Vandaag is mijn trouwe Hameg scoop er mee opgehouden.
Totaal geen licht meer op het scherm.
Als de helderheidsregelaar een tijdje op minimum staat en ik draai deze op max, krijg ik heel even beeld (even een streepje)
Tja, waar moet je dat zoeken zonder schema??
Het lijkt wel of er geen hoogspaning is alhoewel, wanneer ik een neonlampje bij de cascade houd gaat deze branden, maar bij de anode aansluiting niet.
Maar misschien is het anodekapje ook wel afgeschermd.

Kan iemand mij een aanwijzing geven of is er een manier om de anodespanning te meten?
Trouwens achterop de beeldbuisvoet meet ik wel spanningen van rond de 1200V maar of dit juist is weet ik niet.

Groet Theo

Op www.hameg.de bij support de duitse manual downloaden.

Knettert of tikt er iets?
Mischien is de 12,5kV , bijv. de cascade defekt.

Edit:
-1250V op pen 1 vd CRT.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (12%)]

Yep, je kan een servicemanual bij hen downloaden, daar staan, als ik het goed heb, meetpunten en waarden bij. Dat helpt je al een stuk vooruit.

- - big bang - -

Ja ik heb het gezien , had niet verwacht dat de fabrikant schema's op hun website zet.
Bedankt voor de melding.

De spanningen 1350 en 1250 zijn aanwezig dus ik neem aan dat het circuitje wat de ,zeg maar lijntrafo aanstuurd, goed is.
Dan ben ik toch bang dat de cascade om zeep is.
Je hoort trouwens ook niet meer het opkomen van de statische lading bij het aanzetten.

Groet Theo

[Bericht gewijzigd door Mxtheo op (51%)]

Ik heb ook een HM605 en ik gebruik deze toestel sinds 1981.
Ik heb al de cascade moeten vervangen, maar dan oscilleerde T606 niet meer wegens overlast door defecte cascade.
Er was dus geen -1350V niet meer.
Daarom denk ik dat er niets verkeerd is met cascade in uw scoop.
Zou hoogspanning (omgeveer 13KV nominaal) te weinig zijn, zou dat weinig invloed op de licht hebben, zeker niet geen licht meer op het scherm veroorzaken.
Dat schijnt meer probleem zijn van te grote spanningsverschil tussen kathode en wehnelt.
Eerst, probeert trim potmeters VR605 en VR606 te ajusteren om licht op het scherm te hebben. (opgepast, deze potmeter zijn onder -1200V)
Misschien Z600 (zener 33V) onderbroken of defect?
Ook meten met een andere scoop als de signalen ZUP (from timebase R232 Unbl-Pulse) en P2-6/1 Ch-P correct zijn of niet.

Ik neem aan dat de hoogspanning toch is om licht op het scherm te krijgen?
Diode Z600 kan ik niet vinden, wel 601 is ook 33V en is aanwezig.
Spanningsvormen kan ik niet meer meten, heb maar één scoop.

Normaal hoor je bij het aanzetten de hoogspanning opkomen net als bij een crt tv, maar dat geknetter is nu verdwenen.

Z600 is in serie met D607 verbonden.

Ik neem aan dat de hoogspanning toch is om licht op het scherm te krijgen?

Ja, maar om ervan zeker te zijn, zou het beter zijn deze spanning met een HS probe te meten.
Hebt U de VR605 en VR606 geprobeert te regelen?
Het zou ook interessant de spanningsverschil tussen kathode en wehnelt te kennen, maar, opgepast, ...onder spanning: -1250V...
Om een scoop te herstellen, is een andere scoop zeer nuttig.

Normaal hoor je bij het aanzetten de hoogspanning opkomen net als bij een crt tv, maar dat geknetter is nu verdwenen.

Zonder HS stroom (geen licht), blijft de beeldbuis geladen.

Z600 is in mijn schema Z601 en idd in serie met D607.
Ik heb de anodekap van de buis afgehaald en als ik daar voorzichtig een neonlampje tegenaan houd licht deze niet op.
Wat opvalt in het donker dat ik heel zwak beeld zie, met de helderheidregelaar op maximaal.
Als ik de potmeters VR 606 en 605 iets verdraai gebeurt er niets.
En de wehnelt is dat pootje 9 en 6?

Groet Theo

Het schijnt dus wel dat er geen hoogspanning bestaat en dat de cascade defect is. (onderbroken)
Kent u niemand die een HS probe heeft?
Het zou beter 100% zeker te zijn want nieuwe cascade is duur.

Als je geen beschikking hebt over een HSprobe maar bvb wel een reeks metalglazed weerstanden hebt liggen van hoge waarde, kan je zelf een spanningsdeler maken door een serieschakeling van een rits weerstanden, zodaning dat je kan afdelen en meten.

tis maar een manier om te bepalen of je die hoogspanning hebt en een rudimentaire waarde kan meten.

- - big bang - -

Ik had nog een nieuwe KTV cascade liggen, maar weet niet hoeveel deze verdubbeld.
Daarom deze via een weerstand van 330K aangesloten op de HS trafo en voorzichtig de scoop weer ingeschakeld.
Ik heb weer licht in de buis :D
Maar weet natuurlijk niet hoe hoog de spanning nu is.
En deze cascade is veel groter dat die erin zat.
Het is in iedergeval duidelijk dat de cascade defect is :(
Idd moet deze ergens onderbroken zijn.

Emilien, wat heb je toen betaald voor deze cascade en waar heb je deze besteld?
Ik kan nl niets op internet vinden waar ik dat ding kan bestellen.
Misschien maar een mailtje naar Hameg?

Groet Theo

Ik had deze cascade in 1984 gekocht bij Air Parts (Brussel) die vertegenwoordiger was van Hameg.
Deze firma is ondertussen verhuisd en is nu bevestigd in Nederland...
http://www.air-parts.com/
Hoeveel had ik betaald, dat herinner ik niet meer.
Later heb ik een HS ferriet trafo voor mijne HM1505 bij Hameg/Frankrijk besteld en het was duur. (omgeveer 70€ verzending kosten inbegrepen)
NB: de HM605 is nog in India gefabriceerd door de firma Scientific onder de benoeming SM605.
http://scientificindia.com/products/products.asp?prod_id=8

[Bericht gewijzigd door Emilien op (17%)]

Aangezien de cascade toch defekt is kun je die uit de Hameg halen.

Er zijn wat posts op dit forum geweest over het repareren van cascasdes o.a van Philips scoops.
Mischien is dat nu ook een optie.

Op 1 november 2009 15:45:49 schreef Emilien:
NB: de HM605 is nog in India gefabriceerd door de firma Scientific onder de benoeming SM605.
http://scientificindia.com/products/products.asp?prod_id=8

Wel, wel, wel, blijkbaar produceren die voor Hameg.
Kijk maar eens op die site bij Arbitrary Function Generators, daar zie je letterlijk het "Hameg" symbool opstaan.

- - big bang - -

Neen, dat klopt niet.
Scientific verkoopt producten van HAMEG, met dezelfde naam. Ze hebben gekocht patent van oudere toestellen die niet meer door HAMEG gefabriceerd zijn. Dan verkopen ze deze toestellen onder een andere naam...
Daarom is het SM605, van Scientific en niet meer HM605 van Hameg.

@rbeckers:

Er zijn wat posts op dit forum geweest over het repareren van cascasdes o.a van Philips scoops.
Mischien is dat nu ook een optie.

Ik denk dat het niet mogelijk is want het ongegoten is met harde epoxy.

[Bericht gewijzigd door Emilien op (26%)]