Bereik 4-kanaals afstandsbediening Mandolyn 433MHz vergroten

Ik heb een 4-kanaals afstandsbediening uit de Lidl merk Mandolyn model(TR-502MSV)zendfrequantie 433,29MHz. Men kan hier de 4 bijgeleverde ontvanststopcontacten mee schakelen waarvan er één dimbaar is.
In de handleiding staat dat deze tot 40meter zou kunnen zenden (ideaal geval).
Als ik dit probeer kom ik hooguit aan een 7 meter.
Ik heb reeds een nieuw batterijtje geprobeerd maar zonder beter resultaat. Kent er iemand een manier om deze te overbruggen afstand te vergroten?
Ik heb al eens gekeken maar zie do direct geen antenne in de zender noch in de ontvanger.
Alvast bedankt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

433,29MHz

433,92 MHz denk ik. Dat is natuurlijk een veel gebruikte frequentie.
Luister eens of er andere gebruikers zijn.. vaak is een koptelefoon de boosdoener; daarvan staat het zendertje vaak continu aan, hoewel dat niet de bedoeling is.

Hey Frederick, bedankt al voor je reactie.
Dit is echt niet het geval, ik heb dit op verschillende plaatsen geprobeerd en overal hetzelfde probleem.

Ik heb hetzelfde geprobeerd met een zender-ontvanger van het merk Chacon (Setje dat pas in de Aldi te koop was).
Deze gaat een meter verder maar dit is niet voldoende.

Als de fabrikant zegt 40 meter dan bedoelen ze dat je dat haalt op een heuveltop in het hart van de Kalahari-woestijn. Dus die 7 meter in Nederlands stedelijk gebied klopt dan wel.

De reikwijdte van zo'n zender kan met een factor 4 vergroot worden, als je het niet erg vindt dat een spriet de zender ontsiert tenminste.

Maak de zender voorzichtig open en laat ons een fotootje zien.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Misschien is een setje wat niet bij iets als aldi/lidl vandaan komt een betere optie. Ik heb een garagedeur opener op die frequentie en die haalt zeker 50 meter. Die komt alleen niet bij een supermarkt vandaan,

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier de originele klik-aan's maar die halen zo'n 25 meter.
(Als de buurman tenminste niet met z'n draadloze koptelefoon bezig is...)
Steek er nooit twee dicht bij elkaar in het stopcontact, maar probeer er minimaal 1 a 2 meter tussen te houden.
Doe je dat niet, dan kan het bereik drastisch teruglopen. (De oscillators van de beide ontvangers storen elkaar)

Alvast bedankt voor jullie goede tips.

Een antenne aan de zender maken vind ik niet erg, alleen weet ik niet waar deze juist moet komen en hoe lang deze moet zijn.
Ik heb een paar foto's gemaakt maar zou deze hier moeten zichtbaar krijgen of tot bij 'Plankgas'

Ik heb een paar foto's genomen van het schakelsysteem.

Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg om te kunnen zien hoe en waar de antenne moet bijgesoldeerd worden

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schakelsysteem_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/schakelsysteem_2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/schakelsysteem_3.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/schakelsysteem_4.jpg

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Antenne is de losse bovenste baan, 'hete' zijde is zo te zien bij de trimmer...

Dus als ik het goed begrijp aan de linkerkant.
Wat bedoel je met hete zijde, bedoel je dat daar de antenne vertrekt?
Die bovenste baan (antenne) hangt volgens mij aan massa, aan de rechterkant (klein printje, bolletje rechtsonder) is een soldeerpadje waarop GND (ground) staat dus ik veronderstel dat dat massa is.
Waar mag een draadje aan bijgesoldeerd worden, hoe lang moet het zijn en kan dat geen kwaad voor de werking van de zender?

Men neme een rechte harde draad met een kwart golflengte, in dit geval 17 cm lang. Bijvoorbeeld een VD-draad. Bevestig dit aan de uiterste hoek van het "hoefijzer" links, naast de trimmer. Test de verbeterde zender uit met de antenne naar boven gericht, een spriet-antenne zendt namelijk NIET uit vanuit de tip !

Aan de ontvangst-zijde is hetzelfde te doen: Echter ontraad ik dit, je werkt daar met 230 Volt.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Een kwart golf heeft wel een tegencapaciteit nodig. Daarnaast zit er intern al een antenne welke theoretisch nu de juiste belasting vormt dus die 17cm zal niet kloppen (de uitgang hoeft niet eens 50 ohm te zijn) Ik zou dan eerder een dipooltje monteren. Dus ook nog een even lang tegengesteld tweede sprietje vanaf gnd. Dan begin je op 17 cm en knipt er iedere keer een klein stuke af tot dat je maximaal vermogen meet. En dan maar hopen dat dat ding het ook aan kan om maximaal vermogen te leveren. ;-)

Probeer toch ook de antenne eens horizontaal. Hij zendt dan nog steeds. Dat heeft niets met de werking te maken maar de antenne in je ontvanger zit ook min of meer horizontaal en ik denk dat je dan beter resultaat hebt.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 9 januari 2010 08:09:22 (18%)]

In het geval van een HANDzender wordt de groundplane in theorie gevormd door de hand van de drukker. De open dipool is uiteraard fraaier.

fred101

Golden Member

Daar heb je gelijk in. Ik was vergeten dat het een afstandbediening was.

Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon een rechte draad van 17cm aan de linkerkant van de trimmer bijsolderen.
Als je die printbaan (antenne) volgt komt die wel aan de rechterkant op het ground-vlak uit.

fred101

Golden Member

Waar ik dan bang voor ben is dat die strip een afgestemde kring is. Niet verstandig daaraan te solderen. Wil je daar verbetering halen zul je een analyser moeten hebben. Dan zie je wat er gebeurd. Dan kun je een soort inductieve of capacitieve uitkoppeling maken. Maar zo zonder meetspul wordt dat lastig.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 9 januari 2010 15:54:20 (49%)]

Als de kring afgestemd is, dan is dat op z'n Chinees gedaan. Gezien de minimale kosten waartegen de spullen gemaakt moesten worden, verwacht ik niet dat ze zelfs maar in de buurt zijn geweest van een maatapparaat of oscilloscoop, tenzij ze samen op de boot hiernaartoe hebben gezeten.

fred101

Golden Member

Het ontwerp zal wel zijn afgeregeld en later bij de fabrikage krijgt een chinees kind de opdracht om het trimmertje in stand "X" te zetten. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het voor dat geld is afgeregeld. Zou dat het belabberde bereik verklaren ? ;-)

Waarschijnlijk zal het wel zoiets zijn.
Ik bezit een oscilloscoop van 20MHz maar daar zal ik waarschijnlijk hier niets kunnen mee doen.
Zou ik er toch zelf iets kunnen aan doen of moet ik uitkijken naar een professioneel (duur) systeem?

fred101

Golden Member

Proberen kan altijd ... Kun je daarna altijd nog iets anders kopen. Waar heb je het voor nodig ?

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je zou misschien een simpel veldsterkte-metertje kunnen maken en dan de trimmer afregelen. Wellicht kun je het veld wat vergroten als ie inderdaad niet in de fabriek is afgeregeld. Datzelfde moet je sowieso doen als je er een draad aan soldeerd. Dat laatste zou ik overigens niet dicht bij de trimmer doen, maar dichter bij het gnd punt. Daar zit je dichter bij het 50ohm punt denk ik.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op een ¼ van de strip, dan zit je aardig in de buurt, maar dat is ook trial & error.

De bedoeling is dat ik van uit de woonkamer de stopcontacten die in de kelder eronder staan kan bedienen, deze dienen dan op hun beurt om lampjes buiten te bedienen. Als ik dit zo zou kunnen oplossen hoef ik niets open te kappen om 2 extra schakelaars en draad te voorzien. Het signaal van de zender moet dus door de betonnen vloer (dallen) met isolatie uit.

Stel dat ik de draad zou vast solderen aan de antennebaan, doe ik dat dan het beste op 1/4 van de baan te beginnen vanaf de trimmer of vanaf het ground-punt?

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.