Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

@pros: inderdaad een 'mooie' 100 Hz op de uitgang van de 7805.
Die werdt errug heet. De Pic overigens ook.
Het hele zootje heeft nog wel een paar minuten gewerkt, maar daarna was het over. De PIC wordt niet meer herkend.

Just find out what you like and let it kill you

Stom. Ik wist dat de fout er in zat, maar had het pas door nadat ik een bevestiging van de shipment kreeg :(
De pinnen van de schakelaar mogen niet met elkaar verbonden worden. Dat wordt baantjes doorsnijden/slijpen.
http://i44.tinypic.com/2cdbyv6.jpg

Zit die 3de pin van de schakelaar aan de andere kant van de print verbonden, of heb je nu de contacten die moesten schakelen doorverbonden? Heb je de design rule checker niet gebruikt, die had hier toch iets van moeten zeggen, lijkt me.

Ik vind de pads wel erg klein vergeleken met de breedte van de spoortjes, zeker die 2 rechts, waarvan ik aanneem dat dat een connector of zo op komt. Ik zou ook proberen om de kopervlakken zoveel mogelijk aan de ground te knopen, maar het lijkt erop dat je de spacing wel heel erg ruim ingesteld hebt, waardoor dat niet gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ook heb nu veel losse kopervlakken (afgezien dat ze niet aan ground hangen). Volgens mij kun je deze beter helemaal weglaten. (Toch?)
al het met eagle is is dat het vinkje orphans uitzetten dacht ik
verder leuke print met die ronde bochten. Probeer ook bij T-verbindingen geen hoeken van 90 graden te maken.

EDIT: @ Damic klopt dat bedoelde ik ook :-D, woordje vergeten

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op maandag 9 september 2013 17:49:31 (12%)

Is het niet 2x45° want nu maakt ie 2x90° bocht

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Op 9 september 2013 12:32:59 schreef Super®:
De pinnen van de schakelaar mogen niet met elkaar verbonden worden. Dat wordt baantjes doorsnijden/slijpen.

DRC vergeten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het laden van de Seeed-DRC heeft ook nog een extra voordeel: Hun DRC specificeert veel kortere afstand tussen het grond-vlak en de spoortjes. Wordt je grond-vlak groter/beter/beter-aangesloten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik weet niet hoe het erin is geslopen. Misschien DRC overgeslagen voordat ik de Gerber files ging maken. Het stomme is, die verbinding hoeft er niet eens te zijn.

Track is idd breed tov pads. Ik had al een keer een prototype geëtst en dan zijn iets bredere baantjes wel lekker.

De pour, net als bovenstaand excuus, om bij het etsen niet een halve europrint aan koper weg te hoeven etsen.

Door wat voor verbindingen kan ik T's het beste vervangen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Even snel getekend:

code:


______________
____       ___
    \     /45gr
     \   /
      | |45gr

Behalve de esthetiek is er geen enkele reden om T-splitsingen te vervangen door een Y.

Maar ik doe het ook, omdat het er voor het oog aardiger uitziet.
Ik ga dan echter voor dit:

code:


______   _____
____  \ /  ___
    \  `  /45gr
     \   /
      | |45gr
If you want to succeed, double your failure rate.

45 graden was toch om te voorkomen dat de hoeken invreten als je (zelf) etst?
En maakt het nog iets uit bij hoogfrequent ontwerpen?

Tegen de tijd dat de 90-graden-hoek voor hoogfrequent gaat uitmaken, moet je je al lang om hele andere zaken gaan bekommeren (karakteristieke impedanties, looptijden, etc).

Bij hobby-etsen kan het inderdaad raadzaam zijn om scherpe hoeken te vermijden ivm onderetsing en weet ik veel wat. We spreken dan ook wel over 'acid traps' met nog scherpere hoeken:

code:

|
|
|\
| \[/]
Maar in de moderne productieprocessen hoef je je om een 90-graden-hoek geen zorgen te maken.
If you want to succeed, double your failure rate.
fatbeard

Honourable Member

Behalve de esthetiek is er geen enkele reden om T-splitsingen te vervangen door een Y.

Da's niet helemaal waar.
Er vinden bij de fabricage van PCBs nog steeds diverse stappen plaats waarbij vloeistoffen gebruikt worden, en een scherpe hoek (90°
of meer) kan voor problemen zorgen omdat er gemakkelijk turbulentie kan ontstaan (teveel werking van bijv. etsmiddel) en er gemakkelijk resten in kunnen blijven zitten (die dan weer problemen opleveren in de volgende processtap). Nu zullen deze problemen wel mee vallen als de sporen redelijk fors (>0.3mm) zijn, maar toch...
Ook bij het aanbrengen van het soldeermasker (wat soms een film is die er op wordt gewalst) kunnen dergelijk scherpe hoeken problemen opleveren met lucht-insluitingen en hechting.

Maar ik doe het ook, omdat het er voor het oog aardiger uitziet.
Ik ga dan echter voor dit:

code:


______   _____
____  \ /  ___
    \  `  /45gr
     \   /
      | |45gr

... waar óók een 90° hoek inzit ... :-D
Als een T echt niet te vermijden is verdient bij mij de oplossing met de ingevulde hoeken de voorkeur, ik vlecht de zaken meestal zo dat ik een pad of via kan benutten om de splitsing te maken.

@knifter: Bij HF is een 'harde'T een behoorlijke impedantiesprong, die meestal leidt tot moeilijk te beheersen reflecties. Of dat erg is, hangt van de rest van het design af. Als je serieus bezig bent is de breedte van het baantje voor en na de T ook nog van belang, met slim design kun je zo van die impedantiesprong afkomen...
Er wordt trouwens vaak vergeten dat een digitaal kloksignaal van 4MHz ook al tot de HF signalen gerekend moet worden ivm de scherpe flanken.

(edit: Jochem was me net te snel af...)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik kan me vinden in wat je zegt, maar in professionele fabricage is 90 graden écht geen probleem waar je als designer rekening mee hoeft te houden.

Vandaar dat mijn esthetische oplossing ook zonder probleem die 90-graden mag bevatten..

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2013 14:15:41 schreef fatbeard:
[...]

[...]
... waar óók een 90° hoek inzit ... :-D
Als een T echt niet te vermijden is verdient bij mij de oplossing met de ingevulde hoeken de voorkeur, ik vlecht de zaken meestal zo dat ik een pad of via kan benutten om de splitsing te maken.

@knifter: Bij HF is een 'harde'T een behoorlijke impedantiesprong, die meestal leidt tot moeilijk te beheersen reflecties. Of dat erg is, hangt van de rest van het design af. Als je serieus bezig bent is de breedte van het baantje voor en na de T ook nog van belang, met slim design kun je zo van die impedantiesprong afkomen...
Er wordt trouwens vaak vergeten dat een digitaal kloksignaal van 4MHz ook al tot de HF signalen gerekend moet worden ivm de scherpe flanken.
[....]

En die via's maken niks uit bij hf??? Dat zijn toch ook twee scherpe hoeken en een stukje extra inductie en een impedantiesprong...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niet mijn fout maar ben dit laatst tegengekomen: Achter een boekenkast zat ooit een wcd, deze is verplaatst. Dit was ooit door een handige klusjesman uitgevoerd.

Nu jaren later kwam de kast van de plek en bleek dat die beste man die een stuk telefoondraad heeft gepakt en dit met een kroonsteentje aan de vd-draad heeft geknoopt.

Op het verplaatste wcd zat vrij veel aan verlichting en onder andere de tv e.d. Op behang is dan ook een heel zwart spoor te zien waar het draadje heeft gelopen.

Moraal van het verhaal: gebruik altijd juiste draaddiktes! Dit had nog eens brand kunnen worden.

Diezelfde klusjesman heeft verder in huis ook zitten rommelen. Ik kwam onder andere een snoer tegen met 2 stekkers aan de uiteinden.

Spanning staat en stroom gaat!
Shiptronic

Overleden

Brrrrrrrr, ik hoop dat je nu je hele huis wel gechekd hebt, ik had gelijk alles van de muur gehaald en elke doos open gehad :(

En wat lees je dan in de krant, oorzaak kortsluiting NOT !!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is gelukkig niet mijn huis, maar dat van een kennis. Ik verbaas me er elke keer weer over hoe de dingen daar aangesloten zitten. In de schuur werden oude en nieuwe kleuren door elkaar gebruikt.

Een vorige bewoner heeft in een buis met groen blauw zwart en grijs, de grijs gebruikt als schakeldraad. De aarde zat er helemaal niet in.

Gelukkig dat ik de boel niet vertrouwde toen ik een extra wcd ging plaatsen. Anders had ik deze geaard aan die schakeldraad. In de bestaande zogenaamd geaarde wcd's zat de aarde niet eens aangesloten.
Ik heb de hele boel eruit getrokken en volgens de regeltjes aangesloten.

Spanning staat en stroom gaat!
fred101

Golden Member

yeeee, ik heb er weer een ..

Ik had het kastje voor dit project al een hele tijd terug gemaakt. De achterplaat netjes gezet, L profieltjes aan de binnenkant en het paneel vast met 4 zelftappers omdat het anders zo'n gefrut met moertjes werd.
Alleen kwam ik er later achter dat niet alles er in kon. Dus alles opnieuw ingedeeld, draadboompjes met connectors overal tussen. Ook aan het frontpannel. Makkelijk bij modificaties. Dat paste perfect, tenminste, als ik het frontpaneel op zijn kop monteer :-(

Dus weer nieuwe kabeltjes gemaakt en toen paste het perfect. Het kastje zat best vol. Er zit ook een 12-24V boostconverter in. Omdat het een signaalgenerator is, moest dat goed gefilterd en afgeschermd worden. Maar waar laat ik het. Er bleek achter in de hoek nog een mooie ruimte over waar dat doosje strak in paste.

Achterplaat erop geschroefd, een parker ging wat zwaar, gaatje zal wel niet precies in lijn zitten dacht ik. En het ware forse parkers.
Afijn, u voelt hem al. Spanning erop, even alle spanningen controleren, maar geen 24V. Acherpaneel er weer af. he, waarom zit er nu een groot gat in mijn boostconverter....... :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Bij zo'n verhaal moet ik aan een vriend van me denken. Die had een automatische antenne op zijn Kadett geschroefd. En die zat dwars door de grote kabelboom naar de motor en elektronica er omheen. Niet gezien en auto proberen te starten. Toen kon de garage nogal wat elektronica vervangen onder de kap... De kabels had ik al netjes hersteld, maar dat hielp niet meer.

Zo zette ik eens met een parker een versterker vast in de achterbak van de auto. Wel netjes voorgeboord eerst. Exact door de vulpijp, bleek later (pas na een tankbeurt stonk het).

De monteur die het lek (provisorisch, doch afdoende) dichtte, merkte nog op hoe mooi in het midden ik had gezeten :(

If you want to succeed, double your failure rate.

Niet echt een ontwerptip, maar ik kwam dit videotje tegen op facebook: http://www.youtube.com/watch?v=avYAaA90pVA

Beetje dingen in de microgolf opblazen, niets bijzonders denk je. Tot je ziet dat ze het metalen grid voor de deur hebben weggeknipt om beter te kunnen filmen!

Geen foutje, maar een ontwerptip, waar ik vandaag achterkwam.

Sinds afgelopen weekend ben ik eindelijk overgestapt van Windows XP naar Windows 7. Voor het programmeren van diverse Atmels, gebruik ik al jaren een USB STK500 kloon.
http://www.uploadarchief.net/files/download/blauwkastje.jpg

De mijne is al enkele jaren oud en is voorzien van een Prolific PL 2303HX UART naar USB converter-chip. Onder Windows 7 krijg ik dat maar niet aan de praat.
Gelukkig heb ik hier een berg CP2102 chippies liggen, waar ik ooit een miniscuul converterbordje voor had ontworpen. Deze wou ik -dead-bug style- met de prolific vervangen.
Gisteravond ging ik uit nieuwsgierigheid het gehele STK500 printje nalopen (en in Eagle overzetten).
Mij stond bij dat er ook dergelijke kastjes te koop waren met een FT232RL erop. Ik heb even op eBay gezocht en was blij verrast dat er een verkoper was die een gedetailleerde layout-foto van de print met een FT232RL erop liet zien.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ftdi232r.jpg
Die printbanen en de verdere layout leek 100% overeen te komen met die van mijn kastje met een Prolific...
Vol ongeloof pakte ik beide dataheets erbij en ja, ze lijken inderdaad pin-compatible te zijn.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de PL 2303HX vervangen voor een FT232R (had ik nog liggen). Vervolgens heb ik de "nieuwe" programmer aan de PC geknoopt. Daarbij heb ik ook de juiste drivers geinstalleerd : het werkt !

-=[ EDIT ]=-
Ik begin me nu opeens af te vragen of Prolific misschien een Chinese kloon is van FTDI (of omgekeerd), want ik vind dit toch wel erg bijzonder.

P.S. Op het originele printje zat nog een 6MHz Xtal voor de Prolific. Die heb ik er gewoon op laten zitten voor de FTDI.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 18 september 2013 22:04:23 schreef Uranium:
Niet echt een ontwerptip, maar ik kwam dit videotje tegen op facebook: http://www.youtube.com/watch?v=avYAaA90pVA

Beetje dingen in de microgolf opblazen, niets bijzonders denk je. Tot je ziet dat ze het metalen grid voor de deur hebben weggeknipt om beter te kunnen filmen!

Ik heb al het gevoel ingestraald te worden als ik naar dat filmpje kijk!

Maar ach, zie het maar als evolutie in actie...

Eigenlijk verbaast het me vooral dat die camera het blijft doen, terwijl die waarschijnlijk toch een dosis EM straling krijgt die vele malen hoger ligt dat consumenten apparatuur moeten kunnen tolereren volgens de EMC richtlijnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten