hi,
Op onze boot wil ik een versterker aansluiten, namelijk de "Marquant MCA200", jawel dat goedkope ding van de Kijkshop. Waarom? Omdat ik vind dat dit geluid goed genoeg is voor daar & hard.
Maar terzake.. er zitten twee accu's in, een 12v - 65Ah en een 12v - 105Ah. Nu sloot ik de versterker altijd aan op de 12v - 105Ah. Na een paar uur ging deze meestal kapot. Kan dit iets te maken hebben met de 105Ah, de twee accu's of is dit pure onzin?
namelijk, eerst sloot ik die versterker altijd aan op een 65Ah auto accu in een houten kist en ging hij meer dan 3 jaar mee.
gr. robbert btw, ik ben een leek dus niet te ingewikkeld beantwoorden
Versterker of accu kapot? Controleer de spanning. Een te grote capaciteit kan geen kwaad. Een te hoge spanning wel.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Enige wat ik kan bedenken: Op de 105Ah accu zal ie langer spelen, op vol vermogen zal er iets warm worden en dan gaat ie kapot. Bij de accu met de lagere capaciteit bereikte je dat punt niet.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Ik zou het zoals ledlover aanmeld eerder gaan zoeken in de laadcircuits van de batterijen, mogelijk is de 105 batterij directer en met grotere laadstromen aangesloten dan de kleinere batterij, wat mogelijk boven de specs van de versterker gaat.
Dus meet even de spanningen op beide accu's wanneer de motor goed draait.
-- Of wat ik ooit heb gehoord van een kennis die de continue 12V aansluiting per ongeluk bij op de 0V had gehangen, dan duurde het ook een goed uurtje muzie en dan doods, misschien dat ook even te controleren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heeft niks met de accu te maken, maar met het oververhit raken van de versterker en daarom stukgaan . een setje goedkope speakers die het vermogen niet aankunnen helpen daar ook niet bij...
hardbass
PE2BAS
Een beetje versterker kan daar toch wel tegen?
Mist er geen enorm hoog voltage op komt zou je toch wel verwachten dat hij heel blijft.
Als je een kapotte versterker open schroef, zie je dan iets speciaals?
Op 21 juni 2011 23:01:58 schreef hardbass:
Een beetje versterker kan daar toch wel tegen?
Je kan dit amper een versterker noemen
Zeer low-cost, weinig koeling, weinig kwaliteit.
Er is niks mis met die versterker, gewoon TDA chips waar mensen al jaren lang versterker mee maken.
De koeling is toch echt wel de komplete flinke alu behuizing, daar is echt niks mis mee. Heb zoiets vroeger een tijdje in de auto gehad voor de HF frequenties vanaf 120 Hz en werd wel lekker warm en ging goed hard in deze bandbreedte!
Waarom heb je 2 accu's in de boot? toevallig niet in serie op de versterker gezet? dit gaat idd maar een tijdje goed.
De versterker is misschien geen kwaliteit maar dat is geen reden om maar stuk te gaan bij normaal gebruik. Ik denk dat er iets verkeerd zit aangesloten of teveel speakers zodat het onder de 4 ohm komt.
Ik weet wel niet hoe die 2 accu's gekoppeld zijn, maar als ze in serie zouden staan, en de versterker hangt nu aan de "12 tot 24 V" batterij, en je zou de versterker vastvijzen aan metaal dat op 0 volt potentiaal staat je wel rare dingen kan krijgen. Idem als je de versterker signaal gaat geven vanuit een autoradio, waar de RCA-ommanteling aan massa ligt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
of icm langer draaien en heet worden op een stuk muziek met veel laag erin stukdraaien , miss ook wel omdat het meer blokgolven aan het worden waren . ik gok dat de boot een startaccu heeft en een stbyaccu .
vergeet niet dat uren draaien in een auto niet echt vaak gebeurt omdat de akoustiek in een auto al zorgt dat het geluid snel te hard is , dat is op een boot in open water toch anders....
hi
aan de speakers ligt het niet, alles werkt als ik hem op 1 auto accu aansluit.
Ik ga het opnieuw proberen, bedankt voor de tips.
Ik denk ook dat er een startaccu en een stbyaccu in zit, waarschijnlijk moet ik hem een keer op de stby accu aansluiten?
gr.
Op 21 juni 2011 23:18:17 schreef nijhuisr:
Er is niks mis met die versterker, gewoon TDA chips waar mensen al jaren lang versterker mee maken.
TA8210 toen er nog een Supertech sticker op zat. TDA's zijn te duur voor bijv de Koreaanse markt (Daewoo heeft veel van dit spul gebouwd).
De versterker is misschien geen kwaliteit maar dat is geen reden om maar stuk te gaan bij normaal gebruik. Ik denk dat er iets verkeerd zit aangesloten of teveel speakers zodat het onder de 4 ohm komt.
Of gewoon te hard volume gebruikt, jij en ik horen wanneer er iets begint te vervormen. Voor het zelfde geld heeft de TS naar 10% vervorming geluisterd (sommigen vinden dat nog steeds een vet geluid), en dan stook je de versterker een stuk verder op.