En mooi opgebouwd op gaatjesprint!
dat is wel iets voor bij de schakelingen
Je moet toch al iets over je zener weten zodat je weet welke stroom je er gaat doorsturen?
En Hugo waar jij je klemmetjes opzet, zijn dat nu gewoon gebogen draadjes?
Dit topic is gesloten
En mooi opgebouwd op gaatjesprint!
dat is wel iets voor bij de schakelingen
Je moet toch al iets over je zener weten zodat je weet welke stroom je er gaat doorsturen?
Zoiets zwerft hier ook boven m'n werkbank rond:
Instelbaar tussen 1mA, 10mA, 20mA, 100mA en variabel. Een AVR zorgt voor het omschakelen en voor het meten.
Kan die ook bij de schakelingen komen? Een geavanceerde versie en een minder geavanceerde:+
Op 7 januari 2010 16:33:20 schreef pros:
Zoiets zwerft hier ook boven m'n werkbank rond:Instelbaar tussen 1mA, 10mA, 20mA, 100mA en variabel. Een AVR zorgt voor het omschakelen en voor het meten.
Ik vraag me af over hoeveel verschillende van die praktische zelfbouwtoestellen je wel beschikt. Altijd zo mooi en functioneel gemaakt. Je moet het toch steeds opnieuw doen.
Pros je bent een echte prof.
Moderator
Op 7 januari 2010 00:56:42 schreef Hugo Welther:
Een klein projectje van mij. Ik had nog een doosje met onbekende zenerdiodes liggen. Hoe bepaal je nu wat de zenerspanning is? Hiervoor een testertje (naar een heel oud schema) in elkaar geknutseld met moderne componentjes. Testertje is een stroombron met instelbare stroom. Instelbaar in ongeveer: 1mA, 2mA, 5mA, 10mA en 20mA. Het komt niet zo precies voor dit doel.
Heel handig, ik heb zoiets gemaakt door http://www.circuitsonline.net/schakelingen/144/meten-en-testen/ledtest… uit te breiden met ADC's (µC) om de stroomsterkte en spanning af te lezen. Met de basisschakeling heb ik al heel wat diodes van zeners kunnen scheiden.
Op 7 januari 2010 16:20:32 schreef flush:
Met het formaat kan je ongeveer inschatten welke stroomsterkte verstandig is, en even voelen of de diode niet te heet wordt
Zo te zien wel, ik gebruik daar meestal een draad door twee gaatjes van de print heen voor, stevig soldeer- of meetpuntje voor een probe.
@pros: Dat is weer 100% een projekt met de pros look & feel .
@Hugo, nice! en mooi dat je de schama's wil posten. ik heb ook wel interse om zo iets eens te maken. K heb hier namen lijk nog Jam pot vol met Diodes en Zeners, dan kan ik zo mooi weer eens uit zoeken.
@Pros
WoW netjes hoor.
Ik vraag mee toch ook af hoe veel van die mooie dingetjes hij boven zij werk bank heeft hangen.
Op zijn site staan mooie foto's :
http://prosje.be/index.html
Nu we toch bezig zijn, wat loodgieterij.
Mijn eerste Weller was een magnastat-systeem. Niet slecht, maar na verloop van tijd kwam toch de behoefte aan een echt soldeerstation. Ik vond het toen een goed idee, een tinzuiger de kopen voor de magnastat:
Dat bleek nadien niet echt praktisch. De zuigmond is OK, maar dat balgje zorgt er voor dat je na 10 minuten werken krampen in je duim krijgt. En de zuigkracht is beslist ondermaats.
Nu heb ik wel een (goedkoop) soldeerstation dat goed zuigt, maar bij intensief gebruik slijt de zuigmond vrij snel. Vandaar het idee voor dit experiment:
Het glazen buisje, en het witte afsluitstukje links, zijn afkomstig van een oud Philips desoldeerstation. De koperen houder rechts is een kort stukje koperen pijp van 22mm, dat op een geldstuk van 20 eurocent gesoldeerd is. Het glazen buisje past daar zo precies in, dat het er voor gemaakt lijkt.
Wie goed kijkt, ziet ook een drukknopje om de pomp te activeren.
De eerste proeven zijn alvast veelbelovend...
Op 7 januari 2010 17:04:45 schreef fotoopa:
[...]
Ik vraag me af over hoeveel verschillende van die praktische zelfbouwtoestellen je wel beschikt. Altijd zo mooi en functioneel gemaakt. Je moet het toch steeds opnieuw doen.
Pros je bent een echte prof.
hehe fotoopa moet je maar eens op zijn site kijken he !
Op 7 januari 2010 17:31:02 schreef electro_freakz:
Op zijn site staan mooie foto's :
http://prosje.be/index.html
ooo (kwijl)
echt heel mooi !!!
Thanks voor de uitleg henry
Ik misbruik altijd een printheader (male) om van die aansluitingen te maken :s volgende keer ook zo eens proberen...
dat is inderdaad weer een schitterend projectje met de proslook
Niet echt een groot project, maar ik ben er trots op. En dan is het het vermelden waard.
Ik heb een simpele 8-bit R2R DAC gemaakt. Deze wordt aangestuurd door een PIC 16F628A. De weerstanden zijn niet erg nauwkeurig gekozen, ik heb 56k en 27k gebruikt.
Het geheel gaat naar een opamp (TL072) die een good old BC547 aanstuurt, welke op zijn beurt geschakeld staat tussen een 0.5w speakertje en de GND. De opamp werd in eerste instantie gevoed met 12v, en hij deelde de GND met de PIC.
Dat leverde dit mooie vormpje op:
Heel fraai, maar niet precies de bedoeling.
Dit onvoorspelbare gedrag bij de lage voltages kwam natuurlijk doordat de opamp moeite heeft met uitgangsspanningen die dicht bij zijn voedingsspanning liggen.
Dat heb ik opgelost door het NE555-negatieve-spanning circuit te maken van de site, om een kleine negatieve spanning naar de Vcc- pin te brengen. Het nieuwe plaatje:
Kijk dát lijkt er meer op.
Alleen klinkt zo'n driehoeksgolf nergens naar, ik wilde een sinus maken.
Een 16F628A kan alleen niet echt makkelijk een mooie sinus uitrekenen. Het kán vast wel, maar met een array van 16 waarden heb ik een kwart sinus beschreven, om het programma de rest te laten doen.
Woohoo! Een mooie sinus, die nog eens klinkt als een sinus ook!
Inmiddels ziet de werktafel er zo uit.
Op het echte scopescherm kan ik de hoekjes wel zien. Twee mogelijke verbeteringen:
- Meer samples
- Low pass filter
Tot zover koken met Stijn. =p Tot de volgende keer.
Op 7 januari 2010 21:05:48 schreef mr.stijntje:
Ik heb een simpele 8-bit R2R DAC gemaakt.
Nee, dat heb je niet. Bij een R2R-ladder zijn alle weerstanden gelijk. En ze komen allen uit hetzelfde lot, in de hoop dat de onderlinge afwijkingen minimaal zijn.
Het kost je wel 30% meer aan weerstanden...
Wat de opamp aangaat: een CA3140 kan je doel dienen zonder negatieve hulpspanning. Er bestaan nog andere opamps, die dat kunnen, maar de CA3140 is zowat overal verkrijgbaar.
En tenslotte: als je muziek wil maken, moet je zeker niet proberen een mooie sinus te produceren, en is een echte R2R-ladder volkomen overbodig. Het zijn immers de harmonischen die voor de klankrijkdom verantwoordelijk zijn. Doe eens wat experimentjes met minder samples per 1/4 sinus.
Hehe, ik weet het pros, maar het woord 'simpele' moest verduidelijken dat ik weinig moeite had besteed aan de waardes. Het gaat mij namelijk niet om een zo precies mogelijke spanning. Als het ongeveer klopt is het goed.
En als 27k 'R' is, dan is 56k wel ongeveer '2R'. ^^
Maar ik snap je punt.
Die opamp oplossing was gewoon omdat ik geen rail to rail opamp heb liggen, maar bedankt voor de tip.
Oh, en ik deed ook geen poging om muziek te maken hoor. =) Het was gewoon lekker klooien met een DAC.
Hmm en waarom minder samples.. Als ik nog kloktijd zat heb voor méér. =D
56k is R en 27k is dan 2R (parallel)???
Het was gewoon lekker klooien met een DAC
Dat zijn leuke dingen voor de mensen. Met een ruisgenerator, verschillende filters en een "enveloppe-generator" kan je ook mooie geluidjes (ontploffing, geweervuur) produceren. De DAC kan dan dienst doen als enveloppe-generator. Maar (oeps!) daar was je niet mee bezig...
Hmm en waarom minder samples
Dat levert meer harmonischen op. Voor geluid meer klankrijkdom, dus. Voor andere toepassingen wil je uiteraard minder vervorming en bijgevolg meer samples. En een LP-filter.
Op 7 januari 2010 22:35:30 schreef niekski:
56k is R en 27k is dan 2R (parallel)???
Nou, ik zei het andersom. 56 is ongeveer twee keer zo groot als 27. Ik heb dus niets parallel gezet.
Pros, citeer dan ook de tweede helft van de zin. Met meer samples kan ik helemaal zelf bepalen hoe de harmonischen eruitzien! (Ik geef toe, ik ben niet altijd even duidelijk)
Enneh, je inspireert me! Ik ga dat synth project uit het stof trekken.
Leime, ik zou geen bezwaar hebben hoor. Wat is het voor effect?
je hebt helemaal gelijk.
Even op de site van pros geweest.
Enthuetzend!
Op 7 januari 2010 17:48:03 schreef pros:
een kort stukje koperen pijp van 22mm, dat op een geldstuk van 20 eurocent gesoldeerd is
20 cent goed besteed
Ik blijf de achtergrond van je site ook nog steeds een prachtig voorbeeld vinden van "Nee dank u, we maken het wel even zelf." Door het steevast (mooi) afwerken van dit soort projectjes heb je er later ook nog wat aan.
ach, stom dat ik dat ben vergeten te vertellen.. Het is distortion, the Plus van http://www.newtone-online.nl
Op 7 januari 2010 17:48:03 schreef pros:
[afbeelding]
Het glazen buisje, en het witte afsluitstukje links, zijn afkomstig van een oud Philips desoldeerstation. De koperen houder rechts is een kort stukje koperen pijp van 22mm, dat op een geldstuk van 20 eurocent gesoldeerd is. Het glazen buisje past daar zo precies in, dat het er voor gemaakt lijkt.
Wie goed kijkt, ziet ook een drukknopje om de pomp te activeren.De eerste proeven zijn alvast veelbelovend...
zo zit het ook ongeveer bij echte weller desoldeerstations. Voor de stevigheid zou je nog een klein hoekje aan het stukje koperbuis kunnen vastzetten dat ook onder een schoefje aan de voorkant van de bout wordt geklemd.
Wat is dat trouwens voor mooi slangetje? Die van mij zou eens vervangen kunnen worden.
@kombucha hieronder: die slangetjes zijn meestal niet geschikt voor deze temperaturen.
Dit topic is gesloten