Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

nog een domme: ik heb in mijn werkplaats een 19" rack en al mijn meetapparatuur zo verbouwd dat het erin past. Onderin staat het zwaarste apparaat de HP voeding van 40 V en 10 A met een recoverytime van 50 uS.. Dus echt een robuust zwaar ding. de rest is erop gestapeld en vastgezet aan het rack.

ga ik testen of alles werkt. Weigert de HP. Power lampje gaat aan en verder niets.. Kan draaien een de spanings setting wat ik wil gebeurt niets. Stroom setting ook niet. 5 minuten later kreeg ik een ingeving... Je moet ze allebei op draaien, als je de stroombegrenzing er vol op zet gebeurt er niets, maar als je die eraf haalt moet je wel de spanning weer open draaien.

ding was prima, duidelijk gevalletje van operator error...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een keer sluiting gemaakt achter een 100A zekering...

Een keer sluiting gemaakt achter een 100A zekering

Vuurwerk hoort nu eenmaal bij de 4e juli - als je in de USA woont, welteverstaan.

@fred: brgrijp ik nou goed dat er twee verschillende IC's, van twee verschillende fabrikanten, in dezelfde stukje carrier tape zaten?!
Waar heb je dat vandaan?

@Sonytech: dat zou kunnen, maar dan verwacht ik wel dat Fred meer dan twee verschillende IC's in dat eindje reel terugvindt.

[Bericht gewijzigd door pros op donderdag 4 juli 2013 21:13:02 (17%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sonytech

Overleden

@pros @fred101 Kan het niet zo zijn dat het een stuk reel is om 1 stuks van een bepaalde PCB te bestukken, zodat de machine met 1 enkele reel kan werken en niet voor elk componenttype een aparte reel hoeft te hebben?

Da's de enige logische verklaring die ik kan bedenken, alhoewel er dan toch ook weer de nodige handling en apparatuur voor nodig is om een dergelijke "dedicated" reel samen te stellen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
maartenbakker

Golden Member

Ik weet dat het in het through-holetijdperk inderdaad wel zo werd gedaan, heb rollen gezien met allerhande weerstandjes, condensatoren, diodes erin. Zou dus zomaar kunnen dat dit met SMD-IC's ook gebeurde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Oeps. Altzheimer light. Ik blijk ook een zakje met fetdrivers te hebben. Daar heb ik waarschijnlijk die ene uit gehaald, ook in zo'n strip en daar ontbreekt er een. Zaten in het zelfde bakje. Alleen snap ik niet waar die andere dc-dc converter dan gebleven is. Kan me niet herinneren die ooit gebruikt te hebben. (wist niet eens dat ik ze had ;-) )

Maar aangezien dit ontwerptips en domme fouten is, combineer ik ze gewoon automatisch....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De verklaring operator error is gewoon veel waarschijnlijker dan dat er zo'n heel-rare-situatie zich voordoet. Zoals "ik heb het nog nooit gezien" een mixed-reel. Of een "perongeluk verdwaalde mosfet die in de reel met de 34063's is gekomen. Gewoon menselijke fout. (Net als NMN die niet meer wist dat ie ooit een tweede account had aangemaakt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ach, ik heb ook in de productie een een reel SMD tantaals gehad waar de polariteit streep er verkeerd opgedrukt was.
Het duurde best nog wel even voor we erachter kwamen wat nu het echte probleem was van die ontploffende tantaaltjes op de borden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

En aan welke kant had je de streep van de ontploffende tantaaltjes gesoldeerd? Aan de negatieve of positieve zijde?

If you want to succeed, double your failure rate.

Tantaaltjes hebben de streep aan de andere kant dan elco's toch? Instinkertje als je het niet weet...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Was een bestaande productie die al een tijdje liep. De opdruk was fout op die componenten die in die betreffende reel zaten.
Ik geloof dat we er een paar doorgeslepen hebben om een zijaanzicht te maken wat nu de + en - was om achter de root cause te komen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

daar kom ik er ook weleens wat van tegen in m'n voorraad. materieel wat eigenlijk verschroot had moeten worden, vaak gewoon goed maar af en toe zit er een misdruk bij mbt plus en min op elco's.. ook heb ik relais die anders aangesloten moeten worden als erop staat eigelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik doelde op rew z'n opmerking.

Dus als ik het goed begrijp hadden de verkeerd gemarkeerde tantaaltjes een streep aan de negatieve zijde?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb eens een partij elco's gehad waarvan de hulsjes niet goed gekrompen waren, zodat ze vrij konden draaien. Het duurde even voordat ik dat door had...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Amateur19

Overleden

Bij bedrijven zoals farnell, mouser, digikey etc. die re-reeling, het opnieuw vullen van een reel, aanbieden kan het gebeuren dat er een "verkeerd" onderdeel in de tape terecht komt.

Voorbeeld: ze leveren per 5 stuks in tape aan de klant, op een gegeven moment heb je van een aantal reels nog een beetje over van het zelfde onderdeel. Die ga je dan als leverancier opnieuw op 1 reel zetten. Daarvoor gaan alle restjes eerst los in een bakje om vervolgens opnieuw in de tape te worden geplaatst voordat ze op de reel worden gezet.

DAT is het moment voor het krijgen van een "verstekeling" in de tape. Ook het leveren in tape als ze alleen maar los op voorraad hebben is zo'n moment voor een "verstekeling".

Als iemand zich afvraagt of ze dat echt doen.....het antwoord is JA.

Het meest vervelende is het als er om de zoveel één 180o gedraaid in zit. Alles doet het behalve 1, en je zoekt je rot. In dit geval was het een TSOP-6, kon de "dot" niet zien.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Dat is klote! tegen de tijd dat je er achter komt, kan je niet meer bewijzen dat ie verkeerdom zat. En dan nog, de aansprakelijkheid van Farnell zal zich beperken tot: ok, dan heef u hier een nieuwe die u goed om kunt monteren. Maar de dagen zoek-kosten of project vertraging kan je lastig verhalen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Amateur19

Overleden

Klote....ja in eerste instantie zeker. Kon er later wel om lachen. Gelukkig "kijken" de meeste chipshooters naar de oriëntatie voordat ze hem laten vallen. :)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Ik ben m'n eigen bestukker aan het maken. Voorlopig had ik de camera en consorte wegbezuinigd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juli 2013 12:01:04 schreef rew:
Ik ben m'n eigen bestukker aan het maken. Voorlopig had ik de camera en consorte wegbezuinigd.

Die komt er nu dus wèl in, neem ik aan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Neu. Eerst de basics werkend krijgen. Later moeilijk doen. Voorlopig tolereer ik de < 1% verkeerdom aangeleverde componenten. Het grootste deel van de componenten is toch niet richting gevoelig. De SOT23 dingen kan je bij aankomst makkelijk controleren. etc.

Misschien komt er tzt een camera op de "head". Dan even stilstaan met de camera boven het onderdeel dat je gaat pakken, foto schieten en dan pas oppakken. In de eerste instantie sla je gewoon alle fotos op. Toch? Als je je "doel" te hoog stelt, komt het nooit af.

P.S. Fotos/filmpjes komen tzt. Eerst werkend maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juli 2013 21:38:51 schreef rew:
{....] Als je je "doel" te hoog stelt, komt het nooit af.
[....]

Een bekend fenomeen :o |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Domme fout:

Ik wil een interrupt iedere 100 microseconde. Teller ingesteld: Iedere microseconde omhoog, iedere keer als ie 100 bereikt weer terug op nul. Mooi toch? Werkt met 1000, 500, 200 en 150 microseconde, niet met 100. Huh?

Ik had de teller geïnitialiseerd met een "random" waarde: 123. Dan duurt het 4 maanden voordat ie voor het eerst de 100 voorbijkomt en daarna iedere 100 microseconden weer op nul gezet wordt.... Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

op zich vind ik het idee wel leuk: wat was je eerste ervaring met elektro..

ik zal vertellen. ik had en bedlampje wat feitelijk bestond uit een stalen pijp, waar 2 ronde deksels opzaten in een beugel welke aan de muur zat. 1 kant van de pijp was open gemaakt en in de pijp (door het dekseltje heen) zat een fitting. op de andere alleen een draaipunt, zodat je de lichtstand kon wijzigen. een normaal mens (dus ik toen ook) zette het ding naar beneden zodat je kon lezen.

enfin zo'n lampje gaat ooit kapot. zo ook deze. Ik wilde wisselen bij ons in de kelder boven de trap lagen lampen. idd alle soorten lampen behalve deze.. Dus ff opgeven bij pa en ma en naar bed, dan maar neit lezen. maar ja stond dat lampje nu AAN of UIT? Ach who cares, zien we wel als nieuwe lampje binnen is (oude was er al uit, maar bijna onmogelijk om aan te raken.

het was iets over 2-en dezelfde nacht, toen ik me omdraaide in mijn slaap, met blijkbaar uitgestrekte arm en volop de jackpot wist te raken. Dan ben je echt in 1 klap wakker...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit topic is gesloten