Er is een subtiel verschil in boektitels. De boeken van Leonard de Vries heten "Het Jongens Radioboek". De latere boeken van de Muidekring heten "Jongens Radio". Het zijn dus verschillende boeken hoewel de insteek gelijk is.

Hoe dan ook het blijven leuke boeken. De twee delen van Leonard de Vries heb ik ooit bij de Slegte gekocht toen daar tweedehands boeken nog betaalbaar waren. Jongens Radio heb ik van mijn vader gehad, natuurlijk kwijt geraakt, maar later alsnog weer gevonden in Rosmalen voor wêneg.

Er is ook nog een versie van uitgeverij L.J. Veen uit Den Haag. Hier op de site van PA3ESY staat alles bij elkaar.

Die download van Fred is wel erg oud (de eerste versie). Mijn versie is van later datum (1972) met wat "modernere" onderdelen (buizen uit de 80 reeks en AMxx torren).

Mijn versie, met dank aan Rob "bakeenei" Hooft voor het plaatje.

http://www.bakeenei.tweakdsl.nl/jongens%20radio.jpg

Dat boek van Leonard de vries is wel echt wat anders. Dat gaat vooral over de theorie, met daarbij ook een hele hoop voorbeelden, en ik geloof ook wel enige praktische bouwbeschrijvingen. (tenminste, deel 2, dat ik heb)
Jongensradio is alleen maar schema's een beschrijving hoe je het moet bouwen. Niet (of amper) hoe het werkt.

Wow, nu weten we wel waar àl die exemplaren gebleven zijn!

Mijn VNA werkt ook! (uiteraard; Fred heeft hem gebouwd). Het is dan ook heel laat geworden (gaap).

(Z): Deel 1 is veel meer praktijk gericht. Beknopte uitleg en dan bouwschema's. O.a. ontvangers, versterkers, morsepierper, etc.
Leuk detail: Aluminium was blijkbaar duur voor de gemiddelde "jongen" dus word er gebouwd op houten chassis.

Achterin staat nog het volgende:

En voor wie na dit boek verder wil is er een vervolg: Het Jongens Radioboek deel II door Leonard de Vries met medewerking van L.Ch.G. van den Berg. Een voortzetting waarbij veel dieper wordt ingegaan op de werking van moderne apparatuur, terwijl ook de werking en inrichting van radar, televisie, geluidsfilm en vele andere radiotechnische toepassingen worden behandeld.

Hout is ook makkelijker te bewerken en vereist minder duur gereedschap......

Niet dat ik hem wil kopen maar er staat een transiscope hier op CO te koop. Het ziet er heel spannend uit, als een oscilloscoop maar dan met een hele batterij bnc aansluitingen, volgens mij iets van 25. Weet iemand wat dat voor ding is.

Ik vermoed dat het een hele vroege soort van logic-analyzer is. Maar predies weet ik het niet.
Dat zou in ieder geval het aantal BNC ingangen verklaren.

Zucht.....mooi he :-)

http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1957&mode=view

Leuk hoor die Ham Radio magazines uit de jaren 60 (dit is oktober 1968)

Link: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=497

Fred,

Enig idee, waarom ik jouw plaatjes niet binnenkrijg? Allen het bekende rode x-je.... Alle andere afbeeldingen geven geen probleem!

Nee, misschien dat de link niet werkt maar ik zie ze zelf wel. Ik heb de link er onder gezet. Het plaatje staat dan onderaan het onderwerp.

Ah, dus dat is nou wat een clarifier doet. Had me er iets interressanters bij voorgesteld...

Over interessanter gesproken. Ik heb net een leuk artikel over noise gelezen.

Met name thermal noise in het hele systeem. Daar zit veel meer achter dan alleen een goed front-end. De eerste versterker bepaald het grootste deel, de eerste en tweede samen bepalen 99,9%.
Transmissielijn:
Een verliesgevende coax is een reële weerstand, hij is warmer dan nul graden kelvin dus hij heeft een hogere noise temperatuur en dus een slechter noise figure (en dus ook noise Factor), ook de signaal-noise ratio verslechterd daardoor. Een goede ontvanger kan daar ook niets aan verbeteren een slechte merkt het niet.
Antenne:
Bij bepaalde frequenties gaat ook de noise temperatuur van de antenne een rol spelen. Niet wat hij produceert maar wat hij opvangt. De aarde is al 100-300 graden en heeft weerstand dus een vertical met aarde als "onderdeel" van zijn antenne ziet meer ruis dan dipool en nog minder ziet een naar de koude hemel gerichte tig-element yagi. Wel belangrijk dat zij-lobben niet bv de zon of aarde meepikken. Kortom: openlijn en veel koper zo hoog mogelijk zijn ook voor ontvangst voordeliger.

Ik heb nog een , vast niet foutloos maar hopelijk voor de leek informatief stukje geschreven over ruis

weet er iemand een goed schema voor een 3m superhet fm ontvanger? Ik heb wel deze gevonden: http://philsvalveradiosite.co.uk/philsvalveradiosite/pulsecountingfmre…

Daar ziten een 40673 en een bf244 in. Die bestaan helaas niet meer. Waar kan ik die mee vervangen? Een bf981?

@pientertje

Kijk je wel uit, straks ben je echt hooked ;)

@Fred
Die geassembleerde versie van de VNA komt waarschijnlijk volgend jaar pas op de markt. Eind december komt er een eerste versie uit die eerst als beta-versie aan educatieve instellingen wordt geleverd, daarna wordt die pas beschikbaar voor de markt. De prijs wordt inc. BTW 440 euro.

@woeli wat bedoel je? Verslaafd aan HF ;)

helaas bij de grote c. Kan daar moeilijk voor 70 cent gaan bestellen.

@woeli wat bedoel je? Verslaafd aan HF

Dat je straks net zo'n shack hebt als René en Fred.

Dat duurt jaren maar is een reëel gevaar! ;)

ipv een BF244 werkt een BF245 mogelijk ook.

Ja, en als iemand mij daar op tijd voor gewaarschuwd had was het toch wel gebeurd :-)

Ga vandaag eens wat experimenteren met powermeten. tidak had nog een grappig idee mbv een lampje en ldr. Ik wil ook kijken of ik een gloeidraad zonder omhulsel kan gebruiken om een ntc te verwarmen.
Er moeten toch nog andere manieren dan met diodes of bolometers zijn. Zat ook aan een cassette recorderkop te denken om het magneetveld te meten bij een 50 ohm weerstand

Een weerstand in een caloriemeter?

Google even op thermo-cross (met streepje of spatie??)

krijg net het goede bericht dat iemand iets bij conrad wil bestellen(een muis of zo). Ik bestel dat voor die persoon omdat ik ideal heb. Moet ik naast doe bf244 nog andere dingen meenemen van conrad? Heeft conrad de 40673? Ik kan hem niet vinden (maar dat zegt bij conrad niets).

Op 8 november 2009 12:29:18 schreef Tidak Ada:
Google even op thermo-cross (met streepje of spatie??)

Met punt; dan krijg je resultaten voor beide: http://www.google.nl/search?q=thermo.cross

Maar dat is denk ik een steenkolen-Engelse vertaling van thermokruis. Het levert tenminste niet veel op in ons straatje. :)

Ik kan niet echt vinden wat dat is. Kreeg nog wel een idee. Een 1000Hz oscillator welke door een ntc gaat. De ntc moet dan door "iets" verwarmt worden. Als dan de ntc verandert gebeurd dat ook met dee amplitude van de oscillator welke ik dan kan meten met de hp swr meter :-) Alleen dat "iets" is lastig. Wat verwarmt er nog meetbaar bij bv -30dBm. Voor 0dBm zal dat misschien nog wel lukken. Iets met een magneetveld of electrisch veld moet toch ook kunnen maar daar heb ik nog niets over gevonden. (ja een dipper of veldsterkte meter)
Ik ga dadelijk eens wat proberen.