Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 27 september 2011 21:06:02 schreef Tidak Ada:
De kleur ziet er inderdaad uit als VFD.

@Henry
Ik kan mij geen VFD uit die tijd herinneren, wel die Panaplex en Beckman displays, die uit kleine neoncellen bestonden. Je had er zelfs alphanumerieke (5×7 dots) van. Ben er zo'n kleine 20 jaar geleden nog een tegengekomen in een ATM in Ierland. er zat zo'n kijkbuis voor om het daglicht af te schemen, anders zag je bijna niks.

dat origineel display ziet er uit als een van die dingen met gleoilampjes en een filtertje ervoor. het printje in het toestel is niet origineel maar een vervanger gemaakt met MAN72 displays..

toch straf... nu froesjel je al die circuits in een klein cpldtje met 44 poten....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

hoi,

Ik heb laatst weer eens wat van philips opgeduikeld.
De PM 8901 battery pack. Het enigste nadeel is dat ik er nergens documentatie van kan vinden.....
Op het moment werkt hij niet, maar ik ga hem binnenkort maar eens openhalen en kijken of ik hem kan repareren.

mvg,

Hobbyknutselaar

flash2b

Golden Member

Handleiding: http://www.tweedehands.nl/zendamateur/overige-zendamateur/boeken-tijds…

BTW Ik ben NIET de verkoper van deze manual !!

[Bericht gewijzigd door flash2b op 2 november 2011 16:04:37 (14%)

tja, die had ik ook al gevonden.
maar we zijn en blijven hollanders..... dus krenterig als de pest :P

Tsk. Als je nog geeneens 5 euro voor een originele handleiding over hebt..

ach, je bent zowat een duikpak nodig....
anders zou je nog verdrinken in sarcasme :P

de pm8901 is toch een accupack uit een bench dmm ? veel kans dat de nicd's gaar zijn na 20+ jaar dan....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, het is geen accupack voor dmm.
hij heeft gewoon een complete behuizing en kan 230 volt apparaten tot volgens mij iets van 250 watt voeden of op de accu's laten draaien.

maartenbakker

Golden Member

Als je geluk hebt is zo'n manual inclusief schema en uitleg van de schakeling. 5 euro is dan een formaliteit, als je bedenkt wat soms de prijzen van schema's waren voordat ze overal op het internet stonden. Om er nog maar niet van te spreken dat je ze soms nergens kon vinden. Een oproepje op het transistorforum levert mogelijk ook nog wel wat op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 2 november 2011 14:55:09 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat maartenbakker zegt. Ik heb al keer of wat $5 of $10 betaald voor een netjes ingescande manual (da's dus nog geeneens een fysiek exemplaar). En natuurlijk is 't prettig als d'r ergens een gratis pdf te krijgen is, maar om nou eindeloos te gaan lopen teuten voor zo'n bedrag en d'r een principekwestie van te maken...

op internet heeft ( de bekende ) cor moerman het manual te koop staan voor 5 euro .

als ik in het manual van de pm3267 kijk dan staat er pm8901 batterypack 24vdc en 280vdc ..

ik zal vanavond een paar foto's uploaden...

Op 2 november 2011 16:18:26 schreef testman:
op internet heeft ( de bekende ) cor moerman het manual te koop staan voor 5 euro .

Ja, iemand was je voor:

Op 2 november 2011 12:41:49 schreef flash2b:
Handleiding: http://www.tweedehands.nl/zendamateur/overige-zendamateur/boeken-tijds…

Ik kan me wel indenken dat, als je het batterijpack niet direct ergens voor nodig hebt en het ook ooit maar gratis hebt gekregen, je niet direct zit te wachten op het aankopen van zo'n manual, al is het maar voor een luttele 5 euro. Een ander verhaal wordt het, als je hem heel graag wil repareren en er zonder manual niet uit komt. Of een Philips-fanaat bent (..), die maar wat graag de originele manual bij het verzamelobject heeft.

If you want to succeed, double your failure rate.

tja, het was trouwens meer gekheid dan dat ik serieus was....

ik probeer bij al mijn apparaten in ieder geval een kopie van de documentatie te krijgen.
zo heb ik via mijn vaders werk de originele documentatie voor mijn 2 philips scoops (PM 3320 en de PM 3323) kunnen regelen.
en voor mijn 2 pulsgeneratoren (PM 5770 en 5786) heb ik kopietjes.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ohhh ik houd van die stroopdraden-printplaat! :)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
GJ_

Moderator

Helemaal gratis en werkend, een echte Anita nixie bureaucalculator:
http://home.vicnet.net.au/~wolff/calculators/Tech/Anita1011LSI/Anita1011LSI-1195-KeyboardAndDisplay-IMG_5049-5.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ben toch opgegroeid in de johnny en anita op de citta tijd , maar toen waren er al kleinere rekenmachines met een batterij :)

deze anita was z'n naam al ver vooruit blijkbaar....

fred101

Golden Member

Wauw, GJ, nu wordt ik even mega jaloers. Wat een gaaf ding. Ik heb al een paar sliderules, een HP35S (helaas niet het oude model) nu nog een nixie calculator (en een electronica sliderule)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Rekenlinealen heb ik in alle soorten. Hele kleintjes, ook specials voor beton en dergelijke, grote precisie rekenlinealen en zelfs eentje van 2 meter lang voor educatieve doeleinden. Ook de beroemde ronde rekenschijven ontbreken niet, inclusief een volledig aluminium E6-B2 flight computer.

En....ik gebruik ze ook nog, bijna dagelijks! Er zit er ook altijd een in mn koffertje.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een rekenlineaal van Rotron, om ventilatie en koeling van componenten te berekenen. Overigens al eens eerder hier ter sprake gekomen in een thread. Weet niet meer welke.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

@GJ, gaaf, ik wist niet dat jij rekenlinealen verzamelde. Zelfs zo'n school lineaal van 2 meter. Op de yahoo group is er iemand die die verzameld.
Ik heb er maar twee. Dat zijn gewone, Een britisch thorntorn en een oude die ik op de middelbare school had ( maar nooit gebruikt heb omdat dat jaar net de rekenmachine verplicht werd) maar ik gebruik ze we regelmatigl. Ik ben wiksunde aan het bij leren ( via you tube video van Kahn academy) en een rekenlineaal geeft meer gevoel en inzicht in wat je doet.
Ik wil nog graag zo'n electronica lineaal ( FET heeft er een) omdat je daar snel reactantie en resonantie ect mee kan berekenen.

sine, die is ook mooi, die is zelfs RPN. Daar werk ik het liefst mee. Daarom heb ik ook een HP35. Was even wennen maar ik zou nu niet anders meer willen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten