Ik ben nog steeds op zoek naar een schematje om wat 3m fm te kunnen ontvangen. Ik wil ook wel met behulp van EMRFD(Experimental methods in rf design) proberen zelf wat uit te dokteren, of geven jullie mij weinig kans?
Alle schema's die ik gevonden heb zijn allemaal veel te ingewikkeld en met componenten en trimmers die ik niet heb, of natuurlijk met een tda7000.
Ik ben dus op zoek naar een simpel ontvangertje met gewone standaard rf torren die iedereen wel heeft liggen. Ook liefst met trimmertjes die niet 10 euro per stuk kosten bij SchrikBarend. De kwaliteit mag ronduit slecht zijn als ik maar wat kan ontvangen.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Beste Pientertje,
Als je graag een redelijke FM-ontvanger wilt bouwen, neem dan dit schema:
Een goed schema die je het beste op een HF-experimenteerprint kunt bouwen. Wel zou ik i.p.v. het netwerkje bestaande uit L2 en die weerstand van 220 Ohm een afgestemde kring m.b.v. een spoel van zo'n 4 windingen en een kleine draaicondensator (FM-sectie) nemen. De condensator van 4,7 pF sluit je dan op een aftakking van die spoel aan. De bovenste basisweerstand van T1 (BF324) kun je regelbaar maken om de versterkingsfactor van de HF-trap te kunnen regelen, zodoende kun je voorkomen dat die trap gaat oscilleren.
[Bericht gewijzigd door dawmast op (47%)]
de bf324 is niet op voorraad bij mijn elektroboer, en dick best is met vakantie. Wat zijn hier vervangers voor?
Werkt het ook zonder die afgestemde kring?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ieder ander PNP HF-torretje zal waarschijnlijk ook wel werken.
Mocht je er niet aan kunnen komen, dan moet je me maar ff mailen, ik heb nog bergen PNP HF-torren, waar ik niet veel mee doe...
ik heb liggen:
bc327
bc337
2n3906
2n3904
bf245(B en C)
bf256B
2n2219A
2n3819
bf199
Maar ik ben altijd geïnteresseerd in meer verschillende torren, uiteraard betaal ik daar gewoon voor. Ik mail je wel.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (40%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
EMRFD behandeld geen FM. Dus dat maakt het wat lastiger. Dat valt me wel op. Bijna alle boeken gericht op zendamateurs gaan over HF en dan vooral ssb of over SHF en dan gericht op atv. NBFM moet je met een vergrootglas zoeken. Ik heb een RGBS boek. Hetr uhf/vhf handboek. Daar staat wel het nodige in. Dan wel voornamelijk met loodgieter technieken.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
In plaats van PNP-torren kun je ook NPN HF-torren in het hoogfrequent gedeelte toepassen. Let daarbij wel op de polariteit: emitter aan de min en de collector aan de plus.
Op 27 januari 2010 12:53:37 schreef pientertje:
Werkt het ook zonder die afgestemde kring?
Twee dingen kun je dan niet meer:
- afstemmen op een bepaald station: er is geen afstemkring meer.
- detecteren van de FM modulatie: er is geen flank meer; het is gewoon een AM ontvanger natuurlijk.
O sorry, dan slaat dat antwoord nergens op. 
Maar eigenlijk vraag je dus gewoon of het schema zoals het er nu staat, werkt of niet.
Misschien wel. Het idee lijkt te zijn dat je de (bestaande) parallelkring ontdempt met die twee torretjes, totdat hij scherp genoeg is om op de flank te detecteren. Dat klinkt doenbaar.
Maar om er nu nog een LC kring aan parallel te zetten, dat weet ik toch niet. Wat voor nut zou dat hebben?
Ik zou ook die ingangstrap niet wijzigen. De enige manier om die tor minder te laten versterken, is hem in het kromme gedeelte van zijn karakteristiek te draaien. Dat lijkt me niet goed.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
dawmast
Het probleem van die extra kring in het collectorcircuit van T1 is dat hij de andere kring meetrekt via de basis-emittercapaciteiten van de twee transistoren van de ontdempingsschakeling. Daarom moet de kring in het collectorcircuit van T1 dan het beste via een koppelwinding en de condensator van 4,7 pF op de emitterknooppunt van de ontdempingsschakeling aangesloten worden.
Dat is een NPN hè? Dan zou je dus het eerste deel van het schema gewoon op zijn kop kunnen zetten. De BC560c dus ook door een NPN (mag LF) vervangen.
Het gedeelte rechts van de 680n koppelcondensator hoef je niet op de kop te zetten, dat kan zo blijven.
Ik ga morgen toch naar de elektroboer voor die bc560. Wat kan ik dan het beste kopen als vervanger voor Bf324. En dan gewoon pnp dan hoef ik niet moeilijk te doen.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (19%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maakt niet uit welke je neemt. Dit is een schakel/versterkertor. Veel minder in specificaties dan deze is er bijna niet en FET zei al dat LF ook mocht. Hij heeft een Ft van 150MHz dus hij doet al niet veel meer, vandaar de C versie. Hij is 6pF bij 1MHz, bij 100MHz is ie dan volgens mij bijna onzichtbaar. Hij heeft een NF van 4dB en 2dB van 30MHz tot 15GHz, dit is wel een ideale tor om een breedbandige ruisbron mee te maken. 
dawmast
Die tor BC560C is een LF-emittervolger. De condensator van 100 pF tussen de basis van die tor en de massa leidt toch al het hoogfrequent naar massa af. Impedantie van die condensator op 100 MHz is dan ook 1/(2.Pi.f.C), 1/(2.Pi.100.106Hz.100.10-12F)=15,9 Ohm. Gewoon een kortsluiting voor hoogfrequent dus.
Op 27 januari 2010 23:46:13 schreef pientertje:
Wat kan ik dan het beste kopen als vervanger voor Bf324. En dan gewoon pnp dan hoef ik niet moeilijk te doen.
Zorg voor BF324, er zijn maar weinig PNP VHF torren.
@Fred: Je post gaat toch niet echt over een BF324? 
Heeft iemand dat schema wel eens in het echt gebouwd? Want dan moet hem toch iets wonderlijks aan de geluidsweergave zijn opgevallen; en dat lees ik nergens - ook niet bij Paul zelf. Wat bedoel ik?
dawmast
Ik heb dat schema al zelf gebouwd. Ik vind dat de geluidsweergave wel redelijk goed is. Natuurlijk moet je hem wel op de flank afstemmen.
(Z)weetvoetje
Op 28 januari 2010 14:39:06 schreef Henry S.:
[...]
Zorg voor BF324, er zijn maar weinig PNP VHF torren.@Fred: Je post gaat toch niet echt over een BF324?
De helft van mijn HF-torren is PNP, als het niet meer is. Die dingen zullen wel massaal gedumpt worden...
Die BF324 is overigens wel zo'n 450MHz, met een 0.1pF (!) capaciteit. Dat gaat een bc557 echt niet redden...
dawmast
Niet moeilijk gaan zitten doen of het perse PNP-HF-torren moeten wezen. NPN-HF-torren voldoen net zo goed hoor! Denk maar aan de BF494 en de BF495.
fred101
Golden Member
Goh, eigenlijk wel jammer dat nu jongensradio meer on topic is geworden we geen, vaak vreselijk interessante, langlopende RF cursus op CO meer hebben 
Op 28 januari 2010 16:12:15 schreef dawmast:
Ik heb dat schema al zelf gebouwd. Ik vind dat de geluidsweergave wel redelijk goed is.
Het lijkt mij dat het geluid zo schel zal zijn. Met die 680nF ligt het kantelpunt aan de lage kant pas op 2 kHz.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Op 30 januari 2010 10:29:25 schreef fred101:
Goh, eigenlijk wel jammer dat nu jongensradio meer on topic is geworden we geen, vaak vreselijk interessante, langlopende RF cursus op CO meer hebben
Klopt. Heel leerzaam was dat 
/e Ik weet trouwens nog steeds niet of het mogelijk is zo'n heel topic in één bestand te krijgen, om een naslagwerk-achtig boekje te maken.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]