Er zijn wel oplaadbare CR2032's. Deze heb ik ook ooit uit zo'n knijpkat gehaald.

http://images.bidorbuy.co.za/user_images/121/153121/153121_120911213936_2373854.JPG

Hi,

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Button_cell#section_2

Ok, ik las even te snel over die cr types, er zijn standaard coderingen
waaruit je kunt bepalen of ze disposable of rechargeable zijn.

Die kleine dynamo lampjes hebben wel oplaadbare types knoopcellen aan boord,
vaak een stapeltje van 3 op elkaar van NiMh, de oplaadbare types.

Omdat jullie een keuze schakelaar hebben is het wel aannemelijk dat het
circuit niet voorzien is van een oplaadfuncie, je moet
immers wel direct op de stroombron kunnen laden en die
schakelaar zou die dan ontkoppelen.

Nu terug op het idee dat het wel de bedoeling was deze
als accu te gebruiken, dan is cr een Lithium type, ik zou deze
toch wel eens proberen te laden, de praktijk kan dan uitwijzen
of dat werkt.

Nadeel is wel, er kan niet veel stroom in, zelfs voor alleen een ledje
is een paar minuutjes licht al een prestatie.

Mijn pa heeft altijd gezegd dat ook alkaline best herlaadbaar is,
alleen zijn daar de meningen zeer over verdeeld en is
mijn kennis van die materiaal eigenschappen niet toereikend
genoeg om daar aan mee te kunnen doen.

Buiten dan de mogelijkheid om het gewoon eens zelf te proberen
met de wetenschap dat het best wel eens destructieve gevolgen
kan hebben.

Maar dat zou weer een eigen thread moeten krijgen, in deze thread
gaat het om het idee dat er een accu inzat terwijl het
eigenlijk alleen maar een batterij functie is.

PS, de knijpkat die ik al 40 ken had geen van beide.

Jullie kunnen er wel gewoon een nieuw batterijtje
indoen als je weer in stealth mode wil gaan opereren. ;)

NokDoc

Leuk, het verschil tussen een DS18S20 en een DS18B20. Vooral als je 'effe' een 'bestaand' (al in: beproefd concept, er zijn er meerderen van) stukje hardware in elkaar frut wat maar niet wil werken omdat er een verkeerde sensor in zit - in het verkeerde bakje geland. Oef.

Dat is vergelijkbaar met het verschil tussen TO26 en TO220. Tov. van het koelvlak zijn basis en emitter omgewisseld. Je kan een tor in een TO26-behuizing dus niet vervangen door een TO220-exemplaar, als het ding tegen een koellichaam moet geschroefd worden.
Welke sadist heeft dat bedacht?

of een andere lompe fout, je gaat in de kruipruimte van een pand even een kabel vanuit de meterkast in de kruipruimte trekken. het wil niet zo goed gaan dus even een voet tegen de muur en rats los komt de kabel. kom je uit de kruipruimte en blijkbaar werkt het eea niet meer in huis.. na even zoeken blijkt er door het trekken aan de nieuwe kabel in de meterkast van de hoofdkabel 1 fase losgeschoten te zijn in de hoofdschakelaar en de 63amp hoofdzekering eruit te liggen.. :)

die tor welke niet gesoldeerd was na herstel komt me bekend voor, ook de versie van wel solderen maar de schroef in de koelvin niet helemaal vastzetten :)

Op 13 april 2013 00:43:32 schreef Tidak Ada:
Even voor de duidelijkheid: De 'ene' is de de 78Lxx serie en de ander nede 78xx serie ?

Klopt.

Ik dacht dat beiden er in zowel TO92 en TO220 uitvoering waren...?

Dat is niet het geval.

Bestaan overigens die µA78G en µA79G nog ?: regelbaar en met vier aansluitingen.
/OT

Die zijn beiden al een behoorlijke lange tijd obsolete.

Op 13 april 2013 01:01:03 schreef Henry S.:
[...]
Die zijn beiden al een behoorlijke lange tijd obsolete.

Ah, dan moet ik er zuinig op zijn ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (69%)]

Gister dacht ik even een ATX voeding te kunnen gebruiken om een oude harde schijf op aan te sluiten. Dus ik steek de stekker er in en had niet gezien dat er op 1 van de connectoren nog een verloopje zat waarvan de 0 en +5V draadjes tegen elkaar aan lagen.

Opeens zie ik een beetje rook, en iets rood gloeien. Ik meteen de stekker er weer uithalen. Het ding heeft nog geen 3 seconden aangestaan maar de isolatie van de kabels was al helemaal weg. En een rook dat me dat gaf.

Gelukkig zijn de ATX en de oude HDD nog heel. Die atx voedingen kunnen nog best wat hebben volgens mij.

Volgens specs moet een ATX voeding volgens mij kortsluitbeveiligd zijn. Maar als de verbinding tussen die draadjes slecht genoeg was, viel het misschien nog onder 'zware last'...

PE1542s nakijken. Bij No1 werkt een stroombegrenzing niet. Zenerdiode sluiting, niet zo'n probleem.

No2 kietelde me af en toe. Meet ik ~30V AC t.o.v. ground op een + of - bus (bij de één wat meer dan bij de ander). Na uitsluiten van zo'n beetje alles het netsnoer vervangen. Insteken en nog steeds prijs. Totdat de stekker werd omgedraaid, dan maar paar volt AC.

No1 geprobeerd, idem. Kuch, bezigheids-therapie...

Vervangen van het netsnoer is overigens een rot klus. Die dingen zijn niet zo service vriendelijk gebouwd.

Of capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling.

Dat kan bij trafo's waarbij de wikkelingen over elkaar liggen best vervelend zijn.

Nop, da's net de truuk, hij is niet gespiegeld.

Bij een 78xx is de tab de massa, bij een 79xx is de tab de ingang.

Enige reden die ik kan bedenken is dat het substraat in de regel het meest negatief moet zijn.

Juist! Ik heb net de datasheets van de 7800 en 7900 regelaars van OnSemi zitten bekijken, en ze zijn blijkbaar zeer verschillend opgebouwd, en gebruiken dus allebei een NPN tor als pass transistor.

Maar dat verklaart nog steeds niets, want bij geen van beide zit de collector van de pass transistor aan de tab.

Enige reden die ik kan bedenken is dat het substraat in de regel het meest negatief moet zijn.

Ik kwam deze webpagina tegen, die Sine hierin gelijk geeft.

[Aanvulling]
Hetgeen me er aan doet denken dat de tab van een TDA1521 (waar ik onlangs mee aan de slag was) ook verbonden is met de negatieve voedingsspanning.

[Bericht gewijzigd door pros op (21%)]

Op 16 april 2013 20:32:07 schreef SparkyGSX:
[....]
Maar dat verklaart nog steeds niets, want bij geen van beide zit de collector van de pass transistor aan de tab.

Kan ook met de polariteit van het substraat te maken hebben, maar dat zei Sine al
Het verhaal wat ik vertelde heb ik ooit van een vriend van mij gehoord, die elektro deed in Delft.

@Sine:
Kan het er me te maken hebben dat het substraat anders van polariteit moet/moest zijn voor PNP transistoren ?

Tip: koolfilm weertstanden met beschadigde lak laag niet gebruiken, de weertstandwaarde loopt met tijd flink op.

Eergisteren een koolfilm en stuk van zijn isolatie ontdaan, met vijlen het ding van 1K5 naar 2 K gebracht. Binnen een minuut werd het 2001 Ohm, na een minuut of 10 was tet 2006 Ohm. De volgende morgen was hij flink hoger en net gemeten zit hij op 2119 Ohm.

( was gewoon een experiment. We wilde weten wat voor weerstanden het waren dus even wat isolatie weggekrabt. Toen voor de grap gekeken of je door vijlen de weerstand kan tunen. Dat lukt dus heel goed maar dan moet je heel snel daarna de weerstand weer zien te isoleren.

even op zijn kop houden?
wel eerst even inkt eruit misschien?

LOL, Fred zijn tafelmultimeter die opgebouwd is uit weerstanden met +-20% Beyschlag...

Op 29 april 2013 11:42:25 schreef fred101:
Tip: koolfilm weertstanden met beschadigde lak laag niet gebruiken, de weertstandwaarde loopt met tijd flink op.

Eergisteren een koolfilm en stuk van zijn isolatie ontdaan, met vijlen het ding van 1K5 naar 2 K gebracht. Binnen een minuut werd het 2001 Ohm, na een minuut of 10 was tet 2006 Ohm. De volgende morgen was hij flink hoger en net gemeten zit hij op 2119 Ohm.
...

Dat is zeer zeker waar. Ik heb eigenlijk nooit echt moeten hebben van koolfilm. Ik ben nooit de goede raad van een collega vergeten jaren geleden: koolfilm kan, maar gebruik gewoon metaalfilm als het goed en stabiel moet zijn. Niet alleen de tolerantiegrenzen zijn van belang (waar koolfilm vroeger +-10%, +-20% of nog meer had t.o.v. 5% metaalfilms zoals de mooie cyan Philipsweerstanden) maar ook duurstabiliteit onder spannings en temperatuurcycli.

Ik denk dat die koolstofcomposiet water uit de lucht absorbeert en dat dat echt gevolgen heeft voor de waarde. Dat heeft voor gevolg dat "vochtige" weerstand een stuk in waarde kunnen schelen en dat ze bij gebruik (en tijdens opwarmen) terug water verdampen en de waarde terug veranderd.
Zou je dat ook eens kunnen proberen Fred? Daar leek het vroeger althans hier op.

- - big bang - -

Ik heb dit gemeten met dit precisie instrument in een ratio meting met een precisie weerstand gemaakt van prikkeldraad:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/12/galvano2.jpg
:-)

Het was een moderne 1W (denk ik) spiraal gesneden carbonfilm weerstand. Ik heb hem niet meer. Geen carbon composite. We (ik was bij RBeckers) hebben toen wel even de weerstand vochtig gemaakt. Dat verlaagt heel even (denk aan seconden) de weerstand maar de "oxidatie" gaatsneller, je ziet de meter gewoon oplopen. Ondanks dat we hem in een piramide hadden geplaatst en met aluminium hoedjes op zaten.

Overigens waren het AC Rs metingen (100 Hz tot 100 kHz)

We hebben hem aan twee LCR meters gehad. De Hameg van Rene en mijn IET. Het tempco was niet slecht, althans een graad of 5 a 10 verschil gaf geen significante verandering. we hebben hem ook in het L en C bereik gemeten, ben vergeten wat nu precies en er kwam niet veel uit. Was best een goede weerstand. Wat ik nog wel weet, en nog niet eerder gezien had, de fasehoek was iets van 154° (een weerstand is 0 graden, een condensator -90 en een spoel +90)

carbon composite is vaak 10% en de weerstand stijgt met de jaren. Ze zijn licht capacitief, hebben meer noise en een fors tempco
Ze kunnen goed tegen pulsbelasting (zal wel wat met dat capacitieve te maken hebben en het feit dat het carbon niet alleen een dun laagje is)

carbon film is vaak 5% maar er zijn volgens mij ook betere, tempco is lager dan composite maar slechter dan metaalfilm. Ze zijn licht inductief op hoge frequenties (ver buiten het audio bereik). Ze zijn redelijk stabiel in tijd)

Soms krijg je dingen te zien...

http://www.uploadarchief.net/files/download/aargh_slechte_lipo_laadmethode.jpg

waaaaah!

Er is dus geen lader, het protectiecircuit (gelukkig wel aanwezig) wordt misbruikt om overladen van de Li-Ion te voorkomen. Als ik dat hier zou voorstellen in een topic wordt ik terecht uitgescholden. (ja het kan, maar die beveiliging moet eigenlijk gebruikt worden als 2e beveiliging, naast een net laadcircuit. Niet als enige.)

Aangetroffen in een "duur(zaam)" design led lampje. Er zit nog net een weerstandje voor de LED's, die vervolgens wel weer botweg parallel staan. (Ja, dat is wel lekker zuinig en aan de helderheid te oordelen verdeeld de stroom zich netjes, maar als ik het hier voor zou stellen om het zo te doen is het een knuppel in het hoenderhok).

Dat ding met kaptontape erom is de accu, die kaptontape is van mij afkomstig om de isolatie weer netjes vast te zetten na controle of er een beveiligingscircuitje op zit. (Zit er, zoals vermeld)

Het schakelaartje is ook nog 's brak (maakt slecht contact in de aan stand)

En het kan nog erger:

http://www.uploadarchief.net/files/download/aaargh_gevaarlijke_lipo_laadmethode.jpg

WAAAAAAAAAAAAAH! Zou free_electron nog van die pilletjes overhebben?

Hier is dus niet eens een protectiecircuit aanwezig. Het kon blijkbaar nog goedkoper... Al is de diode wel een schotky, wat het alleen maar erger maakt. Met een si diode zou het bijna goed gaan (5-0.7=4.3, alleen die 0.7 is kleiner bij lage stromen, dus gaat het alsnog fout). Over deze diode meet ik 0.2V drop.

Geen van beide lampjes zijn "grijze import"/dealextreme/ebay overigens. Wel net zo slecht, waarschijnlijk. (Goed, het zal best werken, maar op z'n best gaan die accu's erg kort mee en op z'n slechts ploft er eentje. Het moest duidelijk goedkoop.)

Een voorbeeld van hoe het níet moet leek me ook wel in dit topic passen. Ter leering en vermaak.

(En nu moet ik nog uitzoeken hoe dit op te lossen... Vooral die 2e. De zonnecel beperkt de laadstroom, dat scheelt. Met een comperatorschakeling of een shuntregelaartje vóór de diode ben ik er denk ik al. Er is nota bene nog best ruimte voor een klein smd schakelingetje. Maar het enige waar op gelet lijkt is de buitenkant en het gebruiksgemak.)

Maar die worden ge-PWM'd, da's al iets minder erg. Bovendien vermoed ik dat daar steeds 2 of 3 LED's in serie staan en dan het geheel weer parallell. Dat maakt de statistieken ook alweer wat gunstiger.

@Sparky-GSX lijkt me een goed plan. 3,9V zener ofzo en dan even meten.

@GJ_ hieronder: Dat is wel erg lomp. Ik denk dat het dankzij PWM wel wat langer heel blijft dan bij constante stroom, maar ik zou het als ontwerper niet op m'n geweten willen hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

Op 10 mei 2013 22:32:59 schreef High met Henk:

als alle LED's uit dezelfde batch komen, zit die spanningval dichter bij elkaar. dan kun je dat dus wel straffeloos doen.

Eigenlijk nog niet, je zou aan 'binning' moeten doen. Dat wordt bij stoplichten blijkbaar niet gedaan, aangezien ik regelmatig eentje zie waarvan een paar pixels uit zijn.

Een led is een diode, de formule voor een diode is:

I = I0 e U/(kT/q)

I is de stroom
k is een natuurconstante
q is dat ook (lading electron)
U is de spanning
en T is de (absolute) temperatuur.

Zet eens 10 leds parallel en sluit het zooitje aan op een 200mA stroombron. Stel de temperatuur is 25 graden.

I0 blijkt zodanig te zijn dat de spanning nu 1.8V wordt bij 20mA per ledje. Prachtig!

Maar reken nu eens uit wat de stroom wordt door het ene ledje dat 1 graad warmer is dan de rest. Omdat ie parallel staat met de rest zal de spanning (vrijwel) gelijk blijven.

Vorige week mijn soldeerbout verkeerd vastgepakt welke juist op 400° stond; getuige daarvan zijn de serieuze blaren op mijn handen.
Toch weet ik dat een man geen twee zaken samen kan doen(solderen en oscilloskoop aflezen).
Bob.

@rew: mijn betoog is juist dat je uit dezelfde batch dus ook vrijwel dezelfde opwarmings coëfficient hebt en dezelfde spanningsval bij bepaalde stromen.

nogmaals: moet het wel allemaal uit 1 batch komen en bij een fabrikant vandaan komen die dus ook zijn productie proces onder controle heeft.

Als het daar ergens mis gaat, dan ga je mank. selecteren kan ook, maar is vrij lastig aangezien hij over een breed spectrum meot klopen (spannings versus stroom versus temp)