Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Sine, een voorstel: Dit soort topics in maandelijkse porties delen. Dan kun je gemakklijker iets terugvinden. Datum helpt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Waarom? En dan straks TIG van deze topics?? De search sorteert desgewenst ook op datum.

edit @hieronder: ik zie het alweer, ik had beter niet op je opmerking kunnen reageren.
Ik zal er dan ook geen nieuwe post aan vuil maken, maar vind het een rare vergelijking. Als ik daar in mee ga dan staan op jouw schijf dus meerdere files met, bijvoorbeeld, adreslijsten? Toevoegingen staan namelijk per maand in een nieuwe file?
Mijns inziens geven de subforums reeds een grove verdeling, de topics daarin geven de verdere onderverdeling (in jou redenatie zou dat geheel dan analoog zijn aan een directory-structuur). Specifieke dingen die jij op datum denkt te kunnen terugvinden zijn dan toch juist prima te vinden via de search? Ik snap sowieso niet hoe je in ontwerptips en domme fouten iets aan een verdere onderverdeling op datum hebt...
Maar laat het hier maar bij, misschien ligt het aan mij en nemen de mods je tip ter harte, mij ook best.

Ik trap af: maak geen backplane met dezelfde connectors voor je voedingsslot en voor je CPU slot. Na een paar patches aan het prototype van de voeding stak ik hem 'blind' terug op het backplane. In het CPU-slot welteverstaan... :(
Een kleine 20A bij 5V liet de connector smelten. Collega's waren blij dat er weer eens rook te zien was.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 10 november 2009 11:21:49 (51%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

@ Jochem
Jij hebt zeker ook één kast in huis en je bewaart je data ook op één harde schijf, het zij in de map "Mjn documenten" òf, liever nog, onder de root van C:\ ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Aaaah ik wordt gek! Heb net een half smd printje af, end an ontdek ik dat hij in spiegelbeeld is. Dat grapje heeft me mn avond gekost. Kan morgen weer helemaal opnieuw beginnen. Etsen en dan wéér solderen.

Gulukkig heb ik de onderdelen nog, dus ik hoef ze er niet af te slopen. Wel zonde van 14 ledjes en wat weerstandjes. Das toch weer 2,50 weg + 100ml etsmiddel + stukje printplaat.

Die grap heb ik dus ook een keer gehad. Eerste wat ik plaats op me board layout is het woord "bottom" en "top" voor de boven en onder laag.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 november 2009 22:39:41 (64%)

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Henry S.

Moderator

Op 9 november 2009 21:14:07 schreef Tidak Ada:
Sine, een voorstel: Dit soort topics in maandelijkse porties delen. Dan kun je gemakklijker iets terugvinden. Datum helpt

In de zoekfunctie ook, je voorstel levert teveel topics op.

@Squant: Even http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys lezen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Beetje dom:

In al die jaren heb ik nooit gesnapt waarom de parameter om de padsize aan te passen in Eagle "RESTRING" heet.

Kom er net achter dat het "RestRing" is, en niet het nietszeggende "ReString".

Nee, als het licht dan eenmaal aangaat dan is het ook verblindend hoor... :-)

Ik geef m'n Commodore 64 Basic de schuld met z'n A$, B$...

klein is fijn

Moderator

Op 10 november 2009 21:17:23 schreef pientertje:
Aaaah ik wordt gek! Heb net een half smd printje af, end an ontdek ik dat hij in spiegelbeeld is. Dat grapje heeft me mn avond gekost. Kan morgen weer helemaal opnieuw beginnen. Etsen en dan wéér solderen.

Dan meteen maar de ontwerptip er achteraan: ALTIJD tekst op je print zetten om zulk soort grappen te voorkomen. Al is het maar een datum.

Sine

Moderator

En dat is nog steeds niet 'ID ten T' proof ... http://www.gigawatts.nl/co_images/icons/hypocrite.gif

http://www.gigawatts.nl/co/projects/oscillographics.JPG

bij through hole kan je dan in noodgevallen je print nog omdraaien, maar dat gaat bij smd zo lastig. Heb hem gisteren opnieuw gemaakt en hij werkt wel aardig. Alleen het deel rond een step up werkt niet(geeft kortsluiting).

Nog een klassieker die waarschijnlijk wel vaker is voorgekomen:

Weze meten met een scope en een multimeter. De multimeter geeft heel handig 0 aan als het een open loop is. Rode meetpen aan de +, zwarte meetpen aan de -. Geen spanning? 3x het hele schema nagelopen, tot ik me af vroeg waarom er een rode x1 en een x10 schuifknop op de zwarte meetpen zit. Bleek ik dat ik met de + meetpen van de multimeter met de probe van de scope aan het meten was |:(

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Een 433MHz rf ontvanger op 1 van de programmeer pinnen aansluiten van een pic micro. Dat programmeert echt ontzettend moeilijk :(

LED there be light

zo ken ik er ook nog een. is al en tijdje geleden, twee/drie weken. nooit de tijd genomen om te posten.
ik gebruik namelijk best vaan van die ICSP-like connectoren, omdat ze zo handig zijn. had ik laatst een bordje met RS232, EN eer aansluiting voor ICSP-pennen gemaakt.

het was alleen geen programmer, op de uitgangspennen stond:
1: 0V
2: singaal 12V-30V analoog
3: idem, dan tot 50V!
4: idem van 2
5: externe voeding, 30V 4A
de RS232 was gelukkig wel bedoeld voor de PC dus die is onbeschadigd.
en dus, sluit je dat gezllig aan als een programmer.....

vond picie niet leuk, wat 16F877 type. zoek nog een nieuwe.>:(

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
GJ_

Moderator

Ik had een van de eerste LCD horloges. Helaas werkte de achtergrondverlichting om de batterij te sparen alleen als er licht op de zonnecel viel. http://www.greensmilies.com/smile/smiley_emoticons_irre.gif

Das al even nuttig als een nachtlampje op zonne-energie. Je hebt alleen een netsnoer van 20.000km nodig..... ;-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Helaas werkte de achtergrondverlichting om de batterij te sparen alleen als er licht op de zonnecel viel.

Het bespaart idd een hoop energie. Ik heb zelf die fout ook een keer gemaakt, en ik het maar niet begrijpen totdat bleek dat ik net een verkeerd sommetje met de meting had gedaan :).

LED there be light
Henry S.

Moderator

Op 12 november 2009 20:17:08 schreef Sine:
En dat is nog steeds niet 'ID ten T' proof ... [afbeelding]

[afbeelding]

Een Elektuurprint nogwel ;) Staat daar geen nummer op?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Herinneren jullie je de zweefmagneet nog?

Die wilde ik 's wat gaan verbeteren. D factor ook instelbaar maken, en een andere spoel.

Mooi ferrietkerntje uit een oude PC voeding gesloopt, zat heel dik draad op, 4A doorgejaagd met m'n voeding, ding wordt niet warm. Maar is ook amper magnetisch... Herwikkeld met heel dun draad, ding wordt bij 150mA al erg warm en is nog steeds net zo magnetisch (niet magnetisch genoeg dus)

Goed. Andere spoel laat ik nog meer even zitten, de domme fout was geen zin hebben om dikker draad te gaan kopen, hiermee gaat het ook wel. niet dus. Een midagje voor niks zitten wikkelen (afgelopen donderdag). En ik heb netjes gewikkeld...

Dan verder een paar jumpertjes toegevoegd op het printje (gewoon een 4x2 header waarop jumpertjes geplaatst kunnen worden). Op die manier heb ik een getal tussen 0 en 15. Door dat met 2 te vermenigvuldigen en er 10 bij op te tellen is de D factor instelbaar tussen de 10 en de 40 in stapjes van 2. (als ik hoger moet tel ik er wel meer bij op of maak ik er stapjes van 4 van oid).

Software ook aangepast daarop. Testen... werkt niet.
Nu had ik nog meer dingen tegelijkertijd aangepast (hoe de ADC meet: was eerst 8 metingen doen, dan gemiddelde maken en dat gebruiken, is nu: meting doen, bij vorige 7 metingen tellen, gemiddelde doen. Dat zou sneller moeten gaan, maar nog steeds een goed gemiddelde geven.). Dus ik 1 voor 1 die wijzigenen eruit halen en origineel herstellen (uiteraard in een nieuwe file, zodat ik niet al mijn werk weer weggooi). Ding blijft niet werken (korte druk op het knopje "hoger zweven" en de magneet knalt tegen de spoel).

Grr... dan maar testen met originele software. En die werkt ook niet...
Hardware nagelopen: sensor geeft keurig signaal af, wat ook aankomt op de AVR. AVR geeft keurig een PWM signaal af, beinvloebaar met de knopjes. Code runt dus ook. Toch alle verbindingen gechecked: wat vast moet zit vast, wat los moet zit los. Zelfs de jumpertjes die in de oude softwareversie niks zouden moeten doen zijn losgehaald.

In die tussentijd crasht ook mijn PC nog 's omdat de stroom een halve seconde uitvalt (weet nog steeds niet waarom, heb wel vermoeden). En bascom zegt opeens dat dezelfde code die eerst nog 74% geheugen van de attiny26 innam, nu 4%inneemt... Kan niet goed zijn, en na opnieuw saven en compilen is het weer 74% (75% na uitzetten optimalisatie).

Never touch a running system? If aint broke don't fix?

En ik begrijp er geen hout van waarom het niet werkt. Tenzij bascom half dronken code aflevert, maar ik krijg geen foutmeldingen of niks (alleen die rare 4% melding, wat dus 74% moet zijn). Zit nu al 3 dagen eraan te werken... (do, vr, za). En het werkt nog steeds niet...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 november 2009 12:12:27 schreef Lucky luke:
Herinneren jullie je de
Mooi ferrietkerntje uit een oude PC voeding gesloopt, zat heel dik draad op, 4A doorgejaagd met m'n voeding, ding wordt niet warm. Maar is ook amper magnetisch... Herwikkeld met heel dun draad, ding wordt bij 150mA al erg warm en is nog steeds net zo magnetisch (niet magnetisch genoeg dus)

Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij gaat zo'n ferrietkern gaat niet werken -- het maximale veld wat ze halen voor ze verzadigen is ~0.5T. Standaard trafoblik komt tot 1.5T.

Lucky Luke

Golden Member

Hmm, Ok. In het originele elektuurontwerp gebruikten ze 'n ferietstaaf uit 'n radio die ze volwikkelden, ik gebruikte een deurbelspoel met het bewegende staafje erin vast gelijmd. Maar dat staafje is nogal smal (kleine doorsnede). En die ferietstaaf is flink dikker. Om de magneet wat stabieler te laten zweven wilde ik ook 's een wat dikkere kern uitproberen (die natuurlijk niet in de huidige spoel past...)

Maar dat verklaart alsnog niet dat het niet meer werkt, want ik gebruik nog steeds diezelfde deurbelspoel. Enige is dat ik de kern wat verschoven en opnieuw vastgelijmd heb, maar dat zou weinig/niks uit mogen maken.

EDIT:
't kan niet, want dezelfde software werkte eerst wél, maar het is toch een softwarefout. Ik krijg geen adc meetwaarde... Nieuwe AVR helpt niet, andere kanaal ook niet. Spaning op het pinnetje veranderd wel, adc waarde veranderd niet...

edit:
Eindelijk... verander reference=off in reference = AVCC et voila: de adc komt tot leven. Toch vreemd, reference=off werkte namelijk eerst wel... Al zou het kunnen dat ik de compiler heb geupgrade in de tussentijd (van ?.8.5 oid naar iets dat eindigt op 9.1 oid). 3 dagen naar de maan/filistijnen/haaien.... (respectievelijk). Nooit geweten dat er filistijnen op de maan zaten trouwens. Haaien ook niet. Anyway. Ik kan het nu wel verder werkend krijgen. alleen is mijn tijd (voor dit weekend) nu op... Wachten tot ik weer tijd heb...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 22 november 2009 22:49:48 (24%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb niet zo gek veel verstand van die dingen hoor, maar volgens mij is zo'n ringkern juist als spoel of transformator goed omdat het fluxpad helemaal gesloten is, maar dat betekend dus ook dat ze als elektromagneet totaal ongeschikt zijn. Ik heb ook nog nooit een elektromagneet gezien met een ringkern, alleen met een niet-gesloten kern, dus een staaf, eventueel nog met materiaal om de spoel waarbij het fluxpad maar aan 1 kant wordt gesloten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Correct, grote voordeel van een ringkern is dat magnetische veld volledig binnen de windingen blijft. Daarom zie je alleen maar spoelen rondom een ringferrietkern op moederborden e.d. , geen invloed op rondom liggende componenten.

idd. Neem een flinke staaf metaal, een as van 20 of 30mm Φ met een redelijk aantal wikkelingen op die dik genoeg zijn om er wat stroom door te sturen. De kern zal dan ook niet snel verzadigen.

Het gaat alleszins beter werken dan een ringkern.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 22 november 2009 12:43:18 schreef Lucky luke:
verander reference=off in reference = AVCC et voila: de adc komt tot leven. Toch vreemd, reference=off werkte namelijk eerst wel...

ADC-reference = off?! Wat is me dat voor waanzin?
Waarschijnlijk heb je de ADC-ref op AREF (PA3) gezet, waarop toevallig nog wat spanning aanwezig was bij de eerste test, maar nadien niet meer.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten