Show your projects! Part 16.

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 december 2009 19:07:11 schreef alex278:
't probleem wat ik heb met gaatjesbord en de bouwsels a-la fred is dat het eigenlijk meteen in een keer goed moet zijn. Als je nog moet 'tweaken' wordt dat al snel heel vervelend,en het is helemaal rampzalig als je ontdekt dat je de verkeerde datasheet voor je neus hebt gehad -- bouw maar opnieuw op, want lossolderen en hersolderen zit er niet in.

Daarom is het zo jammer dat er bijna geen wirewrap spul meer is. Ideaal voor digitale prototypes: Geen multilayers nodig en als je het handig inpikt goed te wijzigen.

Voor Fred's vhf/uhf is het niks

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 december 2009 21:10:00 schreef erelder:
Hey Tinus, mooie start! Ik ben benieuwd naar je volgende projecten.

Na een paar uurtjes oefenen met proton, heb ik mijn eerste nou ja echte pic project.
Het is een IR schakeling voor de IR led lampen onder mijn camera's < (oude foto)

filmpje (prototype)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Sine

Moderator

Ik hoop dat het ding wel meer gaat doen dan schemerschakelaar spelen, want dat kun je ook met twee transistors.

Op 12 december 2009 19:22:36 schreef TechnOoB12:
het enige wat ik vervelend vind bij gaatjesborden van velleman det de eilandjes snel loslaten als je ze te heet maakt en je bout niet stil genoeg houd.
dan wordt het resultaat... zo lelijk.

dan heb je je bout te heet staan of zit je heel lang te stoken. netgens goed voor, alleen doen bij loshalen en dan nog niet al te lang.

edit: en er zijn progjes waarmee je de boel eerst kan tekenen voordat je t gaat bouwen. kost maar even tijd en het scheelt daarna echt. geen solderen met datasheets meer e.d. en t wordt snel een stuk netter.

en nu eerst op 1 oor

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 13 december 2009 01:47:08 (21%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Turbokeu

Golden Member

...probeer eens een kaars uit te zuigen vanaf een afstand van tien centimeter.

Dan zuig je niet hard genoeg. Vraag je vriendin om raad. ;)

Ik heb een computer waarbij op de CPU zo'n zalmmann waaier zit. Daar zit gewoon los boven een fan te blazen. Als die zou zuigen werkt het niet.

Tja, Zalman... Alles voor de look, minder voor de prestaties...

@fotoopa:
Wondermooi, zoals gewoonlijk!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

klein zondagmiddag projectje.
rook afzuiging voor mijn werkplek.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn2182.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn2183.jpg

filmpje
(de ventilator maakt veel minder lawaai dan in t filmpje)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

En als de rook is weggezogen dan hangt het onder tafel? Of waar blijf je daarmee?

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Ik vind het nogal een grote buis, dan zuigt hij toch veel minder sterk af?

Ik moet nog even een buisje zoeken, dat de zooi onder mijn bureau geblazen wordt, dan heb ik er het minste last van.
buis is goed genoeg. is een ventilator uit een beamer, dus een behoorlijk luchtverplaatsing.
kan nu makkelijk een pingpongbal opzuigen.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

handig. Nog even zwart spuiten en dan is ie helemaal af.

Wat was je aan het solderen?

opzuigen of vastzuigen?

En verder is denk ik een dunnere flexibele buis(moet wel weer in een bepaalde vorm blijven staan) met zo'n platte uitmonding(ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, van die dingen om in je auto te stofzuigen) van een stofzuiger ofzo wel handiger.
Die zuigt dan zo hard dat je hem gewoon naast je print kunt plaatsen, en niet erboven.

Verder ziet het er goed uit, hij schakelt vanzelf aan als je je soldeerbout pakt?

Op 13 december 2009 14:55:13 schreef electro_freakz:
rook afzuiging voor mijn werkplek.

Wat loodgieterij tussendoor is ook leuk.

Eigenlijk zou het werkblad luchtdoorlatend moeten zijn, zodat je de rook rechtstreeks naar beneden kan zuigen. Maar het zal in de praktijk niet meevallen zoiets te bouwen, vrees ik...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik hier ook maar een bescheiden maar leuk projectje gepost

3x3x3 LED Cube
1e evaring met PIC en proton IDE bevalt met goed is met de site van frits redelijk snel te leren:P

Behuizing:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HSVL6IZM-D.jpg

Printplaat past net in de behuizing:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8EHDIJSI-D.jpg

Onderkant dan ook maar, 1e zelf ingedeelde gaatjesprintplaat
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DC684LTW-D.jpg

Gr Coenraad

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

print is gewoon een random ding uit de printen bak.
moet hem inderdaad nog zwart spuiten, ziet wat mooier uit.
het voordeel is dat de rook van de bout al omhoog gaat, en wordt zo meteen opgezogen.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Lucky Luke

Golden Member

freakz, je zou de uitgang van die rookafzuiging nog met zo'n stuk "drogerafvoerslang" (brede PCV slang) buiten kunnen laten uitkomen.

Ik heb zo'n "drogerafvoerslang" met een PC fan erin getyript uit het raam hangen. Werkt redelijk. Evt met een plaat hout/plexieglas waar alleen de slang door gaat (werkt beter, veel minder kou naar binnen).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

-Jceetje-, dat vraagt om een filmpje

drie kwart rol zwarte tape later...
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn2186.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Tidak Ada

Golden Member

@ e-freakz:
Je zou er nog verlichting in kunnen maken..... :)
Toch denk ik dat je rook beter naar boven kunt lozen, immers de rook stijgt sowieso al en zal dus een lager s.g. hebben dan lucht *).
Naar buiten afvoeren is het mooist, maar je zuigt dan wel altijd koude lucht aan, van buiten (door kieren), of vanaf de gang!
Werken die professionele afzuigers niet met een koolstoffilter?? Die kun je van een keukenafzuigkap kopen, als ze tenminste nog worden gemaakt.
Die trechter, is dat een stuk van een PET-fles??

@twente:
Brede buis heeft een lagere weerstand voor lucht en zal dus beter afzuigen, ondanks dat de flow lager wordt. Hoge flow zuigt je SMD's ook af >:).
Een snelle fan maakt daarbij ook nog meer herrie, vergelijk een stofzuiger met een 'oscillerende' fan op je bureau.
Belangrijker is dat de bochten zo wijd en flauw mogelijk zijn, dat geeft minder turbulentie en daardoor een efficiëntere afzuiging. Kaarsrecht is het best!

*). d.w.z, zolang de rook warm is.... (thanks, f_e :))

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 13 december 2009 15:34:15 schreef electro_freakz:kan nu makkelijk een pingpongbal opzuigen.

dus nog even een filter maken in de luchtstroom. Kan je de smd onderdelen weer terug vinden.

@-Jceetje-: geheel zelf ontworpen? is veelbelovend om dat als eerste project te doen! Je printplaatje had nog wat kleiner gekund wanneer je wat meer draadjes over elkaar heen had gelegd. Maar dat leer je ook vanzelf!

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 13 december 2009 18:29:28 (31%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@jesperR:
aangezien ik de Proton IDE lite versie heb en ik dus maar aan een limiet zit van 50 regels dus heb ik het progamma van een site gedownload.
http://www.youtube.com/watch?v=DznDJryfFRQ

@MAH:
tot zo ver zelf ontworpen, de site waar ik dit vanaf heb heeft de printplaat zelf geëtst en aangezien ik nog niet kan etsen(wel mee bezig) heb ik maar zelf een printplaat in elkaar proberen te zetten.
ik heb veel op dit forum over gaatjes printplaat solderen gelezen en kwam er achter dat velen het met tin doen en dat daar veel negatieve reacties op kwamen. dus ik heb zo min mogelijk tin gebruikt. maar bedankt voor de tip om de printplaat in vervolg wat kleiner te maken door middel van meer draadjes over elkaar.

In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood

JC, d'r valt ook wel wat te zeggen voor de "nette" opstelling van de torretjes allemaal naast mekaar. Dus als je de ruimte hebt, waarom niet? Ik ben altijd een ruimte-miereneuker, dat resulteert dan soms in problemen die er niet waren geweest als ik de ruimte had genomen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even een update mbt http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1040062#1040062...

De temperatuur aan mijn huis in het hoge noorden is plots gezakt van nul tot -20, en dat geeft interessante waarnemingen. De thermostaat van de elektrische vloerverwarming staat op 12 graden (lijkt me redelijk als er niemand woont). De thermostaten hebben een sensor in het beton, en ook eentje op de muur, en regelen de temperatuur op een aangename manier als het binnen 22 graden is. Ik heb echter dit 8052 boardje in de garage liggen (ook met vloerverwarming), en de temperatuursensor die de curve hier beneden leest zit erop. De temperatuur in de garage is gezakt tot 9 graden, en de reden dat hij niet bijregelt tot 12 graden heeft te maken heeft met waar de sensor zit. Dat is geen probleem, maar het heeft te maken met de grafiek hier hieronder.
http://media.share.ovi.com/m1/s/1526/ead9098ecca24fc285c96fdea37b51ac.jpg

Ik neem 100 samples per uur (2400 per dag, de grafieken zijn dus 5 dagen breed)

En hier ging het dus om: ik volg de evolutie van de netspanning op twee van de drie fases, en je kan zien hoe het sterpunt verschuift als er op 1 fase een zware belasting wordt aangekoppeld (ongeveer 4kW voor de vloerverwarming in 1 gedeelte van het huis). Op 1 fase zakt de spanning een paar volt, en op een andere gaat ze wat omhoog. Het huis ligt op het einde van de straat na een 700-tal meter van de transformator.

Het verschuiven van het sterpunt leek me wel eens leuk om gevisualiseerd te zien.
http://media.share.ovi.com/m1/s/1526/16619e5aa7904a529e894cd28725b3d2.jpg

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ja, dat het koud is hier had ik je ook wel kunnen vertellen Bert... :)

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 13 december 2009 14:55:13 schreef electro_freakz:
klein zondagmiddag projectje.
rook afzuiging voor mijn werkplek.
[afbeelding]
[afbeelding]

filmpje
(de ventilator maakt veel minder lawaai dan in t filmpje)

en de prijs voor het meest creatieve gebruik van de bovenkant van een cola fles gaat naar : elektro_freakz

@tidak ada : nope. de warme soldeerlucht stijgt .maar de rookdeeltjes (hars / flux) )zijn wel degelijk zwaarder dan lucht hoor.
Ik heb ene rook afzuiging staan van aoyue. kost 19 dollar en er zit een actieve koolfilter in. ongelofelijk wat dat ding opzuigt na een uur solderen.... die filter slaat wit uit...

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 16 december 2009 08:01:11 (21%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Dit topic is gesloten