hi,
Op onze boot wil ik een versterker aansluiten, namelijk de "Marquant MCA200", jawel dat goedkope ding van de Kijkshop. Waarom? Omdat ik vind dat dit geluid goed genoeg is voor daar & hard.
Maar terzake.. er zitten twee accu's in, een 12v - 65Ah en een 12v - 105Ah. Nu sloot ik de versterker altijd aan op de 12v - 105Ah. Na een paar uur ging deze meestal kapot. Kan dit iets te maken hebben met de 105Ah, de twee accu's of is dit pure onzin?
namelijk, eerst sloot ik die versterker altijd aan op een 65Ah auto accu in een houten kist en ging hij meer dan 3 jaar mee.
gr. robbert btw, ik ben een leek dus niet te ingewikkeld beantwoorden
Versterker of accu kapot? Controleer de spanning. Een te grote capaciteit kan geen kwaad. Een te hoge spanning wel.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Enige wat ik kan bedenken: Op de 105Ah accu zal ie langer spelen, op vol vermogen zal er iets warm worden en dan gaat ie kapot. Bij de accu met de lagere capaciteit bereikte je dat punt niet.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Ik zou het zoals ledlover aanmeld eerder gaan zoeken in de laadcircuits van de batterijen, mogelijk is de 105 batterij directer en met grotere laadstromen aangesloten dan de kleinere batterij, wat mogelijk boven de specs van de versterker gaat.
Dus meet even de spanningen op beide accu's wanneer de motor goed draait.
-- Of wat ik ooit heb gehoord van een kennis die de continue 12V aansluiting per ongeluk bij op de 0V had gehangen, dan duurde het ook een goed uurtje muzie en dan doods, misschien dat ook even te controleren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heeft niks met de accu te maken, maar met het oververhit raken van de versterker en daarom stukgaan . een setje goedkope speakers die het vermogen niet aankunnen helpen daar ook niet bij...
hardbass
PE2BAS