Op 29 augustus 2009 22:39:34 schreef kipmans:
[...]
Om eerlijk te zijn heb ik zo geen idee, maar probeer Firefox met Firebug eens. Element aanwijzen en live de bijbehorende CSS bewerken :9~

Leuk om iets te testen, alleen kun je het niet opslaan en is het dus weg na een page refresh.

Volgens mij wordt de css aangepast door javascript, mogelijk om oude browsers zonder javascript een simpelere layout voor te schotelen, of misschien als printlayout.

Ik wil morgen ook wel even mijn best doen om een alternatieve CSS te maken die mensen die niet kunnen wennen aan de huidige layout kunnen gebruiken. Firefox heeft er zeker een voorziening voor om een custom css voor een bepaald url te gebruiken, van andere browsers weet ik het niet. Als het van de moderators mag zal ik 'm dan waarschijnlijk morgenavond online zetten.

Zou het mogelijk zijn om te voorkomen dat er aan oudere posts nog iets verandert wordt?
Laatst kwam ik dit tegen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/31979/1/zelfbouw+logic+analyz…
nogal irritant als dit net het langgezochte topic was..

--edit--
aargh, ik haat John F. de clerck :)
hij heeft al z'n posts verandert door een "."

[Bericht gewijzigd door eagle987 op (16%)]

@Kipmans: Die mogelijkheden biedt opera dus ook allemaal, maar dan zit het gewoon ingebouwd. Maar het is allemaal nog in beta-status, dus dit is misschien gewoon een bug in opera...
Bij opera is het instellen van andere CSS dingen voor in een paar klikken zonder vage addons gedaan. Bij firefox heb ik nog steeds niet gevonden hoe ik nou een CSS van de harde schijf af kan gebruiken.

edit: Het was mijn fout. Ik had 'shorthands voor eigenschappen' aanstaan bij het kopieren van het CSS bestand. Daardoor werden bepaalde delen van het CSS niet weergegeven, en heb ik die dus ook niet gekopieerd... |:(

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (22%)]

Mijn vraag staat nog steeds open:

Wat was nu de reden voor het wijzigen van de skin?
Ben daar toch wel benieuwd naar!

Ik heb nog nooit met CSS gewerkt, dus ik heb eigenlijk geen flauw idee van hoe het werkt. Maar zo in de gauwigheid heb ik dit eruit gekregen:
http://img395.imageshack.us/img395/288/schermafdruk1u.th.png
Ik vind het best een verbetering...

(en nee, ik heb geen zin om de hele oude lay-out na te maken. Dat mag iemand anders doen :) )

edit: menu's aan de zijkant ook simpel grijs gemaakt. Het ziet er nu weer een stuk deftiger uit :)
http://img136.imageshack.us/img136/743/schermafdruk3.th.png
edit2: alleen de menu's bovenaan werken niet, maar die gebruikte ik toch al nooit...

Op 31 augustus 2009 22:39:32 schreef (Z)weetvoetje:
[...](en nee, ik heb geen zin om de hele oude lay-out na te maken. Dat mag iemand anders doen :) )

Jammer :)

edit: menu's aan de zijkant ook simpel grijs gemaakt. Het ziet er nu weer een stuk deftiger uit :)
[...]

Geen ervaring met css, maar eh... als je de kleur kunt veranderen... Kun je ze dan ook bijvoorbeeld half zo breed maken? Blijft er weer meer monitor over voor zinvolle zaken en wordt er minder gevuld met nauwelijks relevante zaken.
Die rommel bovenin ben ik goeddeels met AdBlock al kwijt. Wel jammer dat je zelf zo moet gaan tweaken om er weer wat bruikbaars uit te maken :(

Heb je m al op lage-resolutie gezet? Want dan ben je de zooi rechts in ieder geval al kwijt... Je kunt de breedte van de zijkant inderdaad met CSS aanpassen. Maar tis denk ik redelijk wat gedoe om het dan allemaal kloppend te krijgen. Maar mogelijk is het zeker.

Nou, dat namaken van die oude lay-out is ver boven mijn kunnen.
Maar ik heb de oude CSS nog wel :) Ik heb m uit de cache van de browser van mn oude windhoos-installatie gehaald. Ik zou eigenlijk eens moeten kijken hoe dat in elkaar zit.
Maar alleen al het namaken van die ronde dingetjes rond de berichten lukt niet. Je kunt bij CSS maar 1 achtergrondplaatje neerzetten, en al die ronde stukjes moeten een apart plaatje worden. Nouja, er zijn wel trucjes voor, maar dan moet je het beter voor kunnen. :'(

edit: Hmm, ik heb die oude CSS natuurlijk ook fout opgeslagen :(. Zou het eigenlijk mogelijk zijn om de oude CSS met bijbehorende plaatjes te posten, samen met een paar opgeslagen, geopende pagina's? Dan is het in ieder geval mogelijk om de oude look na te bouwen als iemand zich geroepen voelt.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (16%)]

ohja, slim, het internetarchief. Mooi, ik zal er eens naar kijken...

sorry, ik heb er nu een paar weken aan kunnen wennen en zie hier mijn commentaar op het nieuwe layout verhaal:

de functies vindt ik ronduit top!!

het design zelf is idd meer bij de tijd.

maar het probleem wat IK ermee heb

.1 minder duidelijk (drukker)
.2 ziet eruit alsof het forum nu zou van een code site is gejat...

voor mij mag dus ook de oude layout terugkeren: de kleurcontrasten zijn in deze layout zo groot dat ik veel meer moet zoeken. het was nu net het grijs wat ik zo mooi vond, omdat het zo rustig over kwam

De oude lay-out terugkrijgen gaat niet meer lukken. In de oude layout waren de posts om en om licht en donkergrijs. Maar dat licht en donker werd niet in de CSS geregeld, maar dat werd geregeld in het html bestand (wat je dus voor iedere pagina opnieuw laadt). Je zou dus de html bestanden moeten aanpassen, en dat kan niet.
Dus verder dan grijze achtergrond-tint gaat het niet komen. Nou is dat wat mij betreft nog wel een flinke verbetering...

De oude layout is dood :'(

Zijn er nog mensen die wat goede ideeen hebben qua layout? Zijn er nog mensen die interresse hebben in de lay-out die ik nu heb?

Had ik inmiddels ook ontdekt. Helaas. Het scheelt wel inderdaad als je de grijze tint erin zet en dat vervelende kleurverloopje eruit gooit.

Ik vind die layout van jou wel mooi (Z), is dat uiterlijk iets wat ik in Firefox zelf kan kiezen ? Op Hamforum kan ik kiezen uit verschillende opmaken.

Kijk hier, om te zien hoe je de CSS permanent in firefox kan implementeren.
http://coreygilmore.com/blog/2008/10/23/per-site-custom-css-in-firefox…

Bedankt maar ik haak af na: All you need is....and a basic understanding of CSS. Dat heb ik dus niet, sterker nog ik weet niet wat een CSS is en ik weet ook niet of ik dat wil weten. Een computer is voor mij handig qua internet, simulators, manuals en forums en dat mijn VNA er door werkt maar verder heb ik helemaal niks met software en ik weet van mezelf dat als ik daar mee ga experimenteren het meestal eindigt in een corrupt systeem omdat ik dan weer als super-user de foute terminal commando's geef. Ik heb een complete herinstall gedaan, nu met gnome ipv KDE en ik ben nu dik tevreden met hoe alles werkt en de snelheid. Dat wou ik zo houden. Als het een kwestie van een soort template laden is durf ik het wel aan maar zelf scripts schrijven liever niet. Ik heb ook geen probleem met het nieuwe uiterlijk, vind de functies ook wel handig. Vond de layout van Z gewoon wat mooier.

Als (Z) zijn nieuwe CSS upload, kan je die gewoon 'laden'. Dan is het niet ingewikkeld.

Nou, hoe dat precies met firefox werkt weet ik ook niet. Ik heb nu de lay-out wat mij betreft nog wat verbeterd. Nog rustiger dan eerst :)

Gewoon opera downloaden. Werkt ook onder linux >:)

maar goed, ik weet dat het met firefox wel kan, en aangezien dat standaard in ubuntu zit, zal ik eens kijken of ik wat kan vinden.
Om jullie tot die tijd even tevreden te houden. Hier nog twee plaatjes van hoe het nu is. (ik heb wel medelijden met de maker van de nieuwe lay-out. Vele uren werk, en nu ben ik eigenlijk alleen maar de hele tijd bezig met het verwijderen van alles wat ie gemaakt heeft :P)

Ik zit nog een beetje met het shock-media-logo. Dat moet er wel op, want dat logo zit in de html, niet in de CSS. Dus ik kan hiet niet verwijderen.
En ik vraag me af of de rode lettes links niet wat teveel van het goede zijn. Misschien is het beter om grijs/zwart te nemen voor de dingen die oud/nieuw zijn.

http://img26.imageshack.us/img26/4272/schermafdruk4p.th.png

http://img406.imageshack.us/img406/9666/schermafdruk5.th.png

Hmm, firefox blijkt dit niet goed te pakken. Die pakt eigenwijs als ie is per se de plaatjes uit de originele CSS en niet uit de zelf gemaakte CSS. Ik weet niet waarom, en ik krijg het ook niet goed.

nee, geef mij toch maar deze layout. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt :)

Ik heb nog een bug gevonden in de layout ofwel een of andere instelling die bij mij fout staat.

De rechter kolom overlapt soms het midden.
Bij mij is dit het geval in de V&A sectie (enkel bij het overzicht in de componenten sectie) en ook bij het schema van de voeding voor de buizen hoofdtelefoon.

plaatje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/co_layout_bug_1.gif

OK, het werkt nu ook onder firefox.

Hier staat het bestand: http://www.uploadarchief.net/files/download/cocss.zip

gebruiksaanwijzing.txt

Dit is een eerste poging tot een rustiger lay-out voor www.circuitsonline.net door (Z)weetvoetje (Roeland Dilz)

Om de lay-out te installeren kun je opera gebruiken of firefox.

Opera:
1. unzip alles in een map waar het mag blijven staan.
2. open het bestand CO.css met notepad o.i.d.
3. vervang alle "\home\ik\COcss" door het pad waar je alles hebt uitgepakt. (bijv. "c:\COcss\")
4. ga in opera naar de circuitsonline-site
5. rechtsklik op de site -> site-voorkeuren -> weergave -> mijnstijlblad vervangen door de CO.css uit deze zip-file.
6. ga naar beeld->stijl->gebruikersmodus 
(het kan handig zijn om de weergave-werkbalk aan te zetten, dat is handiger. extra -> uiterlijk -> werkbalken -> weergavewerkbalk)

Firefox:
1. unzip alles in een map waar het mag blijven staan.
2. open het bestand CO-firefox.css met notepad o.i.d.
3. vervang alle "file:\\\home\ik\COcss" door het pad waar je alles hebt uitgepakt. (bijv. "file:\\\c:\COcss\")
4. open firefox en installeer de plugin "stylish"
5. ga naar www.circuitsonline.net
6  klik rechtsonderaan op het stylisch symbooltje -> nieuwe stijl schrijven -> leeg bestand
7. kopieer plak de hele inhoud van CO-firefox.css in dit venster.
8. geef de stijl een naam en sla hem op.
9. je kunt nu door op het stylish-symbooltje rechtsonder te klikken, daarna stijlen beheren, de css aan of uit zetten.

Ik hoop dat het werkt. Ik heb het alleen in Ubuntu getest, maar onder windows zal het niet heel erg anders zijn.

commentaar is welkom

dank u: de layout is zo een heel stukje beter!!! veel rustiger, alleen de header is leeg....

Z: Je bent lekker bezig met CSS. Ik heb geen bezwaar tegen een nieuw layout, wel vindt ik het lettertype niet prettig. Ik heb liever het oude lettertype terug.

Ik heb jouw CSS binnen firefox onder windows getest. Het werkt goed.

Als je in jouw firefox-css de regel

font-family: "Trebuchet MS [microsoft]", "Helvetica", "Arial [monotype]",
sans-serif !important ;
font-size: 13px !important ;

vervangt door

font-family: Verdana, Arial,Helvetica, 
sans-serif !important;
font-size: 13px !important ;

dan heb je ook het oude lettertype terug.

Misschien kan Verdana standaard terug in de stylesheet. Dit is een prettige letter om op een scherm te lezen. Trebuchet, die er nu in zit, een stuk minder.

Een ander nadeel vindt ik dat in de hele stylesheet (de nieuwe site, niet jou firefox-css) de fontgroote vast is gezet met pixels (font-size: 13px) in plaats van pt of em. Hierdoor werkt de optie binnen de browser om het font te vergroten niet. (Beeld -> Tekengrote). Als dit aangepast kan worden zou dat prettig zijn (W3C adviseert ook het gebruik van pt en em...) Het gebruik van px is net zoiets als het gebruik van <table> in plaats van <div> om een pagina op te maken.

No offence, just my 2 cents.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (11%)]