Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

critiacrof bedoeld Liquid Cristal Display display.

Maar goed over mierenneukn gesproken.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op vrijdag 4 december 2009 21:06:13 (22%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Sine

Moderator

Uiteraard, maar dan kan hij dat nog normaal zeggen.

Critiacrof ? Houden we het een beetje leuk ?

Dankjewel.

Ik heb weer een poster voorzien van ledjes en een pic voor de licht effecten.
De poster:
http://i50.tinypic.com/vpdw9i.jpg

De print:
http://i47.tinypic.com/260u68k.jpg

Het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=pJ4paI9ujX0

Meer:
http://www.schematheek.net/index.php?p=forum/topic&t=257&n=1

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

@critiacrof,
oké, toch maar even en reactie ook al krijg ik hier waarschijnlijk een vette waarschuwing voor.

Ik moest toch ergens mee binnen. ben jij meteen met het moeilijkste van het moeilijkste begonnen en wist je meteen alles?
vind ik knap. En LCD staat voor Liquid Crystal Display.

Edit sine heeft al gereageerd dus laat maar

* Tinus016 wil toch nog aan Pros nog even zijn excuus aan bieden na vreemde reactie. klik

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Hey Tinus, mooie start! Ik ben benieuwd naar je volgende projecten.

Op 4 december 2009 21:09:04 schreef tinus016:
* tinus016 wil toch nog aan Pros nog even zijn excuus aan bieden na vreemde reactie. klik

Waarom zou je dat doen? Je hebt helemaal niets fouts gedaan. Je hebt verdorie het volle recht om je eigen werk te beschermen via een copyright-verklaring.
Ik wou je enkel wijzen op het feit dat het ook anders kan...

@Allen: En wat dat LCD-gedoe betreft: de meerderheid beseft wel dat de uitdrukking "LCD-display" meestal een "LCD-module" betreft, behalve dan de zeldzame momenten dat iemand met een naakt LCD aan de slag is. Niets om je druk over te maken.

@reddevil: je moet je afstammelingen opvoeden ipv. ze nog gekker te maken... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

OT:wanneer mensen het over LC-displays gaan hebben heb ik op een of andere manier direct een associatie met LC-netwerken of anderszins met spoel-condensator iets. Heeft er niks mee te maken maargoed./

@reddevil: hoe heb je het programma gedaan? Is dat 1 static-loop of heb je er veel kleine lusjes/countertjes in gestopt?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

Op 3 december 2009 05:42:05 schreef Bert_mc:

Over de computerkant van de affaire gaan we het niet hebben, interessanter voor deze doelgroep echter is waarschijnlijk het volgende:

YES ! YES YES !!!!!! UberGeek !!!!

* 60Ah Auto-accu die netjes op 13.8V gehouden wordt indien netspanning aanwezig is (LM317 lader) en dient als noodvoeding

FOEI ! daar had ik nu een PB137 in verwacht ...

En iedereen zal nu wel in een deuk vallen, maar ik gebruik de Intel 8052 Basic interpreter,

Laat ze maar lachen. ze weten van nieks beter ....
Als je echt betrouwbaar spul wilt hebben kan je niet tegen een interpreter op. je kan die stoppen , alle variabelen hun inhoud bekijken in interactive mode ( gewoon wat print commandos intikken )
je kan zelf effe op een ongebruikte locatie een debug routietje bijmaken , dat uitvoeren door middel van een run <regelnummer>. en als je klaar bent ga je gewoon verder met een CONT opdracht.

nu proberen ze dat i al die complexe ontwikkelomgevingen van honderden megabytes in te proppen.

Good old 8052-ah-Basic van John Katausky kon dat allemaal al in 8 k rom ... inclusief floating point. ( stur voor de lol eens ctrl-w ctrl-c naar de processor. der zit een easter-egg in ... ) ( Katausky is een van de 'vaders' van de 8051 en hij heeft ook de basic interpeter gemaakt die er op draait. Ik heb de volledige gedocumenteerde sourcecode ervan... heeeeeeeel interessante lectuur als je eens wilt zien wat voor bokkesprongen ze daar in maken.

Leuk weetje : de vluchtcomputers van de SpaceShuttle lopen ook op een interpreter. De programmeertaal daar (HAL/S : High-level Assembly Language for Spaceflight gemaakt door het bedrijf Intermetrix) gebruikt ook lijnnumers en kan net zoals in ene basic interpreter stoppen en dan doodleuk continue doen, of via een run<address> een subroutine starten.

De reden erachter ? Als alles daarboven echt in de prak draait en het coregeheugen corrupt raakt , de tapelezer of backups niet werken en het systeem volledig uitligt zijn ze toegewezen op 'the last line' ... een stel VHF radio's en het toetsenbord van de computer. men dicteert gewoon wat ze moeten intypen. Der worden regelmatig oefeningen gedaan. het kost meer dan 10 uur werk om dat te doen maar men kan het volledige landingsprogramma voor de shuttle zo 'restoren', verifieren en starten. Zolang de radio werkt kunnen ze de boel naar beneden 'praten'. zelfs als blokken gehuegen corrupt of defect zijn kan men dat omzeilen door gewoon de code aan te passen (de lijnnummers zijn gebonden aan vaste banken in het geheugen. lijn 1 tot 100 zit in bank 1 , lijn 100 tot 200 zit in bank 2 enzovoort. als de code per lijn te lang wordt moeten ze lijnnummers overslaan, maar er wordt naar geprogrammeerd.) alleen kwestie van die lijnnummers niet te gebruiken. ze laden eerst een testprogramma om de geheugen banken te testen)

Dus eigenlijk gebruik je een door en door beproefd systeem.

Echter, kon ik niet op het dak om een tweede yagi te plaatsen voor de tweede Flarion modem, en een dipooltje binnen gaf te zwak signaal. Dus had ik maar een paar kleerhangers, een N chassisdeel, wat RG-58, een N connector en een FME connector, wat krimpkous, vulcaniserende tape en wat plastic elementen bij mekaar geraapt.

woehahaha. ik lig dubbel van het lachen. Een echte MacGyver antenne !
Geweldig !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@ MAH: Is 1 grote loop die onderverdeeld is in kleine loopjes die allemaal achter mekaar staan. Dus als er een loop terug komt werd die gewoon gekopieerd en er achter geplaatst. Het moest snel gaan, had niet veel tijd. Wordt nog wel eens een deftig loopje voor gemaakt.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
bprosman

Golden Member

@Bert_mc,

Wil je dat schema van die lader delen ? Ben heel benieuwd.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
leime

Golden Member

Mag ik vragen waar je die posters koop, ik ben al vaak opzoek geweest maar het eigenlijk nooit echt wat gevonden.

Mijn excuses aan iedereen. Ik vond het een leuk projectje, maar dat kleine "foutje" maakte het net eventjes iets minder; vandaar voorzichtig wat inhoudelijk commentaar(we zijn hier toch om van elkaar te leren?).
@pros: je hebt gelijk; het is niet echt fout, maar ik vond het netter staan.
@Sine: ga ik doen.

In de Carrefour of in EXPO winkels daar vindt je de posters.

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
Sine

Moderator

Niet echt een project ... Maar toch iets potentieel nuttigs wat ik even wilde showen.

Ik was wat aan het opruimen en daarbij kwam ik een fuser tegen ( waardoor ik het opruimen weer helemaal vergeten was ... waar komen die vreemde ideeen ook vandaan ) waar een flinke halogeen in zat als verwarming.

die halogeen + een afval stukje 19" rack + een 42V = een goede manier om plexi te buigen.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/plexi/IMG_5758.JPG

De lamp zit een halve mm onder de plaat en het ding is in iets meer dan een minuut buigbaar.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/plexi/IMG_5760.JPG

En het werkt een stuk beter dan de paar latten + weerstandsdraad die ik daar eerst voor gebruikte.

http://members.home.nl/guidomennen/buighoutje.jpg

Op 5 december 2009 20:49:07 schreef Sine:
Ik was wat aan het opruimen en daarbij kwam ik een fuser tegen

Dat zijn leuke dingen voor de mensen, zou Paul van Vliet verkondigen. Ben er zelf ook mee aan 't stoeien geweest om plexi te buigen, maar uiteindelijk is het arme ding beland in een loodgieterij-project...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Jep, en er gaan er op het werk regelmatig de container in, dus ik weet wat ik moet gaan bewaren ;)

Op 5 december 2009 20:49:07 schreef Sine:
( waardoor ik hetopruimen weer helemaal vergeten was ... waar komen die vreemde ideeen ook vandaan )

Het heeft een halfuur geduurd voordat ik begreep over wat voor pruimen je het had. Niet de heto-pruimen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zo heb ik gisteren met behulp van een waxinelichtje in een schijf pmma een afvoer gebogen. Maar het kost toch een hoop kracht om zoiets te kunnen buigen. Dat veer gelijk terug.

LED there be light

@ sine Zoeen halogeen lamp had ik ook nog liggen maar is gebroken tijdens het demonteren.

ik dacht van hmm beetje veel weerstand. Eens goed aan trekken dan komt het wel los. en … krack

sloop maar een oude laserprinter , daar zit wel een lamp in . heb er nog 1 liggen van een a0 laserprinter , dik een meter lang en 2kw zwaar .daar kan je zo een plexitafel mee buigen ... en een leuke dummy voor 220 mee te maken , door de ohmse reactie van zo'n lamp en geeft weining licht .

vond net bij opruimen in pa's hok een 2kw halogeenpit 230v ,die heb ik eens op de wc gehangen met een verbouwing , ma was meteen wakker .... in zijn hobbyhok kan hij niet aan door de b automaten , in huis zitten nog k2 zekeringen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag me geammuseerd met wat signaalgeneratoren...
3 generatoren heb ik gesynchroniseerd op GPS
en dan op men scoop zichtbaar gemaakt

Het volgende is zelf de standaard maken op 12.8Mhz

http://www.ma.be/tmpim/P1010250.jpg

Sine

Moderator

Mijn mini projectje van vanavond, of van vanmiddag eigenlijk.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/leds/IMG_5776-1.JPG

Ik was die ^%$@#$ kerstverlichting helemaal moe, steeds weer een lampje in een rij van 12 kapot, en dan kun je weer gaan wisselen tot je bij een defecte uit komt.

Dus er maar een paar uur goed voor gaan zitten en de lampjes vervangen door gele 5mm LED's, ik had een voorraadje ;)

+- 500 leds later is dit het resultaat.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/leds/IMG_5773.JPG

En het vreet een 10e van de stroom ;)

Over serie parallel / weerstanden heb ik me niet te druk gemaakt, per ketting staan groepen van 12 leds in serie parallel over elkaar, dat geheel hangt aan 35V met een stevige 100 Ohm weerstand ervoor.

Enige minpunt ... ik voel mijn duimen wel ...

500 ledjes? Dat zie je mij niet doen!

Op 6 december 2009 21:57:30 schreef Sine:
Over serie parallel / weerstanden heb ik me niet te druk gemaakt, per ketting staan groepen van 12 leds in serie parallel over elkaar, dat geheel hangt aan 35V met een stevige 100 Ohm weerstand ervoor.

Er was eens een fabrikant van LED verlichting op batterijen die dat ook niet deed.. Resultaat: een paar branduren en er was 1 LED defect.. De rest volgt dan vanzelf in een steeds sneller tempo..
Als dat gebeurd is dat wat jammer van de tijd en het geld..
Ik moet dan wel zeggen dat ik je weerstand keuze niet heb nagerekend, dus ik weet niet wat de stroom per LED hoort te zijn..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

wouw Sine 500 leds dat zijn er nog al wat.

Maar het resultaat mag er zijn, en het is Idd lekker zuinig kwa stroom verbruik. :)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Dit topic is gesloten