Hallo allemaal,
Na even weg te zijn geweest nu weer tijd om mijn hobby op te pakken. Eindelijk weer een beetje lekker prutsen!
Ik heb mezelf weer eens een lekkere uitdaging gesteld, het hele project is dat ik zelf domotica wil gaan maken. Ik wil dit maken uit losse units die via een bus met elkaar in verbinding staan en gevoed worden uit 1 bron zodat ik het stroomverbruik een beetje in de gaten kan houden. Hiervoor wil ik dan ook een digitale paneelmeter maken met behulp van een ATMEGA328pu die in een arduino zit. Met de arduino wil ik dan een LCD display aansturen die de stoom en spanning aangeeft.
Het schema zoals ik dat nu heb opgesteld:
-----------
+12V---------+---------------------------------+---| 0.4 ...W |---+---------------O
| | ----------- |
| | |
| | |
- - |
|1| | | |
|0| |1| |
|0| |M| |
|K| | | |
| | | | |
- - |
| ----- arduino | |
+------+---| 1M |-+--A1 +------||-----------
Supply | | ----- | | 1nF Load
- - | |
|1| |1| | A0
|0| |0| | arduino
|0| |0| = 1nF
|K| |K| |
| | | | |
- - |
| | |
+------+-----------
|
|
|
0V-----------+---------------------------------------------------------------------O
De supply:
Een +12V 150W supply (12.5A)
De spanningmeter:
De arduino kan tot +5V= meten dus middels een spanningsdeling wil ik een derde van de spanning aanbieden aan de arduino. De weerstanden heb ik zo gekozen dat er een stroom verbruik van 1mA wat ik schappelijk vind.
De stroommeter:
Met een shunt weerstand van 0.4Ohm; kom ik op een spanning van 5V bij een stroom van 12.5A. Deze 5V wordt ook weer gemeten door de arduino.
Nu heb ik een aantal vragen.
1. Ik heb al gelezen dat de voeding van de meter (arduino) apart moet zijn van de voeding die ik wil meten, dit is geen probleem maar de arduino meet t.o.v. 0V moet ik hiervoor de 0V van de arduino (en dus ook van zijn voeding) verbinden met de 0V van de voeding die ik wil meten?
2. In een aantal artikelen hebben ze het over een galvanische scheiding van meter en voeding, is dit alleen als je een analoge meter wil of heb ik dit ook nodig? En zo ja, waar moet ik die dan plaatsen?
3. Hoeveel Watt moet de shuntweerstand zijn? Ik ging ervan uit dat deze ook 150 Watt moest zijn omdat de volledige stroom hier doorheen gaat. Echter, een shuntweerstand van 150 Watt lijkt me een beetje veel.
Ik heb echt al uren zitten lezen over een dergelijke schakeling maar deze vragen blijf ik houden. Kan iemand mij hier antwoord op geven?
Alvast hartstikke bedankt voor jullie medewerking!
Groet Diver