Show your projects! Part 17.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Deel 17 alweer ... het langstlopend topic ;)

De vorige topics:
Show your projects!
Show your projects! Part 2.
Show your projects! Part 3.
Show your projects! Part 4.
Show your projects! Part 5.
Show your projects! Part 6.
Show your projects! Part 7.
Show your projects! Part 8.
Show your projects! Part 9.
Show your projects! Part 10.
Show your projects! Part 11.
Show your projects! Part 12.
Show your projects! Part 13.
Show your projects! Part 14.
Show your projects! Part 15.
Show your projects! Part 16.
laatste pagina

Algemene oproep om even op het formaat en grootte van de foto's te letten. Zodra er een waarschuwing verschijnt een (echte!) thumbnail maken. De grootte direct geposte foto's graag onder de 100kB per stuk houden. Dit vanwege onze Belgische forumbezoekers, die vaak nog een duurbetaalde downloadlimiet hebben.

Zie http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#afbeeldingen

Foto's die hier niet aan voldoen zullen gewijzigd worden!

Offtopic posts worden ook niet op prijs gesteld, dit is een show topic. Reacties op projecten mogen, maar discussies over het hoe en waarom horen hier niet thuis, en kunnen verwijderd worden.

Ik trap meteen af met een klein modificatieprojektje.

'Eeuwen' geleden eens een 16F628A bordje meebesteld bij Futurlec.

http://www.futurlec.com/Pictures/PIC16F628_Controller.jpg

Wegens tijdgebrek nooit wat mee gedaan, tot ik deze weer eens tegen kwam.
Nu gebruikt ETT een eigen LVP programmer via de printerpoort... en aangezien PICkit2 direkt met MPLAB, Proton+ en Swordfish werkt is dat niet handig.
Het bordje heeft ook geen eigen spanningsregelaar.

Dus daarom de volgende dingen gedaan:
-78L05 op het bordje gezet, samen met 2 100nF SMD (0805) condensators.
-Extra 100uF elco ivm lange voedingsdraden.
-74LS07 verwijderd en het voetje gebruikt voor een bandkabeltje naar de PICkit2.
-Een kleine include in Proton+ gemaakt omdat de displayconnector op PORTA ipv de default PORTB zit:

pic basic code:


; ET-Base_16F628A.inc
; 16F628A ET-Base board definitions for 16F628A

Device 16F628A
Config EXTCLK_OSC, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF

Xtal 10                       ;10MHz External clock on RA7

;Display on PortA!
LCD_ENPin=PORTA.4
LCD_RSPin=PORTA.6 
LCD_DTPin=PORTA.0

http://www.uploadarchief.net/files/download/et-base%2016f628-1.jpg

Meteen een onbekend €1 display getest, blijkt 1*20 te zijn maar met een extra lijn pixels er onder.

De externe oscillator draait op 10MHz, als het nodig is dat nog aanpassen naar 20MHz.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

't is niet veel, maar ik heb een tijdschakelaar misbruikt, en omgebouwd tot de bekende lamp in serie:
http://img20.imageshack.us/img20/1243/lamp2v.th.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/5269/lamp01.th.jpg
Foto van de binnenkant heb ik niet, want ik had hem al dichtgeschroefd voordat ik de foto's nam.
Binnenkant stelt ook niet zo heel veel voor.

dit topic loopt ook goed met ruim 650 posts in 3 maanden .
ook bekend als het grote scrolltopic :):)

heb ook wat projectjes gemaakt met wat foto's maar vanmorgen is 1tb hdd uit mijn pc naar de eeuwige silliconenvelden gegaan en gezien het raid was is alles nu onbruikbaar geworden :(:( , wel een backup maar die is 20 dagen oud alweer . gelukkig was de opstartpartitie raid 0 maar de data raid 5 en die zou moeten werken na een nieuwe hdd erbij te zetten :D

en de foto's stonden er ook bij natuurlijk .....
projecten :
voltcraft uct100-6 minder herrie laten maken met 1 goede fan achterop ipv de chinese rommelfan's bovenop .

de voltmeter 9,5-14,5 volt ingebouwd in centraal 12v sys .
wat na 3 dagen nog niet onder de 12,75 volt zat , maarja niet gek met een afname van 440ma 23 uur per dag , dus de lader maar weer aangezet .

beide delta's voorzien van een uitgangsschakelaar en lcdverl schakelaar , tevens bij 1 de trafo eruit gehaald en ingekit ivm de losse 4 kernen die zoemden nogal .

brommer weer omgebouwd naar nieuwe extra accu's voor starten en de schade gemaakt van dezelfde dag waardoor ik nu met mijn rechterarm niks kan ( fuc* ijzel :( ).

btw twente dat idee van de testkloklamp is wel goed ik ga dat eens lenen denk ik .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

scrolltopic inderdaad ja :P
het is ook een van de leukste topics.

veel suc6 met de nieuwe oogst in dit topic!

@henry
mooi displaytje, lekker groot!
waar is dat platte stukje met alleen maar gaatjes voor op het printje?
rechtsboven in de hoek?

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

dat is voor mensen die alles liever vast solderen dan een breadboard gebruiken.

@Henry: je had toch zelf ook een bordje gemaakt (ooit)

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 18 december 2009 21:54:04 (27%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Idd een soldeerhoekje, kan handig zijn voor kleine dingen maar breadboard is flexibeler, dit is meer voor prototypes.

@MAH: Ik heb zelf ook iets dergelijks gemaakt, maar dat was meer voor www.picbasic.nl om dingen uit te proberen, inclusief leds en buttons.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En toen was het frontje af:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/frontpanel.jpg

Ik heb voor de verandering gewoon 9mm MDF gebruikt, deze heb ik alleen met een freesmachine bewerkt.
Ik heb voor het frontje 180 grams fotopapier gebruikt, en deze voorzien van plakplastic.

LCD er in geknalt:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/frontpanel%20lcd.jpg

Grrr.. Net een foto genomen tijdens het sampelen :)

Achterkant:
http://technojunk.nl/upload/photos/thumbs/backpanel.jpg

Nu verder met de bedrading!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Ziet er goed uit technojunk! Heb je ook nog een idee hoe je de rest van de behuzing gaat maken?

ziet er idd kek uit zo .hoeveel kan je dummy verstoken ? want die poolklemmen kunnen niet veel meer als 10amp hebben .

ik heb wel interesse in het ontwerp daar je dan met 1 display alles aan kunt meteen , ik heb er nog wel 1 liggen van die matrix dingen en k zal toch ook aan de pic moeten uiteindelijk , niet alles kan met relais .

k zit te denken aan een upskast die ik nog heb of een alu behuizing
met een fikse koeler erop .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

0 volt 2.15 ampere... iets klopt niet.. als er gene spanning is kan er geen stroom zijn. of je moet supergeleiders hebben :p

je gaat hopelijk toch 4 punt meting voorzien voor dat ding he ? ander sheeft het niet veel nut....

frontje ziet er heel mooi uit.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 19 december 2009 22:17:21 schreef testman:
ziet er idd kek uit zo .hoeveel kan je dummy verstoken ? want die poolklemmen kunnen niet veel meer als 10amp hebben .

Idd, terwijl echte Hirschmann's 24A aankunnen.

Edit: SEB's? dan ook 24A.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Arne:
Jazeker! Hij is al klaar namelijk!

@Testman:
Volgens Conrad kunnen ze 24A aan wat meer dan genoeg moet zijn.

@Free:
Hehe, print is nog niet aangesloten op de shunt, hij staat nu metingen in de lucht te doen..

Ik laat 2 apparte ADC's een meting doen, hier het gemiddelde van nemen, en 10% bij op tellen.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

2 ADC's samplen, middelen, 10% bij optellen? Wat is daar het idee achter?

Gebruik je 2 ADC kanalen van een microcontroller? Dat heeft bij de AVR / PIC series weinig zin, aangezien deze maar 1 ADC hebben, en een analoge multiplexer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@TJ: Waarmee ontwerp jij zo mooie frontjes?

idd het zijn hirschmann's , deze stroom is wel alleen haalbaar met lamellenstekkers , daar banaanstekkers al vlug heet worden bij 10amp .

heb er zelf ook hirschmann op zitten uit een delta voeding die kunnen 63amp aan en hebben een m6 bout als bevestiging .
en vanbinnen met 6mm2 voorzien en een in/uit relais .
getest op 10 uur 22ampere verstoken op 640watt .
dan loopt hij wel heet , en als er micca isolatie tussen de torren zit dan kan er ook evt sluiting met het chassis komen door uitzetten van de torren iets wat ook wel voorkomt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Sparky:
Het is de bedoeling dat de PIC 2 externe ADC's uit gaat lezen..

@T-baev:
Met Frontdesigner van Abacom,
maar met alle vector programma's zal dit moeten lukken.

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Thanks Technojunk :) ik vroeg het me ook al af. heb het programmaatje meteen even bij ze gekocht en gedownload.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
leime

Golden Member

Zelfs met microsoft word kan dat.

@technojunk, heel belangrijk wat free zegt. Ik heb zelf ook een dummy gebouwd met die gewone aansluitingen. bij lage stromen geeft het weinig problemen. Maar bij hogestromen krijg je echt flinke afwijkingen. Ik had de ADC aansluitingen direct op de pluggen gemonteerd en had bij het gebruik van normale bananen snoeren gewoon 0.5 volt verschil. Het is niet alleen de heenweg die spanning verlies maar ook de terugweg. Ik dacht daar bij de bouw wel omheen te kunnen meten.

meting uitvoeren en vervolgens excel een formule laten maken. Maar no way, je krijgt hem nooit zo exact.

bovendien wil je ook weinig tijd verliezen aan van dit soort stomme logaritmische of natuurlijke logaritmes. Duurt veestelang. die tijd wil je veel liever besteden aan het re-setten van je stroominstelling.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je dat gaat doen.

Okay, dan ga ik nu eindelijk ook eens iets posten/showen in dit topic.
Best wel spannend voor een noob zoals ik met al die pro's hierzo ;)

En ja ik weet het: de eerste fouten heb ik zelf al ontdekt: relais verkeerd aangesloten, en bepaalde componenten te dicht op elkaar :( Maar voor de rest werkt hij naar behoren: 18 tot 32V
Maar dat gaat allemaal veranderd worden in V1.1 ;)
Wat het is? Gewoon een uC met 17 ingangen en 16 uitgangen op 24V en verder vrij programeerbaar ;)

http://www.loonbedrijfklaver.nl/co/top%20copy.jpg

http://www.loonbedrijfklaver.nl/co/bottom%20copy.jpg

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Erg netjes en functioneel. Ik zou er alleen nog een ISP connector op maken en relais 17 als iets van een status uitgang gebruiken oid.

Dominic

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 21 december 2009 01:50:24 (67%)

Op 20 december 2009 23:14:08 schreef Fredjuhh:
Best wel spannend voor een noob zoals ik met al die pro's hierzo ;)

Dit is helemaal niks om je over te schamen, in tegendeel, heel wat netter dan wat hier voorbij komt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 20 december 2009 23:14:08 schreef Fredjuhh:
Wat het is? Gewoon een uC met 17 ingangen en 16 uitgangen op 24V en verder vrij programeerbaar ;)

Klinkt als een vervanger voor een PLC. Heb je in de volgende versie de ingangen ook geïsloleerd met optocouplers? Mooi gemaakt hoor!

|blush| Ja, het is i.d.d. een soort vervanger voor de PLC echter een stukje goedkoper, en beter te programeren (lees: functioneert sneller)
Optocouplers is naar mijn idee niet nodig, daar alles op dezelfde voeding zit. (Ik had hier al eens een topic over gestart, en was tot de conclusie gekomen dat het ook via een tor makkelijk kan.)

ICSP connector zal er wel op het uiteindelijke resultaat op komen, maar omdat dit nog steeds in de testfase zit is dit niet nodig: ik kan moeilijk mijn desktop onder mijn arm mee gaan nemen. Daarom zit de uC gewoon in een voetje. (Misschien slecht te zien op de foto.)
En ook omdat ik geen goede/snelle laptop heb. (Heb er een, maar die is 150MHz en draait net een beetje met WIN95 :( dus daar kan ik het niet mee doen.. )

En hoe bedoel je dat Dominic? Een status uitgang? Alle in en uitgangen hebben al status leds.....

En bedankt voor de complimenten...
Fredjuhh

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
GJ_

Moderator

Op 21 december 2009 09:19:57 schreef Fredjuhh:
..Ja, het is i.d.d. een soort vervanger voor de PLC echter een stukje goedkoper, en beter te programeren (lees: functioneert sneller)

Ik heb hier een van de snelste PLC's ooit, dat maakt qua snelheid niet veel uit hoor. (wel ietsje duurder).

Optocouplers is naar mijn idee niet nodig, daar alles op dezelfde voeding zit. (Ik had hier al eens een topic over gestart, en was tot de conclusie gekomen dat het ook via een tor makkelijk kan.)

Bij PLC's inderdaad ook niet altijd gescheiden. Wat zo te zien wel ontbreekt is een ingangsvertraging, nu zul je die moeten programmeren. Voor een betrouwbare werking kun je uitgaan van een vertraging op een normale ingang van enkele milliseconden.

Het ziet er iig netjes uit.

Dit topic is gesloten