Even een update mbt http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1040062#1040062...
De temperatuur aan mijn huis in het hoge noorden is plots gezakt van nul tot -20, en dat geeft interessante waarnemingen. De thermostaat van de elektrische vloerverwarming staat op 12 graden (lijkt me redelijk als er niemand woont). De thermostaten hebben een sensor in het beton, en ook eentje op de muur, en regelen de temperatuur op een aangename manier als het binnen 22 graden is. Ik heb echter dit 8052 boardje in de garage liggen (ook met vloerverwarming), en de temperatuursensor die de curve hier beneden leest zit erop. De temperatuur in de garage is gezakt tot 9 graden, en de reden dat hij niet bijregelt tot 12 graden heeft te maken heeft met waar de sensor zit. Dat is geen probleem, maar het heeft te maken met de grafiek hier hieronder.
Ik neem 100 samples per uur (2400 per dag, de grafieken zijn dus 5 dagen breed)
En hier ging het dus om: ik volg de evolutie van de netspanning op twee van de drie fases, en je kan zien hoe het sterpunt verschuift als er op 1 fase een zware belasting wordt aangekoppeld (ongeveer 4kW voor de vloerverwarming in 1 gedeelte van het huis). Op 1 fase zakt de spanning een paar volt, en op een andere gaat ze wat omhoog. Het huis ligt op het einde van de straat na een 700-tal meter van de transformator.
Het verschuiven van het sterpunt leek me wel eens leuk om gevisualiseerd te zien.