Vervanger 2SC3855 org. Sanken verv. ISC deed boem, oorzaak?

Dat is toch gewoon een schande.Het lijkt erop alsof van sommige typen transistors gewoon geen echte meer bestaan.Alles fake. Natuurlijk,als de fabrikant het component 10 jaar geleden al obsolete heeft verklaard,dan kun je wel verwachten dat hetgeen nu wordt aangeboden fake is.
Kunnen we die torren niet op een eenvoudige manier testen alvorens in een versterker te monteren?Als ie daar namelijk ploft heb je nog eens een heleboel colateral damage.

Het lijkt me zoals gezegd sterk dat ze fake zijn; als je wilt faken dan maak je wel een bekend merk na. Ik vermoed dat de productontwikkeling en interne controle bij ISC nog op een typisch "Chinees" niveau zijn, en dat het dus gewoon een twijfelachtige fabrikant is. Is volgens hun website ook een relatief jonge fabrikant. Voor mijn gevoel zijn dit stunts zoals Nedis ze uithaalt, van Aswo had ik een betere selectie van toeleveranciers verwacht (maarja, je moet roeien met de obsolete riemen die je hebt).

Testen kan natuurlijk wel op iets van een curvetracer-achtig apparaat dat enig vermogen aankan. Ik verwacht dan ruim binnen de SOA en zelfs binnen de nieuwe SOA al flinke afwijkingen van diverse parameters.

Zet eerst de versterker eens aan zonder eindtrappen en meet wat er wordt aangevoerd aan signalen. Ik heb eens een versterker onder handen gehad waarvan 1 eindtrap er uit lag. Daar zaten dure torren in en dat kwam op 80 gulden per eindtrap. Met de nodige voorzichtigheid en metingen de eindtorren vervangen en daarna met gereduceerde gasdruk de boel opgestart tot ca. 3/4 van het maximum en dat ging goed, alles werkte weer naar behoren en er werd niets heet. Instellingen waren O.K, dus dan maar weer vol open en toen, klabbabber! de eindtrap vloog er weer uit. Zonder de eindtorren er in ben ik weer gaan meten en toen bleek dat bij een bepaalde spanning de toonregeling ging oscilleren op 4,5MC. Op het moment dat dit gebeurde was het gelijk einde oefening, dus niet tevoren vast te stellen of dat je dit zag aankomen. Oorzaak een lek tantiaal elco'tje en na vervangen was het probleem er uit. Eindtrap er weer in en werken, wel 160 gulden lichter!

Groetjes Hans.

Dank voor het advies Hans! Ik zal voor de zekerheid even alles dubbelchecken en nameten alvorens ik de mooie nieuwe torren van testman in de versterker 'bak' :-)

Doch ben ik er in dit geval vrijwel zeker van dat het echt aan de torren gelegen heeft, de vergelijkingsfoto is tamelijk evident wat de diegrootte betreft.

Zo'n curvetracer lijkt me wel wat Maarten, had me een hoop gedoe bespaard, maarja, student en geen budget voor zo'n apparaat ;-) Helaas liggen er na het 'boemincident' twee emitterweerstanden uit, en worden de drivertorren erg warm. Diodemeting doorstaan ze, maar of ze nog volgens specs zijn... Ook heeft een weerstand die tussen beide drivers staat zin om rooksignalen uit de stoten. Kortom, dat wordt verder meten. Balen met een grote B. Weet niet of het aan de kwaliteitscontrole gelegen heeft, in mijn ogen is het een ondeugdelijk product dat never de specs kan halen met zo'n kleine die, zelfs al zijn de productieprocessen door de jaren verbeterd.

[Bericht gewijzigd door Koekoeksklok op (12%)]

de drivertorren hebben ook een ruststroom wrs, als de torren aan het goede kanaal ook best heet worden zonder boxen dan is het normaal.

je hebt wel de npn torren van het defecte kanaal al besteld dan ? want die ik morgen op de bus doe zijn alleen de pnp torren . de helft van een defecte trap vervangen is niet slim want het nog goed meten op diodestand zegt weinig over een half defecte tor....

overigens kun je de torren redelijk matchen met de diodestand van je dmm . zorg dat alle torren even warm zijn en meet de waarde met de diodestand. hoe dichter de waarde bijelkaar zit van deze meting hoe beter de torren gematcht zijn. dus 567 en 569 op de diodestand is een betere match als 567 en 623 samen . die zorgt dat de laagste gemeten waarde het meeste hooi op zijn vork gaat nemen .

Nou vergis je niet, niet alles wat uit China komt is fake hoor. Er zijn nog wel een aantal Chinese bedrijven die gewoon obsolete torren maken, deze torren zijn echt geen rotzooi vergeleken met de fakes die aangeboden worden op ebay.

Klopt, en het leek er voor mij tot nu toe op dat ISC een van die bedrijven was. Aangezien ik me slecht kan voorstellen dat een faker een onbekend merk als ISC op zijn torren stempelt kan ik alleen maar de conclusie trekken dat ISC last heeft van slechte eigen ontwerpen of een slechte kwaliteitscontrole m.b.t. eventuele toeleveranciers.

Hi Testman,

Torren aan het goede kanaal zijn significant koeler dan aan het goede kanaal. Ook de torren in het biascircuit worden erg heet in het wederom gesneuvelde kanaal. Dit in tegenstelling tot het goede kanaal, deze geeft geen kick. Ik durf de versterker dan ook niet langer dan 15 sec op de variac te laten draaien, anders begint een weerstand te roken (R551 in onderstaande schema). Weet iemand overigens waar 'NB' voor staat? Ik heb in elk geval wederom alle driepoters doorgemeten, maar geen defect te vinden.

http://michaelq.home.xs4all.nl/Projects/Denon.jpg

Ik heb hier nog complementaire NPN torren liggen (2SC3855).

NB is hetzelfde als NF. Dat wil zeggen dat het brandvrije weerstanden zijn. (non flameble en non burning.)

Groetjes Hans.

Aha weer wat geleerd, dank Hans! Opzich lijkt dat redelijk te kloppen, toen de eindtorren eruitklapten werd ie helemaal wit, maar geen vuur.

Even ter aanvulling, na de 'ontploffing' waren R551, R545, R571 en R575 kaduuk. Er is waarschijnlijk nog wat stuk, maar kan tot nog toe niets vinden.

EDIT (update): Ik heb me rotgezocht naar TR517, kon die tor maar niet vinden, maar deze bleek achter het koelblok te zitten. Dus deze als laatste driepoter doorgemeten en ja hoor, kaput. Laat in alle richtingen tussen BEC zo'n 0,520 tot 0,900 door variërend van positie. Ik heb de versterker even zonder deze tor getest, iets wat ik beter niet had moeten doen, want nu brandde R551 er onmiddellijk uit. Nu maar eens zien waar ik een nieuwe 2SC1815 vandaan tover,

Pfff... die #*$#* ASWO, slapeloze nachten krijg ik ervan! Of zou het toch door dat vakantieritme komen... nouja nu maar eens gaan slapen ;-)

[Bericht gewijzigd door Koekoeksklok op (51%)]

Bij dit soort reparaties is het vaak lonender om gewoon alle halfgeleiders in de stuurtrap, inclusief diodes, simpelweg te vervangen. Meten is niet 100% betrouwbaar en vaak vallen de kosten in het niet vergeleken bij 1 of meer sets eindtorren erdoorheen jagen. Ik zou die paar elco'tjes ook gelijk meepakken.

Hi Maarten, ergens lijkt me dat ook het meest constructieve, maar van de andere kant is dat net even minder 'sport', vervangen kan altijd nog :-) Al heb je in essentie gelijk, soms twijfel ik ook een beetje aan mijn meetmethodiek, meten met de diodetest is niet 100% waterdicht, al heb ik wel veel versterkers op deze manier gerepareerd. Enfin, misschien toch maar sparen voor wat geavanceerdere transistormeetapparatuur :-)

Ik heb overigens toch nog een defecte broeder gevonden, verslagje in bovenstaande post.

de biastor vervangen is ook zeker aan te raden , deze zijn vaker stuk met geklapte eindtrappen.

het meten van torren op diodestand is niet geheel zeker , maar die goedkope meters met een hfe tester erin zijn ook een optie . heb zo'n ding liggen en die heeft al vaker een rotte tor eruit gehaald die op de diodestand nog goed was. de tor geeft dan geen versterking meer of veel te weinig .

TR517, inderdaad de bias-tor dus spot-on, testman ;) Voor een 2SC1815 kan je vaak een BC546 inzetten maar origineel zijn ze ook goed verkrijgbaar. Let eventueel op of er nog een letter achter het nummer staat.

De beste remedie van meten is met een comp. tester en de scope door div. punten te vergelijken met het nog werkende kanaal. Gaat uiteraard ook met een goede universeel meter, maar is wel afhankelijk van de kwaliteit van de meter, de kleinste verschillen zijn dan te meten.

Groetjes Hans.

Thanks Maarten voor de tip, al heb ik er even een BC107 (had ik nog liggen) ingezet ter test en.... R551 blijft nu heel + de drivers worden niet meer gloeiend heet en blijven nu netjes 'lauw' conform het andere kanaal.

Heb inmiddels nieuwe 2SC1815jes besteld. Waarschijnlijk krijg ik die morgen binnen. Ik heb even de twee 2SC3855 torren die ik nog had liggen er alvast ingesoldeerd aangezien het meeste nu wel lijkt te kloppen, maar het is nog niet OK. Mét 2SC3855 torren worden R581 en R585 behoorlijk warm, geen rooksignalen, maar te warm om, ik schat, langer dan 5 minuten te draaien. Zonder deze torren worden ze niet warm. Bizar, alle torren lijken goed te meten. Ook kan ik geen defecte diode en / of weerstand ontdekken. Wordt nog even verder 'klooien' dus :-)

Scoop heb ik Hans, echt onmisbaar bij dit soort reparaties. Een 'gouwe ouwe' PM3206. Multimeter is 'n Velleman de DVM890. Heb ik denk ik alweer een jaar of 6, werkt echt fantastisch.

die velleman meter moet je zo nu en dan met de meetpennen tegenelkaar houden en dan kijken of het ohms nog minder als 1 ohm is . heb de ervaring dat dit wisselt van 12ohm naar 1 ohm en als je op de draaischakelaar drukt wisselt dit weer :)

dat je trouwens hete torren krijgt met alleen de pnp kant van de eindtrappen erin , kan komen omdat zo de bias niet goed te krijgen is . nu is er geen connectie met de andere kant van de symetrische voedingom de ruststroom in te stellen .

Misschien de easy way out, maar ik zou echt alles vervangen, drivers, FB weerstanden en eindtorren. Onderdelen die overbelast zijn geweest, zijn mi niet betrouwbaar meer. En zoals je zelf al ervaren hebt zijn foutjes kostenlijk...

Dank voor de tip testman, gelukkig geeft mijn multimeter nog netjes 0,00 aan wanneer ik de pennen tegen elkaar houd :-)

Overigens werden de torren niet zozeer warm testman, althans na het vervangen van de biastor. De torren worden nu ongeveer even warm als het goede kanaal. Wel willen R581 en R585 erg heet worden wanneer ik de 2SC3855'ers erin bak. Ik heb nog niet ontdekt waar dit door veroorzaakt wordt, maar er is vooruitgang :-)

Die PM-3206 heb ik zelf ook staan voor de hobby doeleinden. (Op de zaak had ik een uitgebreidere staan, ook wat duurder!) Op die PM-3206 heb ik een comp. tester van Hameg, de HZ65 en voor het snel meten van de circuits is dit ideaal! Je ziet gelijk aan de vorm van het scoopbeeld of de circuits gelijk zijn. Als universele meters heb ik nog echte analoge meters en daar zweer ik bij. Het zijn wel mosfet meters en zeer nauwkeurig. Hioki 3010 en de Arc FV-3000. Ik heb nooit anders dan analoog gewerkt en die knipperende cijfertjes daar kan ik niet aan wennen!

Groetjes Hans.

Die componententester lijkt me een handig apparaatje Hans! Zoiets heb ik (nog) niet, heb ik gelijk op m'n wishlist gezet :-)

Ik hoor van veel mensen dat met name afregelen met analoge meters veel fijner gaat dan met de digitale varianten. Ook ergens wel logisch, veranderingen zijn bij een analoge meter nét even handiger waarneembaar. Zijn overigens mooie meters!

Edit (update): Dames en heren, ik denk dat ik de versterker nu weer zo goed als werkend heb om straks de torren van testman veilig te kunnen plaatsen. Ik heb even bij het andere kanaal de 2SA1491 torren losgesoldeerd en dan worden R581 en R585 ook warm. Kortom de kanalen opereren identiek. Ik ben benieuwd...

[Bericht gewijzigd door Koekoeksklok op (30%)]

Klein kickje met een laatste update want.... HIJ DOET HET WEER!

Ik heb de versterker flink laten zweten met de nieuwe torren van testman en de nieuwe 2SC1815 op de dummy. Deze keer geen Libische toestanden, maar een prima functionerende versterker.

Blijft toch wel een beest van een versterker, wat een vermogen komt ervanaf.

Conclusie van deze reparatie koop nooit NOOIT torren van ISC. Las op diyaudio iemand die een soortgelijke 'boem' had met die ISC-meuk.

Iedereen bedankt voor de hulp met in het bijzonder testman voor de mooie nieuwe Sanken torren, super!

mooi dat hij het weer doet , heb een hele bak van die torren liggen n.o.s , maar ze zijn altijd net verkeerd van specs als ik iets aan het bouwen ben . ik wist dat ze in versterkers zaten maar welke was de vraag ...

blaas ze met je versterker :)

Hoe veel van dit soort torren heb je nog liggen??
Ik heb een PMA925R en die heeft ook wat nukken, waarschijnlijk zitten daat dezelfde torren in dus mogelijk heb ik wat nodig.

jcva

testman mailen ipv een oud topic onnodig op te rakelen.

De rode tekst is duidelijk genoeg:

http://www.uploadarchief.net/files/download/stout.jpg