Op 23 november 2009 03:04:05 schreef SparkyGSX:
ringkern
Idd, een ringkern is niet geschikt als elektromagneet. het is dan ook ferietstaafje (ik had er eigenlijk een fototje bij moeten zetten...)
Op 23 november 2009 21:59:35 schreef pros:
[...]
ADC-reference = off?! Wat is me dat voor waanzin?
Waarschijnlijk heb je de ADC-ref op AREF (PA3) gezet, waarop toevallig nog wat spanning aanwezig was bij de eerste test, maar nadien niet meer.
Ik weet niet wat voor een waanzin het is, maar zo staat het in de code van elektor en in ieder bascom voorbeeld dat ik tegen kom (behalve de voorbeelden die gebruikmaken van de 2,nogwat V referentie, of een externe referentie). Maar ook in de voorbeelden die bij bascom zelf zitten...
Ik denk dat het misschien toch handiger is gewoon domweg met de hand de benodigde registers in te stellen. 1xtje de datasheet induiken en je weet zeker dat het werkt. Leer voor de volgende keer. (PWM had ik al op die manier gedaan omdat bascom dat niet ondersteunt voor de attiny26)
Big Bang, ik geloof dat ik nog wel ergens een as uit een printer of scanner heb liggen... Meerdere zelfs. Misschien eens proberen als dat feriet idd niet wil. Moet ik wel 'n stuk afzagen... Of een megamagneet maken natuurlijk 
(Maar eerst wikkeldraad kopen...)
Voedingen... wij hebben op school van die mooie delta's, symetrische voedingen. 2 draaiknopjes, 2 metertjes. Wat kan er nou fout gaan? Ene knopje is stroom, ander is spanning, metertjes zijn omschakelbaar. Waarom je 2 stroommeters of 2 spanningsmeters wilt hebben ontging me even...
Fout gezien dus. Ene metertje is voor de pos spanning, ander is voor neg. spanning. En die draaiknopjes is 1tje voor de totaalspanning, en 1tje om de (a)symetrie mee in te stellen.
En wat doet ikke? Ikke doet aflezen verkeerde metertje, en ikke doet draaien verkeerde knopje. Ik zette zodoende 18V op een 555 schakeling (1ejaarsprojectje) dat 12V moest hebben. 18V is precies de max wat de 555 mag hebben. Er zaten 2 555's in, 1tje werd heet. -> voeding zal wel verkeerdom zitten -> omgedraaid -> toen werd de 2e ook heet...
Dat is wel ff zoeken als je het niet in de voedingsspannings zoekt... Want het metertje dat ik aflas gaf keurig 12V aan. Maar dat was dus de andere uitgang van de voeding... Stomme fout.
Ander dingetje met diezelfde 555 schakeling. Iemand anders had 'm opgebouwd en had pin 1 van het IC aan de verkeerde kant "bedacht", dus de hele schakeling gespiegelt. Nouja, geen probleem, dan vouw je toch de pootjes om...
(ja, dat werkt. Tot ze breken)