Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

het spul was door de verzekering al vergoed , dus het mocht weg .

vroeg me al af hoelang het zou duren eer de vraag voor die site kwam :) kan dat hij wel bekend is bij anderen hier, maar had hem nog niet gezien . je gaat altijd afvragen wanneer komt die 11,95 € per schema , maar die kwam niet!

moest de l7.5e hebben en die kwam ik hier tegen , eservice had deze niet .

http://www.electronica-pt.com/index.php

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 september 2011 15:40:31 schreef Turbokeu:
en 150-250bar voor bvb. O2, N of acetyleen).

Acetyleen in een fles zit rond de 15 bar en is opgelost in aceton.

Denk trouwens niet dat zo'n fles argon bedoeld wordt om te koelen.
Het enige koelende effect wat dat heeft komt van expansie van het gas.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Als ik dit verhaal: http://okcgc.net/?page_id=343 goed lees, heb je niets aan een los gasflesje (nog even afgezien van 't feit dat je de juiste aansluiting moet hebben), maar moet d'r eerst nog een Haskel booster pump aan die de druk van je gasfles van 600->6000 bar opjast. Klinkt als 'dure grap'.

(overigens snap ik niet waarom ze voor zo'n bezopen systeem hebben gekozen, terwijl ze ook voor een 'cold finger' hadden kunnen kiezen: ruwweg is dat het equivalent van een bak stikstof bovenop 't gedeelte wat je koud wilt hebben. Condensvorming was dan wel een issue geweest, maar da's vooral een kwestie van goed isoleren.)

Argon zit normaal in gasflessen met een druk van 200bar.In gasvorm.
Om vloeibaar te maken moet je samenpersen en afkoelen tot kritische temperatuur en druk.(voor argon -122,3 C en 48bar). Beetje onpraktisch. Wordt de argon werkelijk gebruikt om te koelen? Spoelen met droge argon (gas) kan ook om waterdamp te verwijderen, dat absorbeert in het IR.
Camera's die gekoeld moeten worden met vloeibare stikstof of helium o.i.d. hebben meestal een dewarvat (soort thermosfles) rond de detector die gevuld wordt met het koelmiddel.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.

De argonfles die ik heb kunnen bemachtigen staat op een druk van 60bar, verre van vloeibaar dus lijkt me.
De originele flessen die bij de camera geleverd werden lijken zo op het eerste zicht wel net iets steviger, en beschikken niet over een reduceerventiel maar een gewone 'kraan' lijkt me..

Binnenin loopt er een fijn metalen buisje van de gastoevoer tot in de detector, die wat weg heeft van een elektronenbuis; de gastoevoer is mee ingesmolten in het glas.

Gezien de hoge druk; en de extreem lage temperaturen denk ik dat ik het argonflesje gewoon ga reserveren voor mn laspost, en de camera eens op marktplaats gooi. Als er geen goed bod voor komt bouw ik m mss wel om met een thermopile array, als ik nog wat geld en tijd over heb na de verbouwingen.

Het is natuurlijk een mooi stuk vintage, maar als je aan de uni werkt stroomt het geld niet echt binnen :)

Argon in een cylinder bij kamertemperatuur is nooit vloebaar.
Ik heb wat gezocht op internet envond een gebruiksaanwijzing voor Hughes Probeye 650 themal imaging system: http://shoobe01.homeunix.net/~shoobe01/Probeye/probeye-instructions.pd…
Die lijkt hierop.
Ze gebruiken gasvormig argon met drukken tot 6000psi ofwel ongeveer 400bar. Stevige flesjes dus. De werkdruk en testdruk staan meestal ingeslagen in de flessen, ook de gassoort waarvoor ze bedoeld zijn en nog wat info, zoals serienummer, legering, fabrikant en zo)
Het kan zijn dat ze het gas in de camera koelen tot beneden de kritische temperatuur met peltierelementen in een cascade. Voor het koelen van een sensor heb je maar weinig nodig.

Ik zou kijken of 't doenlijk is om 'm om te bouwen naar bedrijf met vloeibare stikstof. Da's vooral een stukje mechanica/cryotechniek-probleem, maar goed.

@KeesD: Binnenin de camera zit toch echt gewoon een metalen buisje dat binnenin de sensor loopt hoor.. Als er al peltiers inzitten zouden die m.i. moeten kunnen hun warmte afvoeren, als dat binnenin de sensor gebeurt lijkt me dat weinig efficient, en er zijn al helemaal geen koelvinnen te bespeuren.

Ik twijfel er niet aan dat het argon onder hoge druk moet gebruikt worden, maar met supergekoelde vloeistoffen onder hoge druk werken is n stapje te ver om te hobbyen voor mij.

Ik vermoed dat het koelmechanisme een 'Vortex buis' is, werkt zonder bewegende delen, alleen met een gas onder druk:
http://spraybest.exair.com/spotcooling/vtpage.htm?gclid=CJ_QmZWirY8CFQ…

Tidak Ada

Golden Member

Het argon zal door expansie ook afkoelen (denk maar aan een CO2 blusser) Dus geen moeilijke stroomvretende peltierelementen nodig.

Ik heb het ook steeds over vloeibare argon en stikstof gehad. Dat wordt in de praktijk ook gebruikt voor allerlei sensoren, o.a. semiconductor beeldsensoren in de röntgen, maar ik kende het van thermografiecamera's bij ons op de afdeling.
Rd12Tf was me voor...

Supergekoelde vloeistoffen hoeven niet onder hoge druk, zolang ze gekoeld blijven (goed geïsoleerd) en een ontluchting hebben. Kijk maar naar die shots van sprma en eicel banken. Het zit daar allemaal gewoon in een Dewarvat (thermosfles). Als ze het ook in de Horeca kunnen gebruiken kan jij het thuis ook. Je moet het natuurlijk wel kort voor gebruik halen, want het verdanpt flink.
Ik denk dat in je camera die vortex methode gebruikt wordt, zoals ik nu vermoed. De foto's van de aansluitingen doen daar ook aan denken.
Het gebruik van flessen argon is denk ik, allen veel duurder dan steeds een beetje vloeibaar stikstof halen, alleen al door de speciale fles en verbindingsstukken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je die sensor in een koperen vatting/buis zet, met aan de ene kant een schroefdraad, aan de andere kant dicht, met op de schroefdraad een stuk rvs pijp waar je een window in hebt zitten, en je plempt 't koperen gedeelte in de vloeibare stikstof dan werkt 't volgens mij ook redelijk. Ik zou wel je rvs buis vacuum trekken (anders krijg je condens binnen, en isoleert ook beter). D'r is wel uit te rekenen hoeveel warmtelek je hebt door een buis van x mm rvs, en hoe lang die pijp dus moet zijn als het ene eind op kamertemperatuur is en het andere gedeelte op -196'c staat. Moet je ws. ook de optica gaan vervangen ;). Voordeel is dat je gewoon een bak vloeibare stikstof hebt staan. Zoiets is natuurlijk niet 'soldaatvriendelijk', vandaar dat ze ws. voor deze oplossing hebben gekozen met een lecture bottle argon.

Wel een aardig project ;)

Ik zou er niet teveel aan om prutsen. Argon op 200 bar is makkelijker te krijgen dan vloeibare stikstof. En 200 bar is zo'n beetje de ondergrens waar hij nog op werkt. Zo'n flesje is wel te vinden, oude brandblussers zitten ze soms ook aan, en als je éénmaal een vul slang hebt kan elk bedrijf wat RVS last hem vullen.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Dat is dus de truc, zo'n vortexbuis. Laat het gas gecontroleerd expanderen en dan koelt het af. Koelt waarschijnlijk fors af, met dat soort drukken. (je kunt het uitrekenen, maar ik weet niet hoe, thermodynamica is niet mijn sterkste vak...)

Mijn mooiste gratis aanwinst? Een antieke frequentieteller, de Beckman 6146

http://www.uploadarchief.net/files/download/front_tumb.jpg

19 kg en vrijwel geheel discreet uitgevoerd, wat een hoop printen oplevert:
http://www.uploadarchief.net/files/download/alle_printen_tumb.jpg

De losse LEDS achter het frontpaneel hebben een wat eigenaardige verpakking:
http://www.uploadarchief.net/files/download/7segm_en_led_cnt.jpg

Hij heeft wel een oven:
http://www.uploadarchief.net/files/download/oven_tumb.jpg

Au naturel haalt hij iets van 30-35 MHz, er zit echter een deler-plugin in, die door 16 deelt. Hiervoor zijn wel 4 van zulke printen voor nodig!:
http://www.uploadarchief.net/files/download/delerprint_tumb.jpg

Op elke delerprint zitten 4 tunneldiodes (Die goudkleurige en die zwarte rechts daarvan):
http://www.uploadarchief.net/files/download/tunneldiode_tumb.jpg

De printen zijn deels niet origineel en sommige onderdelen zijn vervangen, het is me (mede daarom) niet geheel duidelijk hoe oud hij nou is. Zo zitten er 7-segments displays in van 1976 (zie foto), maar ook een flink aantal germanium torren (2N404 uit 1963 bijvoorbeeld). Ik hou het maar op 40+ :).

Eén van die tunneldiodes was stuk; ik heb in de laatste deeltrap daarom maar een 74F74 gezet. Voor de rest werkt hij nog.

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
Tidak Ada

Golden Member

Mooi ding!! Maar zo antiek is hij niet: Er zitten LED's in en die tunneldiodes zijn zelfs SMD devices >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Lijkt mij toch van de jaren 60. In 1976 was TTL (gewoon, LS en S) al volop verkrijgbaar.
De displays zijn misschien een herstelling: op alle google foto's van de 6146 heeft hij een blauwe display.

Marc.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 september 2011 22:38:21 schreef Goeievraag:
Mijn mooiste gratis aanwinst? Een antieke frequentieteller, de Beckman 6146

Dat is wel een indrukwekkend bakske, Goeievraag! En waarschijnlijk een handige bijverwarming voor je soldeerkot?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Valt wel mee, 120 W. (Alhoewel een moderne teller misschien 10W nodig zou hebben...)

Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl

Wow, met groter-dan-eurokaart flipflops :)

Leuk zeg, het doet me eraan denken dat ik nog nooit een tunneldiode gebruikt of gezien heb.

Het is een mooi apparaat om naar te kijken, het heeft wat HP-achtigs.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

@Bert,
dit zijn niet het meest voorkomende type van een tunneldiode!
De diodes die ik ken, zien er uit als een verguld bolhoedje van zo'n 2mm Ø. De draadjes komen er onder en boven uit. Ik heb ze ooit in een HP-scoop moeten vervangen.

@exofx:
Blauwe display's ? Dat zou dan VFD moeten zijn en dat is zeker post-nixie materiaal.
Of zouden het incandecent displays geweest zijn, zoiets als de 3015-F Minitron.

ik herken de originele displays van de 6145 niet direct, maar voor een foto zie bijv hier

Marc.

Henry S.

Moderator

Op 27 september 2011 16:37:58 schreef Tidak Ada:
@exofx:
Blauwe display's ? Dat zou dan VFD moeten zijn en dat is zeker post-nixie materiaal.
Of zouden het incandecent displays geweest zijn, zoiets als de 3015-F Minitron.

Met een blauw filtertje?

De ledjes ken ik, dat zijn een van de eersten. Fragiele dingetjes als je ze moet desolderen.

Deze counter wordt in 1968 hier al genoemd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

De kleur ziet er inderdaad uit als VFD.

@Henry
Ik kan mij geen VFD uit die tijd herinneren, wel die Panaplex en Beckman displays, die uit kleine neoncellen bestonden. Je had er zelfs alphanumerieke (5×7 dots) van. Ben er zo'n kleine 20 jaar geleden nog een tegengekomen in een ATM in Ierland. er zat zo'n kijkbuis voor om het daglicht af te schemen, anders zag je bijna niks.
Daar heb ik hier bijvoorbeeld een dubbele lineaire bargraph van ze liggen in m'n verzameling.
Kan best zijn dat ik ze niet herinner, omdat in die tjd te veel op LED's gefocust was.
Jammer genoeg kan ik dat artikel van je niet openen, omdat ik geen lid of betalende gebruiker ben.
Een blauw filtertje voor een Numitron of Minitron werd inderdaad wel eens toegepast, maar als ik de foto zie is het dat zeker niet!

Op het werk wat oude apparatuur gesloopt met nog leuke onderdelen zoals analog switch en logica IC's, voedingen ,analoge spanning en stroom meters, dialers en meerslags potmeters.

http://img135.imageshack.us/img135/4204/imag0089v.th.jpg

Kwam ook nog een leuke print tegen met wirewrap.

http://img845.imageshack.us/img845/4261/imag0090ci.th.jpg

Als ik de prijzen van EOO zie heb ik een klein fortuin aan dialers :-D

En last but not least een scheidingstrafo:
http://img822.imageshack.us/img822/9946/imag0092tz.th.jpg

[Bericht gewijzigd door TheBasher op 6 oktober 2011 19:15:46 (14%)

Don't build anything you can't take apart

Dit topic is gesloten