand. in de tekening staat de verbinding parallel aan de weerstand tussen de loper en het bovenste contact.
als de potmeter dan in het midden staat krijg je:
onder - loper = 5k
boven-loper = 5k parallel aan 0 ohm = 0 ohm
kortom. van boven naar onder een 5k weerstand.
de onderste potmeter is de volumepot. de ene vaste aansluiting hang je aan de ground (min van de voeding). die andere sluit je aan op het binnenkomende signaal, of in het geval van de tekening de onderkant van de instelpot. de eindversterker ingang sluit je dan aan op de loper van die pot. en de ground verbind je natuurlijk door.
Als je alleen een instelpotmeter wil toevoegen en de volumeregeling van de regelversterker wil gebruiken kun je de bovenste potmeter in de tekening weglaten. de bovenste aansluiting van de onderste potmeter hang je dan rechtstreeks aan de 'signaal +'
de rest blijft hetzelfde. alleen is dit dan een instelpotmeter ipv volumepot
Oke, ik snap het denk ik wel. Heel erg bedankt. Ik stuur het resultaat wel door over een tijdje.
Ik heb toch nog een vraagje, waarvoor is de loudness bij de regelversterker? En morgen zet ik een schema van het hele circuit er op dan kan je daar hopelijk ook nog even naar kijken of hij goed is.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]
wat ik zo snel van google begrijp is dat loudness een bepaalde overdracht is van de regelversterker waarbij elke freq even hard klinkt.
de amplitude is niet het enige dat het hoorbare volume bepaald. de frequentie is ook van belang.
de loudness is een overdrachtsfunctie waarbij alles even hard 'lijkt' te klinken.
hier zijn dat de blauwe lijnen:
als je de loudness aanzet wordt er het een en ander gefilterd om zo een gelijkwaardig volume te krijgen bij alle frequenties.
tenminste dat is wat ik er zo snel uit haalde.
http://www.indiana.edu/~emusic/etext/acoustics/chapter1_loudness.shtml
Oké bedankt, weer wat geleerd.
Hieronder staat het hele schema van alle versterkers bij elkaar.
Als ik het zoals op het schema maak en dit teken direct op de - van de voeding aansluid:
dan komt het helemaal goed toch?
Alleen hou moet ik de voeding doen? want ik wil niet 4 adapters kopen en 4 snoeren er heen lijden want ik wil het hele geheel in een kastje bouwen en netjes ergens op m'n kamer zetten, dus hoe voed ik alles met 1 draat?
die blokjes kunnen gewoon aan de min inderdaad.
de voeding van de regelversterker en de 'normale' versterkers zijn haast hetzelfde. zoek een voeding tussen de 12 en 15v en je zit goed.
die bas versterker kan daar ook wel op, maar dan levert hij geen 20w.
dus dat is een keuze.
overigens moeten de potmeters tussen de regel en eindversterkers anders aangesloten worden. die moet je aansluiten zoals de onderste potmeter uit mijn tekening.
en dan nog een dingetje.
je hangt beide uitgangen van de regelversterer aan elkaar voor de bas versterker. zoiets mag, maar niet op deze manier. nu sluit je de uitgangen kort. bedenk maar wat er zou gebeuren als de ene ingang hoog is en de andere laag.
daar moet je weerstanden gebruiken
______
Ruit---||-------+-----|______|----------+
| |
_ |
| | |
| |<-----versterker R in |
|_| |
| |
= |
_____ |
Luit---||-------+------|_____|----------+---+
| |
_ _
| | | |
| |<-----versterker L in | |<--- Bas verst. in
|_| |_|
| |
= =
GND---+
|
=
hoeveel Ω moeten die weerstandjes worden? en als ik een aan / uit knop voor alles wil maken kan die toch voor de voeding want als hij niet gevoed wordt laat hij toch ook het signaal recht en links niet door?
En kan ik de voeding gewoon splitsen over de versterkers of moet ik dan 4 keer zo veel volt hebben en het dan allemaal aan elkaar maken?
En kan ik niet 48 volt op alles zetten en dan een grote weerstand voor de andere 3 zetten?
[Bericht gewijzigd door Bart Bas op (82%)]
de 3 versterkers kunnen gewoon parallel aan elkaar gevoed worden.
dus alle grounds aan elkaar (en de voeding) en alle plus aansluitingen aan de plus van de voeding.
Het idee met die weerstanden gaat niet echt goed werken. het verbruik van de versterker verschilt nogal. dan krijg je op het ene moment spanning tekort (hoog verbruik) en dan te hoge spanning (laag verbruik).
op 15v levert de 20w versterker overigens 10W.
die weerstanden zijn niet heel kritisch.
neem wel dezelfde voor beide kanalen.
enkele kOhms is prima
voor de potmeters hetzelfde verhaal alles tussen de 10 en 100kOhm voldoet eigenlijk wel
[Bericht gewijzigd door timberleek op (19%)]