Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Weleens de massa vergeten aan te sluiten van een 7805.
Daar wordt je ook niet vrolijk van :(

Sine

Moderator

Op 12 april 2013 19:27:24 schreef Henry S.:
Wie heeft niet zich niet eens vergist bij het aansluiten van een 78Lxx, de pinning is omgedraaid tov een 78xx...

@uhu ... friggin why ?

@ eric,

Jep ... en daarna kijk je daar wel heel goed mee uit :P

Lucky Luke

Golden Member

Op 12 april 2013 19:27:24 schreef Henry S.:
Wie heeft niet zich niet eens vergist bij het aansluiten van een 78Lxx, de pinning is omgedraaid tov een 78xx...

Op 12 april 2013 20:34:25 schreef Sine:
[...]

@uhu ... friggin why ?

Geen idee of dat het is, maar de platte kant zit dan aan dezelfde kant als waar bij een 7805 de koeltab zit.

(En ja, zowel massa vergeten als ompolen wel eens meegemaakt...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat is vergelijkbaar met het verschil tussen TO26 en TO220. Tov. van het koelvlak zijn basis en emitter omgewisseld. Je kan een tor in een TO26-behuizing dus niet vervangen door een TO220-exemplaar, als het ding tegen een koellichaam moet geschroefd worden.
Welke sadist heeft dat bedacht?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

@Henry:
Geldt dat zowel bij TO92 als bij TO220 ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Even een versterker repareren en tot de conclusie komen dat hij het nog steeds niet doet.
Dus verder zoeken naar een mogelijke fout.
En er achter komen dat je de stuurtor behalve vastschroeven aan het koelblok hem aan de print solderen ook geen slecht idee is.:+

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

@pa3gws: ik heb het zelf nooit gehad, maar kan me dit HELEMAAL voorstellen...... ik zou dezelfde fout kunnen maken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

of een andere lompe fout, je gaat in de kruipruimte van een pand even een kabel vanuit de meterkast in de kruipruimte trekken. het wil niet zo goed gaan dus even een voet tegen de muur en rats los komt de kabel. kom je uit de kruipruimte en blijkbaar werkt het eea niet meer in huis.. na even zoeken blijkt er door het trekken aan de nieuwe kabel in de meterkast van de hoofdkabel 1 fase losgeschoten te zijn in de hoofdschakelaar en de 63amp hoofdzekering eruit te liggen.. :)

die tor welke niet gesoldeerd was na herstel komt me bekend voor, ook de versie van wel solderen maar de schroef in de koelvin niet helemaal vastzetten :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 12 april 2013 21:08:49 schreef Tidak Ada:
@Henry:
Geldt dat zowel bij TO92 als bij TO220 ?

TO-92 is de veelvoorkomende behuizing van de 78Lxx serie, en TO-220 die van de 78xx serie. De ene is bij leesbare tekst uit-gnd-in, de andere in-gnd-uit. Wie bedenk zoiets...

Wel mooi die regelaars... ik heb in m'n jonge jaren eens een voorversterker voor een mengpaneel gebouwd (RB schema?). Die werd gestabiliseerd met zeners. Alleen brandde een van de zeners uit, die ging helaas niet in sluiting. Het gevolg was een deels verkoolde print, en half tot as vergaande 741's... Waarom: Mijn trafospanning was stukken hoger dan aangegeven, de voorschakelweerstanden had ik niet niet aangepast, en ach... dat beetje warmte valt wel mee.

Niet dus.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Even voor de duidelijkheid: De 'ene' is de de 78Lxx serie en de ander nede 78xx serie ?
Ik dacht dat beiden er in zowel TO92 en TO220 uitvoering waren...?

OT
Bestaan overigens die µA78G en µA79G nog ?: regelbaar en met vier aansluitingen.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 13 april 2013 00:43:32 schreef Tidak Ada:
Even voor de duidelijkheid: De 'ene' is de de 78Lxx serie en de ander nede 78xx serie ?

Klopt.

Ik dacht dat beiden er in zowel TO92 en TO220 uitvoering waren...?

Dat is niet het geval.

Bestaan overigens die µA78G en µA79G nog ?: regelbaar en met vier aansluitingen.
/OT

Die zijn beiden al een behoorlijke lange tijd obsolete.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 april 2013 01:01:03 schreef Henry S.:
[...]
Die zijn beiden al een behoorlijke lange tijd obsolete.

Ah, dan moet ik er zuinig op zijn ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 13 april 2013 01:44:16 (69%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gister dacht ik even een ATX voeding te kunnen gebruiken om een oude harde schijf op aan te sluiten. Dus ik steek de stekker er in en had niet gezien dat er op 1 van de connectoren nog een verloopje zat waarvan de 0 en +5V draadjes tegen elkaar aan lagen.

Opeens zie ik een beetje rook, en iets rood gloeien. Ik meteen de stekker er weer uithalen. Het ding heeft nog geen 3 seconden aangestaan maar de isolatie van de kabels was al helemaal weg. En een rook dat me dat gaf.

Gelukkig zijn de ATX en de oude HDD nog heel. Die atx voedingen kunnen nog best wat hebben volgens mij.

Spanning staat en stroom gaat!

Volgens specs moet een ATX voeding volgens mij kortsluitbeveiligd zijn. Maar als de verbinding tussen die draadjes slecht genoeg was, viel het misschien nog onder 'zware last'...

If you want to succeed, double your failure rate.
EricP

mét CE

Och, wat leveren die dingen op 5V? 30A? (da's 150W output, niet echt raar...). Daar krijg je een 0.5mm2 touwtje wel rood mee hoor :+

Haha, inderdaad. Als dat allemaal over 1 draadje moet, dan is heb je zelfs bij een harde sluiting misschien nog wel genoeg draadweerstand om de stroom onder de 30A te houden :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 12 april 2013 19:27:24 schreef Henry S.:
Wie heeft niet zich niet eens vergist bij het aansluiten van een 78Lxx, de pinning is omgedraaid tov een 78xx...

Of een 79xx in je handen hebben en dan denken dat je een 78xx aan het aansluiten bent .

Dan de prik erop en je handen verbranden :(

Dan sta je met bijde benen weer terug op deze aardbol .:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

En wat als je er net een defecte 7805 hebt vervangen en je controleerd dan even of de juiste spanning weer aanwezig is op de eerste elco op de uitgang en je maakt sluiting omdat je even uitschiet met de meetpen,kun je na een rookwolk weer opnieuw beginnen......

Op 15 april 2013 21:58:46 schreef hbh:
En wat als je er net een defecte 7805 hebt vervangen en je controleerd dan even of de juiste spanning weer aanwezig is op de eerste elco op de uitgang en je maakt sluiting omdat je even uitschiet met de meetpen,kun je na een rookwolk weer opnieuw beginnen......

Oh, dat overkomt me zelden; alleen maar als de betrokken voedingstrafo 20A kan leveren.
Best wel blij dat ik een bril draag, eigenlijk

guidob

Overleden

PE1542s nakijken. Bij No1 werkt een stroombegrenzing niet. Zenerdiode sluiting, niet zo'n probleem.

No2 kietelde me af en toe. Meet ik ~30V AC t.o.v. ground op een + of - bus (bij de één wat meer dan bij de ander). Na uitsluiten van zo'n beetje alles het netsnoer vervangen. Insteken en nog steeds prijs. Totdat de stekker werd omgedraaid, dan maar paar volt AC.

No1 geprobeerd, idem. Kuch, bezigheids-therapie...

Vervangen van het netsnoer is overigens een rot klus. Die dingen zijn niet zo service vriendelijk gebouwd.

Op 12 april 2013 17:40:37 schreef EricP:
Leuk, het verschil tussen een DS18S20 en een DS18B20.

Ik ben zojuist begonnen met DS18x20... Die opmerking van jou staat in de context van makkelijk te vergissen in de aansluitingen. Voor zover ik kan zien heeft de hele familie dezelfde pinout. Of vergis ik me nu? (ik heb een ouderwetse 1820 gevonden in mijn "temperatuur sensoren" bakje, en nieuwe 18S20 en 18B20 chipjes besteld).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Op 16 april 2013 01:53:41 schreef guidob:

No2 kietelde me af en toe. Meet ik ~30V AC t.o.v. ground op een + of - bus (bij de één wat meer dan bij de ander). Na uitsluiten van zo'n beetje alles het netsnoer vervangen. Insteken en nog steeds prijs. Totdat de stekker werd omgedraaid, dan maar paar volt AC

Klinkt als een lek netfilter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Of niet-aangesloten aardleiding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Of capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling.

Dat kan bij trafo's waarbij de wikkelingen over elkaar liggen best vervelend zijn.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou beginen bij het netfilter; dat kan volzitten met halfvergane papierromel aangezien Philips vaak rookbommen monteerde inplaats van filters.

Wat betreft de 7805 versus 78L05: Misschien hebben ze de boel gespiegeld zodat de koelvlakken aan dezelfde kant zitten. Bij TO126 gaat dat argument natuurlijk niet op en zal het wel met de interne constructie te maken hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 april 2013 10:57:23 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten