remko, het gaat hier om alleen punt 2 b wat je aanvoert: 3 aansluitingen op 2 draden.
de rest doet er in dit topic niet toe. Maar is diat wat krisje bedoeld met aarding?
Ja sorry, maar ik stond even perplex van zoveel onbenul. Wanneer je ergens (nog) niet veel van weet dan ga je je onkunde toch niet op het internet tentoonstellen ?
Op 18 april 2004 09:52:50 schreef krisje8:
Heeft er hier iemand een schema van nep-aarde?
Ik heb geen idee wat hij bedoeld met "nep aarde" in eerste instantie dacht ik dat hij misschien een virtuele aarde bedoelde zoals je deze hebt bij een inverterende opamp-versterker, maar ik geloof dat dat het ook niet is.
Misschien is het een idee dat krisje8 ons verteld wat een "nep aarde" is ?
Tania_M
Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken
@Krisje:
Omdat niemand je wilt helpen zo te zien (heb wel een flauw vermoeden waarom):
Als je met aarde bedoelt een middenaftakking zodat je een positieve en negatieva spanning krijgt, moet je maar eens naar de labvoeding kijken op deze site. Mbv een 78 en 79. Dan is je voeding ook gestabiliseert. Nu niet. 1000µ stabiliseert niet bij een beetje belasting (ter referentie: gebruik altijd 2*4700µ)
Over de astabiele multivibrator: die schakelaar moet daar niet staan, want anders kan je gewoon wat Remko tekende.
@Al de rest:
Flauw hoor: de meest van jullie zullen ook wel aan een symmetrische voeding gedacht hebben, is het dan zo moeilijk om dat effe te zeggen. Ja ik weet dat Krisje zich niet altijd gedraagt, maar momenteel gedraagt hij zich, en wilt geholpen worden. En volgens mij heeft hij die hulp hard nodig.
Tania
@tania: ik geloof dat ik hem toch oprecht probeer te helpen, maar omdat er ook al gezegd is da thet niet om die voeding gaat (door krisje) Probeer ik dmv vragen uit te vinden wat hij wel bedoeld.
EDIT:
post waarin Krisje het had over de symmetrische voeding:
quote:
Op 18 april 2004 12:15:19 schreef Thomas:
Bedoel je soms de Symmetrische spanning uit enkele voeding? By the way, het elektronica deel op je website werkt niet. Het geeft een error dat de pagina niet gevonden kan worden.Nee, die bedoel ik neit.
De voeding die ik bedoel heb ik uit een kinderlaptop gesloopt .
Bedankt voor het melden van de dode links, zal er straks iets aan doen.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
Tania_M
Bachelorette in de Elektronica, Afstudeerrichting Telecommunicatie; bijna Master in de Electronica, Ontwerptechnieken
@Tania_M
Ik wil echt wel helpen, maar met een uitleg als:
Op 18 april 2004 16:54:45 schreef krisje8:
Ik bedoel gewoon een plek waar hij stroom kwijtkan als er teveel is , dus een functie van aarde.
Kan ik helemaal niets mee.
Over de waarde van de elco, er is niet één juiste waarde. Deze hangt van vele factoren af o.a. grote van de uitgangsstroom, toegestane rimpel, toegestane piek stromen door de diodes en trafo. Bovendien is dit niet een vorm van stabilisatie maar van afvlakking.
De reactie van bleuke over de bloempot gaat inderdaad helemaal nergens over, maar zoiets roept krisje8 ook wel over zichzelf af.
Over de multivibrator: er missen in dat geval ook nog twee condensatoren/elco's.
ik denk dat hij gewoon het volgende zoekt:
een vuilnisbak voor al zijn signaaltjes/stromen/spanningen enz.
die is er, hij heet de gnd. en die kun je EVt met de randaard doorverbinden, maar dit hoeft niet
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
Op 19 april 2004 11:14:20 schreef High met henk:
ik denk dat hij gewoon het volgende zoekt:een vuilnisbak voor al zijn signaaltjes/stromen/spanningen enz.
die is er, hij heet de gnd. en die kun je EVt met de randaard doorverbinden, maar dit hoeft niet
RANDAARDE, die functie zoek ik juist alleen die wil ik bouwen, en ik weet dat het mogelijk is.
En van die bistabiele multiviberator: die heb ik uit een boek.
ehh, gewoon een draadje naar de randaarde leggen?
die bloempot dor het trouwens ook goed. een condensator ook, maar het houdt een keer op natuurlijk. Het klikt maybe stom, maar het werkt echt, je moet iets hebben met een caapciteit. Vergelijk het met een vuilnisemmer idd. Daar kan afval in, maar als je teveel hebt/het is te groot, dan past het niet
Randaarde is geen functie. De randaarde in je stopcontact is aangesloten op een pen in de grond. Dit kun je na bouwen, maar wat je daar dan precies mee wilt ontgaat mij.
Over die multivibrator: Je hebt toch wel rekening gehouden met copyrights ?
En wanneer iets in een boek staat betekend natuurlijk nog niet dat het juist is.
The Force
May The Force be with you...
Op 19 april 2004 10:41:09 schreef Tania_M:
Omdat niemand je wilt helpen zo te zien (heb wel een flauw vermoeden waarom):
euhh... kijk nog eens goed op de vorige pagina...
Als je met aarde bedoelt een middenaftakking zodat je een positieve en negatieva spanning krijgt, moet je maar eens naar de labvoeding kijken op deze site. Mbv een 78 en 79. Dan is je voeding ook gestabiliseert. Nu niet. 1000µ stabiliseert niet bij een beetje belasting (ter referentie: gebruik altijd 2*4700µ)
Niemand heeft enig idee wat hij met een nep aarde bedoelt Tania, jij wel?...
@Al de rest:
Flauw hoor: de meest van jullie zullen ook wel aan een symmetrische voeding gedacht hebben, is het dan zo moeilijk om dat effe te zeggen. Ja ik weet dat Krisje zich niet altijd gedraagt, maar momenteel gedraagt hij zich, en wilt geholpen worden. En volgens mij heeft hij die hulp hard nodig.
check mijn post nog eens...
Op 18 april 2004 23:57:05 schreef The Force:
Krisje8. Er zijn 3 mogelijkheden voor aansluitingen op een voeding:
- + pool: hier staat spanning op
- - pool: hier staat minder spanning op dan op de +pool zodat er bij "kortsluiting" een stroom kan lopen van + naar -
- aarde: hier kun je een schakeling op aarden als dat nodig is. (meestal niet omdat er alleen stroom loopt tussen + en -)
Stel: + pool =24V, - pool =12V.
Je hebt nu dus een "zwevende nul" die 12V is, zet je dan tussen de + pool (24V) en de - pool (12V) een lampje ofzo dan krijgt je lampje een voeding van 12V. Sluit je de + echter via het lampje aan op de aarde dan komt er 24V op het lampje te staan.
Eerst goed lezen voordat je conclusies gaat trekken.
Krisje8 bedoelde dus een randaardeaansluiting, ok dat weten we nu en we helpen hem nog steeds... Wat is je punt dan??
@ krisje:
je mag altijd 1 spanning dooverbinden met de randaarde
mits deze spanning ten opzichte van de netspanning galvanisch gescheiden is
Met een trafo, is dat dus het geval.
Tania_M
@ The Force:
Geef toe dat "@alle andere" misschien niet goed verwoord was, en er zijn er inderdaad die hem willen helpen, maar ik ergerde mij aan die bloempot en dergelijke.
Zie dit vaak terugkomen de laatste tijd: als de vraag niet geheel duidelijk gesteld wordt dat er een beetje flauw wordt gedaan. Wat niet echt leuk is voor de starter. Beter is gewoon uitleg vragen, en als 1 persoon dat al gedaan heeft, moet dat niet herhaald worden.
Voor de rest ben ik ook niet echt in een goeie bui vandaag. Overal problemen... Sorry als ik daarstraks misschien inderdaad een beetje te vlug te grof gereageert had.
The Force
May The Force be with you...
[off topic]
Tania, no probs... heb dat ook wel eens...
[/off topic]
Krisje, HmH gaf je 2 post hierboven een goede tip, ben je er wat aan? Waarom wil je eingelijk een randaardeaansluiting?
krisje8:
Ik moet zeggen dat ik het frappant vind hoe je iets eenvoudigs zo moeilijk kunt maken. Je vraagt om een schema van een "nep-aarde", en 30 reacties later blijkt dat je met "nep-aarde" randaarde bedoelt. En je deze wilt bouwen, waar ik me weinig bij kan voorstellen. Tenzij je een aardpen wilt slaan, maar dat lijkt me ook sterk.
Als je weer een vraag hebt probeer deze dan iets duidelijker te stellen, daarmee voorkom je ook dat je flauwe opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgt.
Tania_M:
Zoals ik al zei ben ik met je eens dat dat soort opmerkingen niet netjes zijn, maar dit is niet een geval van de vraag "niet geheel duidelijk stellen" maar van "geheel niet duidelijk stellen". Zie ook bovenstaande.
krisje8
"Keyboard not connected, press F1 to continue." - MS-DOS ... Check www.krisje8.nl !
Ik vond mijn vraga anders heel duidelijk.
Maar zoiets met die condesator bedoel ik, weet alleen niet meer wie het zei.
Ook al houd dit een keer op, het zou langzaam weg kunnen vloeien door middel van en LED ofzo.
P.S.: Mijn vorige voeding met die nep-aarde had aleen: een spel, 2 elcos en een diode. Dus dan denk ik dat die aarde er wel op een simpele manier opgezet is.
Owja, mijn trafos zijn gewoon adapters met zo een rond stekkertje op het einde die bijna overal in past.
[Bericht gewijzigd door krisje8 op ]
Op 19 april 2004 16:03:10 schreef krisje8:
Ik vond mijn vraga anders heel duidelijk.
Niemand begrijpt je ... ligt dat dan aan al die mensen hier op het forum of aan jou manier van vraag stellen ?
Maar zoiets met die condesator bedoel ik, weet alleen niet meer wie het zei.Ook al houd dit een keer op, het zou langzaam weg kunnen vloeien door middel van en LED ofzo.
Je bent echt niet te volgen.
P.S.: Mijn vorige voeding met die nep-aarde had aleen: een spel, 2 elcos en een diode. Dus dan denk ik dat die aarde er wel op een simpele manier opgezet is.
Owja, mijn trafos zijn gewoon adapters met zo een rond stekkertje op het einde die bijna overal in past.
Een "nep-aarde" bestaat niet !
Volgens mij bedoel je een zwevende nul.
krisje8
Op 19 april 2004 16:18:44 schreef Remko Struiksma:
[...]
Niemand begrijpt je ... ligt dat dan aan al die mensen hier op het forum of aan jou manier van vraag stellen ?
[...]
Je bent echt niet te volgen.
[...]
Een "nep-aarde" bestaat niet !
Volgens mij bedoel je een zwevende nul.
Ben ik niet te begrijpen of te volgen? Hoe moet ik het dan zeggen??? In het Chinees ofzo?
duidelijk uiteenzetten wat je bedoelt, je hebt iedereen hier op het verkeerde been gezet, een virtual ground is nl wel iets en zou ik ook gezien hebben als nepaarde.
Dit is het idee van de symmetrische voedingsspanning.
als je niet weet hoe iets heet, moet je het aan de hand van een zo duidelijk mogelijk verhaal duidelijk maken. to the point en dat kan best vervelend zijn. Heb dat ook gehad met mijn topic over de freq counter
Op 20 april 2004 09:28:18 schreef krisje8:
Ben ik niet te begrijpen of te volgen? Hoe moet ik het dan zeggen??? In het Chinees ofzo?
Beide niet.
Maar zoiets met die condesator bedoel ik, weet alleen niet meer wie het zei.Ook al houd dit een keer op, het zou langzaam weg kunnen vloeien door middel van en LED ofzo.
Ook houd wat een keer op ?
Wat zou langzaam weg kunnen vloeien ?
Mijn vorige voeding met die nep-aarde
Je moet iets vragen met bestaande woorden.
Wanneer je woorden begint te verzinnen, hoe kan ik dan weten wat jij bedoeld ?
condensator = hetzelfde idee als een aardelectrode slaan of aan randaarde leggen.
maakt allemaal nix uit, trouwens de capaciteit van de aarde is ook niet zo heel erg groot als men wel zou vermoeden