Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

@Pros:
Strijkmethode met cataloguspapier, laserprinter en laminator van €28,00
Dit is de eerste keer dat ik het heb gedaan met dun gewaxt cataloguspapier wat een goed resultaat geeft en waarbij er geen papiervezels in de inkt achterblijven :-)

Groet Paul

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Daar heb ik in het verleden ook met geëxperimenteerd, zonder veel succes. Het soort papier lijkt nogal een grote rol te spelen bij zulke operaties.

Om even verder te gaan over mijn vernieuwde labvoeding, het array met aanpassingswaarden is nog niet helemaal gevuld, maar het resultaat van deze aanpak is ondertussen toonbaar:

code:


jotunheim/pros/Devel: ./Spannings-test.tcl
Connected with Prosje's Fluke
Connected with LabVoeding82 - V2
28.546C
Ingesteld        Real            Diff
 1.0000          1.0008         0.0008
 2.0000          2.0006         0.0006
 3.0000          3.0004         0.0004
 4.0000          4.0001         0.0001
 5.0000          4.9998        -0.0002
 6.0000          6.0005         0.0005
 7.0000          7.0000         0.0000
 8.0000          7.9996        -0.0004
 9.0000          8.9993        -0.0007
10.0000          9.9999        -0.0001
11.0000         11.0004         0.0004
12.0000         11.9997        -0.0003
13.0000         13.0000        -0.0000
14.0000         13.9995        -0.0005
15.0000         14.9989        -0.0011
16.0000         16.0008         0.0008
17.0000         16.9978        -0.0022
18.0000         17.9980        -0.0020
19.0000         19.0016         0.0016
20.0000         20.0007         0.0007
21.0000         21.0015         0.0015
22.0000         22.0023         0.0023
23.0000         23.0026         0.0026
24.0000         24.0022         0.0022
25.0000         25.0017         0.0017
26.0000         26.0012         0.0012
27.0000         27.0004         0.0004
28.0000         28.0006         0.0006
29.0000         28.9988        -0.0012
30.0000         30.0007         0.0007
31.0000         31.0006         0.0006
32.0000         32.0027         0.0027

Over het ganse bereik blijft de afwijking onder de 3mV. Dat kan enkel nog beter worden...

@blackdog:
De DAC is een DAC8830, met een LT6656-5 als referentie.
De verwarming is uitgeschakeld.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
blackdog

Honourable Member

Ha die pros,

Ziet er al goed uit, welke DAC gebruik je in de voeding?
Is dat lijstje met je verwarming aan of uit?

Ik heb mijn Referentie met met verwarmde zeners ondertussen af, en zal het hier hopelijk van de week laten zien.

Gegroet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn

Nu we toch de printjes zelf maken is het geen probleem nieuwe ontwerpen samen te stellen. Ik had reeds een Atmega328p controllerboard maar de SPI I/O was op afzonderlijke printjes. Nu had ik een toepassing waar iets minder inbouwruimte beschikbaar was. Vandaar een nieuwe versie waar nu ook de SPI I/O interface onboard staat. Hierdoor is de LCD display direct aansluitbaar alsook de keyboard toetsen en de output leds voor de frontplaat. Alle I/O connectors zijn single inline omdat dit beter past als je enkelzijdige printen maakt. Met enkele beperkte doorverbindingen is alles routbaar. Deze print werkt zowel op de ingebouwde batterij als op het net. Als de netspanning aanwezig is wordt de batterij gemeten en indien nodig wrodt deze bijgeladen via de laadcircuit onboard. Een ISP connector laat herprogrammeren toe. Alle software is in assembler geschreven. Ik gebruik enkel de Atmega328p omdat ik daarop gestandaardiseert ben maar de meeste ontwerpen werken evengoed met de Atmega168 versie. In assembler is de software ongeveer 2Kb inclusief de wireless besturing, DCF77 enz...

Printje:

http://farm7.static.flickr.com/6023/5981573661_8954e36f3f_z.jpg
pcb_9893 by fotoopa, on Flickr

Schema:

http://farm7.static.flickr.com/6144/5981574063_139ca3d8ec_z.jpg
centrale_schema by fotoopa, on Flickr

En de bestukte print:

http://farm7.static.flickr.com/6009/5981574907_d94455ef47_z.jpg
pcb_9915 by fotoopa, on Flickr

Foto's zijn klickbaar om nog verder door te klikken tot de max resolutie. Vooral voor het schema is dit duidelijker.
De meeste functie's staan op de bestukte print aangegeven. De software is gedeeltelijk af. Zo werkt de DCF77 ontvanger, LCD display, ADC metingen, Time clock met overname vanuit DCF77 als de ontvangst goed is ( DCF77 wordt volledig gecontroleerd voor mogelijke fouten, er is een digitaal filter systeem aanwezig die het signaal optimaliseert via een basis interrupt tick van 5 msec).

Hoepla, mooi werk weer hoor. Pros met z'n voeding-compensatie-methode en fotoopa een prachtige print. Behoorlijk dunne sporen voor zelf-ets-methodes, en een heel egaal resultaat. (En natuurlijk een foto waarbij de print zo'n beetje tot op de laatste pixel recht ligt, exact van boven gefotografeert, praktisch perfecte belichting, etcetera. Maar dat had ik niet anders verwacht :))

If you want to succeed, double your failure rate.

Ditto. Ik was me net aan het vergapen aan de highres versie op Flickr - er is zelfs geen minuscuul braampje te bespeuren rond de 0.8mm printboorgaatjes.

De vraag is: is Pros naar de FotoOpa school geweest of vice versa?

Suffering from wiseass oneliner blackout

Fotoopa moet me nog leren hoe je zo'n mooie foto's van een print maakt. Maar iets zegt me, dat zijn apparatuur een tikkeltje uitgebreider is dan mijn nederige Nikon... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 27 juli 2011 21:15:24 schreef pros:
Fotoopa moet me nog leren hoe je zo'n mooie foto's van een print maakt. Maar iets zegt me, dat zijn apparatuur een tikkeltje uitgebreider is dan mijn nederige Nikon... :-)

Ook een Nikon, dan kan het niet mis gaan.. Alle DSLR toestellen werken perfect. Ik gebruik een D100, een D200 of een D300 volgens er beschikbaar is.
Wel altijd een statief gebruiken, print op de grond leggen, liefst buiten, maar vandaag ging het niet wegens de regen. Dan maar binnen en de flash erbij nemen. En natuurlijk alles manueel instellen. Rechte foto's, heb je altijd als je lens mooi vertikaal staat en die geen vervorming geeft. Ik gebruik een oldtimerlens hiervoor de Nikkor AF35-70/2.8D
Flash eventueel met een mat papiertje ertussen voor meer difuus. Daarna even oppeppen in PS.

Zo pros, daar gaan je smoesjes. Met een Nikon kan het niet mis gaan >:)

@fotoopa: hoe zijn die printen getekend? Ik meen het al eens eerder gevraagd te hebben (of het antwoord gezien te hebben), maar ik ben het vergeten. Het valt me op dat 'de touwtjes niet strakgetrokken zijn', zoals mijn pakket dat automatisch wel zou doen (als ik het niet uitdrukkelijk voorkom). En op bepaalde plaatsen is de radius van de bochten groter dan op andere plaatsen. Het lijkt dus een wat ouder of eenvoudiger pakket (maar het resultaat is er niet minder om).

Of het zijn wrijfsymbolen en een pen, maar in dat geval trek ik m'n haren uit m'n kop, want zo netjes kan niemand dat.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is gewoon getekend met Eagle. Baantjes afronden, daar heb je een icoontje voor, je hoeft enkel op die hoeken te klikken met de gewenste radius. Ik kies voor de beste radius volgens de plaats. Waar het kan maak ik de baantjes altijd wat dikker. Ik gebruik eerst even de autorouter dan zie ik de meeste problemen van opstelling. Daarna gaat het manueel.

De output maak ik naar een .tif file met een resolutie van 1000 dpi. Hierdoor bekom je 1 mils als basis resolutie. In PS kun je die diktes zelfs nazien. Ik ga daar de tekening wat optimalizeren soms de diktes even bijpassen vb. tussen de baantjes. Ik ga ook op het einde van de nabewerking in PS een onderetsing correctie toepassen. Iedereen weet dat je altijd iets onderetst. Dit hangt een beetje af van je ontwikkel en ets procedure. In PS heb je een functie minimal. Daar kun je ingeven hoeveel pixels hij zal bijplaatsen (verdikken) voor alle zwarte lijnen. Als je in die filter de waarde 1 ingeeft hebt je een verdikking van 1 mil langs beide zijden van je lijntjes, 2 mils dus in totaal. Heb je 12 mils lijntjes ingegeven in Eagle dan wordt het met correctie 14 mils. Ik doe die aanpassing niet in Eagle omdat je die onderetsing beter later kiest in functie van je etsen/ontwikkelen. Ik print dan met 1000 dpi naar de inktprinter. Dit is een gewone goedkope Canon MP520 printer. Ik gebruik printbare Avery overhead inktject sheets, afgedrukt in de hoogste fotokwaliteit met invoer achteraan zodat de sheet niet geplooid wordt.
Het resultaat is heel konstant en ik ben er heel tevreden mee. Eilandjes van IC voetjes en pinheaders zijn 40% ovaal waardoor ze net iets meer oppervlakte hebben en beter solderen. Boren gebeurt met 0.7mm voor alle gewone gaten en 0.9 mm voor de pinheaders. Gebruikte boren zijn hardmetalen boren van Bungard (Conrad 523889 - 89) set van 10 stuks.

Oei, elke hoek in een spoor handmatig aanpassen? En dan via PS nog eens nabewerken... Ik zou m'n tijd liever anders besteden.

Maargoed, al het handwerk werpt z'n vruchten af, dat moge duidelijk zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

Teken dan gelijk banen met rondehoeken ipv scherpe hoeken. :P

Op 28 juli 2011 11:58:43 schreef peter79:
Teken dan gelijk banen met rondehoeken ipv scherpe hoeken. :P

Afronden is het allerlaatste werk. Het rout veel gemakkelijker met rechte en schuine lijnen. Dat afronden is slechts een paar minuten werk. Zo ook voor de baandiktes. Als laatste pas loop je even over de stukken die je dikker wenst en de hoeken die moeten afgerond worden. Dit is slechts 1 muisklick via de parameter tool.
Hoe je het ook doet, achteraf ziet je enkel het resultaat. Is dat niet goed dan blijft je dat achtervolgen voor de rest van je leven. Hoeveel tijd dat je erin gestoken zie je achteraf niet meer.
Zo ook met foto's, ze zien er ook mooier en beter uit als je een kleine inspanning doet om het goed te doen.

Omdat ik altijd 100x160mm pcb printen aankoop is er soms wat ruimte over. Die gebruik ik dan voor andere kleine praktische dingen. Zo gebruik ik onderstaande stukjes om een inline connector te maken die naar vb het display loopt. Daar worden de aansluitdraadjes doorgeweven en gesoldeerd hierdoor is de vrouwelijke header stevig verbonden. Als draadjes gebruik ik die uit dike bestaande kabels zoals de vroegere parallel printerkabels. Daar zitten vele dunne soepele draadjes in en die kabels kun je vrij goedkoop aankopen.

http://farm7.static.flickr.com/6028/5983797165_e708e012b7_z.jpg
pcb_9904 by fotoopa, on Flickr

Hierbij gebruik ik opzettelijk geen flatkabel omdat die voor deze toepassingen niet voldoende soepel zijn. Inline connectors zijn voor enkelzijdige printen zeer gemakkelijk te routen en heel low cost.
Ondertussen is de voorgaande print volledig opgestart en draaid de software. Nu nog de wireless testen maar die is reeds vroeger geschreven geweest en is de software overgezet naar deze board.

Ik werk bijna alleen mat stompe hoeken, stel mijn instellening goed in zet het grid goed(trek de component in het grid)en alles komt precies in het midden uit van de componenten. Werk ook meestal niet met signalen op hoge snelheden, dus maakt het niet zoveel uit, zolang het maar vastzit is het goed, paar MM langer of korter, of wat meer hoeken maakt bij mijn printjes meestal niks uit.

Maar denk ik dat het wel iets uitmaakt dan teken ik gewoon gelijk rond, vaak zijn dat dan toch circuits de al afgeschermd zijn van de rest zoals bijvoorbeeld opamp circuit die op hoge snelheid werkt.
Ik ets ook bijna niet meer zelf, kost te veel tijd en geld. Laat het maken dan komt het vanzelf naar paar weekjes met de post.

En al zit het wat schreef of is het niet mooiste, dan nog zal het me niet achtervolgen, zolang het circuit er geen last van heeft mag je het van mijn zo bond maken als je wilt, zolang het maar vlot afkomt en 100% werkt zoals het zou moeten werken. :D

Edit/
Maar heb wel bewondering voor mensen die routen als een sport zien. :)

@fotoopa
Handig gebruik van die inline connectors! Heb je misschien ook een foto hoe je het hebt toegepast op een lcd? Routen met inline is inderdaad veel makkelijker routen dan een IDC.

De arbitrary waveform generator printplaat, maar dan bestukt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/awg%20bestukt.jpg

Enkel de transfo ontbreekt nog, doordat ik op het laatste moment zag dat ik een 115V type gekocht had.... De elco's worden nog geleverd.
Dit bestukken heeft toch weer een volledige dag gekost, vooral de FPGA en µC waren moeilijk. Normaal worden deze met een gutling gesoldeert, maar die was niet voor handen, dus heb ik pootje per pootje moeten aflopen.

ps: valt de draadbrug op :)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Hey, leuk die AWG. Ik had er eergisteren nog eentje nodig.

Is hij enkel of dubbel (1 of tweekanaals)? Ik had een dual nodig. Uiteindelijk heb ik de line-out van mijn PC gebruikt, twee golfvormen in Excel [rolleyes] berekend, ge-exporteerd, in audacity samengevoegd tot stereo.

Maar da's geen manier van doen. Ik moet ook nog ooit eens zoiets bouwen.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Om een projectje te testen had ik een HV-supply nodig. Dit heb ik gauw ineen gestoken. Om alles wat veiliger te maken, heb ik dit direct ingebouwd. Voor een quick en dirty project vind ik het dan wel nog proper en geslaagd :) Ik ben wel wat essentiële dingen vergeten :o
toen ik het wou testen viel mij het eerste probleem op: geen aan/uit schakelaar :p voor de rest moeten er nog zekeringen inkomen, trekontlasting, een voetje voor de buis en ik heb ook plaats gelaten voor een uitlezing.
en de aarding aansluiten!!

enkele foto's:

http://img691.imageshack.us/img691/4109/afb0440.jpg

http://img638.imageshack.us/img638/9725/afb0445.jpg

specificaties:
spanning regelbaar van 250V tot 375V
rimpel moet ik nog meten.
stroom: 130mA (transfo is hier beperkende factor)

pa3gws

Golden Member

@fotoopa
Ik vond de gaatjes board projecten echte kunststukjes maar dit mag er ook wezen superstrakke printen petje af.
@peter79
Het oog wil ook wat. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@stynos

dat is een geweldig concept voor een belichtingsbak. ik ben ook al een tijdje aan het piekeren om er een te maken (ipv de huidige gezichtsbruiner). maar ik kwam qua ontwerp altijd uit op een enorme bak met de nodige lompheden.

dit is wel een goed idee voor zo'n bak.

dat principe kan nog wel eens terug komen hier ;-)

Op 28 juli 2011 20:05:26 schreef Bert_mc:
Is hij enkel of dubbel (1 of tweekanaals)?

Dubbel, en als alles goed verloopt kan je de fase tussen beide signalen instellen.
Jammer genoeg ben ik nu nog op zoek naar een sluiting. Alles uitbiepen, componenten nameten en dan hopelijk vind ik hem :)

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Op 28 juli 2011 15:44:25 schreef Ruud Harmsen:Handig gebruik van die inline connectors! Heb je misschien ook een foto hoe je het hebt toegepast op een lcd? Routen met inline is inderdaad veel makkelijker routen dan een IDC.

Ik heb net enkele foto's gemaakt. Een beeldje van beide zijden hoe de female connector en de draadjes verbonden worden. Door het heen en weer weven van de draden zijn ze trekvast en is er geen kans dat de soldeerpunten afbreken.

http://farm7.static.flickr.com/6016/5984973437_77d1d51917_z.jpg
DSC_9935a by fotoopa, on Flickr

http://farm7.static.flickr.com/6129/5985535724_c5a7bd2fa0_z.jpg
DSC_9935b by fotoopa, on Flickr

Ten laatste ook nog eens de werkende print met de display en de inline connector verbonden. De DCF77 tijd wordt op de display weergegeven ( je ziet de opname is nog niet oud). De batterijspanning (B waarde) is 7.67V en de 12V (P waarde)is niet aangesloten vandaar dat die 0.00V weer geeft. De wireless module is hier nog niet opgeplugd, is voor morgen.

http://farm7.static.flickr.com/6002/5985536284_fc47b6487e_z.jpg
DSC_9935 by fotoopa, on Flickr

Prachtig hoor!
Overigens ben ik ook een grootafnemer van oude printerkabels bij de lokale kringloopwinkel. Voor 1 euro en een kwartiertje werk weer een boel gekleurde draadjes!

Just find out what you like and let it kill you

Heb nog een 40 "aderige" kabel hier liggen was vroeger oude data kabel uit een bankgebouw, draadjes genoeg en wordt alleen bij elkaar gehouden door een plastic folie er om heen.

gezocht: nieuw potje " magische rook "

heb op t werk al weleens een stuk stamkabel voor een telefoonverdeler uit de bak gevist , ook leuk als er meerdere kleuren gebruikt worden in een apparaat.

net nog een projectje gemaakt ; een vriezerdeur open alarm omdat het vaker voorkomt dat alles half ontdooid is ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten