Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Valt er niet iets te doen met bv een omvormer uit een wegwerp camera? Daar wordt uit 1.5V 300V gehaald. Dan is het probleem met die trafo en fet's gelijk opgelost.
Dat zou best een goed idee zijn, ik geloof dat op die bastelecke van B. Kainka een ontwerpje staat dat daar gebruik van maakt.
@Tidak Ada
Bij RS hebben ze ook de spoelkernen, redden we het dan samen met de FET's?
RS core ungapped RS coil former RS clip
[Bericht gewijzigd door geronimoos op (34%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik kom nu op Eur. 22,50 ex BTW Bij RS voor 5 personen = gebaseerd op minimum aantal afname voor de trafo's). Dat is dacht ik te weinig.
Het moet óf 30 of 50 Euro zijn, maar dat weet ik niet zeker. Wie heeft er meer met RS gedeald? Ik kan het niet vinden op de site.
3. Prijs
Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting. Voor iedere order met een totale waarde onder 50 EURO excl. BTW zal een toeslag van 6 EURO excl. BTW berekend worden.
Ik heb trouwens nog een mailtje gestoord ivm. de buizen zelf
dit lijkt me wel een leuk dingetje en wil hier wel aan meedoen. Als het totaal minder is dan 50 euro dan doe ik mee.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Pientertje, Je naam wordt genoteerd !
Watchout:
Oeps, ik doe te veel door elkaar en lees daarom te snel 
Ik wil iig nog even afwachten tot er niemand meer bijkomt. (hoe meer zielen hoe meer vreugd). Bovendien moet alles in veelvouden van vijf besteld worden (verpakking), zodat we nu moten wachten toe er (bijna) 10 man zijn.
Waar heb je die post over de buizen geplaatst?
Die heb ik gemaild (sorry indien ik onduidelijk was, kzal hem ff posten op het forum:
Hoi,
is er een speciale reden dat je bij AJF wilt bestellen, want in NL is er ook en "buizenshop" (iemand die een te grote collectie buizen heeft en er een deel verkoopt):
http://www.radioverzameling.nl/shop/index.php?main_page=index&cPat…
Ondertussen heb ik het schema nog eens bekeken en ik heb dus het volgende nodig voor 1 set:
2x IRLU014 (mostfet)
2x BY448 (diode, niet gevonden bij RS, maar vervanger is ook goed)
3x 100nF 250V (condesator)
1x 12MHz kristal
1x EM84/EM800 (800 lijkt me mooier)
1x buisvoet chassis montage
1x spoelset
1x USB connector
1x koperdraad 0,1-0,15mm (*)
1x koperdraad 0,3-0,4mm (*)
(*)zou 1meter van elk genoeg zijn?
Misschien best vaste sets van maken want anders wordt het een warboel.
De prijzen kan ik wel opzoeken en bij in de post plaatsen maar das voor morgen en eerst moet ik een vervanger voor de diode hebben.
Tidak Ada
Lijkt me een prima idee!
Koperdraad koop je op klosjes, vroeger van hout (Ritro). De grote C levert ook nog wat.
Ik zou niet te weinig draad nemen. Afknippen kan altijd, maar aanlssen gaat niet!
Die dioden kan ik hier 'zowat' om de hoek krijgen (AST Elektronica, Moerstraten), alsmede een miniatuur 12MC TCX (temp gecompenseerd kristal). Dat zijn de kosten niet.
De weerstanden R2 en R3 behoeven een kleine toelichting. Ten eerste moeten die een spanning van minimaal 500 V kunnen hebben. ik weet niet of alle standaardweerstanden dat tegenwoordig kunnen hebbben.
Ten tweede moeten ze eigenlijk van het ½W type zijn bij 125°. Daar wordt nogal eens mee geknoeid vanwege het moderne halfgeleiderwerk, waar veel minder warmte wordt geproduceerd. Ik zal er bij de setjes op letten.
Hele setjes maken lijkt mij een prima idee (alleen het Elektuurspul moet je daar zelf bestellen!).
@ Henry,
Is OK.
Heb jij er toevallig ook idee in om ipv die EM84 een EM800 te pakken?
Ik zit met het aanpassen in die ATtinny. Misschien kan iemad zich daar voor inzetten? Alhoewel, buizen en PIC's liggen nogal ver uit elkaar...... 
Aan Iedereen:
Denk er aan dat ik ook nog wat wil solderen
Verwacht dus geen "Overtoomsnelheid"
Aangezien ik al een (foutief) spoeltje heb gewikkeld met ongeveer dezelfde afmetingen kan ik je wel vertellen dat 1 meter voor de secundaire wikkeling zeker NIET genoeg is. Je hebt minimaal wel 5 meter nodig van de dunne draad.
In principe heb ik alleen de 'exotische' componenten nodig (spoelset en mosfets) maar als we met completere setjes (+kristal, usb, buisvoet, D's en C's) makkelijker aan het minimum bedrag komen doe ik ook hierin mee.
Op 25 januari 2010 22:30:44 schreef Tidak Ada:
De weerstanden R2 en R3 behoeven een kleine toelichting. Ten eerste moeten die een spanning van minimaal 500 V kunnen hebben. ik weet niet of alle standaardweerstanden dat tegenwoordig kunnen hebbben.
250Vrms voor standaard ¼W weerstanden, CR25 Philips/BC Components/Vishay. Wat bokkiwokki's doen weet ik niet 
Heb jij er toevallig ook idee in om ipv die EM84 een EM800 te pakken?
Ik zit met het aanpassen in die ATtinny. Misschien kan iemad zich daar voor inzetten? Alhoewel, buizen en PIC's liggen nogal ver uit elkaar......
AVR assembly is ook niet mijn ding. Even opkrikken met een opamp gaat ook niet, er wordt dmv PWM een hoogspanning opgewekt voor de deflector.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Even als een side-note naar aanleiding van het andere topic: Yageo heeft maar 2 delen van Philips Components overgenomen, Ferroxcube en Phycomp. De rest is onder andere naar Vishay gegaan.
Tidak Ada
Op 25 januari 2010 23:17:26 schreef Henry S.:
[...]
250Vrms voor standaard ¼W weerstanden, CR25 Philips/BC Components/Vishay. Wat bokkiwokki's doen weet ik niet
Da's te weinig voor mijn dekatron experimentjes....
[...] AVR assembly is ook niet mijn ding. Even opkrikken met een opamp gaat ook niet, er wordt dmv PWM een hoogspanning opgewekt voor de deflector.
Ik dacht eigenlijk alleen de roostersturing aan te passen, maar zie nu net
dat de hele triodesectie niet wordt gebruikt!. Die MPSA42 stuurt direct de deflectie-elektrode.
Het lijkt of Elektuur de hele datasheet aan z'n laars heeft gelapt.....
Afijn, ik heb heb EM800 besteld en kan wat experimenteren.
Prijzen van de buizen(EM84 of EM800): Nieuw (Philips resp. Telefunken): €10,--
Met minimaal 80% emissie: €5,--
het is jammer dat we printjes niet met meer kunnen inkopen en er een compleet bouwpakket van maken(beurs!!!). Is het printje zelf te etsen(enkelzijdig?)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als er wat bij Farnell besteld moet worden wil ik dat wel meepakken hoor, maar als ik het goed lees dan komt alles nu toch bij RS vandaan?
Tidak Ada
Set 1 (exl BTW,excl verzending!):
1x spoelvorm €1,02
2x spoelkern €1,196
2x klembeugel €0,40
2x mosfet €1,64
totaal €4,256Set 2 (excl BTW, excl verzending!):
1x spoelvorm €1,02
2x spoelkern €1,196
2x klembeugel €0,40
2x mosfet €1,64
3x 100nF 250V €0,438
1x 12MHz kristal €0,38
1x USB connector €0,668
1x IC voet €O,728 (verguld)
2x BY448 PRIJS ONBEKEND
KOPERDRAAD 0,1mm PRIJS ONBEKEND
koperdraad 0,3mm PRIJS ONBEKEND
totaal €6,47 Moet nog koperdraad aan toegevoegd worden, maar weet niet welke (stuur een mailtje indien je me hier bij kan helpen)
keuze set3 (enkel buizen spul)
1x EM84 gebruikt, min 80% glow €5
1x EM800 gebruikt, min 80% glow €5
1x EM84 nieuw, philips €10
1x EM800 nieuw, telefunken €10
1x buisvoet chassis montage ONBEKEND
...bestel nummers:
ONDERDEEL PRIJS/STUK VERPAKT PER STOCKNR
spoelvorm €1,02 5 647-9553
spoelkern €0,598 1 647-9547P
klembeugel €0,20 20 647-9581
mosfet €0,82 5 543-1702
100nF 250V €0,146 5 483-3927
12MHz kristal €0,38 5 672-0283
USB connector €0,668 5 674-1328
IC voet €O,728 5 813-159
BY448 ONBEKEND
KOPERDRAAD 0,1mm ONBEKEND
koperdraad 0,3mm ONBEKENDStel dat er van elke set 5 worden besteld zitten we aan €53,63.
Alle prijzen zijn ZONDER BTW en ZONDER VERZENDKOSTEN
Indien Tidal Ada hier mee akkoord is zijn dit de sets.
Gelieve duidelijk te vermelden wat je wilt.
Indien ik bij de sets iets fout.vergeten heb gelieve het me dan te laten weten.
Van zodra Tidak Ada zijn fiat(belgisch voor goedkeuring;)) heeft gegeven zou dan een der mods [IA] voor de Topic titel kunnen plaatsen?
Watchout3
1x set 2
1x EM84 nieuw
2x EM800 gebruikt
Henry S.
1x set 1
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (96%)]
Tidak Ada
Ik heb een besteloverzicht gemaakt, gebaseerd op 5 deelnemers.
Het is namelijk zo dat de transformator kernen alleen in sets van 5 besteld kunnen worden.
Er zijn momenteel 7 mensen, die mogelijk willen meebestellen. Er knunnen er dus nog drie of 8 bij !!!
Er was een voorkeur om alles ineens te bestellen, vandaar ook de bestellingen bij AST Elektronica, BACO en de Buizenverkoper.
Hier een kopie van de EXCEL spreadsheet als Word-document *):
http://www.uploadarchief.net/files/download/bestellijst.doc
*)
Het blijkt dat EXCEL bestanden niet geupload kunenn worden 
Deelnemers:
Watchout3
Henry
Pientertje
Geronimoos
Niels v.v.
Arend Brouwer
Ik heb deze mensen een individuele verzamelmail gestuurd.
@ Watchout3:
Je was me net voor.....
Mijn prijzen zijn inclusief BTW en Verzendkosten.
Ik heb een TCX (temp gecompenseerd in de bestellijst opgenomen)
Het koperdraad heb ik nog niet kunnen vinden. Ik heb een heleboel liggen van 0,6mm (inclusief laklaag), over van een degausingspoel van een monitor Dat wil ik wel inzetten als het bruikbaar is.
Blijkbaar... 
Zo op het eerste zicht lijkt RS goedkoper te zijn, maar jij organizeerd ze dus als je liever bij jouw leveranciers besteld edit ik mijn post wel even.
losse weerstandjes end. lijken me bij AST goedkoper, maar het kristal en de usb connector zijn dan weer een pak duurder waardoor dat verlies gecompenseerd wordt.
BTW in NL is ook 21% ?
Temp gecompenseerd hoeft voor mij niet
Tidak Ada
@ Watchout:
Het trafogebeuren en de Halfgeleiders heb ik bij RS staan.
De BY448's en het kleine spul haal ik bij de handelaar in Moerstraten (De verzendkosten vervallen dan!).
Bedenk dat ik dus alle INCLUSIEF de BTW en de verzendkosten heb uitgerekend.
Verder moet je van die MOSFET's er twee hebben. Jij hebt er maar één op staan!!
Jou USB connector is wel goedkoper dan die van mij, maar heb je een USB-B vorm?
Overigens zou je hem zelfs weg kunnen laten, door de kabel direct op de print te solderen.
heb het terug geplaatst voor te kunnen vergelijken.
Ik heb wel degelijk 2mosfets bij elke set.
Is USB B (heb er even moeten achter zoeken)
link: http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=sear…
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (46%)]
Tidak Ada
Ik keek naar je laatste tabel. Daar geef je alleen de stuksprijs, vandaar.
BTW is in Nederland 19%, Dat scheelt dus 3% (c.a. €1,50) op het totaal 
Yep, dan gaat die USB connector ook naar RS.
Weerstanden en condensatoren kunnen we beter elders halen. RS heeft te grote hoeveelheden per item.
Kunnen wedeze discussie niet beter via de mail doen??
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (41%)]
Ok:), ben nu slapen ik zal morgen wel zien wat het wordt en indien nodig mijn post editen.
exclusief btw komt het op 53,63 voor 5sets van elk.
BTW komt op €10,1897 wat het totaal op €63,8197 brengt (tevens ook zonder verzendkosten)
[Bericht gewijzigd door watchout3 op (44%)]
Op 26 januari 2010 21:44:19 schreef watchout3:
Henry S.
1x set 1
Maak daar even Set2 van, kost me anders meer aan verzendkosten ed.
Graag even wat duidelijk over wie nu eigenlijk organiseert, nu lijkt het of het er twee zijn.
BTW: EM800... zoals aangegeven dat gaat niet 1.2.3 lukken!
Organisatorische dingen aub via email.