fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
FET je hebt gelijk het is inderdaad gelijkgericht RF.
OK, zo zit het dus op een ding na. Ik heb geen DC aansluiting op het knooppunt. Maar als ik geen Ctj er tussen zet staat ook de DC collectorspanning op de varicap anode. Wat voor verbetering zal die DC bias opleveren. Meer stabiliteit ? Voorzover je er bij dit instabiele geval van kan spreken. Hij werkt verder overigens wel goed zolang je maar op een meter afstand blijft 
Ik heb nu wat beter gemeten via een 100K weerstandje.
Er staat 4V zonder modulatie en 4,2V met modulatie.
Die 4V is dus geen gelijkgericht LF,dat kan idd alleen gelijkgericht HF zijn. Als de oscillator afslaat dan is die spanning ook weg. Maar hoe voorkom je dat ?
En omdat ze in anti-serie staan help dat ook een beetje om de 2e harmonische in te perken. Alleen bij deze oscillator valt deze bijdrage in het niet ben ik bang.
@fred:
Hoe voorkom je wat? dat je 4V DC krijgt? of dat hij wegvalt? 
Ik zei al eerder dat je het niet onder die 4V gaat krijgen als de varicaps een groot deel van de LC kring uitmaken.
Wat je wel kunt doen is er meer dan 4V opzetten. Het meest simpelste zou zijn een 100K of naar de 9V. De capaciteit neemt dan natuurlijk wel af. En daarmee de modulatie range. Maar als die ruimschoots voldoene is kun je dat eens proberen.
De LF zou ik trouwens ook niet al te laagohmig toevoeren. Dat beinvloedt namelijk ook de kring.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Gewoon met 100k naar de plus zou prima moeten gaan lijkt me. Ik haalde met 1n4007 als varicap zo'n 2MHz zwaai over 5V. Dus dan houdt je nog genoeg zwaai over als je dat als varicap gebruikt. Maar als de voeding niet zo heel schoon is dan kan het wel wat brom opleveren.
Wat FET zegt is beter, het gebruik van 2 varicaps. Maar in principe is de frequentiezwaai zo klein dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt. Het geluid zou in theorie wel beter zijn, maar of dat in de praktijk ook hoorbaar is vraag ik me sterk af.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heel leerzaam, ik zou dat eigenlijk nog eens willen proberen te verbeteren zodat ik het straks goed kan doen. Alleen ben ik niet zo kapot van de basis. Echt goed zal hij toch nooit worden zonder de basis te veranderen maar vergeleken bij de meeste bugs is hij nu best goed.
Ik denk dat ik die van (Z) dan gewoon maak 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Die is nou ook weer niet zoveel beter. Die heeft alleen een ander type oscillator. Is waarschijnlijk wat tammer. Maar probeer het maar. Je hebt betere meetapparatuur dan ik..
[img=http://img136.imageshack.us/img136/1236/voorb1.th.png]
http://img136.imageshack.us/i/voorb1.png/
Jullie gaan te snel om het bij te houden met tekenen.
Vr Gr RRob.
fred101
Golden Member
Ik heb nu via 100K DC bias toegepast. Verder is alles gelijk. Het resultaat is een veel kleinere zwaai (klinkt nog best goed maar niet zo mooi als eerst) maar hij is nu wel heel veel stabieler geworden. Hij verloopt niet meer door er naar te wijzen. Er zit wel een brom op het signaal die er eerst niet opzat. (mijn voeding is stil)
Ik ga nog eens kijken of ik met een smoorspoeltje en een andere plaats voor de anode nog wat verbetering krijg en dan vind ik het mooi geweest. Wel leuk om mijn ipod over de radio te horen, ik ga toch eens een AM bugje voor mijn EATerkruiser maken.
Heej heej heej Fred wat lees ik daar?
We gaan toch niet aan de piraterij he maat???
Pas op hoor!!!
Vr Gr RRob.
Fred, heb je nu ook nog een 100K weerstand serie-C naar GND? Of hangt nog in het luchtledige wat DC betreft? Anders speelt er maar 1 van de twee varicaps mee.
fred101
Golden Member
Ik was net lekker bezig. Brom weg door betere ontkoppeling en een smoorspoel. Maar ik was niet tevreden. Varicap aan de plus met Ctje, dat was weer een verbetering qua stabiliteit maar een zachtere modulatie. Toen het Ctje ertussen uit. Wat ik toen te zien kreeg wil je niet weten. Ik wist niet dat een oscillator op zoveel frequenties tegelijk kon oscilleren. Bizar gewoon. Het vermogen ging omhoog en toen had ik geen modulatie meer
Of de Q1 tor dood of de varicap.
Leuk he?
Als je dan je eigenste muziekje kunt horen op de ontvanger.
Tis gewoon lol! Komt misschien het huis bijna niet uit maar toch.
Lekker rommelen en net als afgelopen week bij mij,
Eerst boeken we twee succesjes waarna er in eenst door een buis-
(met waarschijnlijk inwendig sluiting) het een en ander in rook op gaat.
We bennen lekker bezig, toch?
Vr Gr RRob.
@ rob007:
Hallo Rob .... waarom wil jij toch persé die potmeter 'andersom' gebruiken ? Draai de zaak gewoon om, de loper in de richting van de basis van de transistor.
Groeten
[img=http://img301.imageshack.us/img301/3839/fmbug3.th.png]
http://img301.imageshack.us/i/fmbug3.png/
Hallo murphy
(heb ik expres gedaan)
Ik hoopte dat je er op zou reageren ook,
Zo van nee man dat moet zo kijk.........
En dan zette jij of andere ook een ander schema neer.
Maar niemand trapt daar tot nu toe in!!!
Vr Gr RRob.
Aha ... nu snap ik je bedoeling ... maar nu kan je ook gerust die C van 0,1 µF weglaten, die is helemaal niet nodig.
Groeten
alles goed murphy? ik hoop van wel!
Het lijkt er op of de mensen hier geen flater durven of willen slaan,
Want stel nu dat het schema wat je plaatst niet helemaal 100% is???????????
Nou dan zou het wel eens kunnen dat je helemaal word uitgefloten natuurlijk!
En onder het mom je mag geen zendertjes bouwen........
on topic weer?
XXX RRob.
Hallo Rob ... ik heb die C van 0,1 µF weggelaten aan de ingang en heb ook de koppel C naar de varicap weggelaten, op deze manier krijg je een voorspanning op de varicap tesamen met de modulatie, wat denk je hiervan?
Ja hartstikke goed man!
Ik hoop eerlijk gezegd dat er meer mensen zijn die ook iets willen toevoegen.
En fouten maken mag, ik zou bijna zeggen moet maar nee liever niet natuurlijk.
En zo word het schema van Fred gepimped zeg maar tot een redelijk en bruikbaar Bugje.
Leuk toch?
Misschien nog iets om de voeding te stabiliseren? (Zener met R of ICtje)
Een buffertrapje om de oscillator stabieler te maken???
Vr Gr RRob.
(hoop dat Fred het goed/leuk vind?)
fred101
Golden Member
Rob, ik vind het prima, uiteindelijk is het ook mijn ontwerp niet (gelukkig
) maar weer modificaties op een "probleemgevoelige" bug. Dat ding kwam zo vaak langs dat ik besloot hem eens aan de tand te voelen. Maar ik wil best nog wat verder prutsen dat is best leerzaam.
FredFM
Het schiet niet op met de hobbie, 3 jaar geleden begon ik met een talking pixy AM bug en nu ben ik op het nivo FM bug aangekomem. 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
Een grappig bijverschijnsel van het instellen van de varicap met gelijkgerichte HF is dat iedere amplitudeverandering van de HF ook een nieuwe frequentie met zich meebrengt.
Dus zo gauw je de kring ook maar iets anders belast, verloopt de frequentie meteen ook een heel stuk; veel meer dan om de 'gewone' redenen al zou zijn.
FET
Doe jij jou verzie er eens van geven?
Jij zou he zo en zo doen, Kom op doe mee???
Al luisterend naar F®ET FM ga ik hier nu even de aardappels schillen-
voor de boerenkool die ik strakjes voor vrouw en zoons ga klaar maken.
Nu maar wachten op radio Rd12tf, Henry S. zwembroek, jojo en Zweetvoet FM!!!
ik zal hem als het zoals nu leuk blijft ook maken!
ff voor de lol, kan ons het schelen!
XXX RRob.
fred101
Golden Member
Op 29 december 2009 13:28:27 schreef Frederick E. Terman:
Een grappig bijverschijnsel van het instellen van de varicap met gelijkgerichte HF is dat iedere amplitudeverandering van de HF ook een nieuwe frequentie met zich meebrengt.
Dus zo gauw je de kring ook maar iets anders belast, verloopt de frequentie meteen ook een heel stuk; veel meer dan om de 'gewone' redenen al zou zijn.
Dat heb ik inderdaad gemerkt.
Rob, ik had je toch gewaarschuwd?

Doet maar liefst 5000 uWatt ...
C1 kan je vervangen door een trimmer + varicap.
Misschien nog wat experimenteren met R1 en C4.
De eindtrap (Mar-6) is verbonden met een draadje/vaantje in de buurt van L2, de koppeling is dus minimaal.
Pengggggggggggggggggggg zegt ie!!!
En hij ramt er ff een osc. met MAR,
EN niet te vergeten propt ie er een stabilisator er tussen.
Tja kijk zo kan het dus ook!
Zijn die nog fatsoenlijk te verkrijgen die MARs? (lekker 1 MARS)
En heel zachtjes( en los! ) draaiend das mooi zeg!
Kan het zijn dat de MAR 8 nog een ietsje meer versterkt?
Vr Gr RRob.
Op 29 december 2009 13:41:54 schreef rob007:
Nu maar wachten op radio Rd12tf, Henry S. zwembroek, jojo en Zweetvoet FM!!!
Ik heb geen scoop >100MHz, of SA. Ik kan wel wat brouwen wat werkt (jaren gedaan
) maar het blijft dan zonder bewijs of iets wel of niet beter is.
60MHz scoop, hoogstens iets voor de 6m band.