Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

'k Heb hier een paar mooie setjes met turkse schroevendraaiers liggen van T3 tot T30. Maar ja, samen stuiterballen snoepen kan natuurlijk ook een reden zijn.
Heeft Henry soms koekjes in huis? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tja ik heb ook een dubbele set torx draaiers tot torx 0.5 liggen en al eerder aan sven aangeboden de voorgaande keer dat zijn telefoon sneuvelde

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

ja, het ding heeft de neiging wat ongelukkig terecht te komen.....
vorige keer heeft hij een mini USB stekker van de lader gesloopt en de connector compleet van de print gerukt, dat werkt dus weer.

Patrick, misschien kom ik wel even langs bij je: ik moet ook nog een keer voor die ledstrip langskomen en per vandaag ben ik weer werkeloos

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb jij die nooit ontvangen dan ?
Want ik heb je een reel toegestuurd met allemaal smaakjes led-strips.
Sterkte met alles echt heel vervelend voor je.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 juni 2013 16:53:09 schreef High met Henk:
[....] en per vandaag ben ik weer werkeloos

Shit!! Je hebt het niet mee...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tja, het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt; nu heeft hij alle tijd om de telefoon en laptop te repareren...

Henk: sterkte met alle bureaucratische rompslomp die bij werkloos worden hoort ("werk.nl", de rillingen lopen over mijn rug als ik eraan denk).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 5 juni 2013 09:27:16 schreef Shiptronic:
@HmH, toch eens een toughbook proberen :)

Niet een Siemens PG? :P

Op 5 juni 2013 12:06:55 schreef High met Henk:
@jochem: henry heeft de juiste sterschroevendraaiers (torx in volksmond)

Van de Action! Twee verschillende doosjes met 2x3 soorten (plat, kruis, torx).

Op 5 juni 2013 16:41:45 schreef Tidak Ada:
Heeft Henry soms koekjes in huis? >:)

HmH hoefde geen koekjes...

Op 5 juni 2013 16:53:09 schreef High met Henk:
Patrick, misschien kom ik wel even langs bij je: ik moet ook nog een keer voor die ledstrip langskomen en per vandaag ben ik weer werkeloos

Alweer... het zit je niet mee. Op naar een volgende minder stressvolle baan!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

@patrick: nee ik heb nooit iets ontvangen, ik dacht dat je het vergeten was...

verder, tja ik zeg er niets over, mijn baas houd het erop dat er geen werk meer voor mij is. en ergens heeft hij wel gelijk.

echter ik zag veel mogelijkheden. Ik heb echter nog wel wat werk voor mijn eigen toko liggen wat af moet. nieuwe lapdoos is al verzonden phone moet ik idd ook even schroeven.

maar officieel ben ik nog tot eind van de maand in dienst, nu vrije dagen aan het opmaken.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 5 juni 2013 20:54:11 (72%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Van de positieve kant: je kunt een slechter moment treffen voor wat vrije dagen. Lekker schommelen met de blagen, beetje BBQ'en, etc. :D

Ik heb werk, maar loop een maand loon achter en heb m'n vakantiegeld (weer) niet gekregen. Ook niet alles.

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Aaaarggh..., ik ben een communicatie kaart aan het maken met heel veel T10 en T12 trace´s, moet morgen af zijn, en na het etsen e.d. en het boren van een hele hoop 0,65 gaatjes gaat het precies fout bij de allerlaatste 2 gaten voor de schroeven van de 64 polige DIN connector.

Boormachientje staat al aan met een 1,65 frees en terwijl ik de boor omlaag druk stoot ik tegen de print waardoor een gigantische gleuf getrokken wordt door een hele ris T12 spoortjes...

Kan weer de licht en etsbak aan gaan gooien, grrrr...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
High met Henk

Special Member

gewoon vertinnen, of is het een hele grote sleuf??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Niet te fixen met apehaar?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jammer HmH, maar hoop niet voor je dat je in de situatie terecht komt dat de WW ophoud en je geen bijstand krijgt omdat je vrouw nog werkt.

Dan valt er dus een COMPLEET loon weg, dat is de situatie waar ik volgende maand naartoe ga.

Zien dat ik wat kan regelen met de hypotheek.....

Als je nu werk wilt vinden moet je 18 zijn en veel ervaring hebben en het liefst ook alle certificaten en diploma's. Niet zoals ik 44 en met iets minder diploma's....

[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 25 juni 2013 01:39:03 (23%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
chuckie

Honourable Member

Vertinnen in combinatie met wat fijne draad zou wel kunnen denk ik maar aan de kaart mag voor de klant niets mis zijn.
Dus maar weer opnieuw begonnen...

Heb vandaag wel via een veiling een paar prof. montagetafels kunnen scoren dus dat maakt mijn dag (en nacht) weer een beetje goed.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Chuck, hoe lang ben jij nou met zo'n printje aan het klieren? Ik snap dat het handig is dat het "snel" kan als je het thuis doet, maar weegt de (toch ook vrij snelle) protoservice van eurocircuits niet op tegen jouw inspanningen?

Ik weet niet precies hoeveel dat voor een eurocard kost, maar stel dat je 2 of 3 printen voor 150 euro hebt... Dan kun je je tijd 's avonds en 's nachts toch beter ergens anders aan besteden.

If you want to succeed, double your failure rate.
chuckie

Honourable Member

Is waar Jochem, maar als het om enkele kaarten gaat ben ik er een klein avondje mee bezig maar ik heb er wel lol in...
Mijn hobby is een beetje mijn werk (of was het nu andersom?).

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Tuurlijk, maar je hebt de leuke aspecten van de hobby (/werk) en de monnikenwerk aspecten van de hobby (/werk). Een hele berg 0.65 gaatjes boren lijkt me in de laatste categorie te vallen. En bij meerdere kaarten denk ik dat het alleen maar gunstiger wordt buiten de deur, tenzij het allemaal 1 stuks van een unieke kaart is?

Verder ken ik weinig mensen van wie echt het PCB etswerk de hobbybezigheid is, maar misschien ben jij de uitzondering?

Ik snap ook dat je voor de hobby een hoop zelf kunt doen, maar toch.. werk is werk, ook als je het leuk vindt. En op een gegeven moment moet je toch overwegen of je de nacht nog wel in moet gaan met dit soort 'klusjes'. Ik hoor jou vaker over nachtwerk, vandaar. ;)

Maar ik begrijp het wel: het is geen BBQ-weer op het moment, dus je hebt avonden over :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 25 juni 2013 01:35:49 schreef Roches:
Jammer HmH, maar hoop niet voor je dat je in de situatie terecht komt dat de WW ophoud en je geen bijstand krijgt omdat je vrouw nog werkt.

Dan valt er dus een COMPLEET loon weg, dat is de situatie waar ik volgende maand naartoe ga.

Zien dat ik wat kan regelen met de hypotheek.....

Als je nu werk wilt vinden moet je 18 zijn en veel ervaring hebben en het liefst ook alle certificaten en diploma's. Niet zoals ik 44 en met iets minder diploma's....

Uhuh, je moet al als eitje bezig zijn geweest. Al voor het bestaan van unix moest je ermee gewerkt hebben etc.

Wees blij dat je niet in Zuid-Limburg woont, vriend van me moet helemaal naar Eindhoven voor z'n werk. (Al ligt Halsteren ook niet echt voor de deur.)

High met Henk

Special Member

eindhoven zou voor een leuke baan geen probleem zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

In en rond Eindhoven is naar mijn mening toch genoeg te vinden voor een jonkie zoals jij (wij :D)?

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

op zich wel, tot je gaat praten...

of je moet WO hebben (terwijl de beste man zelf niet eens weet waar de klepel hangt, terwijl jij het al een ker uitgezocht hebt en PRECIES weet waar je het over hebt)

of het is een managers/vertegenwoordigers functie

het is verdomd lastig om leuk werk te vinden..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een functie die je niet past zoals managing of vertegenwoordiger of schoonmaakster, daar hebben we het natuurlijk al niet over.

Maar dat je WO moet hebben voor een functie die je wel wat lijkt, kan gewoon uit de vacature worden afgeleid, en als het daar niet in stond en ze er in het sollicitatiegesprek pas op wijzen... dan is dat BS en/of hebben ze je CV niet gelezen. En zelfs dan kun je argumenten aandragen over 'WO niveau'. Of solliciteer gewoon enkel op HBO functies, dan heb je daar geen last van.

Het blijft altijd de overweging wat nog onder 'leuk werk' valt. Ik heb het ook wat minder naar m'n zin als 6 jaar geleden, maar er moet ook brood op de plank.

If you want to succeed, double your failure rate.

Kan ik me voorstellen als pruimenplukker ;) 3 Juni ben ik werkloos geworden. En inderdaad WW met werk.nl en alle plichten die er bij horen zijn 10x niks. Ik ben jong (22) aantal diploma's behaald wat voor mijn leeftijd lijkt mij netjes is. Maar ook ik vind het lastig op dit moment werk te vinden. Nu liggen mij opleidingen niet in de sector techniek. Maar ook in andere sectors is het erg lastig.

Ik ben met onderhoud aan mijn complete geluidsset bezig en heb gelijk maar eens gekeken naar de open/close knop van het linker cd laatje op de main unit van mijn dubbele cd speler.

Die werkte van begin af aan niet, maar had veel moeite gedaan om de set op te bouwen en dus geen zin om hem weer uit elkaar te halen (natuurlijk had ik de cd speler níet getest voordat ik hem inbouwde) en met het oog op aanspraak op de garantie wilde ik hem nog niet openschroeven. En aangezien ik het laatje ook via de bedienunit open en dicht kon doen was er geen echte noodzaak het te (laten) repareren.

Wat bleek nou? In de fabriek was men met de schroevendraaier uitgeschoten met het vastschroeven van het printje en had dus één van de twee printspoortjes doorgehakt.
Gerepareerd met een los draadje en het werkt weer perfect.

Wel slecht dat dat dus gewoon door de kwaliteitscontrole komt.

fred101

Golden Member

Een Tip: SMD ICs in van die zwarte strips ( zoals ze op haspels ziiiten gerold) controlleren voor je ze soldeert.

Ik had een boostconverter gemaakt mbv een NCP3063. Ik had een aaneen gesloten strip van 5 van die dingen.
De schakeling werkte voor geen meter wat vreemd is gezien het niks meer dan 3 weerstanden, een Ctje, diode en een spoel was. Ik meet echter 0,07 Ohm waar het oneindig hoort te zijn dus ik denk kortsluiting in de sporen onder het IC. Ding eraf, alles nagekeken en weer erop. Nog, weer los en weer erop, weer fout. Zal wel een maandagmorgen model zijn.

Ik besluit us een andere te proberen en die zag er anders uit, had een streep ipv een stip en duidelijke witte opdruk. Die andere was zonder goed licht en loep niet te lezen. Daarna werkte hij in een keer.

Dat andere IC blijkt een TC4421AV ipv een NCP3063.
Dat er een IC fout tussen komt kan gebeuren maar de TC is een mosfetdriver van microchip en de NCP is van ON semiconductor dus dat is wel heel wazig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten