Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 september 2011 12:40:50 schreef Henry S.:
[...]
[...]
RobHoi heeft gelijk, het is een 6522 VIA.

Toch geeft Datasheet Archive zowel een 6522 en een 2114. De 2114 is inderdaad een 1k × 4 SRAM
En zij geven dan een 4k SRAM voor de 6522 van hetzelfde merk als die 2114, die ze beschrijven, behuizing is gelijk aan die SY6522.
Duidelijk een geval van dubbel gebruik van nummer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De SY6522 is wel degelijk een VIA (clone), het was toendertijd helemaal niet gebruikelijk om zo'n grote behuizing voor een (otp)eprom/ram te gebruiken.

-edit- @Tidak hieronder, ik heb in het datasheet archive ook al diverse fouten gevonden, dat is niks nieuws voor me.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 26 september 2011 22:44:59 (28%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Het gaat mij niet om het gelijk, maar ik blijf het frapant vinden dat ik dus bij toeval op een EPPROM kom met hetzelfde typenunner. Ik wil gewoon weten wat er nu aan de hand is !

Nu breekt overigens m'n klomp:
Ik had gisteren de datasheet zelf niet bekeken, aleen de listing. Die stelde dus 6522 Microchip Technology®. Nu ik de datbase open, zie ik ineens dat die over de 93LC46B/56B/66B voor de resp 1k; 2k en 4k EPROM gaat :( (vern...t door Datasheet Archive).

Voortaan voorzichtiger met die site omgaan blijkbaar, ondaks dat ze veel oudere componenten in hun dB hebben staan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Volgens mij zit er ook een 6522 in de C64. Ik had meteen zoiets van "die weet ik".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

MOS VIA 6522 zat in de commodore 1541 floppy drive.
De 'CIA' 6526 zat in de C64 zelf.

Had ook zoiets van 'die ken ik' en het jeugdsentiment dat erbij komt kijken :-)

Ghole, die zijn eerste machinetaal stapjes op de C64 leerde :-)

Synertek is blijkbaar een 2nd source leverancier van een aantal MOS chips.

[Bericht gewijzigd door Ghole op maandag 26 september 2011 21:59:01 (14%)

hobby luke

Honourable Member

Blijkbaar nogal wat reakties hierop!
Het aanbod blijft: wie ze wil mag ze hebben. (van de CD4066 heb ik er 3)
Groeten,
Luc.

Tja, die 4066's zijn wel handig. Maar ik koop ze wel nieuw en SMD als ik ze wil hebben. Voor EUR 2.10 tot 2.50 komen ze er tien brengen. (de eerste vijf van het lijstje)

De VIA chip is mogelijk leuk als je een retro-computer aan het bouwen ben (op basis van motorola processor). Maar nuttig is het niet, want je krijgt meer functionaliteit en snelheid uit een gewone microcontroller van minder dan 5 euro.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 september 2011 06:53:02 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Als reparatieonderdeel kan het waardevol zijn, maar inderdaad alleen voor liefhebbers van oude computers. Idem de 2114, maar die kom je nog wel tegen, ook op teletextdecoders. Als het een 2102 (geloof ik) was geweest had ik wel interesse, die zitten op nog weer oudere teletextdecoders en gaan wel eens stuk. Maar helaas.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 september 2011 11:33:41 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben gisteren naar "indoor skydiving" in Roosendaal geweest.

Daar staan deze jongens buiten:
http://prive.bitwizard.nl/trafohuisjes_small.jpg
De vraag is: Valt er door de hoogspanningsexperts hier te schatten hoeveel vermogen deze jongens dan ongeveer verbruiken?

(Met 1 persoon in de tunnel van 100kg en een valsnelheid van 60m/s is het "nuttig" vermogen op de persoon zo'n 60kW. Ik schat dat ze zeker 4 personen aankunnen, dus ze moeten minstens een kwart megawatt kunnen trekken. Maar hun omzetting zal niet 100% efficient zijn...)

Ik hoop dus dat iemand kan zeggen: "Oh dat zijn 0.25MW huisjes, dus als ze er drie hebben dan zullen ze meer dan 0.5 en minder dan 0.75MW verbruiken"...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

geen idee wat er in die huisjes zit, maar gezien de afmetingen zou er heel wat meer vermogen uit kunnen komen. En gaat er geen veelvoud van het vermogen om je heen? Je hebt zelf maar een beperkt frontaal oppervlak.

Een vraag van mij: Ik zit met een schakelende adapter welke ik graag wil repareren. Bij het openen bleek dat er een tor/fet in een TO137 behuizing in zat met 2 gaten ipv 1. Door dat extra gat is de opdruk niet meet geheel te lezen, nu dus de vraag of iemand weet welke dingen daar in het algemeen in zitten.
de opdruk is
SW
1?003
Waarbij op de plaats van het vraagteken 1 cijfer of letter ingevuld moet worden. Verder zijn er geen merken/logos aanwezig.
Heeft iemand nu een idee?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Duidelijk een MJE15003-achtige.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 oktober 2011 21:13:23 (59%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Over de trafo-huisjes... Ik heb ondertussen een andere berekening bedacht. Er gaat zo'n 700kg/sec (700 kuub) aan lucht door de "buis". Als ze die niet recyclen kost dat zo'n 1MW aan kinetische energie.

@ Robin hieronder: Duh! Thanks! (dus ongeveer 1MW per trafohuisje (min 800kW, max 1200kW))
update: @tidak hieronder ehh. ik heb gespiekt: ik heb robin z'n link gevolgd en daarop die schatting gebaseerd...

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 9 oktober 2011 13:34:07 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Robin F.

Golden Member

Op hun eigen site staat gewoon dat ze 2,4 MW verbruiken.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Tidak Ada

Golden Member

Dat is dus 800kW per huisje, wat binnen de grenzen van rew z'n schatting ligt...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Meeste indoor modellen zijn van het re-circulating type. Spaart zo'n 60% op energiegebruik.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met de suggestie van Maartenbakker kom ik nog niet erg veel verder dan vage onderdelenbrokers etc.

Aw, ik dacht dat ze aggregaten in die huisjes van rew hadden gestopt.

@arco, deze ook. dit staat op de site: Boven de vliegkamer wordt de wind opgevangen en in een gesloten circuit naar beneden geleid.

Leuk dat ze wat technische details geven ipv enkel marketing informatie.

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 9 oktober 2011 18:44:02 (38%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Toen we voor de tweede keer gingen, was de vraag: wil je 2, 3, 4 of 5x ? Dus ik op hun site gekeken wat dat kost. Producten en prijzen. Daar staan duidelijke prijzen. Blijkt het ter plekke (in het weekend) EUR 5, duurder te zijn. Schoften!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Is het dan laagtarief in het weekend bij Essent ? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja maar dat Laagtarief moeten ze juist terug verdienen, vandaar dat het in het weekend duurder is.
MVG Gerard.:)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Henry S.

Moderator

Op 8 oktober 2011 19:13:14 schreef MAH:
Bij het openen bleek dat er een tor/fet in een TO137 behuizing in zat met 2 gaten ipv 1.

TO-137 zeg me helemaal niets.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Zal wel TO126 zijn zeker? En ik dacht toch dat een MJE15003 een zeer gangbaar type was voor spaarlampen en lichte schakelende voedingen. Eens even verder kijken.

EDIT: Foutjebedankt... Ik denk dat ik in de war was en MJE13003 bedoelde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 9 oktober 2011 22:51:04 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

SOT-23 opdruk '26' (en in 't klein haaks erop '07').

edit: laat maar, opgelost

Ik dacht een simpel torretje, hij zit aan een LED vast. Maar hij meet in-circuit op diode-stand oneindig in alle richtingen tussen alle poten. Hij zou nog goed moeten zijn, er is enkel een pootje afgebroken (en een stuk PCB) waar ik nog net een meetpen op kan zetten. Het enige dat ik vind aan datasheets is een dubbele diode, of een pre-biased transistor, maar dat zou ik moeten kunnen meten.

edit: nee, op de diodestand is die 47K teveel :)
Het is die 'digitale tor' dus.

Als hij toch kapot zou zijn, zit er nog een buurman van 'm op 't bord met dezelfde opdruk, die meet ook oneindig in alle richtingen.

Het zou een FET kunnen zijn, dan zou ik hem los moeten solderen om de gate wat lading te geven. Kan echter nergens de info vinden van een fet met die top marking.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

DTC144x is geen SOT-23.

Z6 is weer een SOT-23 zener...

Op 9 oktober 2011 22:39:47 schreef maartenbakker:
EDIT: Foutjebedankt... Ik denk dat ik in de war was en MJE13003 bedoelde.

Dit is opzich een HV tor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 10 oktober 2011 19:24:17 (65%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 10 oktober 2011 19:22:57 schreef Henry S.:
DTC144x is geen SOT-23.

Toch wel. Heb een vervanger van NXP besteld, PDTC144ET, is ook SOT-23 (wel andere top-marking).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 9 oktober 2011 21:20:47 schreef Henry S.:
[...]
TO-137 zeg me helemaal niets.

oeps, google foutje. zal een sot-32 zijn.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit topic is gesloten