Alternator regelaar defect

Was gisteren een toertje gaan doe met de oldi en bij thuis komst ging het lampje branden van de batterij. Had toevallig in mijn dagelijkse wagen (auto staat op een ander locatie in een garage) wat werk gereedschap mee en dus ook de multimeter, gemeten en had iets van een 13V eerder wat kleiner.

Nu koud kunstje om die regelaar bij te regelen maar dit lukt maar niet, volgens mij is dat ding defect wat wel eens goed kan na 31 jaar het is trouwens nog 1 met 2 relais is.

Nu was ik eens aan het denken of ik die niet kon vervangen door een modernere versie met een fet bij deze zoektocht kwam ik op de L (L9466, L9473J, L9911) regelaars maar daar heb ik het probleem dat ik geen fase aansluiting heb op de alternator.

Aansluitingen op de alternator:
N = Neutraal (ster punt)
B+ = vermogen uitgang alternator
F = veld wikkeling +

Aansluitingen op regelaar
B+ = alternator in
Ig = contactslot
N = naar Sterpunt
F = naar veld wikkeling
L = alarm light
S = naar automatische choke

Dus bij deze de vraag, kan ik zo'n L ic gebruiken als ik de fase (P) aansluit op de N van de alternator en wat met de automatische choke?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

als de oldi rond de 100.000 km zit , kunnen ook gewoon de koolborstels op zijn . voor een paar tientjes zet je er een nieuwe set in. de b+ draad kan ook een vuile connector hebben , vaak vlakstekers op de dynamo zelf die gammel worden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Als je Rond de 13 V meet denk ik niet dat je regelaar defect is. Eerder slechte aarde, koolborstels, vuil in commutator of gare connectors. Bij en defecte regelaar heb je meestal alleen de accuspanning, dus minder dan 12V of de volle dynamo spanning, een volt of 30. Ook kan het circuit rondom het lampje problemen hebben. Dat veroorzaakt branden maar ook slecht laden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Damic ik lees dat je bijna 13V meet , nou lijkt me prima bij stilstaande motor (of liep de motor nog) vaag hoor , nu snap ik die glaze bollen hier
verder snap ik ff niet wat je met sterpunt (N) bedoeld op een gelijkstroom dynamo
2 relais ? je bedoeld de "spanningstroomsregelaar" en de batterij inschakel relais

Zonnepaneeltje Gepost maandag 19 september 2011 07:55:16 |
Daar heb je geen ic bij nodig:
http://www.finimuis.nl/htm/0240.htm
dit is dus een electronische regelaar voor een gelijkstroom dynamo , of zie ik het verkeerd , wel mooi als alternatief voor de oude regelaar

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

Dat zie je goed, maar ik heb wel m'n vraagtekens bij die schakeling. Hij lijkt afhankelijk van remanent magnetisme om de boel op gang te krijgen, dat hoeft dus niet altijd te werken.

Bij een willekeurig gekozen andere schakeling op die site zie ik ook vreemde dingen, dus kijk daar een beetje uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een alternator heeft 3 wikkelingen en een veld wikkeling deze worden gelijk gericht door een 3F gelijkrichter brug in de alternator waardoor je dan een DC spanning krijgt (met rimpel).

De motor was aan het draaien de koolborstel en dergelijke zijn in het begin van dit jaar vervangen geweest.

Hier het schema van het laad circuit:
https://cd-pc.be/images/alternator_reg/P1050563_800.jpg
* die kabel X-01 kleur W ligt er wel maar is niet aangesloten, alternator heeft daar geen verbinding voor, maar is via massa verbonden.
https://cd-pc.be/images/alternator_reg/P1050564_800.jpg

Edit: rest van de schema's toegevoegd
Edit2: foto's verhuisd

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 31 oktober 2017 22:03:36 (19%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

die kabel X-01 kleur W ligt er wel maar is niet aangesloten, alternator heeft daar geen verbinding voor, maar is via massa verbonden.
dat is gewoon de massa (behuizing dynamo) zou E vd regelaar ook naar massa moeten

vind het een vreemde dynamo en regelaar maar dat mag hé
geen velddiode's en een mechanische regelaar

[Bericht gewijzigd door Franssel op maandag 19 september 2011 21:32:46 (28%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Die hangt aan de massa via een draad ja anders had ie ook niet gewerkt de afgelopen 31 jaar.

Edit: stel ik koop zo'n L9xxx ic wat moet ik dan aan die fase hangen?

[Bericht gewijzigd door Damic op maandag 19 september 2011 17:16:56 (29%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ik zou eerst maar eens meten of de dynamo nog werkt en of je spanning via het contactslot op je regelaar hebt.
Die regelaars gaan echt niet gauw kapot.
Dynamo test je door de N-F stekker los te maken en de F van de dynamo aan te sluiten op de A. Pas op voor de inductie.
Controleer meteen stekker en pennen van de dynamo op oxidatie.
Spanning van het contactslot controleer je op de aansluiting van de regelaar waar de ontstoorcondensator aanzit of aan kan zitten (is niet altijd gemonteerd).
Spanningsregelaar is niet zo maar door een IC te vervangen omdat hij bestaat uit een regelaar en een wisselrelais. Bovendien zijn ze voor zover ik weet voor niet al te veel geld te koop.

in het voorbeeld van het "L ic" beeld men een driehoekgeschakelde wikkeling voor ipv ster

EN wat betreft die automatische choke is dat een relais inschakeld die op zijn beurt een verwarmingselement inschakeld die in de behuizing vd choke het bimetale veer verwarmt (dus pas als de dynamo voldoende laad) en heeft qua bijladen niets te maken

ook is het zo dat hij dus wel bijlaad , anders kwam je na een rit niet aan de 13V
zou de regelaar openmaken en kijken naar veerspanning vd kontactpunten misschien schoonmaken als ze ingebrand zijn want vernieuwen ging vroeger wel maar met deze weet ik niet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

De L9911 is in ster geschakeld, de rest is 3-hoek.

Choke relais is gewoon een relais die blijft hangen als het contact opstaat, de rest regelt ie zelf. Deze mag je laten vallen daar vindt ik wel iets simpel op.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 19 september 2011 21:38:53 schreef Damic:
De L9911 is in ster geschakeld, de rest is 3-hoek.

Choke relais is gewoon een relais die blijft hangen als het contact opstaat, de rest regelt ie zelf. Deze mag je laten vallen daar vindt ik wel iets simpel op.

nee rechter relais in de regelaar bedient een relais (chokerelais)
EN het controle lampje , staat er bij "alternator warning light" dynamocontrole licht ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ja daar had ik het op. Deze bedient de choke relais lamp (deze blijft hangen tot de motor is opgewarmd dan valt ie af) ]of laat de lamp oplichten.

De choke word altijd bediend als het contact opstaat maar de stroom vloeit het eerste spoel.

Edit: foutje

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dus je moet de veerdruk (meestal tegen een verbuigbaar beugeltje) verstellen van de linker kontacten die tussen de overgansweerstanden (vonkverminderende en overgangs)

http://www.uploadarchief.net/files/download/choke.jpg

[Bericht gewijzigd door Franssel op maandag 19 september 2011 22:14:36 (15%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Jup.

Edit: heb de rest van de schema's toegevoegd, zie wat posts hierboven.

[Bericht gewijzigd door Damic op maandag 19 september 2011 22:07:04 (90%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Heb gisteren avond de regelaar eruit gaan halen en thuis opengedaan. Op het gezicht zien ik geen ingebrande contacten, nu moet ik alleen alles nog nameten.

ps. blijkbaar heb ik het verkeerde schema gepost van het laad circuit, wat verder in de boek stond een nieuwer met minder draden

Edit: wat aan't testen geweest in multisim en dit zou moeten werken:
https://cd-pc.be/images/alternator_reg/alternatorvoltageregulator_test.jpg
* De led word de lamp aansluiting
* R7 word 100 Ohm
* het alternator deel gaat weg en worden gewone aansluitingen evenals het contact slot en de 12V batterij
* Dussen D1 en de massa staat nog een multi turn pot meter, waarde nog te berekenen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Deze voormiddag gaan winkelen en de nodige onderdelen meegebracht.

De BD902 (Q4) hadden ze niet maar dat had ik al wel verwacht dus was ik al opzoek gegaan naar een equivalent en die kwam ik tegen in een TIP137.

Hier het momentele schema: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…
Experimenteer print layout: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat… (soldeer zijde)
Het prototype: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat… (soldeer zijde)

R8 in het simulatie schema is verhoogt naar 47kOhm.

Het testen zal voor maandag zijn ofzo, vermits ik de wagen morgen nog nodig heb en als er nu iets kapot gaat door mijn domme fout kan ik morgen de rondrit niet gaan doen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Zo te zien heb je je laten inspireren door het schema van finimuis?

Als het contact uit is staat Q3 in geleiding en stuurt eenstroompje door R3 ; trekt accu langzaam leeg ?

Jup heb me laten inspireren door zijn schema, waarom ook niet he je moet het wiel niet terug uitvinden. Ha got ver je hebt gelijk. Alles achter het contactslot hangen zeker.

[Bericht gewijzigd door Damic op zaterdag 24 september 2011 18:21:28 (43%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag het prototype getest en moet zeggen dat het heel goed niet werkt. De lamp gaat niet aan. Krijg geen signaal over mijn diode (scoop).

Iemand een idee?Juist de print en het schema eens nagezien en kwam uit op het punt waar de basis van de Tip aan de common van de 557 moest hangen en die was er niet.

Edit: werkt dus nog steeds niet. Heb wel wat scoop plaatjes geschoten.
Volgende metingen zijn gebeurd over de zware diode (1N5408)
Gemeten terwijl het contact afstond maar wel de batterij aangekoppeld was: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

Juist gestart (filmpje 10s): http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

Filmpje 5s, contact opgezet (ruis?!): http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050651.jpg

Filmpje 7s, gemeten met lader aan
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050652.jpg

De rest is aan de basis van de tip genomen:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

http://media.conrad.com/m/1000_1999/1500/1550/1550/155012_GB_00_FB.EPS.jpg
Rechter is de afmeting van de eindtransistor van finimuis, linker die van jou foto???

Met geld moet je creativiteit bekopen.

De tip137 is een TO220 (zie soldeerzijde), de bc557 is to92

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 29 september 2011 21:13:17 (19%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Wat doet die 120 Ohm weerstand daar eigenlijk?
Die trekt Q3 'altijd' in geleiding..

120Ohm > 120kOhm zeker.

Welk schema ben je eigenlijk aan het bekijken? ha dat simulatie schema. Je moet dit schema zien: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 29 september 2011 21:31:15 (39%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar