Op 21 maart 2009 10:26:50 schreef Nico.c:
Ik ga de bakjes bij Dealextreme bestellen. Daar zijn ze inclusief verzenden het goedkoopst en lijken mij de beste oplossing.

Ik heb de bakjes van Dealextreme inmiddels binnen (100 vierkante en 15 rechthoekige). Ze zijn alleen wat groter dan ik dacht maar het is goed te doen om met een pincet een 0603 component uit een bakje te vissen. Klepjes lijken mij ook redelijk stevig; het bakje is best wel doordacht. Niet slecht voor 25 euro.

Voor wie er nog naar op zoek was: antistatische SMD storage box (50pcs).
Als bovenstaande link niet meer werkt, hier is zijn winkel.

http://imgs.inkfrog.com/pix/beetleonline/Components_box-HX008B.jpg

Ik ga denk ik de boxjes van DealExtreme bestellen voor weerstanden en condensators. Als je bij DealExtreme veel besteld, vul dan rechtsonder bij couponcode "BULKRATE" in, anders krijg je geen korting. Ook "Drop Shipment and Gift Service (Removes DX logo from package)" aanklikken.

-edit-
@ Gift: Ok! Dan laten we dat achterwege.

Maar volgens mij wordt "EMS" dan verplicht en dat levert dan mogelijk weer problemen op bij de NL douane.....
Dan wordt "registred mail verplicht". No problem.

[Bericht gewijzigd door rew op (21%)]

"Gift" is te vaak misbruikt en levert geen voordeel meer op.

12 euro voor 50 ? die is knetter. ik heb er 3 weken geleden identiek dezelfde gekocht bij sure electronics . 2 dollar voor 20 (als je er ene hoop koopt. ik heb 24 sets gekocht...)... voor 50 is dat dus 5 dollar ... aan de exchange rate van tegenwoordig is dat 3 euro voor 50...
zelfs inclusief de shipping vanuit china is het nog de helft van de prijs...

[Bericht gewijzigd door free_electron op (12%)]

50 bij sureelectronics kom ik op pak hem beet $5 ex verzendkosten. De verzenkosten hiervoor kom ik uit op zo'n $13 (!). Samen $18. Bestel je meer, dan schroeven ze de verzendkosten ook op...

50 bij DealExtreme kom ik uit op $11.60 ex verzendkosten. Verzendkosten $1.70 (omdat je BULKRATE moet gebruiken voor korting zijn er verzendkosten). Samen $12.30. Bij groter aantal blijft de verzendkosten net zoveel.

Of zie ik wat over het hoofd? Volgens mij zijn die boxjes van DealExterme ook van betere kwaliteit.

ze zijn trouwens niet exact hetzelfde de nieuwe wel dus

Ik gebruik vakkenbakken van de Blokker (4 euri) met die labo-dingessen van de SMDshop.

@juul. mijn totale factuur was 121 dollar zonder shipping ( 24 x 20 bakjes + 15 x de grotere set van 4 ) + nog wat ander prul. de doos woog bijna 5 kilo... shipping tot aan mijn deur : 65 dollar...

@nico.c: welke nummer(sku) is dat van dealextreme?

Op 28 december 2009 09:10:34 schreef robint91:
@nico.c: welke nummer(sku) is dat van dealextreme?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4580
Ze hebben ook wat grotere, zie link op die pagina

@free
DealExtreme is nog steeds goedkoper bij mij bij grotere aantallen. Ik kom op hogere kosten (verzendkosten) uit dan jij voor Sure Elektronics. Zonder shipping $47 voor 24x10 bakjes, shipping is dan $68 erbij (=$115). Terwijl ik bij DealExtreme hier $108 voor moet betalen, incl shipping. Wellicht hebben ze de verzendkosten verhoogd?

Ook het duitse ELV levert dit soort boxjes. Vanaf 2 euro per 10.
Zoek op www.elv.de maar eens op SMD-Sortierbox.
Misschien dat dit ook werkt http://www.elv.de/Aufbewahrungskästen/x.aspx/cid_74/detail_1/deta…

Harry

Voor diegene die ze nog bij DealExtreme wou bestellen:

NEW ONES ARE NOT COMPATIBLE WITH THE OLD ONES!!!!!

NOT fully compatable with rectangular box

[Bericht gewijzigd door JuuL op (55%)]

Op 28 december 2009 11:13:20 schreef JuuL:
[...]
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4580
Ze hebben ook wat grotere, zie link op die pagina

@free
DealExtreme is nog steeds goedkoper bij mij bij grotere aantallen. Ik kom op hogere kosten (verzendkosten) uit dan jij voor Sure Elektronics. Zonder shipping $47 voor 24x10 bakjes, shipping is dan $68 erbij (=$115). Terwijl ik bij DealExtreme hier $108 voor moet betalen, incl shipping. Wellicht hebben ze de verzendkosten verhoogd?

hmm. tkan zijn dat shipping vanuit china naar europa duurder is dan naar bij mij natuurlijk.

Op 27 december 2009 16:15:06 schreef JuuL:
Voor wie er nog naar op zoek was: antistatische SMD storage box (50pcs).

Juul, heb je deze ook echt in je bezit?
Ik heb die gast gemailt en gevraagd of het ook echt geleidend materiaal is en niet als van dat non-static roze zakjes spul.

Hij beweert dat ze licht geleidend zijn. Kan iemand die ze heeft dit ook beamen?

Juul, heb je deze ook echt in je bezit?

Nope

Jojo je kan ook zoeken bij de ervaringen he, meer dan dit vind ik niet:

Well received, good product! Thank you! Highly recommended !!!
almatrix ( 97 [Feedbackscore is 50-99] ) 15-dec-09 12:23
components storage box 50 pcs SMT SMD Anti-statics NEW (nummer 120488349074)

Top Price, Top Quality, Big Thanks from Switzerland
metlicka ( 362 [Feedbackscore is 100-499] ) 31-okt-09 15:53
components storage box 50 pcs SMT SMD Anti-statics NEW (nummer 120482937127)

Hoe zit het dan eigenlijk met vocht en weet ik veel wat allemaal, want normaal als je ze op reel houdt dan nog liefs in een vacuum zak. Dit om er voor te zorgen dat je gemakkelijk kan solderen en weet ik veel wat, of is dit een beetje overrated voor hobby gebruik?

Thanks Juul. Ik heb er eentje besteld om te zien wat het is.

Monster_Henry, ja voor veel gebruikte componenten vind ik het makkelijker als je ze direct kunt pakken. Die strips moet je openen en soms is het friemelen om een beginnetje te krijgen. En die hagelslag zoals iemand het ooit noemde wil toch al zo snel wegvliegen.
Ook heb ik wel eens een lullig verpakt, dubbelgevouwen strip in alufolie die al deels los zit gekregen. Dan heb al los spul. Dan kun je dat wel weer in een metaalfolie zakje doen, maar dan is het weer zo groot.
En met vocht heb ik met halfgeleiders me toch al nooit bezig gehouden. Als ze na jaren opslag een tikkeltje oxidatie hebben dan is dat met een beetje flux zo verholpen. Oxidatie komt ook vaak omdat er ooit vingers aan hebben gezeten, en met statisch gevoelig spul kun je er toch beter van af blijven.

Op 29 december 2009 22:23:56 schreef Monster_Henry:
Hoe zit het dan eigenlijk met vocht en weet ik veel wat allemaal, want normaal als je ze op reel houdt dan nog liefs in een vacuum zak. Dit om er voor te zorgen dat je gemakkelijk kan solderen en weet ik veel wat, of is dit een beetje overrated voor hobby gebruik?

Vocht is onder andere bij BGA's een probleem. Als die niet onder bepaalde condities zijn opgeslagen zou je ze naar verluid eerst droog moeten bakken.

Maarten, Henry, ook tqfp's hooren vacuum/vochtvrij verpakt te zijn. Als je dat niet doet, en je haalt ze door de soldeerstraat, kunnen ze kapot gaan. Dat gebeurt niet als je de pennetjes 1 voor 1 soldeert.

het zijn vooral bga's en de dunne verpakkingen, zoals rew al aanhaalde, die daar problemen mee hebben.
die dingen zijn hygroscopisch ( zuigen vocht uit de lucht op ) gaat dat door een reflow oven dan barsten ze uit elkaar..
droogbakken op 60 graden celcius gedurende 24 uur ..

oxidatie is voor handsolderne geen probleem. voor productie wel. das allemaal rework kost ..

Op 30 december 2009 00:49:10 schreef jojo:
Thanks Juul. Ik heb er eentje besteld om te zien wat het is.

Graag gedaan. Ik denk dat ik er binnenkort ook een aantal bestel.

Ik heb net de doosjes van Dealextreme bestelt om te kijken of het wat is. 1x Cubic Configurable Storage Toolboxes (10 pack) en 1x Configurable Storage Toolboxes (3 pack). Als ik ze binnen heb (7-21 dagen) zal ik laten weten of het wat is.

-edit-
@ Jojo, heb er ook wat (4) besteld.

Ik heb hier een aantal van het model 'groot' maar die vertonen een klein probleem. De deksels beginnen namelijk krom te trekken. Smd valt er nog niet doorheen maar ik wilde dit toch even aan jullie laten zien. De kleine doosjes hebben zulke kleine deksels dat dit waarschijnlijk geen probleem is. Afbeelding klikbaar.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/smd_doosjes_groot.jpg

@juul. die van dealezxtreme zijn identiek aan die van sure electronics. ( die gele op de foto bestaan niet meer. ) het zijn nu die met de halve maantjes erin.

ik ben er in ieder geval content van.

Op 31 december 2009 00:31:32 schreef JuuL:
@ Jojo, heb er ook wat (4) besteld.

Ze zijn intussen binnen. Wat van mijn onderzoek op ESD gebied heb ik in een aparte thread geplaatst:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/80673