ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Hugo Welther

Moderator

Op 4 november 2009 22:09:54 schreef Tidak Ada:
[...] @ Hugo:
Ik heb het schema (User manual), maar zonder type gegevens van de halfgeleiders en zonder afregelgegevens

Het gaat om de 8000A - 1001

Ik heb het kompleet met onderdelen info en componenten opstelling.
Ook de callibratievoorschriften staan er in.
Manual is van 1976 en de aanvulling van mei 1979

Heb je een mailbox waar iets meer dan 10Mb in past?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Op 4 november 2009 21:17:48 schreef big bang:
Viel nog redelijk mee, die dingen werden foorheet. Er hangt dan direct zo'n "heet" geurtje rond de print, mensen die al wat opgestookt hebben weten direct wat ik bedoel.

Uhu, een TL072 vind verkeerdom in het voetje gedrukt worden met +-15V er op niet fijn merk ik ...

Tidak Ada

Golden Member

Hugo, er komt een mail naar je toe, met attachment.

@ Sine: Je vinger op den duur ook niet, denk ik :P

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 4 november 2009 23:52:13 (43%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 4 november 2009 22:09:54 schreef Tidak Ada:
OT:
Zou het niet SeO zijn??
[/OT]

SeO2, het is een verbranding.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 november 2009 12:28:50 schreef Henry S.:
[...] SeO2, het is een verbranding.

Seleen is toch tweewaardig??. Vandaar mijn SeO.

edit:/
Aha, ik zie het al, het is twee en vierwaardig, dus toch SeO2

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 7 november 2009 14:29:11 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Ik ben niet verder gekomen dan een stel EF95 buisjes op de verkeerde voedingen te zetten. De gloei op -60V en de anode op +500VDC. Twee hebben het overleefd, twee waren er stuk.

Ook stom, ik demonstreer FET mijn VNA toen hij die van hem kwam ophalen. Ik sloot als demo mijn dummyload aan die eigenlijk alleen werkte met een varco er over heen. Het resultaat van de S11 meting sloeg nergens op. Dus voor de zekerheid een bnc dummy erop. Ook minimale return loss. PC hergestart, software instellingen, vna aan uit. Blijkt de 50 ohm dummy niet te werken omdat ik de massa was vergeten door te solderen. De massa was capacitief gekoppelt. (ik gebruik hem al twee jaar zo) Maar nog stommer was dat ik ipv de bnc dummy mijn "pen" gebruikt had. Er was dus niets mis, kwamen we een kwartier later achter.

Eric, als je je meter weer werkend zou hebben maar moet afregelen. Ik heb een DC calibrator.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 november 2009 22:04:58 schreef fred101: Eric, als je je meter weer werkend zou hebben maar moet afregelen. Ik heb een DC calibrator.

Ik ben bang, dat ik de IC's niet meer kan krijgen.
Metname de A/D-chipset van Siliconix. Ik kan er niets zinnigs meer van vinden, zelfs de Datasheet. Ze zijn ook nog eens verschilend voor beide meters.
De 301AH is geen probleem, maar dan de OpAmp. In de een zit een hbride FET-Opamp van National Semiconductor, een LH 0042. Laat ik die nou in m'n bakje hebben, maar, in DIL en de print vraagt een TO-72 :( Bovendien zijn de componenten rond de OpAmp uitgezocht en werden door FLUKE als setje met de Op Amp verkocht :( :( De andere meter heeft een OpAmp van Analog Devices, die ook in een setje staat aangegeven :(:(:(

Ik ben bang dat het een afgelopen zaak is. Misschien toch maar eens naar een HP'tje kijken. Wat meer digits zou wel leuk zijn.
Heb wel wat op MP gezien, maar vertrouw het niet helemaal. Misschien stuit ik tegen hetzelfde probleem aan.
Ik had overigens je spanningscalibrator al in gedachten, als je het niet erg vind ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Zeker vanwege die mooie Nixies in die calibrator ;-)

Ik heb in driebergen een HP tje gekocht bij Piet quakelsteijn (of zo iets) Die staat blijkbaar op veel beurzen en verkoopt wel betrouwbaar spul. Was 4 tientjes voor een hele nette HP3435A
Ik gebruik meestal deze HP3490A

In mijn HP3526A zat ook een dubbelfet (twee fets in 1 huisje) en speciale opamp. Nu zit er een 741 en 2 maal een J310's in. De voltmeter klopt nu nog maar tot 1 cijfer achter de komma maar dat geeft niet. Ik heb genoeg andere voor meer preciesie. (ik heb iets van 25 multi/volt/rms meters)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 november 2009 00:30:31 schreef fred101:
Zeker vanwege die mooie Nixies in die calibrator ;-)

Nee, vanwege de nauwkeurigheid. Ik was bovendien vergeten, dat er nixies in zitten.
Heb jij soms ook een frekwentiestandaard met time marker? Da's leuk om een tijdbasis van een scoop goed af te regelen. Heb ik ooit zo op m'n werk met mijn 140A gedaan (nog steed jalours? ;) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Dat is waar jij had zo'n mooie 140. Ruilen tegen een 10MHz dubbelstraals philips ;-) Ja, Toevallig heb ik ook een frequentiestandaard maar of er een timing marker op zit weet ik niet ik heb hem niet zelf gebouwd maar van een andere amateur overgenomen. Is wel vrij uitgebreid met diverse standen en er zit zelfs een oventje in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik heet geen Henkie :P

Ik heb al een 4 kanaals Philips, dus Philips genoeg !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hier nog een klassieker: De - van een schakeling op de + aansluiten en de + op de -... Resultaat: IC boem, LCD stuk :'(

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Een mooie veldstroom regelaar voor een alternator gemaakt en allemaal van slooponderdelen. Getest met een lampje van 12v en 25 watt en werkte geweldig.
Bij het afregelen naar 14 volt stuitert de spanning in 1 keer naar 19 volt. Direct motor uit en terug naar de werktafel. De tip147 was volledig doorgeslagen, ik was de diode over de tip147 was vergeten |:(

Verder is alles nog heel, dus van de week even een diode en tip147 bestellen :P

Umax is 5V.
laten wij nou eens tegen onze lieve labvoeding stoten, zodat deze er 26V op zet.
mag jij raden wat er gebeurt is, het was nog een redelijk groot IC ook.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Lucky Luke

Golden Member

Laat mijn labvoeding nu de eigenschap hebben soms naar max. output te gaan als ik aan de potmeter draai... (dat is vrij vervelend als je er een motortje mee voed waar iets op zit, en dat geheel probeert vast te houden zonder dat het iets je vingers raakt. En dodelijk voor gevoeliger dingen). En please, zeg niet "potmeter vervangen". Dat is een 10slagen van evenveel euro's... Zal de as wel verkeerd hebben afgezaagd... (je moet dus de as vastklemmen, en de pot van de as afzagen, ipv de pot vastklemmen en een stukje van de as zagen. Ik deed het volgens mij andersom, en dus fout. Weet ik nu dus ook weer...). Net even knop eraf geschroeft, as is niet afgezaagd. Dan is het de stroompot die ik zo mishandeld heb, maar dat is 'n goedkope gelukkig)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 9 november 2009 18:26:58 (11%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 9 november 2009 18:24:34 schreef Lucky luke:
Dat is een 10slagen van evenveel euro's...

Als hetgeen wat je hierdoor sloopt duurder is, dan is het verkeerde zuinigheid...

Maar goed, ik ben dan ook niet in alle gevallen een voorstander van een labvoeding. Een simpele 78xx voeding met vaste uitgangsspanning is (in sommige omstandigheden) een stuk veiliger.

Sine

Moderator

of je hebt een verkeerde 10 slagen pot, er zijn er die de loper van de baan tillen als je aan de knop draait.

Henry S.

Moderator

Op 7 november 2009 22:04:58 schreef fred101:
Ik ben niet verder gekomen dan een stel EF95 buisjes op de verkeerde voedingen te zetten. De gloei op -60V en de anode op +500VDC. Twee hebben het overleefd, twee waren er stuk.

Geeft dat ook licht? >:)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Ik heb ooit in een VTTC een bejaard paartje 803's een beetje ver gepushed.

Dat ging lang goed totdat er op een gegeven moment zonder waarschuwing een buis begon te spetteren als een flikkerster.

Dat was een korte spectaculaire vertoning.

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 november 2009 18:44:46 schreef Sine:
of je hebt een verkeerde 10 slagen pot, er zijn er die de loper van de baan tillen als je aan de knop draait.

Of wat dacht je van een potmeter waarvan de aansluitingen anders dan gebruikelijk zijn; middelste contact is du NIET de loper. Kan best rokerig worden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 november 2009 18:24:34 schreef Lucky luke:
En please, zeg niet "potmeter vervangen". Dat is een 10slagen van evenveel euro's...

Radio twenthe al ontdekt? Nee? Tsssk.

Sine

Moderator

Dit topic is trouwens wel weer erg vol ...

We gaan in Nog meer ontwerptips en domme fouten verder ..

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 9 november 2009 18:59:35 (58%)

Dit topic is gesloten