Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hallo iedereen,
Ondanks de zoekfunctie kom ik niet erg waar ik zijn wil.
Voor een ringleiding systeem dat ik moet aanleggen zoek ik wat info.
Oa welke draadweerstand cq diameter we over praten.
Ik zie daar de meest wilde verhalen over gaan.
Imo, als de versterker een impedantie wil zien van 8 ohm kan ik gewoon de diameter vd draad aanpassen tot ik met de benodigde lengte 8 ohm bereik?
Of zie ik iets over het hoofd?
Er bestaan trafo's voor ringleidingen, van 100V of 4/8 Ohm naar een ringleiding.
Amplimo heeft ze
http://www.amplimo.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.br…
[Bericht gewijzigd door Sine op (45%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 27 september 2009 01:09:23 schreef Henry S.:
We legden gewoon ringleidingen met installatiedraad dus er zal wel iets anders aan de hand zijn.
Henry en Sine, bedankt.
Er is nog niets aan de hand, het wordt een nieuw aan te leggen installatie.
Maar ik heb er verder gewoon geen ervaring mee.
We gaan gewoon 1.5 kwadraat gebruiken begrijp ik hieruit.
Dat was wat ik zeker weten wou.
En dan een trafo naar de eventuele 100 volt versterker.
Zelfs daarvan ben ik overigens nog niet zeker.
Maar dat heeft te maken met een incomplete vraag van de aannemer..
De draaddiameter van de ringleiding bepaalt voor een groot deel de weergave van de hoge tonen.
Vaak wordt er een te dikke draad gebruikt, hierdoor zet de afval van de hoge tonen te vroeg in.
Ik heb altijd 0,5mm2 gebruikt, dit is een compromis tussen mechanische sterkte en de weergavekwaliteit.
De impedantie kun je op orde brengen door een serie weerstand op te nemen in de lus, let hierbij wel op het vermogen dat deze weerstand opneemt, het zal meestal een flinke vermogensweerstand worden.
De waarde van de weerstand is te bepalen door de weerstand van de lus te berekenen en deze van de minimale afsluitimpedantie van de versterker af te trekken.
Mogelijk slightly off-topic, maar welk mechanisme is verantwoordelijk voor het verdwijnen van het hoog bij een dikkere kabel ?
Ik leg altijd eeen YMVK 4of5 x 1,5 rond en koppel deze de ene ader aan de volgende door zo dat een spoel met 4 of 5 windingen ontstaat . Een en ander afhankelijk van de grootte van de ruimte, lussen niet groter dan 10-15 meter. Ook heb ik wel 1 x 6mm²gelegd via een speciale trafo. (ca 0,1 -1 ohm.)
Op 5 oktober 2009 13:11:52 schreef Aart:
Mogelijk slightly off-topic, maar welk mechanisme is verantwoordelijk voor het verdwijnen van het hoog bij een dikkere kabel ?
Het stappenplan voor ontwerp van een ringleiding bevat enkele formules, 1 daarvan is het bepalen van de kantelfrequentie van de lus.
Dit is het -3dB punt vanaf 1000Hz, en wordt normaal op 5kHz vastgelegd (NVVS). Het berekenen van de reactantie bij de kantelfrequentie levert een waarde op die aangeeft dat de dikkere draad een hogere reactantie oplevert, en de versterker dus meer spanning moet leveren om het zelfde magnetische veld op te wekken.
Ook het leggen van meer lussen heeft dit effect, meer lussen zorgen er ook voor dat de magnetische veldsterke in de nabijheid van de lus erg groot is maar sterk afneemt binnen de lus.
Ook is het van belang voor de homogeniteit van het veld dat de lusbreedte maximaal 12 meter is. De lengte is niet zo van belang.
Als je een spoel maakt van een bepaalde waarde heeft deze naast een wisselstroom weerstand ook een gelijkstroomweerstand, helaas omdat de ideale spoel niet bestaat. Als je dikker draad neemt en verder dezelfde spoel maakt zal de gelijkstroomweerstand afnemen, je versterker hoeft daar dan dat in ieder geval veel minder vermogen voor te leveren(is uiteindelijk warmte) dus mijn conclusie is bij dikker draad minder spanning voor hetzelfde magnetiche veld.
Zoals je het schrijft klopt het inderdaad.
Echter ga je uit van de gelijkstroomweerstand, niet van de reactantie van de lus.
De reactantie stijgt met de frequentie (58,1 milli-Ohm/m bij 5kHz; 29,0 milli-Ohm/m bij 2,5kHz en 17,4 milli-Ohm/m bij 1,5kHz bron: Het ontwerpen van een audio-frequente ringleiding voor slechthorenden door J. Cornelissen 1993) en hierdoor is er dus meer spanning nodig bij hogere frequenties om een gelijk magnetisch veld op te bouwen.
De waarde van een spoel wordt bepaald door het antal windingen , de grootte en het kernmateriaal, niet door de draaddikte. Natuurlijk moet je bij hogere frequentie meer power insturen voor een zelfde veld, maar dat heeft wisselstroomtechnisch niet te maken met de draaddiameter.
Beste Jim,
Wat voor merk en type ringleiding betreft het?
De meeste ringleidingen die gebruikt worden tot een opervlakte van 50m2 gebruiken 0,75mm2
Op 7 oktober 2009 18:45:35 schreef DE OLDE:
De waarde van een spoel wordt bepaald door het antal windingen , de grootte en het kernmateriaal, niet door de draaddikte. Natuurlijk moet je bij hogere frequentie meer power insturen voor een zelfde veld, maar dat heeft wisselstroomtechnisch niet te maken met de draaddiameter.
Wat RonaldH zegt klopt in de praktijk wel, maar de uitleg klopt niet.
Je hebt de zelfinductie, die verandert bijna niet met de dikte. De weerstand natuurlijk wel.
Voor de hoge tonen maakt de draadweerstand weinig uit; de reactantie van de zelfinductie is tòch veel hoger.
Voor de lage tonen bepaalt juist hoofdzakelijk de draadweerstand de stroom.
Met dikke draad heb je in eerste instantie niet zozeer te weinig hoog, maar teveel laag. In verhouding (en na terugdraaien van het vermogen) heb je dus inderdaad toch te weinig hoge tonen.
Door de weerstand hoger te nemen, wat kan met dunner draad òf gewoon een extra weerstand, krijg je minder bas zonder het hoog aan te tasten, en dan heb je dus in verhouding wèl genoeg hoog.
Overigens ben je van al deze rekenarij en problemen af door de versterker niet als spanningsbron, maar als stroombron uit te voeren. De ringstroom is dan voor alle frequentie hetzelfde.
Jinny
Golden Member
@Audiofreakje,
Ik heb nog geen idee, de vraag was vanuit de klant, en omdat mijn werkgever er verder nog geen ervaring mee heeft speelde hij de vraag door aan mij.
Ik wilde weten of mijn gedachtengang nog klopte na al die jaren, en vandaar de vraag.
Verdere gegevens zal ik wel horen indien we de klus moeten uitvoeren.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@Jim rea.
Waarom zo moeilijk doen met een ringleiding terwijl er draadloze systemen bestaan bv met bijvoorbeeld infra rood of rf waarbij iedereen binnen een bepaalde ruimte zondermeer het geluid kan horen?
Jammer dat je niet uitlegt waarom en onder welke omstandigheden je een ringleiding zou moeten toepassen.
Mac.
Jinny
Golden Member
Simpel, omdat ik dat ook nog niet weet.
Vraag kwam van een klant, heel sumier bij mijn weten.
Alleen de oppervlaktes en maten.
Deze heb ik niet opgeschreven omdat die verder niet echt van belang waren.
Ik weet niet eens welke klant.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
@Jim rea. Heb vaak bij slechthorenden een IR of RF zenders aangesloten op tv of iets dergelijks: werkt meeestal goed.
Infra Rood zenders werken goed binnen een bepaalde ruimte terwijl RF systemen ook buiten een bepaalde ruimte kunnen worden gebruikt.
Het nadeel is dat men steeds een geschikt open hoofdtelefoon moet dragen die over het oor past om een eventueel gehoorapparaat,dat men gebruikt ,niet af te sluiten van de buitenwereld.
Jinny
Golden Member
Lezenswaardig : www.delok.nl.public/pdf/20090116160801.xml.pdf
In ieder geval weten we dat je de stroom in de lus moet beheersen, ofwel door een voor een ringleiding bedoelde versterker, ofwel door gewoon extra weerstand en extra vermogen.
De veldsterkte moet 400mA/m zijn in de piek; gemiddeld over een minuut gemeten moet je aan 100mA/m komen. Als het voor een openbare ruimte is, moet je je beslist hieraan houden (+/- 3dB). Anders lopen je gebruikers een gehoorbeschadiging op bij het binnenkomen (als je veel te hoog zit), of als ze na hun bezoek ergens anders binnenkomen (als je veel te laag zit, en ze het volume van hun toestelletje heel hoog moesten zetten).
Als je een heel grote lus legt, is in het midden de veldsterkte te klein (of meer naar buiten te groot). De oplossing is dan de ruimte te bedekken met meer lussen, twee of vier bijvoorbeeld. De stromen in de lussen moet je zo laten lopen dat stromen in aangrenzende draden dezelfde kant op lopen.
Daar hield mijn geheugen op, maar meer gevonden op:
http://www.ampetronic.co.uk/layouts_overview.asp
Kijk ook bij Technical Library. Veel handboeken voor hun spullen, maar daarin ook installatievoorschriften.
@DE OLDE: linkje wil hier niet; wel gevonden als:
http://www.delok.nl/public/archief/pdf/20090116160801.xml.pdf
delete hem dan maar vanaf "/public" dan kun je naar dowloads gaan.
www.delok.nl/public dus.
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (16%)]
Jinny
Golden Member