B.V
co@xj3.nl
Hallo,
Ik ben van plan om eindelijk eens een oscilloscoop te kopen.
Veel gemakkelijker om te meten dan met multimeter maar hoofdzakelijk is het om blokgolven en stuursignalen te meten.
Nu is mijn oog gevallen op een Hameg scoop.
Ze zijn zeer gemakkelijk te bedienen.
Op school hebben we diverse merken en types maar de hameg 504 vond ik het best.
Nu heeft Hameg twee varianten:
-504->analoog
-507-> analoog/digitaal
Wat is het verschil precies tussen die 2??
Ik weet nu ook wel dat de 507 meer mogelijkheden heeft maar wat zijn de belangrijkste pluspunten t.o.v. de 504.
Mvg
Alle beiden schijnen goede keus zijn...HAMEG is een prima kwaliteit fabrikant.
Ikzelf heb ik 3 HAMEG scopen, een HM605 (analoog, 2 kanalen 60Mhz), een HM1505 (analoog, 2 kanalen, microprocessor gestuurde 150Mhz) en een handige kleine HM507 (analoog, 1 kanaal 10Mhz scoop)
Maar: waarom geen tweedehand oscilloscoop kopen?
Er zijn zoveel goedkope koopjes op ebay.de bijvoorbeeld...
Voordelen van HAMEG scopen:
- componenten tester zeer handig om diagnose te doen
- altijd herstelbaar dankzij uitgezonderd goed "Na verkoop Dienst" aan redelijk kosten.
- technische documentatie kosteloos verkrijgbaar op hameg.com
B.V
co@xj3.nl
Ja tweedehands heb ik ook al gekeken en heb er een gevonden -> tektronix 2246A maar die was net verkocht.
Er zijn andere te koop voor 100euro maar dat vertrouw ik niet.
Ik heb namelijk geen zin om een tweede scoop te kopen om de eerste te kunnen repareren.
Ik denk dat ik voor de 507 ga: is wel iets duurder maar er zijn meer mogelijkheden. Niet dat ik die direct nodig heb maar later krijg ik met digitale technieken en hoogfrequent te maken.
Of is het beter om een digitale scoop te hebben als je veel met digitaal en µC gaat werken?
Alvast bedankt voor uw reactie Emilien.
Of is het beter om een digitale scoop te hebben als je veel met digitaal en µC gaat werken?
In mijne meening, ja...zou ik zelfs zeggen: onmisbaar.
Maar digitale scopen zijn in volle evolutie: prijzen dalen en karakteristieken zijn aan te verbeteren...
Dus zeker geen goede zaak nu een digitale scoop te kopen om het later, in de toekomst, te gebruiken.
Wat betreft tweedehand analoge scopen, zijn er niet zoveel problemen als U denkt.
Met HAMEG, bent U er zeker van altijd vervangcomponenten te kunnen kopen, zelfs voor 20 jaren oud scopen....met andere merken niet...
Voor mij, de beste 100Mhz analoge scopen zijn: 465B Tektronix, 2235 Tektronix, HP1740A Agilent, HM1004 Hameg.
Geen scoop met analoge geheugen beeldbuis kopen. (meestal van deze buizen zijn defect)
Geen oude tweedehand digitale scoop kopen...dat zijn "witte elefanten" (als 464 Tektronix, 2430 en 2432 Tektronix, PM3310 en PM3311 Philips, enzovoort...)
Geen oude µp gestuurde scoop kopen...erg moeilijk te herstellen. (2246A , 2445, 2465...tektronix...enzovoort...)
B.V
co@xj3.nl
Ik dacht dat de 507 toch ook half digitaal is : aansturing en uitlezing via pc, opslaan van beelden, mathematische signaalverwerker, ... dus digitale signalen moeten er toch ook wel mee te bekijken zijn?
En naar mijn menig zijn de digiscopes ook niet altijd een pluspunt-> slechte beeldkwaliteit alhoewel er toch vordering(duurder)is en soms ingewikkeld voor bepaalde signalen.
Ik stuur U per mail een vergelijking (in het duits)die Hameg heeft gedaan tussen analoge, digitale en combi scopen.
Ongelukkig, is deze document niet meer beschikbaar op de site van Hameg.
B.V
co@xj3.nl
Bedankt Emilien voor het bericht.
Ik heb nog geluk dat ik nog goed Duits versta.
Hameg zelf heeft de voordelen van de analoge en digitale scoop laten samensmelten tot een goede scoop.
Nu nog een beetje sparen om die scoop te kopen.
B.V
co@xj3.nl
Ik krijg de kans om een hameg HM205-3 te kopen voor 270 euro.
Is dit een redelijke prijs of niet??
Ook kan ik en HM204 kopen voor 70 euro.
Wat is de beste koop??
[Bericht gewijzigd door B.V op (25%)]
Op 30 december 2009 22:10:19 schreef volvocross:
Ik krijg de kans om een hameg HM205-3 te kopen voor 270 euro.
Is dit een redelijke prijs of niet??
Ook kan ik en HM204 kopen voor 70 euro.
Wat is de beste koop??
Een HM205-3 is echt véél te duur voor EUR 270. Het is maar een 20Mhz scope. Zelf zou ik er niet meer als EUR 100 voor geven.
Een HM204 is een stukje ouder en ook 20 Mhz, dus ook te duur.
Op marktplaats bijvoorbeeld een HM303-4 voor EUR 135, een koopje !:
http://link.marktplaats.nl/305253395
Ook niet duur, een (luxe) Tektronix TAS250 voor EUR 180:
http://link.marktplaats.nl/304561364
Ik zou voor een instap scope niet meer als EUR 200 betalen, en nee ik ben niet de verkoper van deze scopes. Ik zou voor de TEK gaan.
B.V
co@xj3.nl
Dankje voor de link flash2b!
Ik heb een mailtje gestuurd voor die tek.
We zullen zien
Ik hou jullie op de hoogte.
B.V
co@xj3.nl
Ik heb een scoop gevonden bij elquip.
Nu weet ik niet hoe je daar moet bestellen.
Weet iemand hoe je daar een bestelling plaatst?
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
gewoon mailtje sturen of via het contactform op hun site werken. Je kan dan ook altijd proberen om wat van de prijs af te krijgen (student?)
edit: Welke scoop? 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Prijs van een oscilloscoop is normaal gesproken ongeveer 2-3 euro per megaherz (als je even goed rondkijkt). Koopjes zijn 1 euro per megahertz, maar veel goedkoper dan dat kom je ze niet tegen. (ik had zelf een opknappertje, voor 0.50 per MHz)
Overigens kan het ook nogal de moeite zijn om een simpel philips 10MHz scoopje te komen. Die dingen zijn robuust en betrouwbaar. Je kunt er lang niet alles mee, maar voor digitaal gebeuren is het wel redelijk. (tenminste, als je genoegen neemt met een analoge scoop)
Ik zou in ieder geval 1 analoge scoop nemen. Digitaal is leuk, en ook zeer nuttig. Maar voor de kleine korte meting is een analoge beter. Ook kun je (met enige ervaring) veel meer informatie uit het beeld halen van een analoge scoop.
Volgens mij spelen ouderdom en merk ook een belangrijke rol. Een tektronix of HP is iets duurder als een Hameg, Gould of Trio. Analoge scopes zijn er die 10 jaar oud zijn maar ook veel meer dan dat.
De formule van (z)weetvoetje lijkt niet op te gaan bij de tek en hameg hierboven (misschien is de vraagprijs wel te hoog). De tek is 50Mhz en zou dus 100-150EUR moeten kosten, de hameg 35Mhz zou 70-110 eur moeten kosten. Beide zijn niet super oud dus misschien is de formule te verbeteren door er 20-40 EUR bij te tellen voor een goed merkt/niet te oud ?
Op marktplaats staan zeer veel goede scope's te koop, sommige echt ook nog niet duur ook.
B.V
co@xj3.nl
De scoop is bestelt.
Rigol DS1022C voor minder dan €300
Ik had geluk want het was de laatste.
[Bericht gewijzigd door B.V op (15%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Maar ik vind die scoopjes ook aardig aan de prijs. Dat kan echt goedkoper.
Voor de allergoedkoopste scoopjes klopt het misschien niet helemaal; goedkoper dan 20 euro vindt je bijna niet.
oud of nieuw maakt niet heel veel uit. Oude scoopjes gaan vaak niet zo hoog in frequentie, tenzij het hele luxe dingen waren. Maar goed, dit zijn de prijzen die met een beetje zoeken goed haalbaar zijn. (zeker op beurzen)
B.V
co@xj3.nl
Kan dat goedkoper?
Tja misschien in Nederland maar in Belgie (geen beurzen denk ik) zijn de scopen gemiddeld wat duurder.
Nuja voor 300 euro heb je zelfs nog geen Owon dusjah riskeer ik eigenlijk niet veel.
(Z)weetvoetje
Ik heb het over tweedehands spul he. Nieuw is veel duurder.
In Belgie heb je vast ook wel zend-amateurs-beurzen. Zendamateurs iig wel.
B.V
co@xj3.nl
Als ik met een splinternieuw rigol scoopje kan starten ben ik blij hoor.
Tweedehands vind ik een beetje riskant omdat ik er nog niet zoveel van ken.
En hopelijk houdt die rigol het lang uit zodat ik nog lang kan genieten (en sparen voor een hameg ofzo:p).
B.V
co@xj3.nl
Ik heb het een en ander op de kop kunnen tikken voor 200 euro:
- Philips PM3256 75MHz scoop + 3 proben
- Functiegenerator 2MHz
- Labvoeding 0-30V 5A
- Nog wat vellemankits
- ...
Maar nu van die scoop kan ik geen documentatie vinden.
Heeft er iemand zo'n scoop en/of documentatie die je met mij wilt delen?
B.V
co@xj3.nl
Nee ik heb het eigenlijk gekocht omdat er een functiegenerator bijzat en nog een ganse zak vol onderdelen (IC's, weerstanden, ...)
Nu had ik die rigol al besteld dus zal ik binnenkort 2 scopen hebben 
Heeft er iemand zo'n scoop en/of documentatie die je met mij wilt delen?
Ik heb de service manual van de PM3256 maar het is 20,5MB zwaar, een beetje teveel om per mail te sturen.
Ik heb al verschillende PM3256 hersteld: dat zijn goede scopen...(in mijne mening, misschien een van de besten van Philips) Alleen moet men voorzichtig zijn met plastieke behuizing want het word breekbaar met het verouderen.
Nu had ik die rigol al besteld dus zal ik binnenkort 2 scopen hebben
Niet meer nodig te aarzelen tussen analoog en digitaal...Nu hebt U alle beiden...proficiat voor uw aankoop en veel plezier met deze scopen.
B.V
co@xj3.nl
Ik kan wel uit de voeten met de basisfuncties maar er zitten best wel redelijk veel knopjes op. Het zou handig zijn om te weten voorwat deze allemaal dienen.
20,5MB is inderdaad wel zwaar.
Misschien door het te comprimeren dat het iets verkleind?
Wat ik heb is de service manual (met al de schemas en calibraties, in het engels), geen user manual.
Me dunkt dat U liever de user manual zoekt.
Klopt het?
Met winrar is het mogelijk zware archieven in verschillende kleinere delen te knippen: 5 delen van omgeveer 4MB bijvoorbeeld.
Stuur mij een PM als U interesseert bent.