Ik ben op het moment bezig met het ontwerp voor een mini-pc, en bedacht dat er ook nog er ruimte is om er een speakertje in te zetten. Punt is, dat het daarbij blijft, het wordt dus mono en 1-way, en ik dacht daarbij aan deze luidspreker, of de 8 Ohm variant ervan. Die speaker wil ik dan aansluiten op een versterkertje, echter weet ik dus nog niet welke. Ik wil er wel een beetje volume uit kunnen halen, maar ik denk dat een gain van tussen de 3 en de 5 wel voldoende zal zijn, maar dat weet ik al niet meer zo zeker, want dat gaat een beetje van de versterker afhangen.... nu vraag ik me dus af welke versterker ik het beste kan bouwen: een simpele 1 Watts versterker, of de 10 Watts versterker?
Nog een paar dingen om rekening mee te houden zijn:
-de versterker moet ook het volume kunnen regelen
-de voeding wordt 12V (of 5V van interne computervoeding)
-de versterker moet een beetje compact zijn (zal niet heel moeilijk worden)
-hij moet zo zuinig mogelijk zijn (ik weet dat speakers niet efficient zijn...)
Dus als iemand me een beetje op weg kan helpen, zou ik dat erg waarderen, dus alvast bedankt voor de hulp.
Op 2 november 2009 22:55:42 schreef Drucchi:
nu vraag ik me dus af welke versterker ik het beste kan bouwen: een simpele 1 Watts versterker, of de 10 Watts versterker?
[...]
-hij moet zo zuinig mogelijk zijn (ik weet dat speakers niet efficient zijn...)
En daarmee heb je die vraag beantwoordt.
Voor een klein 'zuinig' versterkertje zou ik denken aan de TDA7052. Maar daar zit geen volumeregelaar in.
Wel zeer compact, en door brug geschikt voor lage voedingsspanningen.
Strikt persoonlijk houd ik wel van een echte volumeknop, maar ik weet zeker dat er ook iets grotere eindtrapjes bestaan met een I2C stuurbare regeling in het IC.
Het gekozen speakertje is niet te zien, de link vereist een sessie. Maar het kan veel schelen in het redement en de hoeveelheid te bereiken herrie als je zorgt dat er niets wordt versterkt wat toch niet goed weergegeven kan worden, dus al het serieuze laag er uit filteren. Wil je toch laag dan is de prioriteit aandacht aan de behuizing van het speakertje te geven.
Op 2 november 2009 23:49:29 schreef Drucchi:
tja, maar komt er dan wel een beetje herrie uit?
1W of 10W, het verschil is maar 10dB, en aangezien elke 3dB in toename (is vermogensverdubbeling) maar net hoorbaar is, kan je nagaan dat het verschil niet reuze groot is.
En is die speaker dan niet een beetje overkill?
Post de direkte produktlink.
link is gewijzigd, sorry voor de rotzooi.
kan je nagaan dat het verschil niet reuze groot is.
ja, dat is ook wel weer waar.
ik denk dat ik dan voor de 1W versterker van CO.net zal gaan, die heeft in ieder geval nog een variabele gain.
[Bericht gewijzigd door Drucchi op (32%)]
Dit is een speaker voor vochtige ruimtes, en zeker overkill bij een miniversterker.
Het is maar net wat voor eisen je stelt, achtergrondgeluid of muzikaal boven het spraakvolume met alles aanwezig?
Het voordeel van 10W tov 1W is de headroom die je daardoor krijgt, maar je moet wel een klankkast hebben om dat tot z'n recht te laten komen.
Op 3 november 2009 00:11:09 schreef Drucchi:
ik denk dat ik dan voor de 1W versterker van CO.net zal gaan, die heeft in ieder geval nog een variabele gain.
Dat is geen reden om daarvoor te kiezen, de simpelste gainregeling is een potmeter op de ingang.
Op 3 november 2009 00:46:09 schreef Drucchi:
Ik wil trouwens het volume dusdanig hebben dat je hem op een metertje of 4 goed kunt horen.
Dat kan, verwacht alleen geen heftige bassen.
nou, het feit is, dat als je de gain verlaagt, de versterker minder gaat verbruiken, en als je een pot op de ingang gooit, dat die dan weer vermogen verstookt. Echter denk ik niet dat dat nu echt heel erg significant zal zijn bij een 1W versterkertje, maar bij de 10W versie maakt het al wat meer uit (zeker als de computer iets van 40W moet gaan gebruiken).
Ik ga maar eens bij mn chipboer langs om te kijken of ik de 1W versterker in elkaar kan flansen (hij was gisteren gesloten:( ).
[Bericht gewijzigd door Drucchi op (15%)]
nou, als je ervoor zorgt dat de gain lager wordt gaat de opamp minder verbruiken, omdat hij minder hoeft te versterken (en actie van het verlagen van de gain, zal je nagenoeg geen vermogen kosten). Echter als je gewoon de invoerspanning gaat delen, raak je daar meer vermogen aan kwijt, omdat de pot gewoon een gedeelte van de input weghaalt, terwijl de opamp gewoon z'n gain moet toepassen.
Dat klopt niet.
Het verbruik van een versterker hangt in de eerste plaats af van wat er uit moet komen, niet van of je nu een hoge gain met een verzwakker aan de ingang toepast of een wat lagere zonder. Daarbij verwaarloos ik de verliezen in sturing en terugkoppeling, die klein zijn en vooral afhangen van de dimensionering.
Bij veel eindtrappen kun je de gain overigens niet te laag kiezen als dat je misschien ivm de ruis zou willen, dan gaan ze oscilleren.
Wel relevant voor het redement zijn de ruststroom (zeker als er vaak weinig uitgestuurt wordt) en de verhouding tussen de belastingsimpedantie, voedingsspanning en het gewenste vermogen.
Als het echt zuinig moet zou ik anno 2009 naar een klein schakelend eindtrapje omzien, er bestaan veel ic's voor. Maar dat is een stuk uitdagender, en ik heb nu al het gevoel dat je veel te ingewikkeld denkt.
Probeer eens voornoemde TDA7052 op 5V, met een gewoon potje en een piets HPF er voor en luister en meet daarna of je tevreden bent met de hoeveelheid herrie vs het energieverbruik. Dan heb je een vertrekpunt.
owkee, ik had inderdaad al het gevoel dat ik het voor mezelf nogal ingewikkeld ging maken. Ga ik straks eens kijken wat ik met een TDA7052 kan.
Bagger, mn chipboer is sinds zaterdag failliet! Ik ben nu in de kringloop, met een setje creative computerboxjes en een mooie 2-weg marquant speaker. De voeding ontbrak (zou 9V moeten zijn), maar de versterker (lees IC, en dat is een ST TEA2025B) kon prima overweg met zowel 5V als 12V (ik prefereer nu 12V vanwege de mooie speaker die ik eraan heb gehangen). Nadeel is nu dat de versterker een beetje tekort komt bij de lage tonen. Ik ga nu even de datasheet afspeuren naar een bass-boost.
Edit: Waar kan ik melden dat Kok onderdelen failliet is?
Is dat zo !?
Ik stond er vandaag ook voor de deur 
Er was nog iemand, misschien zijn wij elkaar tegengekomen ?
Ontopic heb ik gezegd wat ik er over te zeggen heb. Ik vind het een wat vaag project, is het een eenmalig hobbyknutsel of ben je daadwerkelijk iets aan het ontwikkelen ?
een basboost circuitje zal vrij weinig helpen. Een goede behuizing om de speaker en een versterker met voldoende vermogen helpen wel.
Op 3 november 2009 13:55:47 schreef Aart:
Ontopic heb ik gezegd wat ik er over te zeggen heb. Ik vind het een wat vaag project, is het een eenmalig hobbyknutsel of ben je daadwerkelijk iets aan het ontwikkelen ?
nee, het is gewoon een sub-projectje, een deel van mn mini-pc project. Ik ben dan ook beter in computers maken dan in dit soort audiotechniek.
Grappig dat je vandaag ook al voor de kok stond. ik stond daar dus even naar binnen te kijken, en toen fietste ik weer weg, maar nog op de stoep werd ik door iemand aangesproken, die zei dat hij me naar binnen zag kijken, en dat ik dan maar moest weten dat kok failliet was....
nu is er in leiden gewoon niets meer behalve van der klauw, maar die heeft alleen peertjes en fittingen....