ziet er goed uit Ghole. Door de website dacht ik steeds dat alles nog steeds in volle ontwikkeling was, maar lijkt mij een goed doorontwikkeld concept.

Weet jij of er ook een node ontwikkeld is met een AVR? Ben nu eenmaal beter vertrouwd met die omgeving.

Wat betreft keuring: de setup van ghole zou geen probleem mogen geven omdat alle schakelingen op netspanning gebeuren door relais en/of dimmers. Al deze toestellen zijn "standaard" materiaal voor de keuring. De laagspanningskant zijn zij niet in geinteresseerd.

Ja OK, maar je mag de data (bus systeem) niet in je bestaande leidinggen erbij trekken.

Hallo,

Volgens mij mag je geen veilig en niet veilige kabels in 1 buis stoppen. Maar als je stelt dat je laagspanning ook onveiging is het prima.(Je moet dan wel de veiligheidsmaatregelen die daarbij horen in acht nemen!)

Data over powerlines is volgens mij geen goed idee! Zo'n ontwerp is altijd fysiek groot, langzaam en veel potentie tot storing op het lichtnet. Als je geen kabels wilt trekken ga wireless bv: http://lynx-dev.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=fl…

Realiseer je wel dat als je wireless/powerline communiceerd. Je echt een hoop gedoe hebt met het maken van een goede voedingspanning. Vooral als je het allemaal klein wil houden.

VSCP daar heeft iemand echt goed over nagedacht. Volgens mij zit dat echt wel slim in elkaar.

En tot slot mijn wensenlijstje :-). Ik zou graag een geschakelde/dimende powermeter zien en een goede oplossing om de temperatuur per ruimte te regelen.

Maar success ik hou jullie project in de gate.

Als het VSCP wordt wil ik wel bij op de kar springen. Ik heb het vandaag bekeken en het lijkt me wel te doen om daar zelf modules voor te maken.

Zie GHole, die heeft die 'Hasselt' module gefabriceerd. Echter ben ik eerder een voorstander voor AVR µC en zou ik die weg op gaan. Maar dat maakt in principe weinig uit.

Nu GHole, jij hebt zelf die printen gemaakt voor je knoppen, maar waar vind je dan die mooie knopjes? Of koop misschien knoppen voor op een nikobus installatie en dan hun printplaat eruit gooien :+ (lijkt me onwarschijnlijk)

Dat geknoei met het lichtnet ben ik tegen. Er zit al storing genoeg op en het is nog traag ook. Stel je voor je vrouw zet teveel apparaten op, automaat vlamt eruit en domotica systeem helemaal plat(of werkt het zonder de netspanning?). En ik denk dat juist het belangrijkste aan een domotica installatie de betrouwbaarheid is. En het is dan zeker het grootste aandachtspunt als je de installatie zelf maakt.

Misschien moeten we ons eerst afvragen, wat verstaan we onder domotica ontwikkelen? Als we onze lichtknoppen nu vervangen door tiptoetsen (met wat elektronica achter zodat het misschien ook nog dimbaar is), dan kan je in feite ook gewoon een dim knop zetten op 230V.

Maar als we ipv thermostaten in de verschillende kamers enkel nog "doosjes" met sensors en uitlezing tegen de muur plakken, en wat buiten voelers monteren, en daarop dan een volledig geautomatiseerd week/maand/jaar programma voor de verwarming. Dat vind ik dan al mooier! Maar er zijn natuurlijk ook al thermostaten met een programma.

Ik heb weer al veel te veel gezegd :), maar ik hoop dat jullie aanvoelen dat er toch een zeker "nut" zou moeten bereikt worden. En dat je het dan niet maakt enkel voor de fun. Omdat het wel is leuk zou kunnen zijn om je lamp te dimmen met een tiptoets ipv een draaiknop.

Waar het om gaat is natuurlijk vanuit één bedieningspunt b.v. alle verlichting in de woonkamer aanzetten. Ik wil zelf een aantal dim-presets kunnen kiezen met een gewone tuimelschakelaar. Later kan dan bediening via mijn afstandbediening erbij komen.

Verder komen er natuurlijk timing funkties bij (aanwezigheid simulatie etc).

Ik ga zelf toch voor bedraad, via goedkope LIN-chips en een enkele (onveilige) datalijn welke ik ga trekken door de buizen, samen met een 24V (onveilige) voedingsdraad. (Beiden tov van de NUL-draad).
De modules kunnen dan eenvoudig op een veilige voeding worden getest en/of geprogrammeerd.

Ik heb al veel gewerkt met draadloze modules maar pas sinds ik (nu een jaar lang) Zigbee modules van Telegesis gebruik werkt dit echt zorgeloos. Bij goedkopere systemen moet je zelf alles regelen (schoon kanaal zoeken indien nodig, CRC-checks, retry's, ack/nack timing, antenne-matching etc etc) en dat is echt niet iets wat je zelf zomaar even goed krijgt, daar blijf je aan sleutelen.

Deze zigbee modules kosten me echter te veel om te gaan gebruiken voor mijn eigen systeem. (ongvr 15 euro p/st)

Voor verwarming regeling ga ik een oud idee toepassen. Op alle radiatoren komt een 14 euro thermostaatkraan. Deze draai ik allemaal helemaal open. Ik heb buizen laten trekken naar alle radiatoren in huis en schakel een verwarmingsdraadje (gewikkeld om de thermo-actuator in de thermostaatkraan) vanuit een centrale in de meterkast (met veilige laagspanning). Zo kan ik dan alle radiatoren vanuit deze centrale aan/uit schakelen. De modules die achter de licht aan/uit schakelaars komen (één per ruimte) worden voorzien van een temperatuursensor die dan per ruimte doen schakelen.

Het idee van VSCP waarbij zonder tussenkomst van een soort mastermodule de ontvangers zelf direct reageren op de zenders staat me wel aan. Er moet dan ook een Real-time-clock zender komen voor timer-funkties van bv verlichting en verwarming.

Hallo allemaal,

Wat extra uitleg bij de VSCP demo.

De bus is dus een CAN bus in mijn geval. De kabel zelf (die groene) is een standaard EIB kabel. Deze kabel heeft 2 aderparen. 1 paar gebruik ik voor voeding (12V) en de andere is de CAN bus. Deze kabel heeft als voordeel dat de aders 0.8mm2 zijn en twisted pair. Ook de mantel is vrij dik dus kans op beschadiging is klein.

In mijn huis (nieuwbouw) had ik de buskabel reeds voorzien, dus alles ligt netjes gescheiden. In de zekeringkast komen alle 220 volt lichtpunten samen en is elk lichtpunt aangesloten op een 12V 16A relay van Tyco in een voetje.

Het gedeelte op 220V is allemaal netjes opgebouwd met goedgekeurd materiaal. Enkel het 12V en bus systeem is eigen brouwsel. Deze setup is prima voor de keuring en ook zelf voel ik me er OK bij. Ik heb toch liever dat alles waar ik zelf aan prul netjes van de 220V gescheiden blijft ;-)

Kwestie VSCP & AVR ... yep, ook dat is er. Als je naar het firmware archief kijkt op sourceforge zal je ook enkele projecten op basis van AVR tegenkomen, maar ook op basis van ST STM32 en NXP LPC.

@The Dutchman: Die schakelaars zitten ook gewoon in Niko gamma zonder Nikobus hoor :-). Het zijn de 24V potentiaalvrije drukknoppen met led (blauw of amber).

Kwestie powerline communicatie. Daar ben ik zelf ook geen fan van. Ook omwille van 'scheiding'. Mijn eigen setup bestaat dus nu voor 100% uit CAN, maar daar komen zeker nog wireless modules bij voor bv. in de tuin. Welk wireless protocol daar ben ik nog niet 100% uit, maar ga eerst een kijken naar de reeds bestaande wireless VSCP module.

@all,
Mooi mooi, als iedereen nu een 1 VSCP module maakt telkens voor 1 doel ... dan moet ik zelf niets meer ontwikkelen :-)
Maar serieus, voorlopig focus ik mij op modules voor lichtbediening. Dit is de basis. later zullen daar bijkomen modules voor telleropname (elek, gas, water), vermogen meting per kring, rolluikbediening, balansventilatie sturing, toegang/coming home ... ik ben nog wel enkele jaren zoet :-)

Ghole

Door de link met het Nikobus systeem heb ik weer wat meer informatie gevonden. De bekabeling van het Nikobus systeem wordt gezien als SELV-keten en mag door bestaande buizen mits de doorslagvastheid van de kabel 2,5kV bedraagt; dus een speciale kabel en het mag...

Ik ga zelf een heel betaalbaar bedraad systeem maken.

De modules zijn een dimmer, 230V aan/uit, schakelaarmodule (met optioneel temperatuursensor), pc-interface rs232. De modules gaan allemaal rond de 10 euro kosten om te maken.

Later komen er uitbreidingen zoals een touchscreen bediening etc bijn. De modules zijn pic-based en communiceren half duplex via een soort LIN (dat is een beetje als can, maar niet gebalanceerd via één draad).

In alle buizen van mijn nieuwbouwhuis komen 5 draden: drie keer 2.5mm2 (PE,L,N) en twee keer 1.5mm2 (U = voeding 12Vdc en D = LIN-BUS).

De modules worden bij programmering van een unieke id code voorzien. Daarna kunnen ze via de pc interface geprogrammeerd worden. Ze reageren rechtstreeks op elkaar, dus er is geen master nodig. De pc kan wel de funktionaliteit veranderen, overnemem en monitoren.

De modules werken via een centrale voeding. Alles dus op het onveilige deel. Alles wordt netjes gezekerd en isolatie (korste kruipweg) naar laagspanning volgens klasse II. De modules kunnen in een veilige opstelling (op de werkbank) getest en geprogrammeerd worden. De isolatie vindt plaats bij de pc-interface.

schema's van de dimmer, de on/off, de voeding,
en een concept-schema van de pc-interface:

http://test.flowguard.delgurth.com/pagina13.html

Het zou leuk zijn als iemand anders ook iets in dit idee ziet en mee wil ontwikkelen.

Even snel iets posten voor ik het vergeet. In elektuur heeft ook een keer iets gestaan van communicatie over het net.

Hier:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2002/juli/mains-remote-control…

Als ik het me goed herinner is het galvanisch gescheiden via een ringkerntje.

Johan, mij spreekt die setup niet aan want:

- krijg je nooit gekeurd, zeker niet in B en waarschijnlijk niet in NL.

- als je ook maar heel eventjes de N & L omdraait bij een van die modules, blaas je je hele netwerk op.

- Lijkt me nogal storingsgevoelig (gewoon gevoelsmatig)

Als je toch 2 draden extra bijplaatst, zoek dan een bus waar voeding ook over verdeeld wordt. Bv Opentherm: master communiceerd door spanning te moduleren, slaves door de stroom. Zullen nog wel mogelijkheden zijn.

LV en netspanning mogen zover ik weet nooit in 1 buis. Volgens djoveld mag dit wel maar met een kabel met doorslagspanning >2,5kV. Krijg je deze kabel dan nog samen in 1 buis met 3x1,5 ?

Ik denk dat CAN de beste en betrouwbaarste oplossing is voor een huis installatie als je trouwens naar wat specificaties gaat kijken van LIN zie je ook dat er 20m a 40m beperking is. Daar kom je snel aan, natuurlijk kun je dat ook weer verlengen met wat trucjes. CAN 250kbit/s 250m.. tenzij je een gigantisch kasteel hebt lijkt me dat nog doenbaar :)

Hoe langer ik er zelf ook mee bezig ben, (bestaand huis) , hoe meer ik toch de voorkeur probeer te krijgen voor zo iets :

http://www.securityinfowatch.com/files/whitepapers/AES_Wireless_Mesh_N…

En dan op 868 Mhz.

Groeten, Bram

nou ik ga toch maar draadloos, met deze module:
ik ga zelf 20 zenders maken met een picje (voor onder de schakelaars), en 30 ontvangers (dimmers, on/off voor in wcd en in de meterkast).

http://www.quasaruk.co.uk/acatalog/AlphaPlus_Modules2.html

ik ga wel voor een transformatorloze voeding (met een condensator).
dan kunnen de modules lekker klein blijven.

Hmmm.. Ik vind het niet zo heel leuk meer..
Het liefst gooi ik alles aan een aparte buslijn, maar dat gaat niet meer (legaal) lukken als ik geen kabels in dezelfde buizen bij kan trekken. En tevens niet leuk om kabels in de bestaande installatie bij te trekken.

En X10 zit bij mij nog op een twijfel ivm snelheid/storing
En draadloos zie ik eigenlijk helemaal niet zitten, tenzij ik met xbee modules zou werken, die me weer erg prijzig zijn.

Domatica moet vooral dynamisch en modulair zijn. We moeten niet kijken naar wat we nodig hebben, welke sensoren, welke schakelaars of dergelijke. Wel moet er eerst een manier gezocht worden om alles met elkaar te communiceren. Hoe dit fysisch in zijn werk gaat maakt minder uit.
Eerst moeten zien welke taal de modules met elkaar gaan spreken, daarna kan dit protocol toegepast worden op gelijk welk gebied. Zowel draadloos via ZigBee, 868 Mhz, rooksignalen, als via bedrading.

Het VSCP protocol ziet er goed uit, maar ik vrees dat het te simpel is. Hoe gaan we via events de temperatuur in de woonkamer doorvoeren naar een display in de keuken?

De demo van Ghole ziet er prima uit. Is het niet dat ik bij de uitleg al een probleem zag. Aangezien er events getriggerd worden bij het in drukken en het los laten van de knop, wat gebeurd er als je de dimmerknop ingehouden houdt en de verbinding tussen de knop en de dimmermodule valt weg?

Bij de ontwikkeling moet er durven uitgegaan worden van een Worst-Case scenario.
Het heruitvinden van een protocol is vrijwel nutteloos. Er zal nood zijn aan een robuust, snel, niet beperkt in data-size protocol.

Ik ben ooit ergens een serieel protocol tegengekomen, maar de naam schiet mij niet te binnen. Voor zover ik mij herinner was het Open-Source (ik werk enkel nog met open-source SW) en was het zeer betrouwbaar, want ik was van plan het te gebruiken voor een pyrotechnische controller.

Ik zal de komende dagen is rondzoeken en een link posten als ik het teruggevonden heb.

PS, ik heb geen persoonlijke voorkeur voor draadloos of niet, powerline of RS-485 een goede domotica centrale moet op alles kunnen werken.

Zelf heb ik een protocol bedacht op 4 bytes, of 2 words, of een combinatie daarvan. En het is in principe 1 richting verkeer

word1: adres en soort data
word2: data

Elk apparaat krijgt standaard 20 adressen

Dit is een reeks van bijvoorbeeld: 65000 tot en met 65019

20 adressen betekent dus eigenlijk 20 functies, dit zou meer dan genoeg moeten zijn.

Hiermee, kan je het licht aansturen
- eventueel meerdere spots:
- licht dimmen
- andere kleur

- metingen van sensoren doorgeven

De centrale verwerking krijgt dan een 500 adressen en daarin stel je ook in welke module welk adres heeft.

Bijvoorbeeld, module met nr214 moet de lamp in de hoek aan en uit zetten. Je sluit die module aan op de centrale verwerking, de module krijgt een adres toegekend, je stelt in waar de module komt en wat de functies zijn en dan zit het er in.

Ik denk dus dat je niet meer dan 4 bytes nodig hebt.

en CRC's, ACK's en NACK's? Stuffed bits voor synchronisatie enzoverder... Dat zijn allemaal dingen waar je ook moet aan denken. Multi-master communication, arbitrage systeem.. Om dat allemaal opnieuw heruitvinden is heel wat werk hoor.. En dan noem ik nog maar een paar "zekerheden", er zijn er nog veel meer.

[Bericht gewijzigd door The Dutchman op (14%)]

Het VSCP protocol ziet er goed uit, maar ik vrees dat het te simpel is. Hoe gaan we via events de temperatuur in de woonkamer doorvoeren naar een display in de keuken?

Het is inderdaad simpel: de temperatuursensor stuurt gewoon een event Class=10 (0x0a) Measurement op van Type = 6 (0x06) Temperature en de display in de keuken heeft een DM entry die zegt dat zodra dit voorbij komt hij zijn display moet updaten.
Dit is trouwens al geimplementeerd zie http://www.vscp.org/wiki/doku.php/vscp/modules/kelvin_sht en http://www.vscp.org/wiki/doku.php/vscp/modules/new_york
of voor AVR bestaat er een gelijkaardige module:
http://m2m.svn.sourceforge.net/viewvc/m2m/trunk/firmware/avr/digiprobe…
en display:
http://m2m.svn.sourceforge.net/viewvc/m2m/trunk/firmware/avr/display3k…

De demo van Ghole ziet er prima uit. Is het niet dat ik bij de uitleg al een probleem zag. Aangezien er events getriggerd worden bij het in drukken en het los laten van de knop, wat gebeurd er als je de dimmerknop ingehouden houdt en de verbinding tussen de knop en de dimmermodule valt weg?

Dan gebeurd er zoals het hoort niets ...
Er worden specifieke events gegenereerd voor:

• drukken knop -> Press, 0x1
  • druk en onmiddelijk los -> Key, 0x2
  • hold (instelbare hold tijd) -> Hold 0x3
  • hold repeat -> Hold 0x3
  • release -> Release 0x4

Simpele toggle acties trigger ik via de DM op 'Press' ... zodoende minimale delay tussen press en effectief licht aan (enkel de debouncing time).
Dimmen doe je in instelbare stapjes telkens je een 'hold' event krijgt.
Valt de verbinding weg stopt het dimmen dus simpelweg.
De dimmer volgt trouwens een state machine die het verschil maakt tussen 'key' en 'press'. Inhouden is dus dimmen, kort drukken in aan/uit op vorige dimwaarde.

[quoteHet heruitvinden van een protocol is vrijwel nutteloos. Er zal nood zijn aan een robuust, snel, niet beperkt in data-size protocol.
[/quote]
Akkoord, en volgens mijn bescheiden mening is VSCP hier een prima start.

Ik ben ooit ergens een serieel protocol tegengekomen, maar de naam schiet mij niet te binnen. Voor zover ik mij herinner was het Open-Source (ik werk enkel nog met open-source SW)

Ik ben er ook veel tegen gekomen op mijn zoektocht ... doch kies voor VSCP. Enkele andere protocollen die ik tegenkwam: SNAP, Internet0, Freebus, Caraca, ... herinner ze me nu niet allemaal.

Groeten Ghole

Op 8 januari 2010 09:32:09 schreef The Dutchman:
en CRC's, ACK's en NACK's? Stuffed bits voor synchronisatie enzoverder... Dat zijn allemaal dingen waar je ook moet aan denken. Multi-master communication, arbitrage systeem.. Om dat allemaal opnieuw heruitvinden is heel wat werk hoor.. En dan noem ik nog maar een paar "zekerheden", er zijn er nog veel meer.

Ik begrijp je niet helemaal, was dit op mijn opmerking bedoelt?

Tuurlijk, je zegt dat je niet meer als 4 bytes nodig hebt.
Dan neem ik aan dat dat soort error checking daar niet bij inzit, en daarom wou ik dat even vermelden dat je het niet zou vergeten.

oh op die manier, nee de feitelijke data bestaat uit 4 bytes, maar de controle of de data goed over komt is niet belangrijk, het komt over of niet. De code die ik gekregen heeft via picbasic.org/forum gebruikt symbol encoding. Wat het precies betekent weet ik niet, maar de data komt 100% goed aan. goede gegevens of geen gegevens.

Apparaten geven geen terugkoppeling maar dat hoeft ook niet perse nodig te zijn.

En ik wou met mijn voorbeeld aangeven dat met 4 bytes aan data, je best veel kan doen.

@Ghole:
Hoe heb je die CAN-bus in huis liggen? Is het 1 lijn die alle modules passeert of mogen er ook aftakkingen gemaakt worden op een CAN-bus?

Op 9 januari 2010 11:49:13 schreef Joeri de Man:
oh op die manier, nee de feitelijke data bestaat uit 4 bytes, maar de controle of de data goed over komt is niet belangrijk, het komt over of niet. De code die ik gekregen heeft via picbasic.org/forum gebruikt symbol encoding. Wat het precies betekent weet ik niet, maar de data komt 100% goed aan. goede gegevens of geen gegevens.

Apparaten geven geen terugkoppeling maar dat hoeft ook niet perse nodig te zijn.

En ik wou met mijn voorbeeld aangeven dat met 4 bytes aan data, je best veel kan doen.

Ik snap helemaal, dat als je zelf een systeem wilt maken, je ook zelf het protocoll wilt bedenken. Het gaat toch om de eigen creatie, te koop is er genoeg in allerlei soorten. Het bedenken van een protocoll is minstens de helft van de lol van het zelf bedenken.

De adressering methode gebruik ik ook wel eens, het is een mooie transparante manier van gegevensoverdracht.
Bij versturen van een boodschap houdt ik zelf wel van een uniek start-byte, (die dus niet in de data voor kan komen). Ook is het prettig als je een leesbaar protocoll maakt, zodat je opdrachten kunt versturen via een terminal bij het testen.
Ik gebruik zelf vaak regels als:
~00FF[cr] (~startbyte, 00= adres 0x00 en 0xFF is data)
je kunt dan ook meerdere adressen gelijk programmeren:
~C00102030405[cr] : 0x01 naar adres 0x00, 0x02 naar adres 0x01, 0x03 naar adres 0x04 etc. Alles dus in hex. Dit kan natuurlijk ook bij words waar jij het over hebt.
Het voordeel is dan de ~ (of wat dan ook) altijd een StartOfMessage voorstelt, en de [cr] altijd een EndOfMessage.

Voordeel hiervan is dat ik in picbasic kan blijven werken.
Ander voordeel is dat het nu niet uitmaakt of het bedraad of wireless (433MHz) is, het werkt in allebei de gevallen.

Ik heb na veel wikken en wegen besloten om met zigbee modules van telegesis te werken. Deze kosten 13 euro per stuk, maar werken bijna vanzelf qua ack nacks etc. Gewoon geadresseerd een message sturen en hij komt gegarandeerd aan bij de ontvanger. Ik heb al veel ervaring met de voorganger van deze module (de etrx2). Deze werken helemaal super. De communicatie had ik in 'n middag helemaal voor elkaar.
Ze werken met AT commando's. Een message sturen is heel eenvoudig.
Hij regelt zelf 10 retry's mocht er een ontvangstfout zijn. Ik heb al systemen gemaakt met zo'n 40 Zigbee-apparaten en nooit een storing ontdekt.

Er zitten al i/o poorten op en een paar a/d ontvangers en een pwm uitgang (handig voor een dimmer), dus eenvoudige units hebben niet eens een picje nodig verder. Alleen een simple voedingkje en een relaytje of een triac, en een lamp (of groep lampen) gaat/gaan aan/uit. Je kunt ook eigen tekst-strings programmeren die verstuurd worden als een i/o poortje hoog of laag wordt gemaakt.

Ik heb een evaluatie set met zo'n 10 modules binnen, dus ik kan beginnen. De produktie van de modules ondervindt helaas vertraging. Je kunt losse modules alleen per 2 stuks bestellen nu.

http://www.telegesis.com/product_range_overview/etrx3_zigbee_module.ht…