nou voor het eerst aangezet met muziek nou dat valt tegen :(

Luide brom(niet constant overegens), harde hoge piep, gluid klinkt zeer sterk uit fase(stem geluid wordt bijna volledig weggedrukt) alleen het laag klinkt mooi. :(

Dat wordt dus zoeken, maar eerlijk is mij het me al meegevallen dat alle onderdelen er nog inzitten en niks door de lucht is gevlogen.

Iemand een idee wat er fout kan zijn?

Brom en piep komen meestal door te lange of verkeerde manier van bedrading. Het ding staat sterk te oscilleren blijkbaar.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

Nog maar eens geprobeerd na het eten. Eerste probleem was blijkbaar geduld. Na een minuutje wachten opeens een plopje en een veel warmer en voller geluid met meer kracht. De brom en piep bijna niet meer aanwezig. Maar het blijft met de stemweergave bijna geheel weggemoffeld :(

De toonbalans is wel goed, gewoon helder.

@ledlover, wat is "oscilleren" ?

Meekoppeling in je versterker, zeer schadelijk!

Niet meer aanzetten ,eerst alles controleren/aanpassen, fase van de trafo controleren.

Zoals Henry al opmerkt.
Oscilleren komt 9 van de 10 keer door het verkeerd aansluiten van de tegenkoppeling.
Verwissel de tegenkoppelaansluiting op de secundaire van de UGT maar, of wisselen of de anodes en schermrooster aansluitingen aan de primaire zijde om.

Je hebt de ontbrom weerstanden van de gloeidraden er in zitten, en ook dicht bij de trafo gemonteerd?
Geen aardlussen? Steraarde toegepast?

Zou maar eens goed kijken of de ugt's wel identiek zitten aangesloten. Als dat niet zo is zou dat het wegvallen van de stemweergave kunnen verklaren en tevens ook het oscilleren van de
eindtrap. Zijn alle massa aansluitingen van de eindtrap en van de lsp en de ugt's wel met elkaar verbonden?
Mac.

Het is opgelost. Een aarddraad vergeten bij de ingangen :)

Op de prut speakers die er nu staan klink ie nu in iedergeval brom en ruis vrij. Klinkt mooi zuiver, helder en de bass lijkt wat krachtiger dan een gewone versterker. Hij gaat best hard op deze speakers voor het vermogen.

Ben benieuwd wat deze op de wharfedales gaat doen. Hopen dat deze een niet te laag rendement hebben.

Vandaag aangesloten op de wharfedales.

Helaas is er nu een ander probleem. Het laag (erg fors aanwezig voor zo'n klein vermogen, meer dan een transistor) en het hoog (mooi relaxed) zijn goed maar het midden is een drama. Een ENORME boost van de 1 en 2 KHZ frequenties. Dit kan ik corrigeren met een EQ en dan moet je deze zo'n 10DB terugdraaien op beide frequenties. Kan volgen mij niet de bedoeling zijn . . .

Na aanpassing in de EQ blijkt hij wel genoeg power te hebben, het kan flink hard zonder te vervormen. Alleen de mids . . .

Na een wat kritisch luisteren denk ik het probleem met het midden (in theorie) te weten.

De versterker volgt nu precies het impendantieverloop van de luidsprekers. Precies waar in de in de grafiek van de ondertaande link een piek of opgaande beweging zit, versterkt de versterker deze frequenties extra, en niet zo min(zeg maar extreem). Dit is bij 100hz en zeer extreem in het midden hoorbaar.

Ik verdenk de tegenkoppeling, dat deze niet werkt. Ik ben een leek dus ik kan er naast zitten. Binnenkort maar weer eens openmaken en meten

Denken jullie ook in deze richting?

http://stereo.de/index.php?id=399

Tegenkoppeling los halen.
Je moet dan een duidelijk verschil merken in overall geluidsniveau.

Sluit eens een kale full-range speaker in een open baffle aan. Krijg je het zelfde effect, dan zit er een probleem in de versterker anders zijn het de Wharfdale speakers. Het filter in die speakers zorgt dan voor een piek in die frequentie range.

Ik heb een andere speaker (akai van een miniset) en zelfs twee koptelefoons geprobeerd, en allemaal hebben ze het extreme middengebied .

R4 en R5 verwisseld en C1 over de verkeerde weerstand?

Vandaag goed gekeken naar de versterker en een scoop geleend.

Met constane 8 ohm belasting is de frequentie response, op dat het hoog ietsjes afloopt, na gewoon netjes recht.

Tegenkoppeling losgehaald: zo goed als geen verschil. Hogere weerstand (15K ipv van 100K), versterking gaat omhoog. Meekoppeling dus. Na dit opgelost te hebben bleek de tegenkoppeling te werken, de versterking ging wat omlaag.

Met een luidspreker ertussen gaat de versterker raar doen. Op de wharfedales krijg je een piek in het midden (+/- 500 tot 2khz) van bijna 10 DB. Ook rond 90-100hz zit een piek. De akai luidsprekers vertonen de problemen minder.

Is dit normaal met een buizenversterker en moet ik gewoon een EQ gebruiken? Of is er nog hoop op een oplossing? Na filteren in de EQ heeft de versterker genoeg bass, gaat hard genoeg en heeft een prima dynamiek. Dus hij kan de speakers op deze punten prima aan.

R4, R5 en C1 zitten goed . . .

Een grafiekje van de meetresultaten mét luidsprekers, de gele lijn de akai en de roze van akai:

http://img128.imageshack.us/img128/7034/versterker.jpg

Via een goede tip ben ik weer een fout tegengekomen, dit maal in het schema zelf. R3(anode weerstand) is 470K, veels te hoog. Er loopt nu maar 0,4 Ma door de voorbuis. Van de week even kijken wat er gebeurd als ik deze omwissel voor een lagere waarde (150-220K)

Iedergeval gaat de versterking flink omhoog(uit de datasheets is nu de versterkingsfactor 40, dat kan 70 zijn), dus ook meer tegenkoppeling.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (22%)]

De versterker is klaar en de eerste testen waren bevredigend... Hoewel. Er zit een vreemde tikkende oscillatie op. Ik dacht ook meekoppeling, maar dan ontdekte ik iets vreemds. Het maakt geen verschil of ik de fase omkeer of niet. Op zich lijkt mij dat ook nog zo vreemd niet gezien de terugkoppeling via een 100k weerstand gebeurd op een 100ohm weerstand naar de massa, met andere woorden 1/1000 van de uitgangspanning wordt teruggekoppeld.
Iemand een kijk op het probleem en mijn visie op de terugkoppeling?
Ik tracht later deze week foto's te plaatsen.

Ikzelf heb de tegenkoppeling vergroot naar 10K wat wel een meetbaar verschil oplevert, versterking gaat wat achteruit en houd de speaker iets beter onder controle.

Ik zelf zit nog altijd met de fout (ondanks de aanpassingen) dat de versterker de luidsprekers totaal niet onder controle houd(met name het middengebied), wat een blikkerig geluid oplevert (AM achtig)

Veel verschil kan dat toch noet maken. Er wordt nog steeds maar 1/100 van het uitgangsignaal teruggekoppeld. De terugkoppeling via de ul tap op de uitgangstransformator zal vele malen meer effect hebben. Ik kan niet zeggen dat hij bij mij platjes klinkt. Juist de vreemde tikkende bijgeluiden zijn een probleem. Vreemd is wel dat in de testopstelling met een 60w lamp in serie hij dat niet doet.

Als de versterking zonder terugkoppeling 100 zou zijn, zou de versterker met 1/100 van het signaal in de verkeerde (positieve) fase teruggekoppeld toch mooi staan oscilleren. Dus 1/100 kan best veel zijn. :)

Hij oscilleert ook zonder terugkoppeling. Bovendien is het eerder een tikkend geluid. Hoewel ik echt oscilleren niet uitsluit. Op de uitgang kan ik geen echt oscileren met de scoop waarnemen, maar misschien oscilleert hij wel duidelijk op de primaire kant van uitgangstransfo. Dit kan een oplopend signaal zijn die de zaak uiteindelijk zodanig laat clippen dat het oscileren abrupt stopt en zo de klik veroorzaakt of zoek ik het te ver. Meten met de scoop durf ik niet direct aan op het primaire circuit (max input 200v :-( )

Op 7 september 2009 15:48:23 schreef carlg1_be:
Veel verschil kan dat toch noet maken. Er wordt nog steeds maar 1/100 van het uitgangsignaal teruggekoppeld.

Dus ook met 10K is de tegenkoppeling veels te zwak? dat zou mogelijk ook de oorzaak zijn van mijn probleem. Ben erg benieuwd wat het zou moeten zijn. 1K? (1/10 terug)

ik vraag mij af of het niet eerder de 100ohm weerstand is die wat ongelukkig gekozen is.

Alles nog maar eens dubbel gecheckt en ik kan niks vreemds of fout vinden. Het viel mij echter nu wel op dat het ene kanaal het feller doet als het andere (ook met de terugkoppeling losgemaakt). Als ik de buizen van kanaal wissel is het vooral het andere kanaal dat oscilleert. Ik begin zo te vermoeden.. Het valt mij ook op de er een roestachtig laagje tussen het glas en de voet van de (alle 4) eindlampen zit. Zijn dit NOS lampen die uit een gezonken duikboot komen? alle ideeen zijn welkom

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]

Bij mij ook roest. Kan weinig kwaad zolang ie maar luchtledig blijft denk ik. Bij mij komt het ene kanaal iets langzamer op dan het andere, en gaat ook weer iets sneller uit bij afzetten. Lampen omwisselen precies het andere kanaal. Gelukkig als het geluid er is (gaat snel voor een lampenbak, 10sec en alles is er) is het wel gelijk op beide kanalen.

Betere buizen kun je JJ proberen, die hebben een hele goede reputatie en betaalbaar. Al denk ik dat de originele buisjes prima zijn.

Eigenlijk kun je in vacuum geen roest krijgen. :)

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de eigenschappen van een buis kunnen zorgen voor zo'n rare hobbel in de frequentiekarakteristiek.
Op HF wel, maar met laagfrequent zie ik niet wat van de buis dat zou moeten veroorzaken.

@carlg1_be, kun je nog iets opvallends aan de voedingsspanningen zien bij dat tikken?

Bedoel ook niet in de buis maar rond de voet enzo ;)
Wel leuke stijl, zwarte buisjes zie ik niet vaak.

Bij mij had ik geen rare tikken zonder terugkoppeling. Ik denk dat je ergens anders moet zoeken, overal de juiste waarde weerstand ? (of ergens een verlopen weerstand?)