Alternator regelaar defect

Ok.
Trek de linkerkant van R2 eens los en stuur die even hoog/laag aan, dan moet de veldwikkeling wel/niet spanning krijgen.

Op 29 september 2011 21:12:55 schreef Damic:
De tip137 is een TO220 (zie soldeerzijde), de bc557 is to92

Aahhh maar toen ik dat plaatje zocht had jij je post nog niet ge-edit.
En die TIP zie ik ook niet in je schema al kunnen de BD en de TIP beide maar de helft van de stoom aan als de transistor in het finimuis schema.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Heb eventjes het laatste schema online gezet, dat iedereen kan volgen.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/alternatorvoltageregulator.jpg

Ja dat is dus een probleem he, wagen staat +-5km verder, dit zal dus voor morgen zijn.

Edit: ja blijkbaar gebruik ik toch nog een ander schema: http://jhau.maliwi.de/mot/voltreg.html

[Bericht gewijzigd door Damic op 29 september 2011 22:26:36 (15%)]

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Was eventjes aan't zien bij die fini muis en kwam wat rare onderdelen tegen, opzoek gegaan naar datasheets en kwam dit tegen: http://www.h-peters.com/bosch/index.html scroll maar eens naar beneden.

Nu heb ik dit in schema gezet en de bijhorende componenten geplaats en kwam op dit: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronic...nimuis.jpg
* links van de blauwe stippellijn is om de indicatie lamp te doen branden, weet niet of dit juist is, vorige versie werkte niet.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Daarstraks mijn print nog eens nagezien of alles wel goed was en wat kom ik tegen, 2 weerstanden verkeerd, R3 en R7 niet aan de massa gehangen. Dit allemaal in orde gebracht naar de wagen gereden aangesloten gestart en voila +-14V in stationair.

Alleen de lampjes enzo branden niet. Heb zo een gevoel dat de BC547 de 10W niet kan trekken aan lampjes.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

Op 1 oktober 2011 19:19:08 schreef Damic:
Heb zo een gevoel dat de BC547 de 10W niet kan trekken aan lampjes.

Grapje ?

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ja :D "ik maar alle waarom branden die lampjes nu niet", doen de boek open ow 3 lampjes + nog wat regel apparatuur dat er aan hangt, dat is niet moeilijk".

Nu maar een BD139 ingezet maar simulatie wilt niet lukken. BD wilt niet in geleiding gaan.lomperik had de lamp niet aangesloten.

Edit: misschien beter een BD169 nemen deze kan tot 20W trekken.

Edit: nog een fototje en video van de regelaar in actie.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0252.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/th_Video-0015.jpg
Sorry voor het slechte beeld is met gsm geschoten. Maar als je wat tussen de ruis kunt door zien zie je blok golven over de diode.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Terug naar de teken tafel, zelfs met een BD139 gaan de lampjes niet branden en schakelt de toerenteller niet om naar Voltmeter.

het enige wat er echt tussen moet is nog een germanium diode zodoende dat de spanning wat naar boven kan, blijf tegen de 14V hangen, maar hij laad wel.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Wat het lampje betreft. Als je nu het volgende schema neemt.http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/alternatorvoltageregulator.jpg
Q3 vervangt voor de BD139 en R7 weglaat.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

mmmh is dat het enigste probleem die weerstand.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag aangepast en tot mijn ergernis lag het knooppunt tussen de basis van Q3 en de common van Q4 niet, deze gelegd en getest en kwam tot de conclusie dat ik met nog ergens een foutje zit.
Als de motor gewoon draait <1000tpm branden er geen lampjes maar als ik het toerental omhoog jaag dan gaan de lampjes terug mee aan, wat dus niet de bedoeling is want dan valt mijn toerenteller ook terug op Volt meter.

Op de N (sterpunt) heb ik +7V. Nog wat aan het spelen geweest in multisim me de nodige crashes er van (ineens +56V op een +12V lijn), maar blijft "mooi" werken.

Iemand een idee?

Edit: een ontkoppel condensator van 100nf aan de basis van Q4 zou dat helpen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag de aanpassing met de 100nF condensator geprobeerd en het werkt niet, bij idle gaan de lampen uit maar eens in toeren gaan ze terug aan.

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronic...ulator.jpg

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als je nou even meet wat er bij de verschillende toerentallen voor spanning van het sterpunt afkomt, dan kan je de schakeling daarop aanpassen.

Hij gaat van op het sterpunt van +-6V naar +7V, dit is gemeten. ik kan nog eens wat gaan meten als je wilt.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Het zou kunnen dat de BC547 te weinig basisstroom krijgt om voldoende in geleiding te komen. Bij 6V input is dat ongeveer 100uA..
Verlaag die 47k eens naar 4k7 zoals je eerst had.
Die 100nF hoort daar trouwens ook wel bij.

Die 6V is in stationair en dan gaan de lampen uit, maar als ie stijgt naar +7V dan gaan de lampen terug aan.

Die 100nf aan de BC of aan de BD?

Edit: in de sim had ik hem al staan als 4k7 maar in het echt was ie nog steeds 47k, ondertussen aangepast.

Edit2: werkt nog steeds niet, maar was de multimeter vergeten. Het olie lampje gaat aan vanaf 1500rpm (kan zijn iets vroeger).
Anders moet ik het maar houden bij een simpele relais schakeling voor de lampjes.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Je zou eens kunnen proberen of een condensator van een paar µ tussen knooppunt D4/R8 en GND helpt.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

mmh goed idee.
Heb zelf nog iets bedacht: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronic...ator-1.jpg

Edit: nog geen aanpassingen gedaan maar met de laatste aanpassing (condensator tussen negatief en basis BD139) heb ik deze meet gegevens:
Bij stationair toerental: 770mV op de basis van Q4 bij hoger (+1500tpm) toerental 750mV
Spanning batterij bij stationair: 13.8V
Spanning batterij bij toeren: 14V dit moet dus 0.3V minstens meer worden.

Als ik tussen D2 en de gnd nog een 1N4148 diode bijzet komt er maximum 0.72V bij als ik het goed begrijp.

Edit2: Dit zit er nu op de print
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronic...r_edit.jpg

Edit3: en het werkt niet. De spanning is wel gestegen naar 14V3 tot 14V5 maar de lampen gaan nu altijd branden. Toch nog eens heel de print nakijken want begint te zot te worden.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Eventjes recapituleren: gisteren avond diode erdoor (misschien was deze al beetje defect), deze was in 2 gebarsten. Dus vervangen en de basis weerstand verlaagt van 4k7 naar 1k dus vandaag na de keuring met mijn dagelijkse wagen eens gaan testen en de scoop er aan hangen wat die diode op zijn kop krijgt van signaal en dit is het resultaat:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0254.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0255.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0256.jpg
Het eerste signaal is voor de diode genomen de rest is na de diode genomen.

Edit: juist terug van een toertje gedaan te hebben en werkt prachtig

merci aan iedereen voor de hulp.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gisteren alles zo gemaakt dat het wat toonbaar is en ook wat veiliger voor onderweg (morgen zo'n +-500km doen, rondrit midden Nederland) en dus vandaag maar eens geïnstalleerd en nog eens getest, resultaat dit werkte niet meer. Nu had ik wel de condensator van 100nF tussen de diode en de 1k weerstand weg gedaan.
Terug thuis gekomen en eventjes nagekeken bleek dat ik sluiting had tussen dat punt en de gnd. Dit ontdaan en terug getest, nog steeds hetzelfde. Dan maar die condensator er terug tussen. Mmm misschien toch die 4µ7 er tussen zetten of niet.
Toch niet zo'n goed idee om dat je met zowel een positieve als negatieve spanning daar blijkbaar zit dus dan maar een andere condensator zoeken en jawel gevonden een 1µ/63V mkt (zo'n blauw blokje) er tussen gezet en het werkt weer.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gisteren de printen gaan afhalen en dus kunnen foto's niet ontbreken.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050666.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050667.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050669.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050670.jpg

[Bericht gewijzigd door Damic op 22 oktober 2011 02:23:38 (12%)]

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als je nu C2 en D4 eens van plaats verwisseld?
D4 dan met de Kathode aan de R en de anode aan massa.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dus de C2 in serie met het signaal en de diode zodat het negatieve signaal naar de massa gaat, als ik het goed begrijp.

Dit eventjes in de sim gesmeten en dan heb ik een snel knipperlicht.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ja klopt, je kan nog een extra C over de diode zetten 1u of meer.
Op de scoop zie ik een periode van +/- 10mSec.?
In de praktijk zal een lampje dat niet meer volgen, hooguit zwak branden bij stationair en met meer toeren uitgaan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Sorry voor de late reactie.

Als het lampje zwak brand gaat de toerenteller over naar spannings meter, dus dat is echt geen doen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar