Hallo,
ik heb een probleem met het linkse kanaal van mijn versterker.
het kanaal werkt goed als de versterker ongeveer tot de helft openstaat,
maar wanneer ik het volume meer openzet dan schakelt er een beveiliging in en springt hij eventjes in protect, maar na een secondje functioneerd hij weer (1-2 sec), dit zo maar door.
Dit komt waarschijnlijk door de getrapte voedingspanning omdat het een klasse G versterker is,
door een hoger volume zal de versterker naar de hogere spanning (met de bijbehorende electronica zoals transistors) moeten schakelen, maar hierna springt hij direct in de protectie.
Dus naar mijn mening zal het aan het hoogspanningeindtrap liggen.
aan de spanningen ligt het niet, deze komen zonder probleem aan bij de eindtrap.
De 2 spanningen waar ik mee te maken heb zijn 148V en 296V DC.
op de rode en witte draad staat 148v en op de paarse en gele draad staat 296v.
Hier een aantal foto's van de eindtrap:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S4QSUGDF.jpg (eindtrap onderkant)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Q4FJIMT8.jpg (eindtrap bovenkant)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FDUGJIOM.jpg (print lings)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UYGV3KHY.jpg (print rechts)
jullie kunnen ook aanduiden waar ik eventueel spanningen moet meten.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen hiermee!
ALvast bedankt
ohja, Hier zijn ook nog de typenummers v/d transistors op een rij.
de componenten van lings naar rechts..
Eindtrap onder:
2x c5171
1x ... >> onduidelijk (zal ik nog grondig bekijken)
7x 2sa1943
1x sf3006PT
1x KSD01f
1x j161
6x 2sa1943
Eindtrap boven:
6x 2C5200
1x K1058
1x (klein element, beveiliging?)
1x sf3006PT
4x 2sc5200
1x w2r501
3x 2sc5200
1x mjf 340
2x A1930
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Heb met deze versterker ooit het probleem gehad dat 1 van de mica plaatjes van 1 van de drivers (geloof ik) niet helemaal electrisch isoleerde. ik meette (mat?) een aantal Kohms tussen de lip van transistor en het aluminium koelprofiel. Na het losschroeven zat deze transistor dan ook nog steeds muuuurvast. Na wat geweld losgekregen en isolatie plaatje vervangen. Werkt tot op heden nog prima.
dan ga ik dit eerst eens proberen.
Gewoon met de multimeter nameten op Mohms voor de zekerheid.
Laat morgen meer weten
Alvast bedankt!
[Bericht gewijzigd door okido4777 op (46%)]
Wow dankjewel, daar kan ik zeker iets mee,
Alhoewel ik er wel niet heel veel verstand van heb.
ik heb net gemeten of de mica plaatjes in orde zijn, maar hier is geen probleem mee,
Ik meet nergens een lekstroom via de basis,
Dus het probleem ligt ergens anders.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Geeft hij dit probleem zowel onbelast als belast? Overigens spreek ik uit ervaring als ik zeg dat het rotdingen zijn om te meten, je kunt nergens bij!
Heb je enige ervaring met het repareren van versterkers? Zo nee, schuif hem dan AJB aan de kant want er lopen levensgevaarlijke spanningen in dit apparaat!
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (35%)]
Idd, als je moet vragen wat je kunt meten dan moet je er niet aan beginnen.
Dit is niet een oefenobjekt, levensgevaarlijk en als er iets mis gaat dan gaat dat met veel rook en kan je honderden euro's ophoesten voor reparatie.
Op 14 januari 2010 21:31:10 schreef basbas:
misschien kun je hier iets mee
Is die gare Chinees van jou dezelfde versterker?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Q27 / Q28 vervangen, dat zijn de fets die de bovenste trap aansturen.
Uit het topic van BasBas
het is een vision 3500
Het zal dus wel om dezelfde versterker gaan, met min of meer hetzelfde probleem ook.
DJohnny
Op 20 januari 2010 02:55:16 schreef Henry S.:
Idd, als je moet vragen wat je kunt meten dan moet je er niet aan beginnen.
Dit is niet een oefenobjekt, levensgevaarlijk en als er iets mis gaat dan gaat dat met veel rook en kan je honderden euro's ophoesten voor reparatie.
[...]
Is die gare Chinees van jou dezelfde versterker?
Henry, jij zegt het, ik dacht het
. Het is inderdaad een Chinees modelletje wat door moet gaan als exacte kopie van een Crest CA18. Heb ze allebei naast elkaar gehad, maar die vlieger gaat niet op.
(Met alle respect overigens, alle waar is naar zijn geld).
In elk geval zou je de schakelfets idd kunnen controleren. Je kunt een dummyload aan de uitgang hangen en met een sinus generator controleren of de voeding daadwerkelijk een trap hoger schakelt. Bij de Crest is dit stroomgestuurd (dus niet spanninggestuurd!) dus een dummyload welke voldoende vermogen kan verstoken is noodzakelijk.
Edit: Aan je startpost te zien lijkt het erop dat 1 van de hoge voedingsspanningen niet inschakelt. De eindtrap trekt scheef en schakelt zichzelf in de beveiliging. De beveiliging triggert ook meteen de limiter waardoor je audio signaal wegvalt. Hierdoor schakelt de hogere voedingsspanning weer weg waardoor het weer hersteld en zo begint hij weer van voor af aan.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (16%)]
ik kan op dit moment niet zeggen of hij dit onbelast ook doet.
Dan zou ik hem nog eens moeten testen in het weekend (?)
en ik zal er zowiezo voorzichtig met zijn, doormeten etc.
kan ik bevoorbeeld de noodzakelijke componenten niet doormeten?
en zo het probleem aan het licht proberen te brengen?
Bevoorbeeld de Q27 / Q28 ? (met diodetester?)
Ik zou graag hulp hebben met de reparatie ervan.
Want ervaring heb ik er inderdaad niet mee.
heb er natuurlijk ook wel iets voor over voor degene die het probleem vind, want dat is toch mijn bedoeling. 
ik begin er zelf ook liever niet aan zonder hulp van iemand met verstand ervan en de benodigde apparatuur.
Alvast bedankt!
Op 20 januari 2010 11:00:38 schreef Roland van Leusden:
Het zal dus wel om dezelfde versterker gaan, met min of meer hetzelfde probleem ook.
Of niet. Zo'n uitspraak zou ik alleen willen doen als ik beide versterkers gezien heb. Er zijn meer hondjes die fikkie heten.
Op 21 januari 2010 18:32:01 schreef okido4777:
kan ik bevoorbeeld de noodzakelijke componenten niet doormeten?
en zo het probleem aan het licht proberen te brengen?
Bevoorbeeld de Q27 / Q28 ? (met diodetester?)
Bijvoorbeeld, dat is wel het minimale wat je moet kunnen.
Maar als je daar al niet zeker van bent... Mooi afblijven.
DJohnny
Als je 1x uitschiet met een meetpen o.i.d. dan kun je de brandweer bellen. Ding is voorzien van een 1600VA trafo, dat trekt dus wel even door. Een normale A/B versterker is soms al moeilijk, laat staan dit ontwerp waarbij de componenten die je moet meten ergens onderaan weggestopt zitten (de draden zijn ook veel te kort om de module buiten de de behuizing werkend te krijgen).
Zoals je zelf al aangaf kun je hem beter bij iemand binnenbrengen die er de tijd, de ruimte, het gereedschap en vooral de ervaring voor heeft. Ik had hem graag voor je willen bekijken maar ik zit zelf tot over mijn nek in de reparaties (vandaar dat ik de laatste tijd ook nauwelijks tijd heb om op CO te posten).
Op 21 januari 2010 18:32:01 schreef okido4777:
ik kan op dit moment niet zeggen of hij dit onbelast ook doet.
Dan zou ik hem nog eens moeten testen in het weekend (?)en ik zal er zowiezo voorzichtig met zijn, doormeten etc.
onbelast moet het ook werken, het is een stapelmethode die met uitgangs spannig te maken heeft.
Een keer uitschieten met je meet pen is meestal een nog meer defecte eindtrap met een flits (denk dat alle ervaren mensen dit al eens mee hebben gemaakt)
Nogmaals, de DC spanning van 300 VDC wil je niet aanraken. Dus bedenk bij jezelf of je dat wilt als het fout gaat
aangezien ik in de zonnepanelen zit heb ik al door een stom fout 500vdc door men lijf gehad. en dat is inderdaad geen pretje!
En om hem ''nog meer'' defecter te maken heb ik ook geen zin.
ik ga jullie advies opvolgen en iemand zoeken wie me verder kan helpen tegen betaling!
en voor de rest zal ik er nu afblijven 
Heeft iemand hier misschien de tijd en zin voor?
Of weten jullie misschien waar ik ermee naartoe kan..
DJohnny
Je kunt je wellicht ook afvragen of repareren zin heeft? Nieuw zijn ze ook niet zo heel duur (meer).
nieuw kost ie nog zon 700 euro.
Dit is toch wel een aanzienlijk bedrag voor mij
.
al weet ik niet wat de kosten zijn voor de reparatie.
Daarom dat ik het liever laat doen door iemand met verstand dan laten doen door een bedrijf.
omdat een bedrijf waarschijnlijk toch vrij veel gaat kosten..
Tips zijn zeer welkom.
Iemand met tijd en zin om hem na te kijken ook! 
DJohnny
Ik doelde eigelijk meer op het feit dat de grijze Vision serie (de eerste serie dus) fabriek af soms al een hoop problemen konden geven, het zou toch jammer zijn dat als je hem straks hebt laten repareren voor een hoop geld je hetzelfde of een ander probleem met bijvoorbeeld het andere kanaal hebt!
Overigens heel toevallig heb ik afgelopen zaterdag ook een defecte Vision 3500 binnengehad waarvan 1 kanaaltje compleet is verbrand. Mocht je dus overwegen om je eigenste Vision 3500 in defecte staat van de hand te doen houd ik me aanbevolen (graag contact opnemen via mijn emailadres en niet via het forum om de forumregels in acht te houden!).
Dat snap ik, maar ik zou evengoed willen overwegen hem te repareren.
of om er in ieder geval iemand naar te laten kijken.
Ofwel een bedrijf, iemand misschien een idee?
Wegdoed zal ik hem in ieder geval (nog) niet.
Maar mocht u de defecte vision van u wegdoen dan heb ik ook wel interresse natuurlijk