Alternator regelaar defect

Vandaag aangepast en tot mijn ergernis lag het knooppunt tussen de basis van Q3 en de common van Q4 niet, deze gelegd en getest en kwam tot de conclusie dat ik met nog ergens een foutje zit.
Als de motor gewoon draait <1000tpm branden er geen lampjes maar als ik het toerental omhoog jaag dan gaan de lampjes terug mee aan, wat dus niet de bedoeling is want dan valt mijn toerenteller ook terug op Volt meter.

Op de N (sterpunt) heb ik +7V. Nog wat aan het spelen geweest in multisim me de nodige crashes er van (ineens +56V op een +12V lijn), maar blijft "mooi" werken.

Iemand een idee?

Edit: een ontkoppel condensator van 100nf aan de basis van Q4 zou dat helpen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag de aanpassing met de 100nF condensator geprobeerd en het werkt niet, bij idle gaan de lampen uit maar eens in toeren gaan ze terug aan.

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als je nou even meet wat er bij de verschillende toerentallen voor spanning van het sterpunt afkomt, dan kan je de schakeling daarop aanpassen.

Hij gaat van op het sterpunt van +-6V naar +7V, dit is gemeten. ik kan nog eens wat gaan meten als je wilt.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Het zou kunnen dat de BC547 te weinig basisstroom krijgt om voldoende in geleiding te komen. Bij 6V input is dat ongeveer 100uA..
Verlaag die 47k eens naar 4k7 zoals je eerst had.
Die 100nF hoort daar trouwens ook wel bij.

Die 6V is in stationair en dan gaan de lampen uit, maar als ie stijgt naar +7V dan gaan de lampen terug aan.

Die 100nf aan de BC of aan de BD?

Edit: in de sim had ik hem al staan als 4k7 maar in het echt was ie nog steeds 47k, ondertussen aangepast.

Edit2: werkt nog steeds niet, maar was de multimeter vergeten. Het olie lampje gaat aan vanaf 1500rpm (kan zijn iets vroeger).
Anders moet ik het maar houden bij een simpele relais schakeling voor de lampjes.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Je zou eens kunnen proberen of een condensator van een paar µ tussen knooppunt D4/R8 en GND helpt.

Met geld moet je creativiteit bekopen.

mmh goed idee.
Heb zelf nog iets bedacht: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

Edit: nog geen aanpassingen gedaan maar met de laatste aanpassing (condensator tussen negatief en basis BD139) heb ik deze meet gegevens:
Bij stationair toerental: 770mV op de basis van Q4 bij hoger (+1500tpm) toerental 750mV
Spanning batterij bij stationair: 13.8V
Spanning batterij bij toeren: 14V dit moet dus 0.3V minstens meer worden.

Als ik tussen D2 en de gnd nog een 1N4148 diode bijzet komt er maximum 0.72V bij als ik het goed begrijp.

Edit2: Dit zit er nu op de print
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternat…

Edit3: en het werkt niet. De spanning is wel gestegen naar 14V3 tot 14V5 maar de lampen gaan nu altijd branden. Toch nog eens heel de print nakijken want begint te zot te worden.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Eventjes recapituleren: gisteren avond diode erdoor (misschien was deze al beetje defect), deze was in 2 gebarsten. Dus vervangen en de basis weerstand verlaagt van 4k7 naar 1k dus vandaag na de keuring met mijn dagelijkse wagen eens gaan testen en de scoop er aan hangen wat die diode op zijn kop krijgt van signaal en dit is het resultaat:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0254.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0255.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/Fotos-0256.jpg
Het eerste signaal is voor de diode genomen de rest is na de diode genomen.

Edit: juist terug van een toertje gedaan te hebben en werkt prachtig

merci aan iedereen voor de hulp.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gisteren alles zo gemaakt dat het wat toonbaar is en ook wat veiliger voor onderweg (morgen zo'n +-500km doen, rondrit midden Nederland) en dus vandaag maar eens geïnstalleerd en nog eens getest, resultaat dit werkte niet meer. Nu had ik wel de condensator van 100nF tussen de diode en de 1k weerstand weg gedaan.
Terug thuis gekomen en eventjes nagekeken bleek dat ik sluiting had tussen dat punt en de gnd. Dit ontdaan en terug getest, nog steeds hetzelfde. Dan maar die condensator er terug tussen. Mmm misschien toch die 4µ7 er tussen zetten of niet.
Toch niet zo'n goed idee om dat je met zowel een positieve als negatieve spanning daar blijkbaar zit dus dan maar een andere condensator zoeken en jawel gevonden een 1µ/63V mkt (zo'n blauw blokje) er tussen gezet en het werkt weer.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gisteren de printen gaan afhalen en dus kunnen foto's niet ontbreken.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050666.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050667.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050669.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/alternator_reg/P1050670.jpg

[Bericht gewijzigd door Damic op zaterdag 22 oktober 2011 02:23:38 (12%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Als je nu C2 en D4 eens van plaats verwisseld?
D4 dan met de Kathode aan de R en de anode aan massa.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dus de C2 in serie met het signaal en de diode zodat het negatieve signaal naar de massa gaat, als ik het goed begrijp.

Dit eventjes in de sim gesmeten en dan heb ik een snel knipperlicht.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ja klopt, je kan nog een extra C over de diode zetten 1u of meer.
Op de scoop zie ik een periode van +/- 10mSec.?
In de praktijk zal een lampje dat niet meer volgen, hooguit zwak branden bij stationair en met meer toeren uitgaan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Sorry voor de late reactie.

Als het lampje zwak brand gaat de toerenteller over naar spannings meter, dus dat is echt geen doen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hallo Damic,

Omdat ik met het zlefde probleem zit (slechte regelaar) ben ik dit forum onderwerp terecht gekomen.
Als ik het verhaal lees, zijn er nog een aantal kleine punten die open staan. (denk ik)
Kun je me informeren over het behaalde resultaat en of het schema naar tevredenheid werkt.

Alvast bedankt Otto

Kleine punten die openstaan?

In ieder geval is dit het schema:
https://cd-pc.be/images/alternator_reg/alternator%20voltage%20regulator.jpg

De spanning is tussen 14V en 14V8.

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 31 oktober 2017 22:19:18 (14%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Werkt het lampje nu wel goed dan?

C1 is 150nF. Waar heb je die vandaan gehaald?

Ja alles werkt nu goed sinds de rit van 500km. 150nF gewoon in de winkel, raar conrad heeft geen MKT's wel in MKP of in keramisch

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Goed om te weten dat dit een werkend concept is.

Wel nog even een paar vraagjes:
1: In een aantal schema's zie ik een potmeter om de spanning te regelen. Deze zie ik niet terug in jouw schema. Betekend dat de spanning vast afgeregeld wordt op ong 14.3 Volt.
2: Er zijn standaard componenten zoals de L9911 of de L9448VB, waarom heb je verkozen om zelf iets te maken i.p.v. boven vermelde componenten?
3: Ik zag dat je al printjes hebt laten maken. zijn deze te koop?

1. Die kun je nog steeds gebruiken dat is in de plaats van D5, nu is het inderdaad vast op 14V3.

2. Had ik eerst naar gekeken maar ik heb geen veld aansluiting op de alternator zitten.

3. Joot, 2€20 per printje zonder verzending, maar ding kan in een enveloppe.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Damic: Just out of time (??), 2€20 = €2,20/print?. Laat maar weten hoe ik het makkelijkst 4 printjes kan bestellen en mijn financiele verplichtingen kan nakomen.

joot is ja :D (dialect)

en ja 2€20 is €2,20 per print, de kost is zo hoog om dat ik ze met ups heb laten afkomen. Stuur me een mail.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Man o man, nu ik al een tijdje met de regelaar aan het rijden ben was het me opgevallen dat de spanning wat aan de hoge kant is. Na het nameten met de Volt meter is die ook echt hoog (+14V8) en dus niet goed voor de batterij.

Om goed te zijn zou ik dus 1V moeten dalen en dat wil dus zeggen dat de diode er tussen uit moet ofwel een andere zener ertussen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gaan dit eventjes serieus kicken want ik vermoed dat de regelaar raar doet (zou ook de alternator kunnen zijn).

Na 2 jaar met het kleine printje rond te rijden (en 2 jaar stilstaan) beslist om de grote print te solderen en te installeren.

Kleine print:
https://cd-pc.be/images/alternator_reg//P1050681_800.jpg

Grote print (bijna volledig gesoldeerd):
https://cd-pc.be/images/alternator_reg//P1070968_800.jpg

Nu het probleem: soms gaan er ineens wat waarschuwingslampjes (alternator/olie/water) aan maar de laad spanning blijft wel 14VDC en na een tijd gaan ze terug uit (dit al rijdend/stationair).

Is er een snelle manier om te weten te komen of er wat schilt met de schakeling of gewoon het inkomende/uitgaande signaal?

Volgens de SFM (Service Factory Manual) gaat het signaal direct naar de cluster maar het zou me niet verbazen dat er nog iets tussen hangt.

Edit: was dit topic nog eens aan het doorlezen en ik heb dit probleem ongeveer al eens gehad.

Edit2: D4 was defect en maakte soms contact en soms niet :F

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar