Sony TA AX2 Tikgeluid bij inschakelen/harde brom

Ik heb hier een Sony TA AX2 versterker. Als ik deze 's ochtends inschakel dan hoor ik een laag tikkend geluid door de speakers (Wharfedale CRS5). Dit geluid hoor ik ook als er totaal geen signaal naar de versterker wordt gestuurd.
Het geluid is minder als de bas wordt teruggedraaid.

Ik heb het eens getest met een multimeter op de speakeruitgangen. Wanneer ik de versterker aanzet staat er een schommelende spanning (tot ongeveer 7 volt) op pas na een minuutje of 3 verdwijnt dit en is de spanning gewoon 0 volt.
Dat is dus met helemaal niets aangesloten op de versterker.

Het lijkt me niet zo gezond voor de speakers, dus ik zou het graag oplossen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

dit klinkt als een reactie van een ander apparaat wat in de buurt staat , en in stby deze storing geeft. probeer eens wat het ding doet als alles ( ook in de buurt van kabels van de versterker ) helemaal uit is.

Ik heb het net geprobeerd... alleen ik heb het probleem niet kunnen reproduceren, ook niet met alles aangesloten. Het is net alsof het apparaat genoeg opgewarmd is ofzo... het doet zich alleen voor als het lange tijd heeft uitgestaan. Dus vaak 's ochtends.

In ieder geval, de keer dat ik met de multimeter aan het testen was stond de versterker ver verwijderd van de andere apparaten, ik weet niet meer zeker of ze helemaal uit of alleen in stand-by stonden.

het tikken is een typisch geluid van een smps voeding die in stby staat. als de sony het alleen doet na een koude start , is een elco die stuk is een mogelijkheid .het ding is al een 25 jaar oud dus dat is een mogelijke optie.

Op 6 augustus 2011 19:48:48 schreef wsksteven:
Ik heb het net geprobeerd... alleen ik heb het probleem niet kunnen reproduceren, ook niet met alles aangesloten. Het is net alsof het apparaat genoeg opgewarmd is ofzo... het doet zich alleen voor als het lange tijd heeft uitgestaan. Dus vaak 's ochtends.

In ieder geval, de keer dat ik met de multimeter aan het testen was stond de versterker ver verwijderd van de andere apparaten, ik weet niet meer zeker of ze helemaal uit of alleen in stand-by stonden.

To:- wsksteven

Sorry I cannot speak Dutch ~ I have a Sony TA-AX2 with the same problem. Low frequency oscillation at first switch-on. The oscillation slowly reduces, until after about 10 minutes it has gone away completely.
I also assumed the problem would be the main DC smoothing electrolytic capacitors. But I replaced them and there was no improvement. The problem is not caused by interference from any other device. I have now replaced around 75% of all the electrolytic capacitors in the amplifier ~ but still no improvement. I will not be beaten with this. I now have the schematic diagram, so the diagnosis should now be easy. If you are interested I can advise you further after I have rectified the problem.

Regards, stevef99

bias transistors?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (96%)]

hallo,

ik heb recent mijn oude TA-AX2 weer van stal gehaald en heb besloten het apparaatje klaar te maken voor dagelijks gebruik.

het probleem wat ik nu wil takelen is een brom die hoorbaar is over de luidsprekers en mee gaat in het volume. verder wordt de brom aanzienlijk luider wanneer je meer bas toevoegt.

dit alles doet hij ook wanneer er geen bron is aangesloten. wat opvalt is dat net als hierboven bij een "koude start" de brom veel luider is en naar mate de tijd verstrijkt de brom minder wordt, verdwijnen doet hij niet.

op een vervangen gelijkrichter na, is de versterker origineel. ondanks de leeftijd en waarde van de versterker wil ik toch een poging doen hem te repareren en wanneer alles goed functioneert over te gaan op een recap.

dit alles om ervaring op te doen voor het volgende project, een Kenwood KA-8100 weer tot leven wekken.

wie heeft suggesties voor me waar ik kan starten? ik ben in bezit van een degelijke multimeter, soldeer gerij etc.

bij voorbaat dank voor het meedenken en de hulp om mijn elektronica/audio hobby verder te helpen.

Als het een 50Hz brom is zal je haast denken aan rotte elco's in de voeding.
Heb je een scoop?

Hier het schema: http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/download/Sony/ta-ax2.…

ik heb het schema inmiddels in A3 voor me liggen, een scoop heb ik helaas niet.

voor de duidelijkheid, met "rotte elco's in de voeding" bedoel je dan elco's in het voedings-traject of letterlijk in de trafo?

Die kenwood lijkt me ook een mooi project, wat een beest van een versterker!

ja zeker, ook veel zin in, die speelt over het linker kanaal goed en over het rechter kanaal met kraak/ruis.

maar eerst de Sony onderhanden nemen en mezelf dan trakteren op de Kenwood.

Maak de ingangen van de eindversterkers (STK463) los.
Dit kun je doen door R117 en R167 aan één kant los te solderen.

Als de brom blijft dan is het waarschijnlijk de voeding van de eindversterkers.
Is de brom weg dan is er iets mis in de voortrap.

Hallo Thevel,

bedankt voor het meekijken in het schema, ik ga de test zoals aangegeven doen om probleem in voor- of eindtrap te lokaliseren. wat misschien nog wel goed is om te vermelden, wanneer ik de versterker volledig open draai zonder aangesloten bronnen, is de brom weg, alleen bij 90 tot 100 procent volume.

gezien het brom geluid in zowel links als rechts aanwezig is, zou ik de schuld niet zo snel bij de stk neerleggen. deze staan wel bekend om dit soort rare geluiden, maar voornamelijk op 1 kanaal. wat ik ooit heb gehad bij een akai versterker van deze leeftijd was 1 van de 2 dikke voedingelco's die gaar was. vooral bij meer laag in het signaal was dat hoorbaar.

Verandert het geluid als je de ingangskeuze schakelaars bedient?
Vooral slechte contacten van de tape schakelaars kunnen problemen opleveren.

Of misschien slechte solderingen, verandert het geluid als je op het apparaat of de print tikt?

Kan ook nog een slechte massa verbinding zijn.
Zorg dat de schroeven waarmee de print vastzit goed vastzitten, soms zijn de schroeven ook massa verbindingen.

Op 27 juli 2014 12:27:54 schreef testman:
gezien het brom geluid in zowel links als rechts aanwezig is, zou ik de schuld niet zo snel bij de stk neerleggen.

Denk ook dat het de STK niet is, ook omdat de brom afhankelijk is van de volumestand.
Maar 2 weerstandjes zijn snel los gesoldeerd, je weet het dan i.i.g zeker.

[Bericht gewijzigd door Thevel op (32%)]

als de volumepot dicht staat, staat deze tegen de massa aan. helemaal open is direct gekoppeld met de uitsturing van de voortrap. als de potmeter een rotte soldering heeft verderop de print in de massa zodat de massa vervuild is op dat stukje print zou dat het brommen ook verklaren.

net als thevel zegt, solderingen en massa verbindingen controleren..

Update:

R117 en R167 zijn los.

resultaat is dat er geen verschil is. harde brom bij koude start, wordt langzaam minder maar blijft irritant aanwezig.

ik heb eerst geen bronnen aangesloten, later nog even met muziek, geen verschil. (klopt het dat het muziek signaal nog steeds hoorbaar is?)

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-PJDWULMG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-HLISSQGA.jpg

(klopt het dat het muziek signaal nog steeds hoorbaar is?)

Het klopt dat je de muziek nog hoort, ik heb per ongeluk de verkeerde weerstanden verkeerd vermeld
Je moet R116 en R166 los solderen.

ah ha, ik zie nu inderdaad in het schema ook de rode lijn over dit setje lopen in plaats van er langs.

bedankt voor de reactie, morgen poging 2.

Op 26 juli 2014 17:41:27 schreef Thevel:
Maak de ingangen van de eindversterkers (STK463) los.
Dit kun je doen door R117 en R167 aan één kant los te solderen.

Als de brom blijft dan is het waarschijnlijk de voeding van de eindversterkers.
Is de brom weg dan is er iets mis in de voortrap.

Die STK's kunnen ook spontaan een eigen leven gaan leiden ;)

Die STK's kunnen ook spontaan een eigen leven gaan leiden

Het kan, maar wel toevallig dat beide dezelfde fout hebben.

Ik denk zelf at het "voor" de STK zit omdat de brom meegaat met de volumepotmeter.
Maar goed, morgen horen we meer...

Update:

R117 en R167 gesoldeerd, R116 en R166 aan 1 kant los.

Resultaat:

- brom is nog steeds hoorbaar, maar niet meer volume gevoelig.
- brom blijft wel luider worden wanneer de bas-knop verder open gaat
- wanneer je de treble open draait hoor je bij stand 6 van 10 een zeer harde pieptoon (pijnlijk aan de oren)
- wanneer je een bron aansluit is deze heel zacht nog te horen en wel volume afhankelijk (van zeer zacht naar iets minder zacht)

Conclusie:

ik heb het idee dat in de voorsterker en toonregeling e.e.a. niet in orde is.

wanneer de brom blijft moeten dan in ieder geval de voedings elco's vervangen worden?

wie biedt?

- brom is nog steeds hoorbaar, maar niet meer volume gevoelig.

Dat betekent dat alles wat aan de ingang van de STK zit niet het probleem is.

- brom blijft wel luider worden wanneer de bas-knop verder open gaat
- wanneer je de treble open draait hoor je bij stand 6 van 10 een zeer harde pieptoon (pijnlijk aan de oren)

Klopt, de regelingen zitten nog steeds aangesloten op de uitgang en pen 15 van de STK.
De pieptoon word mogelijk veroorzaakt doordat de ingang van de STK los ligt.

Ik denk toch dat het probleem in de voeding van de STK zit.
Waarschijnlijk zijn de elco's C503 en C504 (6800u 42V) rot.

bedankt voor je snelle reacties en meedenken Thevel.

ik zeg, vervangen.

gezien ik tot op heden weinig van dit soort onderdelen heb aangeschaft, enig idee voor welke merk/type ik zou moeten gaan.

merk/type ga ik geen oordeel over vellen...

Afhankelijk of je hem kwijt kan zal je deze kunnen nemen:
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/conden…
Let vooral op de hoogte (51mm)