Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Hmm ok ik heb het doorgegeven over die as.
Datum eerste toelating 17-07-1986
Datum aanvang laatste tenaamstelling 29-08-2008
Datum eerste afgifte Nederland 17-07-1986
Kenteken PT-24-XB
Voertuigsoort personenauto
Merk VOLKSWAGEN
Handelsbenaming GOLF GTI 82 KW
Brandstof Benzine
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1781 cm3
Vermogen 82 kW
Vervaldatum APK 26-03-2010
Overzicht
Datum aanvang tenaamstelling 29-08-2008
Er staat geen fabricage datum op maar volgens mij kun je uit de gegevens hierboven al pittig wijs worden
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 6 oktober 2009 19:44:20 schreef Marco69:
[...]Ja, dit gaat snel stuk. Een differentieel is niet bedoeld om dergelijke toerentalverschillen op te moeten vangen.
Zo algemeen kan je dat niet stellen. Ik doe aan een andere sport waarbij automotoren worden omgebouwd en sommige merken/types/jaren doen het zo prima! We zetten afwisselend het linker en het rechter wiel een rondje vast en werken dan met de andere.....
Een merk/type wat ik uit m'n hoofd kan noemen dat wel eens gebruikt is, is "suzuki swift". Daar komt dan de motor vandaan. Meestal nemen ze het differentieel ook uit dezelfde donor auto.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 6 oktober 2009 17:37:29 schreef vladimir kalasnikov:
Lang verhaal; Simpel gezegd: Hoe groter de verschillen in de standaardpotentiaal, des te groter de corrosiesnelheid.
Maar dat kan je wel degelijk in je voordeel gebruiken! Schroef er een stuk zink op en het ijzer, koper, etc. blijft corrosievrij. Wel zo nu en dan het zink vervangen!
Op 6 oktober 2009 22:40:33 schreef Kevinoud:
Hmm ok ik heb het doorgegeven over die as.Datum eerste toelating 17-07-1986
Er staat geen fabricage datum op maar volgens mij kun je uit de gegevens hierboven al pittig wijs worden
teveel informatie ? 
dit is het bouwjaar /modeljaar
Kevinoud
Ik hoop dat je er wat meer informatie mee kan krijgen want ik vind niks op the internet.
Ik zoek eigelijk alles wat op en in het blok zit maar ik niet weet wat wat is en dan kan ik het ook lastig op het dashboard aansluiten
Ik weet de functies niet van de onderdelen (temp druk etc)
Edit:
Ik vond een programma genaamd Etka voor VW en nog wat automerken
Daar staan mooie "3D" tekeningen in alleen zoek ik dan het schema in die vorm van de electronica met de electrische delen die in het blok zitten
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (28%)]
Op 6 oktober 2009 23:35:25 schreef maartenbakker:
[...]Maar dat kan je wel degelijk in je voordeel gebruiken! Schroef er een stuk zink op en het ijzer, koper, etc. blijft corrosievrij. Wel zo nu en dan het zink vervangen!
Das iets te makkelijk, alu en zink liggen dicht bij elkaar. Het zal iets vertragen, maar uiteindelijk zal het koper zowel het zink als het aluminium aantasten. Je kan wel bv verzinkte pijp (bv CV leiding) pakken.
De bedoeling is in dit soort gevallen 2 metalen te zoeken welke zo dicht mogelijk bij elkaar liggen in de spanningsreeks.
Maar goed dit is niet echt elektronica gerelateerd.
Al hoewel, tegenwoordig worden scheeprompen ook wel beschermt door er zwakstroom op te zetten 
Op 6 oktober 2009 23:19:31 schreef rew:
[...]
Zo algemeen kan je dat niet stellen. Ik doe aan een andere sport waarbij automotoren worden omgebouwd en sommige merken/types/jaren doen het zo prima! We zetten afwisselend het linker en het rechter wiel een rondje vast en werken dan met de andere..... [...]
Druk dat nou eens uit in bedrijfsuren... Het zal niet de moeite waard zijn...
@TS: we gaan er dus maar vanuit dat die auto niet particulier geïmporteerd is - niet ongebruikelijk toen, scheelde wel geld.
Afijn, ik heb nog een schema van rond die tijd, wellicht iets nieuwer. Denk je daar wat aan te hebben? (zoals je weet zijn die schema's doorgaans niet zo vreselijk leesbaar). Even geduld, heb het niet bij me...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 6 oktober 2009 23:54:57 schreef vladimir kalasnikov:
[...]Das iets te makkelijk, alu en zink liggen dicht bij elkaar. Het zal iets vertragen, maar uiteindelijk zal het koper zowel het zink als het aluminium aantasten. Je kan wel bv verzinkte pijp (bv CV leiding) pakken.
De bedoeling is in dit soort gevallen 2 metalen te zoeken welke zo dicht mogelijk bij elkaar liggen in de spanningsreeks.
Maar goed dit is niet echt elektronica gerelateerd.Al hoewel, tegenwoordig worden scheeprompen ook wel beschermt door er zwakstroom op te zetten
Mijn zink-idee kwam van de blokken zink die aan een scheepsromp hangen, en tegenwoordig wordt zink ook wel gebruikt om betonrot te verminderen. Vandaar dat ik erover begon. Inderdaad voor aluminium minder nuttig, maar zou wel iets moeten helpen.
Heeft m.i. alles met electronica te maken, het gaat om electronen in elk geval.
Kevinoud
Op 7 oktober 2009 07:29:41 schreef Marco69:
[...]Afijn, ik heb nog een schema van rond die tijd, wellicht iets nieuwer. Denk je daar wat aan te hebben? (zoals je weet zijn die schema's doorgaans niet zo vreselijk leesbaar). Even geduld, heb het niet bij me...
Wow als je dat hebt van deze auto zou dat wel heel mooi zijn.
Ik zit alleen nog steeds met de vraag hoe ik de onderdelen in het blok kan indentificeren 
Zie mailbox.
Overigens: wat bedoel je met 'onderdelen identificeren'? Dit zijn relatief eenvoudige blokjes. Zit niet zoveel aan of op.
Ik ga ervan uit dat je K-jetronic hebt, zonder ECU.
probeer zoveel mogelijk de originele kabelboom van de motor te gebruiken; dan krijgen de relevante onderdelen vanzelf spanning. Ik heb zelf een zo'n 82kW audi GTE motor in een 84er passat gebouwd.
Een aantal appendages krijgen spanning, alleen als de motor loopt(->toerenteller sign. rood/zwart) via brandstofpomprelais
Brandstofpomp: loopt via dat relais met (bij de audi) inderdaad de geel/groene draad.
Warmdraairegelaar: (op blok onder de bougies, bimetaal)
Extraluchtschuif: (bij gasklep, bimetaal)
Voor de rest is er nog de thermo-tijdschakelaar, op de koelvloeistofleiding: die geeft massa-contact voor de blauwe koude-start sproeier, die met de startmotor in verbinding staat. Bij koelwater > 35°C of erg lang starten (electr. opwarming) verbreekt het contact en komt er geen extra benzine meer tijdens starten. De drukpunt-doos (membraan met dat gele slangetje naar spruitstuk)doet ook mee in dat circuit en geeft bij koude motor acceleatieverrijking, ook via de blauwe sproeier.
Mijn ervaring is, dat de koude-start sproeier het meest essentiele is om een koude motor te starten. Als de rest geen spanning heeft beïnvloedt dat alleen de driveability tijdens opwarmen en brandstofverbruik.
Zorg voor een gezonde brandstofdruk, daar valt of staat mechanische injectie mee en check goed op valse lucht. Succes!
Edit:
Die grote sensor in de koelleiding is de thermotijd schakelaar, watertemp meter zit daarnaast, daaronder, of aan de kopse kant van het blok, in de uitgaande koelleiding, maar speelt geen rol in de injectie.
Oliedruksignaal heeft ook geen invloed op K-jetronic, sensor zit of op de oliekoeler of aan de kopse kant van het blok achter cilinder 4
in het diff, is dat niet achteruitrijschakelaar?
Edit 2: Er is naast het brandstofpomprelais nog een relais met elektronica: voor een toerentalverhoger de open gaat als het toerental onder de 800 rpm zakt en sluit als het toerental weer stijgt. valt ook weer in de categorie comfort en driveability
Kevinoud
ik doelde op olie metertjes etc ik weet niet wat waar zit en wat het doet en of het noodzaak is voor het starten van de motor.
er zitten metertjes in de koelleidingen 2x ik denk dat dat Ntc's zijn en 1 in het diff en zo nog een aantal
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 7 oktober 2009 07:29:41 schreef Marco69:
[...]Druk dat nou eens uit in bedrijfsuren... Het zal niet de moeite waard zijn...
Sorry voor de OT, Dat er ongeschikte differentielen zijn weten we drommels goed. Die gaan in 1 dag kapot. Onze "dutycycle" is dus wel voldoende om onderscheid te maken.
Die 2 in de koelwaterleidingen zitten als ik het mij goed herinner (heeeel lang geleden dat ik zo'n blok gezien heb) vlak bij de thermostaat. De ene is een NTC achtig iets (zwart). De andere een schakelaar voor koelwateralarm (blauw)
Verder heb je 2 oliedrukbeveiligingen. De ene dien je meen ik te gebruiken boven de 1500 toeren, de andere onder de 1500. De ene is een maak contact de andere een verbeek contact. Die zitten als ik het mij goed herinner op het filterhuis en in de kop (aan de kant waar het vliegwiel zit).
Geen van deze is noodzakelijk voor het laten lopen. Maar ik zou ze wel allemaal aansluiten als je nogal wat aan dat blok verbouwd hebt. Het zou toch jammer zijn als je door een luchtbel in je koelwaterleiding een blok aan gort draait...
Kevinoud
Inmiddels weet ik wat meer over de motor en de functies van de onderdelen.
Nu de vraag de temperatuur sensor wordt "vervangen" door een DS1621 I2C sensor die ik op het blok plaats.
Temperatuur te hoor is relais ontsteking afschakelen.
Nu een vraag.
Als ik de bezinepomp laat draaien blijft hij dan gewoon retour pompen en neemt de motor wat hij nodig heeft of pompt hij het blok zeg maar vol ?
Anders kan ik gewoon rustig (in het programma) zeggen dat hij in de routine "starten" de pomp moet inschakelen vervolgens de transistor ontsteking en dan de startmotor inschakelen.
Kan dit ? of moet ik perse nog sensoren of andere schakelaars van het blok meenemen in dit circuit? en hoe zit dat met de onsteking is dat "gewoon" spanning op de onstekings unit zetten en hij ontsteekt ?
Voor het functioneren van de motor is meer niet nodig ?
Ik wil op een zo simpel mogelijke manier starten.
Bezine pomp > ontsteking > startmotor (aantal sec).
En dan zou hij gewoon stationair moeten draaien.
Ik dacht dat de injectie niet inspuit als er geen lucht langs de stuwschijf gaat: dan houdt hij het systeem op druk en de bransdtof loopt retour, het zou via contact moeten werken.
Als eerste brandstof in de routine lijkt me een goed idee, dan komt het systeem op druk. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen de blauwe koudestartsproeier tijdens het starten een seconde of twee mee te laten sproeien, alleen als de koelvloeistof < 30 C is
De transistorontsteking (is een apart kabelboompje) zou via zwarte draad spanning (+) moeten krijgen van contact.
Kevinoud
Hmm ok volgens mij zat de zwarte draad met een Amp ring aan de massa.
Dat zal iknog even nader onderzoeken
(Edit: De startmotor hangt via een 80A (250Vac) mes zekering aan de hoofdschakelaar van 160A.
De dynamo en 2 accu's zijn alle 3 op 1 contact van de hoofdschakelaar aangesloten en worden gekoppeld als de hoofdschakelaar wordt omgehaald.)
Dus om te starten wordt de basis code
Accu's spannings controle
|
Schakel de accu's en de dynamo aan elkaar (hoofdschakelaar 4x 160A)
|
Koeling motor inschakelen.(relais)
|
Brandstof pomp inschakelen.(relais)
|
Koelvloeistof temp controleren.(ADC)
|
2 sec sproeien bij temp 35< anders niet sproeien.
|
Ontstekings unit van spanning voorzien (relais)(begint deze dan direct te vonken ?)
|
Startmotorrelais schakelen (via relais)
Resultaat motor start. is dit correct ?
Er is geen ECU aanwezig voor de mensen die dit nog niet wisten.
De enige regelunit is de transistor ontsteking die via relais werd geschakeld.
Even voor de duidelijkheid de motor is werkend uit de auto gehaald en deze draait vloeiend.
De koppakking is vervangen en de assen liggen er momenteel af.
Er wordt momenteel aan een flens gewerkt die 1 kant van het dif helemaal klem zet. (t gebeurt toch)
Het gaat overigens voorspoedig voor de rest geen mechanische problemen tot nu toe
BVD 
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (61%)]
Dat sproeien zou ik tijdens het starten (en stopt als je stopt met starten) doen en niet ervoor,anders trekt de benzine minder goed de inlaatkanalen in. (als Tkoelwater <35°C) Inderdaad niet langer dan 2 seconden met het oog op verzuipen van de motor als die slecht aanslaat.
Ontsteking gaat pas vonken als de verdeler draait, dus als er wordt gestart.
Kevinoud
Alle originele bekabeling relais en zekeringen verdwijnt ik wil als ik zeker weet wat wat is -ALLES- doorknippen en slechte of beschadigde bedrading linea recta vervangen.
Maar buiten de sproeiïng klopt alles voor het starten dus ?
Als ik de verdeler spanning geef begint hij dus te vonken ?
hoe weet de ontsteking of ik start (startmotor)
Ik neem aan dat ik zodra ik de startmotor inschakel direct de verdeler moet mee schakelen ? daarna de startmotor laten afvallen en de verdeler gewoon spanning laten houden ?
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (28%)]
om te starten heb je hem niet nodig, maar denk er wel aan dat als de olie druk wegvalt , ook de motor uitgaat.
brandstofpomp relais met veiligheid heb je al gebruik die.
om contact zetten , pomp moet x aantal sec lopen 5 a 10, om het systeem op druk te zetten.
al je rest word voor je geregeld ook de koud start injector.
nogmaals puzel de oude kabel boom uit de auto en laat zoveel mogenlijk aan de motor zitten, zie wat je overhoud, kan nooit veel zijn.
alle brandstof gaat retour, ex een klein beetje wat in de motor verbruikt word,
systeem verpompt +/- 0,75 L/min of 45L/H
eerst spanning op de onsteking + branstofpomp, dan pas de startmotor.
Kevinoud
Alle bedrading aan de motor-kant wil ik ook laten zitten maar ik wil de oude zekering kast kwijt en de bedrading naar mijn pic laten lopen.
Hoe dat relais werkt en hoe dit intern zit aangesloten kan ik niet in de schema's vinden.
De schema's die ik heb bevatten een chip (ecu?) waar de pomp en "fuel Injectors" etc heen gaan deze chip heb ik niet in de auto
verder vraag ik me af hoe de druksensoren en temp sensoren gebruikt werden ? gewoon in serie met onsteking ? oid ?
Kevinoud
De relais op mijn stuurprint hebben 24V nodig maar ik kan geen spannings verdubbelaar vinden die circa 300 a 400mA max kan leveren.
Ik start met accuspanning a 12-14 volt en ik moet naar 20 - 24V
Iemand een manier om dit relatief eenvoudig te maken ? met bc337 (500mA) oid? een simpel trafootje wikkelen en spanning op 40Khz doorheen jagen ofzo ?
Ik weet dat er ic's voor zijn maar als het even kan graag zonder deze ic's
Edit: inmiddels opgelost dmv 3e accu (7aH) die nadat de motor wordt gestart wordt opgeladen via een trafo vanuit de omvormer (12V 500mA)
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (14%)]
Kevinoud
Nou mensen ik heb wat leuks te melden het vlot is gestart (welliswaar handmatig en zonder pic) maar het is gelukt.
Het enige wat is aangesloten:
Bezine pomp
Transistor ontsteking chip / bobine
Startmotor
en het vervolg is dus de motor starten via de pic wat pancake wordt gezien wat ik moet aansluiten ik heb namelijk alles losgeknipt en zit nu met circa 10 noodzakelijke draden.
:D