B.V
co@xj3.nl
Ik heb een scoop gevonden bij elquip.
Nu weet ik niet hoe je daar moet bestellen.
Weet iemand hoe je daar een bestelling plaatst?
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
gewoon mailtje sturen of via het contactform op hun site werken. Je kan dan ook altijd proberen om wat van de prijs af te krijgen (student?)
edit: Welke scoop? 
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Prijs van een oscilloscoop is normaal gesproken ongeveer 2-3 euro per megaherz (als je even goed rondkijkt). Koopjes zijn 1 euro per megahertz, maar veel goedkoper dan dat kom je ze niet tegen. (ik had zelf een opknappertje, voor 0.50 per MHz)
Overigens kan het ook nogal de moeite zijn om een simpel philips 10MHz scoopje te komen. Die dingen zijn robuust en betrouwbaar. Je kunt er lang niet alles mee, maar voor digitaal gebeuren is het wel redelijk. (tenminste, als je genoegen neemt met een analoge scoop)
Ik zou in ieder geval 1 analoge scoop nemen. Digitaal is leuk, en ook zeer nuttig. Maar voor de kleine korte meting is een analoge beter. Ook kun je (met enige ervaring) veel meer informatie uit het beeld halen van een analoge scoop.
Volgens mij spelen ouderdom en merk ook een belangrijke rol. Een tektronix of HP is iets duurder als een Hameg, Gould of Trio. Analoge scopes zijn er die 10 jaar oud zijn maar ook veel meer dan dat.
De formule van (z)weetvoetje lijkt niet op te gaan bij de tek en hameg hierboven (misschien is de vraagprijs wel te hoog). De tek is 50Mhz en zou dus 100-150EUR moeten kosten, de hameg 35Mhz zou 70-110 eur moeten kosten. Beide zijn niet super oud dus misschien is de formule te verbeteren door er 20-40 EUR bij te tellen voor een goed merkt/niet te oud ?
Op marktplaats staan zeer veel goede scope's te koop, sommige echt ook nog niet duur ook.
B.V
co@xj3.nl
De scoop is bestelt.
Rigol DS1022C voor minder dan €300
Ik had geluk want het was de laatste.
[Bericht gewijzigd door B.V op (15%)]
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Maar ik vind die scoopjes ook aardig aan de prijs. Dat kan echt goedkoper.
Voor de allergoedkoopste scoopjes klopt het misschien niet helemaal; goedkoper dan 20 euro vindt je bijna niet.
oud of nieuw maakt niet heel veel uit. Oude scoopjes gaan vaak niet zo hoog in frequentie, tenzij het hele luxe dingen waren. Maar goed, dit zijn de prijzen die met een beetje zoeken goed haalbaar zijn. (zeker op beurzen)
B.V
co@xj3.nl
Kan dat goedkoper?
Tja misschien in Nederland maar in Belgie (geen beurzen denk ik) zijn de scopen gemiddeld wat duurder.
Nuja voor 300 euro heb je zelfs nog geen Owon dusjah riskeer ik eigenlijk niet veel.
(Z)weetvoetje
Ik heb het over tweedehands spul he. Nieuw is veel duurder.
In Belgie heb je vast ook wel zend-amateurs-beurzen. Zendamateurs iig wel.
B.V
co@xj3.nl
Als ik met een splinternieuw rigol scoopje kan starten ben ik blij hoor.
Tweedehands vind ik een beetje riskant omdat ik er nog niet zoveel van ken.
En hopelijk houdt die rigol het lang uit zodat ik nog lang kan genieten (en sparen voor een hameg ofzo:p).
B.V
co@xj3.nl
Ik heb het een en ander op de kop kunnen tikken voor 200 euro:
- Philips PM3256 75MHz scoop + 3 proben
- Functiegenerator 2MHz
- Labvoeding 0-30V 5A
- Nog wat vellemankits
- ...
Maar nu van die scoop kan ik geen documentatie vinden.
Heeft er iemand zo'n scoop en/of documentatie die je met mij wilt delen?
B.V
co@xj3.nl
Nee ik heb het eigenlijk gekocht omdat er een functiegenerator bijzat en nog een ganse zak vol onderdelen (IC's, weerstanden, ...)
Nu had ik die rigol al besteld dus zal ik binnenkort 2 scopen hebben 
Heeft er iemand zo'n scoop en/of documentatie die je met mij wilt delen?
Ik heb de service manual van de PM3256 maar het is 20,5MB zwaar, een beetje teveel om per mail te sturen.
Ik heb al verschillende PM3256 hersteld: dat zijn goede scopen...(in mijne mening, misschien een van de besten van Philips) Alleen moet men voorzichtig zijn met plastieke behuizing want het word breekbaar met het verouderen.
Nu had ik die rigol al besteld dus zal ik binnenkort 2 scopen hebben
Niet meer nodig te aarzelen tussen analoog en digitaal...Nu hebt U alle beiden...proficiat voor uw aankoop en veel plezier met deze scopen.
B.V
co@xj3.nl
Ik kan wel uit de voeten met de basisfuncties maar er zitten best wel redelijk veel knopjes op. Het zou handig zijn om te weten voorwat deze allemaal dienen.
20,5MB is inderdaad wel zwaar.
Misschien door het te comprimeren dat het iets verkleind?
Wat ik heb is de service manual (met al de schemas en calibraties, in het engels), geen user manual.
Me dunkt dat U liever de user manual zoekt.
Klopt het?
Met winrar is het mogelijk zware archieven in verschillende kleinere delen te knippen: 5 delen van omgeveer 4MB bijvoorbeeld.
Stuur mij een PM als U interesseert bent.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat moet je nu met twee scopen 
Altijd handig om een analoge en digitale te hebben. Mijn 150MHz tek was 1 euro/MHz. De 100MHz HP was ook 1 euro/MHz. De 20MHz Teks waren 0/MHz, de 10MHz philips, mijn eerste, was 8,= euro/MHz, daar ben ik mee getild 
Oja, philips manuals vallen onder staatsgeheim, tenminste daar lijkt het soms op.
B.V
co@xj3.nl
Jij hebt allesinds ook een mooie verzameling scopes fred101.
Idd nu kan ik de voordelen van analoog en digitaal samennemen.
Die Rigol is vandaag verstuurd dus zal overmorgen waarschijnlijk toekomen.
Nog effe wachten:p~
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 12 januari 2010 19:35:45 schreef fred101:
Ik heb er 9
Misschien een nieuwe topic openen...welke scoop (scopen) gebruikt U ?
Met voordelen en nadelen van elke modeltype.
Dat zou leuk kunnen zijn.
B.V
co@xj3.nl
De Rigol is toegekomen.
Nu is er een probleem.
Toen ik hem uitgepakt had en aangezet heb, flikkerden de lampjes in de druktoetsen en was het scherm in streepjes.
Het is niet van de koude of condens want hij stond al 2 uur in de warmte (kamertemperatuur).
Ik heb hem dan onmiddellijk uitgezet en 5 min. gewacht.
Toen ging ie wel maar krijg geen beeld op kanaal 1 tussen 5V/div en 100mV/div. Daaronder heb ik wel beeld.
Kanaal 2 werkt wel maar ik kan het signaal niet triggeren.
Ik heb hem al op factory settings teruggezet maar nog steeds het probleem.
Nu ik hoop dat er niks misgelopen is tijdens transport en dat ik een verkeerde instelling heb.
Weet iemand van jullie wat er kan aan schelen???
Bart
fred101
Golden Member
Hang de probes eens aan de calibrator en druk op auto. Dan moet hij werken, tenminste de mijne deed dat.
B.V
co@xj3.nl
Heb ik gedaan.
Bij kanaal 1 krijg ik geen beeld.
kanaal 2 wel beeld maar geen triggering mogelijk.
Ik begin zo stilaan te vermoeden dat ik de verpakking niet te ver zal moeten wegleggen.
[Bericht gewijzigd door B.V op (31%)]
@TS
Laat de scope eerst even 5 minuten warm draaien en run dan een zelfcallibratie. Voor die callibratie moet je de probes verwijderen.
fred101
Golden Member
Hou er rekening mee dat hij beide probes ziet als ze er aan zitten. Dus als je er een los laat liggen en drukt op auto dan kan het zijn dat hij daar probeert te triggeren en daar zit niks. Dat had ik laatst. Ik kreeg geen triggering maar dat probeerde hij op channel 2 en daar zat niets aan de probe, die was losgeschoten voor ik op auto drukte. Bleek de trriggering op channel 2 te staan.
B.V
co@xj3.nl
Ik heb elquip gecontacteerd en ze vermoeden dat er een connector is losgekomen van het transport.
Ik ga hem binnendoen voor garantie.