Heeft er hier iemand een schema van nep-aarde?
Want mijn vorige voeding hadden 2 ingangen en 3 uitgangen dus: ingang: + en - uitgang: + en - en aarde.
Deze nep-aarde werkte heele rg goed.
Nu heb ik een andere voeding gebouwd en vraag ik me af hoe ik daar een nep-aarde op kan zetten.
Alvast bedankt.

P.S.: Ik heb het schema van de voeding zelf bedacht maar hij staat op mijn site. Je kunt dus even kijken over welke voeding ik het heb.

EDIT: had perongeluk een smiley gemaakt en daar moest gewoon : + staan

Die Nep-aarde, is dat niet gewoon een aansluiting die is verbonden met de kast ? Ik heb bij ACE indertijd twee voedingen besteld voor op mijn werk, en deze voedingen hebben naast de rode en de zwart ook nog een groene aansluiting. Deze is verbonden met de metalen behuizing van de voeding.

Op 18 april 2004 11:17:25 schreef Antoine:
Die Nep-aarde, is dat niet gewoon een aansluiting die is verbonden met de kast ? Ik heb bij ACE indertijd twee voedingen besteld voor op mijn werk, en deze voedingen hebben naast de rode en de zwart ook nog een groene aansluiting. Deze is verbonden met de metalen behuizing van de voeding.

Het heeft niet eens een kast of behuising, gewoon ene printplaat met componentjes erop.

Bedoel je soms de Symmetrische spanning uit enkele voeding? By the way, het elektronica deel op je website werkt niet. Het geeft een error dat de pagina niet gevonden kan worden.

Op 18 april 2004 12:15:19 schreef Thomas:
Bedoel je soms de Symmetrische spanning uit enkele voeding? By the way, het elektronica deel op je website werkt niet. Het geeft een error dat de pagina niet gevonden kan worden.

Nee, die bedoel ik neit.
De voeding die ik bedoel heb ik uit een kinderlaptop gesloopt :).
Bedankt voor het melden van de dode links, zal er straks iets aan doen.

Die "nep-aarde" waar je het over hebt zit gewoon rechtstreeks vast aan de minpool bij die voeding op je website. Dat is dus niets anders dan de ground.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk met "nep-aarde"? Ik snap echt niet waar je het over hebt.

Op 18 april 2004 09:52:50 schreef krisje8:
Heeft er hier iemand een schema van nep-aarde?
Want mijn vorige voeding hadden 2 ingangen en 3 uitgangen dus: ingang: + en - uitgang: + en - en aarde.
Deze nep-aarde werkte heele rg goed.
Nu heb ik een andere voeding gebouwd en vraag ik me af hoe ik daar een nep-aarde op kan zetten.
Alvast bedankt.

P.S.: Ik heb het schema van de voeding zelf bedacht maar hij staat op mijn site. Je kunt dus even kijken over welke voeding ik het heb.

Ik heb het schema bekeken. De schakeling bestaat uit een brug-gelijkrichter (4 diodes) en een buffer-elco van 1000uF. Het is overigens geen gestabiliseerde voeding, want er zit geen spanningsregelaar in. Je kunt een gestabiliseerde voeding maken, door een 78xx of LM317 spanningsregelaar toe te voegen, zie onder schakelingen.

Je kunt de - uitgang als aarde gebruiken, zoals je ook in het schema hebt getekend. Ik begrijp niet precies wat je met nep-aarde bedoelt.

Op 18 april 2004 16:48:29 schreef Thomas:
Die "nep-aarde" waar je het over hebt zit gewoon rechtstreeks vast aan de minpool bij die voeding op je website. Dat is dus niets anders dan de ground.

Maar wat bedoel je nu eigenlijk met "nep-aarde"? Ik snap echt niet waar je het over hebt.

Nep aarde is aarde die nie echt is, misschien is ie ge-marst or ge-jupitert in plaatst van ge-aard....

Ik bedoel gewoon een plek waar hij stroom kwijtkan als er teveel is , dus een functie van aarde.

Op 18 april 2004 16:50:43 schreef Antoine:

[...]

Nep aarde is aarde die nie echt is, misschien is ie ge-marst or ge-jupitert in plaatst van ge-aard....

LOL :D

Wat is er niet duidelijk aan mijn vraag: ik wil een draad hebben die functioneert als aarde zonder er echte aarde op aan te sluiten?
Wie snapt deze vraag niet?

Op 18 april 2004 17:14:46 schreef krisje8:
Wat is er niet duidelijk aan mijn vraag: ik wil een draad hebben die functioneert als aarde zonder er echte aarde op aan te sluiten?
Wie snapt deze vraag niet?

ik snap hem niet :|
hoezo echte aarde?? zand ofwat?

Op 18 april 2004 17:44:19 schreef Roel:

[...]

ik snap hem niet :|
hoezo echte aarde?? zand ofwat?

Aarde is bijvoorbeeld een waterleiding.

da woon jij wel in een heel oud huis als je waterleiding van aarde gemaakt is

Op 18 april 2004 17:58:17 schreef stynus:
da woon jij wel in een heel oud huis als je waterleiding van aarde gemaakt is

Jullie zijn toch niet achterlijk om zulke domme opmerkingen te geven.

Leg eerst eens uit waarvoor je die aarde wilt gaan gebruiken. De aarde aansluiting die op regelbare voedingen zit die je in de winkel kunt kopen is gewoon met de randaarde verbonden volgensmij.

Op 18 april 2004 19:41:50 schreef BHZ-Robert:
Leg eerst eens uit waarvoor je die aarde wilt gaan gebruiken. De aarde aansluiting die op regelbare voedingen zit die je in de winkel kunt kopen is gewoon met de randaarde verbonden volgensmij.

Voor van alles wil ik die gebruiken.
Maar ik weet dat het mogelijk is nep-aarde te maken en ik zou toch denken dat jullie wel zouden weten hoe.

bedoel je iets van zwevende spanningen

om dat te vermijden moet je de massa van je voeding gewoon aan de aarding van het net hangen

Op 18 april 2004 16:54:45 schreef krisje8:
Ik bedoel gewoon een plek waar hij stroom kwijtkan als er teveel is , dus een functie van aarde.

Stroom te veel ? Een stroom of spanningsbron bron heeft steeds en in en een uitgang. Dus overlopen naar een 3de punt lijkt mij in elektronische schakelingen bizar.
Afwijkend hierop heb je wel elektrostatische ophopingen, bliksem enz.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Heb je een bloempot in je buurt staan?
Haal de bloemen en de aarde eruit,
Boor er onderaan een gaatje in, zet er een busje in,
doe er vervolgens terug de aarde en de bloemen in,
je geeft ze voldoende water,
en ziehier, je heb je aarding,rechtstreeks verbonden met de AARDE.;) :) ;)

De rede dat niemand een fatsoenlijk antwoord op jou vraag kan geven is dat je geen aarde nodig hebt. Een transformator is een galvanische scheiding en dus is aarde overbodig. Wanneer je hem toch wil aarden (ookal zie ik daar geen rede voor) is de min pool aan de aarde te leggen.

Ik heb zelf ook een voeding waar een aardklem op zit, maar dat is gewoon de aarde die met de 230 Volt stekker meegeleverd wordt.

Maar als je zo graag een nep-aarde wil, leg eens uit waar je die dan voor gebruikte? Geef eens een voorbeeldschema waar hij jou van nut kon zijn.

Krisje8. Er zijn 3 mogelijkheden voor aansluitingen op een voeding:

1. + pool: hier staat spanning op
  2. - pool: hier staat minder spanning op dan op de +pool zodat er bij "kortsluiting" een stroom kan lopen van + naar -
  3. aarde: hier kun je een schakeling op aarden als dat nodig is. (meestal niet omdat er alleen stroom loopt tussen + en -)

Stel: + pool =24V, - pool =12V.
Je hebt nu dus een "zwevende nul" die 12V is, zet je dan tussen de + pool (24V) en de - pool (12V) een lampje ofzo dan krijgt je lampje een voeding van 12V. Sluit je de + echter via het lampje aan op de aarde dan komt er 24V op het lampje te staan.

hebben jullie al op zijn site gekeken?

daar staat ook een GND getekend en in de tekst staat dat hij dan geaard is. Dat kan wel, maar dan moet je hem wel met de randaarde van het stopcontact verbinden.

Bedoel je zo'n GND krisje8?

Op 19 april 2004 09:36:41 schreef High met henk:
hebben jullie al op zijn site gekeken?

Ik wel en kom tot de volgende conclusies.

1. Er staan 2 schakelingen op die hij zelf heeft ontworpen of in ieder geval copyrights van heeft, deze zijn beide fout.

2a. Het is geen gestabiliseerde voeding.

2b. Ik zie een verschrikkelijk wazige foto, waarvan ik aanneem dat het de schakeling voorsteld. Als dit zo is klopt er iets niet: het lukt krisje8 om 3 verschillende ingangen (twee ingangsspanningen en een aarde) via 2 twee draden aan te sluiten.

3. Het is geen bistabiele multivibrator: de schakeling vibreerd niet. De schakelaar bepaald gewoon welke led brand. In het geval zoals hij op de site staat brandt LED2. Je kunt je dus gerust twee transistoren en twee weerstanden besparen. En het volgende schema bouwen:

-------------
   |      |     |
  _|_    LED   LED
9V _      |     |
   |      R     R
   |      |     |
   |       \
   |        \
   |         |
   -----------

4. Het is een site die niets toevoegd.