(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het is niet iets van een wedstrijd ofzo. De uitdaging is meer van 'doe iets op 2 meter' en dan is het wel leuk. Als je je bijvoorbeeld uitgedaagd voelt om bijv. een vonkzender te maken is het wat mij betreft ook prima. (misschien dat het agentschap daar anders over denkt..)
Ik zit nog even met die mixer. Ik moet zeggen dat ik het nogal lastig vind om precies uit te rekenen hoe je dat nou goed doet als je een combinatie van varicaps en spoelen gebruikt om een soort varicoil te simuleren.
Eén idee is om het te doen met een stuk coax van lambda/4. Dan zet je de capaciteit precies om in een inductie. Maar ik zou eigenlijk nog eens mn berekening over moeten doen voor dat geval.
Ik geloof dat ik in de berekening gebruik heb gemaakt van behoud van lading bij een condensator:
En een dergelijk iets bestaat volgens mij niet voor spoelen. Je zou dan iets willen hebben van de vorm
En een dergelijke behoudswet bestaat volgens mij niet voor spoelen. Ik meen me te herinneren ik dit behoud van lading nodig had om het spul door te rekenen. Maar het probleem is natuurlijk dat dit voor spoelen niet opgaat.
Pff, laat ik maar eens gaan zoeken in mijn papierberg of ik het nog ergens kan vinden, want dit schiet ook niet op.
Met een kwartgolf 50Ω is het makkelijk rekenen. Iedere pF die je aan het eind hangt, zie je als 2,5nH terug aan de ingang. Dat gaat lineair op en is onafhankelijk van de frequentie... zolang de lijn maar λ/4 is
).
Dus als je varicap wiebelt tussen 5 en 25pF, dan zie je aan de ingang van de kwartgolflijn 12,5 tot 62,5nH.
( √ (2,5nH/1pF) = 50Ω )
e: Natuurlijk geldt voor spoelen iets vergelijkbaars als voor condensatoren. Als je een condensator laadt, sla je Coulombs op (die het product van tijd en stroom, of van capaciteit en spanning zijn).
Q = I.t = CU (of integraalvormen).
Geheel duaal kun je een spoel laden en zo Webers opslaan (die het product van tijd en spanning, of van zelfinductie en stroom zijn).
Φ = U.t = LI (of integraalvormen).
Als je een geladen condensator open laat liggen, blijft de energie erin, en de spanning erop (afgezien van parallel(lek)weerstand). Sluit je hem kort, dan krijg je een vonk.
Als je een geladen spoel kortgesloten laat liggen, blijft de energie erin, en de stroom erdoor (afgezien van serieweerstand). Open je de kring, dan krijg je een vonk.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ja, ok, inderdaad. Er is dus toch wel zo'n behoud. In dat geval moet het met spoelen dus ook gewoon werken.
De vraag is alleen of het nog lekker werkt als de zelfinductie maar voor 1 frequentie geldt. Doorrekenen op deze manier lijkt me behoorlijk lastig, omdat de impedantie van de 'spoel' niet constant is naar frequentie. Denk dat het maar beter is om dit experimenteel te bepalen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb weer iets lekker zinvols gekocht. Tidak Ada haalt hem op als hij daar toch moet zijn. Een Advance Electronics Noise Gain Analyzer 2075.
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/nr1378.html
Lekker veel knopjes (oa een met enr) en het woordje noise erin, dat moet wel leuk zijn
Zover ik kon vinden een soort meetontvanger waar je een ruisbron op aansluit en dan iets kan doen tot iets van 1,8 GHz
Ook een mooie HP diectional coupler en een hoogspanningsvoeding die een fabuleuze 1mA kan leveren maar voor 15 euri altijd leuk.
Als iemand nog een echt goede dipper zoekt. Er staat bij de maxwell stichting een philips te koop. Ik heb de zelfde en dat is wel de koning der dippers.
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/verkopen/nr1380.html
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
En ik maar denken: 'Wat is het stil in het jongensforum'. Ik zocht naar een topic met heel veel pagina's en die kwam niet voorbij.
Nou had ik ook weinig te melden. Had het erg druk. Ik hoop komend weekend een nieuwe antenne te maken voor de DC-ontvanger.
@Fred
Jij koopt alle meetapparatuur die je maar kan kopen? Eerst kopen en dan erachterkomen waar het voor dient? Leuk.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nee hoor, ik heb de verleiding van een R&S meetontvanger en een heel spannend uitziende fase lock demodulator kunnen weerstaan. Als het niet duur is en ik weet het niet dan koop ik het soms. Dit soort dingen bevatten meestal erg dure onderdelen mocht het dus niets zijn levert het weer een kapitaal aan junk-parts op. Die hp voeding bv is een mooie kast met bediening waar dan mooi een zelfgebouwde hoogspannings voeding in kan.
rbeckers
Overleden
Fred koopt hoofdzakelijk exotische, HF, HP meetapparatuur.
Buizen zijn niet (meer) verplicht in apparatuur maar wel welkom.
Kleine defecten zijn geen probleem
.
Meet of radio apparatuur verzamelen is een hobby op zich en een uitstekend middel om moeilijke vragen te stellen.
(Z)weetvoetje
@fred: goede tip. Als ik morgen niet teveel uitgeef, dan zal ik m kopen. Een goede dipper lijkt me ERG handig.
Dat ding wat jij hebt gekocht ziet eruit alsof het een soort SNA is. Maar of dat ook echt zo is?
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (31%)]
fred101
Golden Member
Nee het is iets heel heftigs. Het levert een spanning voor een onvertsterkte ruisbron. Die kun je dus in en uitschakelen en instellen via dat ding. Zover ik begrijp meet hij die ook door en geeft de ENR weer van die bron. Dan sluit je de analyser aan op de uitgang van je DUT. Deze kun je instellen op een sweep frequentie. De ruisbron uitgang gaat op de ingang van de DUT en de analyser meet wat er uit komt en vergelijkt dat met de ruisbron en doet dus in 5 minuten waar wij een middag mee zoet waren 
Die dipper heb je bij mij gezien volgens mij. Op mijn site staan details. Het meest gave is de verlichte gedempte meter en het kastje waar de spoelen in zitten.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=85&t=986
(Z)weetvoetje
Hmm, handig. Echt zo'n meetinstrument wat je iedere dag gebrukt. 
Dus ik ging op zoek naar de reden dat er zo nu en dan zonder reden ineens een keiharde brom uit mn ontvanger komt. Na een tijdje zoeken blijkt er wat rimpel op de voeding te staan. Dus voeding open, maar alles werkt nog perfect, alleen blijkt een 7815 niet genoeg ingangsspanning te krijgen om de uitgangspaning volledig te halen. Alles gecontroleerd; diodes en 7815 zijn nog prima.
Tja, dan nog maar even de netspanning meten. Nou, die is hier tegenwoordig nog maar iets tussen de 193 en 198V (schommelt flink). Ja, daar ga je dan met je 10% marge in je voeding.
Nou had ik het een tijd geleden al gemeten; toen was het al laag. Rond de 210. Maar dit wordt toch wel lastig.
De buren zullen wel weer een nieuwe wietschuur hebben aangelegd... Het is al eens voorgekomen dat de kabel onder de grond is doorgefikt. Hele isolatie was verkoold. (rook ook heel lekker toen ze het open hadden gegraven)
Ga ik de diodes maar vervangen voor shottkey's. Scheelt weer 0.6V, dan gaat het pas onder de 185V fout 
fred101
Golden Member
Andere trafo ?
Ik heb ondertussen het manual van dat ding en er zit een scoop X,Y,Z uitgang op voor als je sweept (10 tot 1900MHz). Hij geeft een trace voor gain of power gerelateerde meting en een voor ruis gerelateerde dingen. Hij kan blijkbaar ook powermeten en nog wat meer handige dingen. Er zit een controller op om via downconversie mbv een externe LO tot veel hogere frequenties te meten.
fred101
Golden Member
Ik heb een leuk experiment gedaan nav een artikel uit een oude hamradio. We hebben allemaal wel eens gewone diodes ipv varicaps gebruikt. Ik heb nu wat diodes eens op capaciteit gemeten. Leuke resultaten. Wel eens eraan gedacht een lange golf ontvanger met varicap aftemming te maken. Best mogelijk met een schottkey of met een suppressor diode.
Ook heel grappig is het gedrag van een zener. Eerst wordt de capaciteit minder maar daarna loopt hij weer op. Daar zou je misschien een soort regelcircuit mee kunnen maken.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1189&p=4885#p4885
fred101
Golden Member
Dat is een goede, die ben ik inderdaad vergeten.
Zouden er nog meer componenten te bedenken zijn die bruikbaar zouden zijn als varicap. Een neon lampje, een TL-buis 
Zou ook leuk (maar compleet onzinnig) zijn als er iets is waarvan je een variabele spoel zou kunnen maken.
Maar dat lijkt me toch een stuk lastiger. Dus niet een spoel waar je wat mee doet maar iets waarvan je de paracitaire inductie regelbaar kunt maken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101
Golden Member
Zitten die niet in het bejaardenhuis
Geen idee wat dat is maar google is waarschijnlijk weer mijn vriend 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 1 november 2009 19:57:10 schreef fred101:
Zitten die niet in het bejaardenhuis![]()
Nee, dat zijn 'geriaters'
Geen idee wat dat is maar google is waarschijnlijk weer mijn vriend
![]()
Hier de oplossing: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gyrator.
Wel erg complex. Het was in de jaren 70 een hot item. Ik heb me er alleen nooit in verdiept.
Is het niet een leuk idee om voor de artikelen sectie een stukje te maken over het wikkelen van verschillende soorten spoelen. Dus vanaf het uitrekenen van de waarde tot het eindresultaat. En dan heel praktisch ingesteld. Volgens mij bestaat dat nog niet en is dat zeer handig.
Want ik weet nooit of ik het wel goed doe als ik een spoeltje maak.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (11%)]
fred101
Golden Member
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=80&t=1010 Onderaan dit verhaal, het tweede antwoord zeg maar staat wat uitleg over spoelen, de rest is een test van spoeleigenschappen.
@pientertje
Had jij nog alternatieven gevonden voor die diodes uit dat lijstje van jou? Dat lijstje had je in deel 8 gepost, weet je nog?
fred101
Golden Member
Ik heb vanavond nog wat leds onder handen genomen. De kleintjes zijn grappige varicaps. Ze geven licht als je de spanning er op zet. Gebruik je ze in sper dan is het drie keer niks maar in doorlaat richting (dus lange pootje aan de plus kant) gaat het prima. Per kleur zijn ze echter verschillend
De grote rode (70-930) moest wel in sper anders liep hij eerst omlaag (70-55-80)en daarna weer omhoog. De kleine gele heeft het grootste bereik, van 3,5pF tot 1nF bij 16V. De groene van 8-800 en de rode van 25-450
Kortom geen verkeerde keus omdat ze tevens als afstem indicator kunnen dienen 
Ook nog even wat componenten met de curvetracer geprobeerd op de rigol maar daar is hij niet geschikt voor. Wel voor een enkele trace maar niet voor een gestepte. Daar moet je een scoop met lange na-lichttijd voor hebben.
(Z)weetvoetje
@fred: Eén kritiek op je metingen (bij de zener) is dat je boven de doorlaatspanning meet. Dus dan meet je gewoon wanneer ie stroom doorlaat. Dat fopt waarschijnlijk de capaciteitsmeter.
@Fred: Dat is nou net waar FET en ik het een eindje terug over hadden. Neem een varicap, en een kwartgolf transmissielijn, en je kunt capaciteiten (dus ook varicaps) in spoelen omzetten.
Dat is dus wat ik nodig heb om die mixer te maken. Maar met een gyrator zal dat wel niet lekker gaan. Dat zorgt voor te veel ruis.