Hallo,
Mijn zanussi (type easy iron) wasmachine start niet op. Deze is nog maar 4 jaar oud.
Wanneer ik een programma kies, begint het ledje van de startknop te knipperen. Wanneer ik op deze druk dan zou er na ee 5 tal seconden het deurslot vergrendeld worden. Maar dat gebeurt nu plots niet.
Heb het slotje gedemonteerd ziet er nog als nieuw uit.
Weet iemand hoe ik dit verder kan uitzoeken?Kan ik ergens meten, zoja op welke manier?
Alvast bedankt voor de hulp.

Als nieuw uitzien zegt niks. Je kan bijvoorbeeld meten of er spanning op het slot komt, of je kan het slot buiten de machine proberen te activeren.

PNC nummer en modelnummer zou wel handig zijn. ;)

doet ie helemaal niks meer? groeten rob

hallo,
De wasmachine is een zanussi type ZWG6165.
Heb he slotje reeds gedemonteerd en deze buiten de wasmachine proberen te bedienen maar er gebeurt niets.
Dus de startknop blijft knipperen.Normaalgezien moet het ledje dan constant branden wanneer ik op de knop druk, en eventjes later moet het ledje "deur vergrendeld" branden. Maar in mijn geval blijft dus het ledje in de startknop knipperen.
Het slotje heeft dus 3 contactjes. Wat moet ik meten en wanneer?
Kan het eventueel aan de sturing liggen?

Sluit alles weer aan en bouw de schakelaar er weer in.
Je kunt nu de foutcode uitlezen.
- Kies voor 60 graden katoen en zet de machine aan.
- Druk de toetsen Start/Pauze en Extra Spoelen in en houd deze ingedrukt.
- Je krijgt nu een foutcode in het display en/of het lampje Deur vergrendeld gaat knipperen in een geel/rood patroon.

Wat is de foutcode op het display of het geel/rood knipper patroon?

Hallo,
Ik krijg de foutcode "E51".

E51 staat voor Motor power supply triac short-circuited.

- Controleer of de motor en het stuurmodule onder (zwart) koolborstel poeder zitten. Blaas de motor en de module schoon.
Het gaat dan om de module waar de kabel van de motor naar toe gaat.
- Controleer de lengte van de koolborstels, moeten minimaal 15 mm lang zijn. Indien korter dan vervangen. (na vervanging de machine een wasbeurt laten draaien zonder wasgoed)
- Controleer de module op losse contacten of gebarsten onderdelen.
Het gaat dan met name om de onderdelen die onder en aan de metalen koelplaat zitten.

Hallo Harry,
De koolborstels lijken mij ok.Er was ook weinig of geen zwart poeder aanwezig.
Die TRIAC, waar zit die?In de buurt van de motor vind ik geen component dat daar op kan lijken.
Ik zie een wit cilinder vormig component gemonteerd aan de bovenzijde van de wasmachine.Hier komt de 230v kabel toe en er vertrekken grijze kabeltjes naar het front vd machine.
Op de motor staat een brede witte connector waar 6 witte en 2 oranje kabels op toekomen.
Kan ik ergens iets meten met een multimeter?

De triac is een onderdeeltje dat op de elektronica module zit, bij de genoemde koelplaat. Deze willen wel eens los gaan zitten of barsten.
Controleer eerst deze module.

Hey Harry,
Op de elctronica module, bedoel je dan aan de achterkant van het bedieningspaneel? Hoe ziet dat componentje eruit?

Klopt, het gaat om de module achter het bedienings paneel.

Zie foto
Het gaat dan om blok 2

Eerst maar de relais vastsolderen in gedeelte 2, meestal probleem weg. Met name primaire zijde van de relais zitten vaak los.

Ik heb de printplaat bekeken en er zit wat zwarte stof op de omliggende componenten. Betekent dit dat een van de componenten defect is?
Ik probeer de printplaat voor verdere analyze, de demonteren (alle schroefjes los) van de behuizing , maar de "draaiknop" houdt dat tegen.Hoe kan ik vermijden dat de draaiknop wordt beschadigd?

Volgens mij kan de draaiknop los van de module.

Het zwarte stof is mogelijk de oorzaak, dit is meestal koolborstel stof en dit is geleidend waardoor je de elektronica in de war brengt.

Hallo,
Ben je zeker dat die er los op zit?
Ik krijg de draaiknop niet los, heb schrik als ik daar te hard aan trek, dat die afbreekt en nog mer schade aanricht.

Draaiknop zit gewoon los, deze kan er vanaf geschoven worden. Maar beste is electronica los te nemen vanaf achterzijde, dan schuif je de print er zo van af. Dat stof is afkomstig van de koolborstels, dan slijten ze wat harder en verbrand de stof niet in zijn geheel. Geen defecte componenten!!!!

Hey,
Nog een vraagje, je verwijst naar de koolborstels, maar wat hebben de koolborstels van de motor hiermee te zien?

Hoi,
Ik ben er in geslaagd om het printje te demonteren.
Heb alle componentjes schoongemaakt. Daarna alles aangesloten maar helaas nog steeds het zelfde probleem. Ik krijg nog steeds dezelfde fout, nl E51.
Zou er dan toch een of andere component defect zijn?

Dan blijft denk ik de motor of de elektronica over.
Laat en monteur komen, hij kan motor en module wisselen als test.
Je hoeft niet de volle mep te betalen, is gelukkig wettelijk geregeld.

Laat even weten wat de oplossing is geworden.

Wat ook kan werken:
Deur open>programma kiezen>start drukken>deur dicht SMIJTEN.

@Zanussie
Is dit een grap of meen je dat?

Op 11 augustus 2011 22:56:55 schreef jerome:
@Zanussie
Is dit een grap of meen je dat?

Meen ik echt, heb het zelf gezien. Vond het ook vaag.

het kan best werken zo, kende een lift die het weer deed als de liftkamerdeur even werd dichtgesmeten :) dat was een defecte schakelaar in de liftdeur die zo weer in leven kwam.

Blijft nog steeds over: kabel tussen motor en elektronica of een defect motor.

[Bericht gewijzigd door HarryO op (15%)]