Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

ik heb zo'n zekering danwel een 2amp versie , zaten vaak in oude computerkaarten ( modems ) . de kleinste philips fuse die erop lijkt die ik heb is 50 ma dat is te zwaar zeker ? die zekeringen die op een bc torretje lijken zijn die er in 2ma ?

@chuckie ik heb ook zo'n fluke stroomtang op dc , dit is een standalone en kan ook 1000a dc en 600a ac aan . en is makkelijk bij meten aan een voeding met 20 amp uit uren lang daar kan een multimeter niet goed tegen want dan komt er zo'n geel plekje in de plastickap in hoek waar de shunt zit .

let wel bij dc dat je dan dat knopje op 0 afregelt en na een half uur nog eens , en de draad andersom erdoorheen bij dc scheelt ook zo een amp . bij ac is het meten makkelijker .

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 24 oktober 2009 19:20:41 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Jep, het zijn precies die zekeringen.

Ik heb nog niet uitgevolgeld waar hij voor is, ik gok voor de uA / nA bereiken.

er zitten vier van die zekeringen in dit ding ( naast een standaard netzekering ) 2x 1/32 A, 1x 1/500 A en 1x 2A

-edit-

En hij werkt weer :)

Iemand heeft blijkbaar in de ohms stand gemeten aan iets waar meer dan een beetje prik achter zat.

http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5660.JPG

De doormetalisering rechts is los gekomen van het spoor.
http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5659.JPG

Een gaatje boren en een draadbrugje leggen, de boel weer in elkaar zetten. ( en dat ding zit vol )
http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5676.JPG

En testen met een 10k weerstandje.
http://www.gigawatts.nl/co/div/siemens_multizet_D/IMG_5681.JPG

Turbokeu

Golden Member

Mooi dingetje Sine, ik ben jaloers...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

heb er ook een mooie meter bij , en de eerste r&s .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1654.jpg

en ook deze set , ik denk dat de onderste al vervangbaar is voor een
multimeter , de bovenste is een wow en fluttermeter en is semi digitaal , er zit ook een bak ic's in het ding . wel grappig dat de lampen het nog doen .

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_1658-1.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Mooi werk Sine.
Testman, dat zijn een paar mooie aanwinsten. Grappige meters die twins. Vraag me nog steeds af wat een wow en fluttermeter is. Klinkt een beetje als Wow, die audio klinkt goed maar als je meet is het toch flut ;-) Die RMS meter gaat maar tot 500KHz, dat is laag. Mijn minste is een trio en die haalt al 2MHz, mijn HP 10MHz wat overigens nog te laag is ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 9 november 2009 00:42:45 schreef fred101: Vraag me nog steeds af wat een wow en fluttermeter is.

Een faseruis/jitter meter voor cassettespelers en platendraaiers :)

Eigenlijk, er is nu al een hele generatie opgegroeid die nooit een cassettebandje hebben horen spelen, of een naald in een groef hebben geplaatst.

Suffering from wiseass oneliner blackout
guidob

Overleden

Een nieuw speeltje, een timing analyser. Een bakbeest van een apparaat en al op leeftijd (1989). 286/287 met heel veel geheugen en 2 snelle ADC's. Calibratie check geeft nog een pass. Op de achtergrond nog wat meer equipment / museum stukken.

http://members.home.nl/baltusg/TIA3100.JPG

Twee 1MOhm ingangen met een instelbare threshold. Op een flank wordt een counter gestart die op zijn snelst telt per 0.1 nsec. Op een tweede flank op eventueel de tweede ingang stopt de counter. De waarde (max 4000) ervan wordt als pointer gebruikt voor een geheugen adres. Waarde uitlezen, 1 erbij optellen en weer wegschrijven. En dat doe je dan maximaal 10^9 keer.....

Hier een 11.xxMHz CD speler XO.

http://members.home.nl/baltusg/tent2.JPG

Bovenin de balk met miniem de paaltjes bij een bepaalde counterwaarde. Dus als een geheugenplaats na de tel cyclus niet nul is, zie je een paaltje met als hoogte de waarde in het geheugen wat gerelateerd is aan de counterwaarde. Een kloksignaal met een lagere frequentie zou dus meer naar rechts komen te staan, omdat er langer geteld moet worden tussen de flanken. Op een stukje kan je dan inzoomen, je ziet dan een logaritmisch histogram met de getelde waardes van de counters.

Daar kan je dan ook nog wat berekeningen op loslaten, b.v. om een signaal terug te vinden in ruis. Verder kan je de zaak nog opdelen in segmenten en daar dan weer tegelijk op inzoomen en ze bij elkaar optellen. Het kan best dat een signaal b.v. 2 paaltjes oplevert (bijvoorbeeld een een clockbust van een dig. filter als een pmd100).

Bij lagere frequencies moet de counter resolutie omlaag om binnen de 4000 te blijven. Daar hebben ze ook iets op gevonden, je kan nog een delay instellen, zodat je pas later gaat tellen met een hoge resolutie.

Nu nog een (stok)oude VGA kaart zoeken (8-bit isa) en die ipv de MDA/hercules kaart stoppen. Zou moeten werken. En dan een LCD ipv de wat brakke CRT. En de fan vervangen, die doet het nog erg goed. Te goed zelfs, het tocht gewoon als je er voor zit. De frontplaat heeft geen zichtbare kieren, maar je voelt de luchtstoom..

Het ziet er erg leuk uit. Maar wat je ermee moet :)
(ben ook geen digitaal-freak)

Denk je echt dat die VGA-kaart gaat werken? Want daar heb je ook drivers e.d. voor nodig, en die zitten vast niet in de software van je apparaat.

En die ventilator zit er vast niet voor niets. Zal wel te maken hebben met de snelle counters die erin zitten. Die moeten gekoeld worden.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
guidob

Overleden

Jittermetingen aan kloksignalen. Dan zie ik tenminste iets als ik weer aan een cd speler zit te rommelen.

Een oude VGA (zeg maar de 1e generatie) zou moeten werken; register compatibel wat betreft MDA. Je zou hem m.a.w. moeten kunnen aansturen als MDA kaart. Maar da's de theorie.

De fan is echt overdreven, ook het geluid. Een versie met temp. sensor of zo. Of met een tochtstrip gaan gebruiken op de frontplaat.. Het ding werkt tot +40 celcius en dat wordt het hier niet snel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 16 november 2009 17:53:03 (33%)

Dat is slechts 20 graden verschil ten opzichte van onderdelen die misschien 90 graden worden. Dat wil zeggen dat je dan max. 1/4 in koelvermogen kan bezuinigen.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

En waarom zou je zo'n mooi ding willen modden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 november 2009 23:11:02 schreef guidob:
Een nieuw speeltje, een timing analyser. Een bakbeest van een apparaat en al op leeftijd (1989). 286/287 met heel veel geheugen en 2 snelle ADC's. Calibratie check geeft nog een pass. Op de achtergrond nog wat meer equipment / museum stukken.

Mooie 7000 serie tektronix scopes! Welke heb je?

Mooi apparaat trouwens, alleen zou zelf niet teveel modifcaties doen. Je weet niet hoe het uitpakt, zeker met die grote ventilator. Denk dat er een hele berg ECL logica in zit.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
guidob

Overleden

@Jochem: Kopen. Alle spulletjes op 1 scope na komen van marktplaats, ebay, kapaza of bij een handelaar in meetapparatuur vandaan. Die laatste heeft af en toe sloopspullen te koop (tientjeswerk).

Komt deze ook vandaan, maar hij werkte dan ook niet fatsoenlijk en er zat geen manual bij. Die heb ik gelukkig kunnen vinden.

@MaartenBakker: monitor is niet meer 100%. Functioneerde ook niet in eerste instantie. Eerst geprobeerd om het schema te vinden of andere info op het net, maar daarna maar eens geprobeerd te draaien aan wat potmetertjes. Bij de derde was het raak. Van half beeld naar full screen :-) Heb wel meer spul waar de potmeters slecht van worden. Die logic analyser rechts heeft dat ook (je ziet nog net wat knopjes). Het apparaat zelf is dan prachtig gebouwd en dan stoppen ze er een OEM CRT in.

Scherm van deze timing analyser blijkt nog wat waarde te hebben ook. Zit ook in CNC machines en daar gaan ze ook wel eens stuk. 400 dollar voor een opgeknapt hercules CRTtje... Hits genoeg op het typenummer.

@Squant: er zit vooral veel geheugen in :-) Tek's zijn 7704A met 7A15A en 7B53 en een 7623A met 7L5. Heb verder nog wat ander spul liggen. Probeer een werkende 7A13 of 7A22 te bemachtigen. Heb wel een 7A13, maar de relais zijn kaduuk en niet gemakkelijk te vervangen door gangbaar spul. En nog twee 7603's, maar nog niet 1 werkende...

Ik zou toch wel geinteresseerd zijn in wat gegevens van deze 'handelaar in meetapparatuur' die sloopspullen als deze (tientjeswerk) aanbiedt...

If you want to succeed, double your failure rate.

Hier nog iemand :-).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 16 november 2009 17:53:45 (86%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

ik ken er ook 2 van die bedrijven , beiden in limburg .
ook zat er langs de a2 bij eindhoven een hal waar oude meetapp die door philips afgedankt werd verkocht . ik dacht in de buurt van de afslag bij de mac in veldhoven . of het er nog is ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is dat datzelfde bedrijf wat wel eens op marktplaats adverteert met 'een hele loods vol met meetapparatuur'?

nee , maar die ken ik ook nog . en zit in reusel dacht ik helaas
is deze verkoper vrij duur en geeft nooit een reactie op mails en heeft zat staan maar geen foto's ervan en dan is het wel beter te verkopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

Op 16 november 2009 12:32:25 schreef Jochem:
Ik zou toch wel geinteresseerd zijn in wat gegevens van deze 'handelaar in meetapparatuur' die sloopspullen als deze (tientjeswerk) aanbiedt...

Op het gevaar dat ik nu vaker zaken ga mislopen: Singer in Aken. Maar goed, kan me ook geld besparen ;-)

http://www.helmut-singer.de/fix/shd.html Der countdown läuft..

Voor mij niet ver naast de deur. Ik heb dan ook geen verzendkosten. Anders betaal je daar al tientjes aan (was al 31 euro voor bovenstaande apparaat, ze hadden zich vergist. Was wel erg goed verpakt moet ik zeggen, doos paste nauwelijks in de auto).

Bovenstaande was wel ruim 8 tientjes... Grotere gok voor mij. Is echter goed uitgepakt. Tek 7704A mainframe was 5 en die waren "in de opruiming", dus apparaten die ze vroeger hadden willen verkopen, maar nu werden opgeruimd. Is de kans dat het werkt een stuk groter (en hij doet het prima). Ook wel eens een 7A13 gekocht, maar die deed het niet; relais kaduuk. Soms zit het tegen.

Marktplaats/ebay/kapaza is meestal wel goedkoper.

En soms geluk hebben; 1 van de andere scope's was stukken goedkoper als 5 tientjes en het is niet de rechtse.....

Helmut Singer is nou niet echt goedkoop. De meeste leuke spullen heb ik op ebay op de kop getikt.

guidob

Overleden

Zijn gewone voorraad niet nee. Maar de spullen onder countdown zijn eh betaalbaar.

Maar idd MP,ebay en kapaza zijn meestal wel goedkoper.

Mod-edit: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys nog eens door.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 16 november 2009 19:21:19 (52%)

guidob

Overleden

Pardon?

Overmatige reclame?
Off topic?

Beantwoord eigenlijk alleen maar vragen (?)

Henry S.

Moderator

Onnodig quoten, en niet voor de eerste keer daarvoor gewaarschuwd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

http://oak.cats.ohiou.edu/~postr/bapix/TS550D_U.jpg
klik voor binnenwerk met 7 buizen
Mijn nieuwste aanwinst, geruild tegen een murphy-slee. Heb ik eindelijk ook een multimeter ;-) De mijne heeft een zwarte rand, ik moet nog een foto maken dus deze even van KB8TAD geleend.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 26 november 2009 21:57:01 (39%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten